handdator

Visa fullständig version : En gång för alla - Hur får man maximal utveckling i bröstmuskelaturen


thomast
2005-11-05, 19:49
Nu har jag läst allt men förstår ändå inget, ska man svanka, spänna benen och trycka mot golvet, "fälla tillbaka" axlarna, lägga upp fötterna på bänken? Vad är det som gäller för någon som vill få största möjliga utveckling på/i/med brösten?

Jag blir tokig på alla möjliga guider för alla säger olika, kan det vara så enkelt att det inte finns något svar?

Hur ska man göra egentligen? Hjälp! :cryout:

RassK
2005-11-05, 19:55
Placera dig på sådant sätt med fötter, rumpa, armar och axlar så att du kan ta så mycket vikt som möjligt.
Och träna tungt.

Hannes
2005-11-05, 20:23
Alla säger olika.
vissa säger 8 - 12 reps.
vissa säger 4-6 reps.

Alla har olika gener och olika förutsättningar.

Testa dig fram själv för och se vad som passar dig bäst.

RassK
2005-11-05, 20:46
Alla säger olika.
vissa säger 8 - 12 reps.
vissa säger 4-6 reps.

Alla har olika gener och olika förutsättningar.

Testa dig fram själv för och se vad som passar dig bäst.

Du kan träna tyngre när du kör 4-6 reps.
Träna tyngre = Mer Muskler?
Det är maximal muskelutveckling han vill ha, inte "muskelkondis" (högrep) ;)

rätta mig om jag har fel :em:

Fettecke
2005-11-05, 20:57
har lärt mig att det är inte reps-antalet som är avgörande i slutändan, utan hur smart du tuktar bröstet... alltså, reps/set variation, tyngd på stången, alternerande av övningar osv

Thomast... dina bänktips minus "fötterna på bänken" är att rekomendera (förflyttar mest vikt så) så det bör nog vara bäst, fast vissa anser ju att man ska pressa med "bara" bröstet om man ska ha bra utveckling... dvs upp med fötterna, ut med armbågarna osv...

Det viktiga är väll att du kör med ett sätt du trivs med ?

Lizard
2005-11-05, 21:09
Nu har jag läst allt men förstår ändå inget, ska man svanka, spänna benen och trycka mot golvet, "fälla tillbaka" axlarna, lägga upp fötterna på bänken? Vad är det som gäller för någon som vill få största möjliga utveckling på/i/med brösten?

Jag blir tokig på alla möjliga guider för alla säger olika, kan det vara så enkelt att det inte finns något svar?

Hur ska man göra egentligen? Hjälp! :cryout:

Rent allmänt skiljer vi oss åt på detaljstadiet. I en annan tråd på forumet frågar någon hur man får maximal utveckling av mellersta deltoideus och svaren bygger på generiska uppfattningar om vad som är bäst för alla och inte. Jag förstår din förbrylling.

Om vi ska hänvisa till deltoideustråden så förhåller det sig på så vis att en kostym kan se likadan ut som en annan, med det enda undantaget att den ena har rundade axlar medan den andra har skarpa, utåtstående, dito. Det hela beror på hur man skär till tyget och samma sak gäller kroppen. Har du Clavikelben som är lite längre så är chansen att Acromion sticker mer ut ovanpå Glenoid fossa (kulleden i armhålan) och då är utsikten antagligen större att dina deltoideus ser ut att vara större, axlarna sticker ut och armmusklerna fäster längre in under Deltoideus med en sådan konstruktion (teoretiskt).

Har man svårt att bygga bröst brukar man vanligtvis ha starka axlar. Axlarna och Tricep tar lasten och man känner igen sådana individer på att de är ganska platta framtill men bredaxlade.
Här torde hemligheten ligga i att välja sådan övningar som svårligen går att genomföra utan att axlar och armar kopplas in i lika hög utsträckning.

Djupa hantelpressar är personlig favorit, vid lutande dito bör bänkens lutning vara mycket moderat och inte så högt upp (”45%”) så att axlarna kan trycka huvuddelen av lasten. Viktigt är att rörelsen är elipsformad, dvs att hantlarna går får att snudda utsidan på axeln (eller tom en aning längre ut) till att mötas ovanför bröstet i lod med armarna. De kan med fördel också skruvas så att det är stångvinkel, eller mer, i botten och parallella handflator i toppen.

Bänkpress är en kanonövning som bör läras av alla och ju förr desto bättre. Tyvärr har en del klen Pectoralisutveckling av den, men för det stora flertalet ger den enormt med allmänstyrka, axlar och bröst inräknat.

Lizard

joak1m
2005-11-06, 14:36
-

:bow:

viktor88
2005-11-06, 14:42
kolla dig i spegeln och dra bak trapsen och ha en svankad rygg. så ska du ligga på bänken.

