handdator

Visa fullständig version : Styrka i bottenläget på bänkpressen


Liten Men Fet
2005-11-05, 23:20
Hepp, jag försökte maxa i bänken idag och jag kom och tänka på att om jag missar så stannar stången ALLTID ca 10-15 cm från brösten. Kommer jag förbi den punkten så är det lugnt.
Nu har jag lite frågor:

1. Vilka muskler är det som arbetar mest i bottenläget?

2. Finns det några speciella övningar eller varianter i bänkpressen som jag kan köra för att öka styrka just där jag är svagast?

Jag kan ju tilläga att jag har kört ett tag så jag är inte nybörjare med bänkpressen, bara klen. Teknikmässigt tycker jag att det känns bra men det är svårt att se när man ligger ner där.. :)
Axlarna är dragna långt bak, häcken stabilt placerad på bänken och lite svank samt bra stödpunkter i fötterna.
Tack på förhand!

Grisen
2005-11-05, 23:44
Vänta gärna på någon auktoritet inom bänkpressområdet, men jag har läst av stahlberg och z_bumbi att det är bröstet som arbetar mest i bottenläget och för att träna detta område kan man t ex träna bänkpress med stopp eller träna med en speciell bänkpress skivstång som gör att du får "trycka från en djupare position".

Att försöka öva upp explosiviteten är förmodligen också mycket viktigt.

Styrkebyggare
2005-11-05, 23:44
Du är förhållandevis klen i bröstet - när du kommer 10-15 cm upp så tar triccarna vid.

Se till att du inte studsar i bottenläget. Explosiva bänkar med kort stopp på bröstet är nog inte helt fel.

Liten Men Fet
2005-11-06, 00:44
Du är förhållandevis klen i bröstet - när du kommer 10-15 cm upp så tar triccarna vid.

Se till att du inte studsar i bottenläget. Explosiva bänkar med kort stopp på bröstet är nog inte helt fel.

Studsar låter jag bli, då lyfter jag hellre lite lättare. Jag får väl sätta mig lite i "bänkpressmaskinen" dom har så jag kan gå längre ner med stången. Hur låter det som en plan?
Explosiviteten ska jag tänka på åxå, tack för tipsen. Nån mer som vill säga något?

Löjtnant Blank
2005-11-06, 01:08