handdator

Visa fullständig version : Är detta möjligt?


ArooN
2005-11-05, 21:45
Snubblade över följande länk igår och tänkte, är det fusk eller går det att göra såhär? *screwy*
Cola+Mentos (http://www.zippyvideos.com/4005959911974226/colaandmentos/)
aron

hio
2005-11-05, 21:49
Det fungerar, har testat. Dock blev det inte i närheten lika hög stråle... Dom kanske har supermentos? :)

RassK
2005-11-05, 22:11
Han sa "Awesome" lite för många gånger för att vara...vad..30-40 år gammal? :f

ArooN
2005-11-05, 22:29
Det fungerar, har testat. Dock blev det inte i närheten lika hög stråle... Dom kanske har supermentos? :)
Cool!
Trodde inte att det skulle funka.
Hade du EXAKT tretton(13) stycken då?
Verkade ju väldigt viktigt att ha just tretton stycken :P

shibi
2005-11-05, 22:29
wow, that´s awesome, isn't that awesome... you are aweaome..mmm awesome

*rolleyes*

bra tryck vart det iallafall :)

Tricklev
2005-11-06, 01:16
Awesome.

Löjtnant Blank
2005-11-06, 01:21
Soda get its fizz from a gas known as carbon dioxide. When the carbon dioxide is pumped into the soda, water molecules cling to the gas and create tiny bubbles of gas in the liquid. The force holding the gas inside the water is known as surface tension.

It takes a lot of energy to break the surface tension inside soda. However, arabic gum causes the surface tension of the water molecules to break even more easily, releasing more carbon dioxide gas at an astounding rate!

This effect can be demonstrated by the famous experiment called "mentos and coke".

http://en.wikipedia.org/wiki/Gum_arabic

mini
2005-11-06, 01:36
http://en.wikipedia.org/wiki/Gum_arabic
Ah, som en outtömlig källa till vishet kommer du med dina googleskillz och rätar ut alla frågetecken, bara sådär.

Krokodil
2005-11-06, 01:38
http://en.wikipedia.org/wiki/Gum_arabic
Jag är skeptiskt till den förklaringen, löses pastillerna upp i colan på nolltid? Hmm.. :confused:

Sverker
2005-11-06, 07:15
Ja.

Jag gissar att tabletterna hinner dyka ned genom colan och nå botten innan ytan på tabletten ( vax ? ) lösts upp och reaktionen tar fart = vulkan :D

För de som vill pröva så behöver kolsyran bara en "aktiv yta" som aktivt kol för att bubbla. Lite aktivt kol i colan och den svämmar ut över bordet. För de som är nyfikna så en droppe Yes diskmedel i colan innan tabletterna ger ett mer fast skum som ligger kvar längre på bordet/stolarna/golvet/innertaket/kläderna :D

elan
2005-11-06, 10:57
Ja.
För de som är nyfikna så en droppe Yes diskmedel i colan innan tabletterna ger ett mer fast skum som ligger kvar längre på bordet/stolarna/golvet/innertaket/kläderna :D

Ja det låter ju som en effekt man vill uppnå. ;)

Jorgen
2005-11-06, 11:23
För de som är nyfikna så en droppe Yes diskmedel i colan innan tabletterna ger ett mer fast skum som ligger kvar längre på bordet/stolarna/golvet/innertaket/kläderna :D
Ett partytrick helt klart. http://bestsmileys.com/party/3.gif


:D

Cilia
2005-11-06, 11:32
Ett partytrick helt klart. http://bestsmileys.com/party/3.gif


:D
kul parties ni har!
vad avis man blir

Larsson
2005-11-06, 11:42
Ja.

Jag gissar att tabletterna hinner dyka ned genom colan och nå botten innan ytan på tabletten ( vax ? ) lösts upp och reaktionen tar fart = vulkan :D

För de som vill pröva så behöver kolsyran bara en "aktiv yta" som aktivt kol för att bubbla. Lite aktivt kol i colan och den svämmar ut över bordet. För de som är nyfikna så en droppe Yes diskmedel i colan innan tabletterna ger ett mer fast skum som ligger kvar längre på bordet/stolarna/golvet/innertaket/kläderna :D

Underbart när moderatorerna delar med sig av sina kunskaper, vad skulle kolozzeum var utan er :D

Weird
2005-11-06, 11:57
fan va coolt! :hbang: måste testats helt klart

Daniel Mattusch
2005-11-06, 12:33
Funkar även med "dextrosol" i pulverform.

Löjtnant Blank
2005-11-06, 13:07
Jag är skeptiskt till den förklaringen, löses pastillerna upp i colan på nolltid? Hmm.. :confused:
De behöver inte lösas upp. Ingrediensen gummi arabicum i Mentostabletterna bryter ytspänningen så att vattnet i flaskan inte klarar av att hålla kvar gasen koldioxid.

hio
2005-11-06, 15:16
Cool!
Trodde inte att det skulle funka.
Hade du EXAKT tretton(13) stycken då?
Verkade ju väldigt viktigt att ha just tretton stycken :P
Nä, vi använde ett paket alltså 10 st mentos. Det var väl därför våran inte sprutade lika högt *grr27*

Hobbes
2005-11-06, 16:02
En skitkul grej är att lägga lite torr is i en colaflaska med lite ljummet vatten. Skruva korken hårt, släng flaskan och vänta!!