30cm
2005-11-06, 17:39
Nu har jag läst allt men förstår ändå inget, ska man svanka, spänna benen och trycka mot golvet, "fälla tillbaka" axlarna, lägga upp fötterna på bänken? Vad är det som gäller för någon som vill få största möjliga utveckling på/i/med brösten?

Jag blir tokig på alla möjliga guider för alla säger olika, kan det vara så enkelt att det inte finns något svar?

Hur ska man göra egentligen? Hjälp! :cryout:

Du skriver inte om det är större muskler eller styrka som är målet men det är en detalj. Om man överbelastar musklerna måste de anpassa sig, det är så man utvecklas. Citat är kul:

"Train hard and eat lots of good food" - Arnold Schwarzenegger

Ziso
2005-11-06, 19:28
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm här är en kille som tror han vet....

joak1m
2005-11-06, 20:00
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm här är en kille som tror han vet....
nån som vet hur man sparar filen direkt? skulle vilja ha det klippet på datorn

Allan
2005-11-06, 20:04
Eftersom det är ytterst sällan vi ens ser proffs med maximal bröstutveckling kan man kanske ana sig till att frågan är en aning komplex. Mitt tsändiga svar till alla som tycker de har släpande muskelutveckling är - skaffa mer massa, träna hårdare och vräk i dig mat.
Man får bara så bra muskelutveckling som man själv sätter förutsättningarna för.

allan

mvda
2005-11-07, 04:30
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm här är en kille som tror han vet....

:thumbup:

johfel
2005-11-07, 14:36
Orkar inte kolla färdigt på skiten. En del av det han säger betraktar jag som rena smörjan.
Bara för att man är vältränad, betyder det inte att man vet hur man ska träna, det kan mycket väl finnas andra faktorer som påverkar muskelutvecklingen mer än träning...

"Inner chest" "Outer chest" tugget är rappakalja. Ett smalt grepp belastar triceps. Inre/yttre bröst går inte att träna specifikt.

Håller man armbågarna rakt ut som han förespråkar så involveras axlarna ännu mer, kör man dessutom tungt så riskerar man att skada axlarna. Att köra "guillotinen" (bänkpress till halsen) skulle jag aldrig göra.

För optimal träning av bröst:

Bänkpress varierat med hantelpress.
Sned bänkpress varierat med sned hantelpress.
Framåtlutande dips.
Ev. cableflyes om man gillar pump och tror på detta.
Variera setantal och reps.
Öka vikten kontinuerligt.


Bänk / hantelpress: Skjut fram bröstkorgen, sänk vikten i höjd med bröstvårtorna. Variera bredden på greppet i bänken (triceps behöver också träning, och hjälper effektivt till att överbelasta pectoralis)
På låga vikter / höga reps: var explosiv i den positiva fasen och kontrollerad i den negativa.

Mina .02

(Rätt många trådar om hur man bli stark i bänkpress och får stora pattar här. Sök?)

Cerberus
2005-11-07, 15:21
är det okej att träna bröst fler än en gång i veckan? Mina tuttar e alldeles för små tycker jag. Visserligen tycker jag att allt på mig är för litet men just bröst vill jag ha massor av.

GymTT
2005-11-07, 15:37
är det okej att träna bröst fler än en gång i veckan? Mina tuttar e alldeles för små tycker jag. Visserligen tycker jag att allt på mig är för litet men just bröst vill jag ha massor av.

Svårt att säga, vissa växer bättre med en gång i veckan, andra behöver fler än ett träningstillfälle/muskelgrupp.
Prova 3 helkroppspass i veckan?

Honn
2005-11-07, 15:43
Bänkpress med stopp verkar hjälpa mina bröstmuskler.

mvda
2005-11-07, 16:02
Bänkpress med stopp verkar hjälpa mina bröstmuskler.

Ska man stanna 1-2 cm ovanför bröstet, hålla 2 sek och sen trycka upp?

Kör bröst två gånger i veckan och tänkte börja köra detta vid ett av passen. Ungeför hur mycket bör man gå ner i vikt när man kör med stopp?

Mago
2005-11-07, 16:12
Axlarna bak och armarna 90 grader ut från kroppen. Även om man blir lite klenare så tycker jag verkligen att man ska köra med armarna 90 grader ut. Funkar iaf. bäst för mig.

Popeye
2005-11-07, 17:02
Har aldrig sett någon eg. anledning att ha armarna 90 grader ut? Ökar bara skaderisken, axlarna kan man träna separat istället.

Mago
2005-11-07, 18:06
Har aldrig sett någon eg. anledning att ha armarna 90 grader ut? Ökar bara skaderisken, axlarna kan man träna separat istället.

Kanske bara är jag då. :) Tycker det inte alls tar på axlarna.

Kanske inte exakt 90 grader, men så man verkligen inte håller armarna längs med kroppen.

z_bumbi
2005-11-07, 20:53
Ska man stanna 1-2 cm ovanför bröstet, hålla 2 sek och sen trycka upp?

Kör bröst två gånger i veckan och tänkte börja köra detta vid ett av passen. Ungeför hur mycket bör man gå ner i vikt när man kör med stopp?

Sänkt stången ner till bröstkorgen, vänta 1-2 sekunder men behåll spänningen, sen pressar du upp.

Hur mycket du kommer att minska dina träningsvikter får du testa själv, det varierar ganska mycket beroende på var man är stark och hur man har tränat tidigare.

Hannes
2005-11-07, 21:28
Sänkt stången ner till bröstkorgen, vänta 1-2 sekunder men behåll spänningen, sen pressar du upp.

Hur mycket du kommer att minska dina träningsvikter får du testa själv, det varierar ganska mycket beroende på var man är stark och hur man har tränat tidigare.

jo riktiga kontaktrepetitioner ska det vara :thumbup:

mvda
2005-11-08, 02:43
Sänkt stången ner till bröstkorgen, vänta 1-2 sekunder men behåll spänningen, sen pressar du upp.

Hur mycket du kommer att minska dina träningsvikter får du testa själv, det varierar ganska mycket beroende på var man är stark och hur man har tränat tidigare.

Ok, tackar. Ska prova nästa pass.

Bjorne
2005-11-08, 09:51
Sänkt stången ner till bröstkorgen, vänta 1-2 sekunder men behåll spänningen, sen pressar du upp.

Hur mycket du kommer att minska dina träningsvikter får du testa själv, det varierar ganska mycket beroende på var man är stark och hur man har tränat tidigare.1-2 sek behövs väl inte, utan huvudsaken är väl att stången ska ha ett helt stilla lägge.

Überbiffen
2005-11-08, 10:54
Träna dom.

Hannes
2005-11-08, 10:57
Träna dom.

duh *slap*

datorjaevel
2005-11-08, 11:01
Nu har jag läst allt men förstår ändå inget, ska man svanka, spänna benen och trycka mot golvet, "fälla tillbaka" axlarna, lägga upp fötterna på bänken? Vad är det som gäller för någon som vill få största möjliga utveckling på/i/med brösten?

Jag blir tokig på alla möjliga guider för alla säger olika, kan det vara så enkelt att det inte finns något svar?

Hur ska man göra egentligen? Hjälp! :cryout:

Kör knäböj

chidde
2005-11-08, 12:07
lillgrabben la ut en punktlista på vad man bör tänka på
han fick nog med det mesta där... så leta lite på forumet

z_bumbi
2005-11-08, 21:02
1-2 sek behövs väl inte, utan huvudsaken är väl att stången ska ha ett helt stilla lägge.

Om du ska tävla ja, nu gällde det att bygga bröstmuskler. :)

GhostRider
2005-11-08, 21:07
lillgrabben la ut en punktlista på vad man bör tänka på
han fick nog med det mesta där... så leta lite på forumet

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=966593&postcount=23

Bjorne
2005-11-08, 21:37
Om du ska tävla ja, nu gällde det att bygga bröstmuskler. :)Vad tycker du de här stoppet upp till 2 sek gör för nytta? Jag kritiserar inte det, utan är bara intresserad.

z_bumbi
2005-11-08, 21:43
Vad tycker du de här stoppet upp till 2 sek gör för nytta? Jag kritiserar inte det, utan är bara intresserad.

Man kopplar bort stretchreflexen mer vilken annars hjälper till att lyfta vikten, har man aldrig kört med stopp av någon typ och kanske t o m kört med studs så blir det stor skillnad på hur mycket bröstmusklerna får jobba.

Det funkar även om man satsar på att tävla men då under uppbyggnadsperioden för att senare gå över till tävlingstopp (Man vill utnyttja stretchreflexen i ett tävlingslyft.)

jwzrd
2005-11-08, 22:17
Jag kör alltid med stopp, det känns bättre så.

tossefar
2005-11-08, 22:30
Haka inte upp dig på övningar och optimal teknik. Lyft tungt och regelbundet så växer du.

Lillgrabben
2005-11-08, 23:07
Haka inte upp dig på övningar och optimal teknik. Lyft tungt och regelbundet så växer du.


god teknik + vettiga övningar -> ökad styrka -> växande muskler


Teknik är A & O för den som tränar. Inser man det har man kommit en god bit på vägen!