Väcker grannarna kan man säga!

Nästa party blir det till att ta med sig cola och mentos.

ArooN
2005-11-06, 16:43
Nä, vi använde ett paket alltså 10 st mentos. Det var väl därför våran inte sprutade lika högt *grr27*
Det förklarar ju varför ni inte uppnådde nåt vidare resultat!

pilt77
2005-11-06, 22:02
En skitkul grej är att lägga lite torr is i en colaflaska med lite ljummet vatten. Skruva korken hårt, släng flaskan och vänta!!

Väcker grannarna kan man säga!

Nästa party blir det till att ta med sig cola och mentos.

vad händer?

olwe
2005-11-06, 22:10
En skitkul grej är att lägga lite torr is i en colaflaska med lite ljummet vatten. Skruva korken hårt, släng flaskan och vänta!!

Väcker grannarna kan man säga!

Nästa party blir det till att ta med sig cola och mentos.

Är det inte svårt att få tag på torr is? Vad är torr is? Är det inte lite farligt att fiffla med torr is? Jag har ingen koll...

Hobbes
2005-11-06, 23:27
pilt77: När isen smälter så expanderar den rätt mycket, flaskan exploderar med en smäll. Smäller rätt bra om man placerar den mellan höghus exempelvis.

olwe: Trodde jag med, men kompisen jobbade på ett företag som levererade gas i alla dess former. Så han tog med sig en del på de fester vi hade. Det blir rätt skön effekt när man lägger det i en diskho och lite ljummet vatten.

Vid flera tillfällen så hade han med sig en tub med helium. Gissa vem det var som efter några öl drog skämt och levererade poängen på skämten med helium röst.

Egentligen inget man ska leka med, skoj var det!

Diana
2005-11-06, 23:42
HAHAAAAAAAAAAA fy fan vilken stråle!!
löve hemmagjorda amatör experiment :laugh:
ser ut som nån tv-shop reklam som gått snett :hbang: :D
Är det inte svårt att få tag på torr is? Vad är torr is? Är det inte lite farligt att fiffla med torr is? Jag har ingen koll...
inte så pra att fiffla me om man inte känner så mkt om den tror ja,
vi använder det när våra frysar pajjar på jobbet
och man måste va försiktig me handskar o shitt
annars blire brännskador på huden..

olwe
2005-11-06, 23:57
inte så pra att fiffla me om man inte känner så mkt om den tror ja,
vi använder det när våra frysar pajjar på jobbet
och man måste va försiktig me handskar o shitt
annars blire brännskador på huden..

Alltså inget jag ska dra med mig ut på något fylleslag då... Fast kul skulle det vara.

Jag håller med om att såna hära saker är kul, någon som kan flera balla mer eller mindre lämpliga partytricks i samma anda?

Jag såg de här Brainiaks på nån kanal som micrade tvål. Det blev jättekuligt med massa skum o grejjer.

JAM
2005-11-07, 01:49
Jag håller med om att såna hära saker är kul, någon som kan flera balla mer eller mindre lämpliga partytricks i samma anda?Klassiker från ens ungdom:

1) Skruva en cykelventil genom korken till en fyrakronors PET-flaska. Se till att det blir TÄTT!
2) Fyll halva falskan med vatten.
3) Skruva på korken, ta fram cykelpumpen och pumpa dig less.
4) Håll i flaskan, vänd den uppochned och rikta den mot himlen (ja, inte mot något som kan gå sönder).
5) Skruva av korken långsamt. När det börjar pysa ut lite vatten drar du till ordentligt så att korken åker av.
6) Flaskan flyger iväg!!! :)

Och ja, den flyger som satan... Ni som äger en kompressor kan ha ännu roligare!

ErikWrestlingFreaket
2005-11-07, 09:10
:laugh: :laugh:

Mycket att testa nu :D

/Tricklev

Diana
2005-11-07, 09:32
micra tvål?? måste testas! :laugh:
men fy fan va grisigt ja som tilloch med drar mej för att micra ägg för de blir så mkt likdelar att skura ur :whipped: :D

Klassiker från ens ungdom:
1) Skruva en cykelventil genom korken till en fyrakronors PET-flaska. Se till att det blir TÄTT!
2) Fyll halva falskan med vatten.
3) Skruva på korken, ta fram cykelpumpen och pumpa dig less.
4) Håll i flaskan, vänd den uppochned och rikta den mot himlen (ja, inte mot något som kan gå sönder).
5) Skruva av korken långsamt. När det börjar pysa ut lite vatten drar du till ordentligt så att korken åker av.
6) Flaskan flyger iväg!!!

Och ja, den flyger som satan... Ni som äger en kompressor kan ha ännu roligare!
hahahhaha definitivt de första äventyret min nya cykelpump ska få uppleva :hbang: :D