handdator

Visa fullständig version : Dogcrapp under deff?


Mr A
2005-11-05, 16:52
Kan man träna Dogcrapp metoden under deff? Eller är DC för intensiv träningsform att ägna sig åt under deffen?

HUr många reps ska man köra under arbetsseten i en övning?

norsk_gadd
2005-11-05, 17:05
Funkar säkert, men jag vill inte ens föreställa mig hur det känns. Att köra det på bulk är jobbigt nog.... *cry*

mystic[-_-]
2005-11-05, 17:09
Du ska köra som vanligt bara att kosten och återhämtningen blir ännu viktigare under deff.

Mycket grönt te
Inget ris,potatis,pasta,bröd efter 18-18.30. Bara protein och fett
Morgonprommenader! (samt annan cardio om det behövs)

EDIT: Detta var väldigt förenklat läs vad han skrivit i sin text

mentzer
2005-11-06, 07:33
Självklart kan du köra dc under deff, men som sagt, det är hyffsat jobbigt under bulk...
Man kan ju testa 3-spliten, 4 dagar i veckan.

keffat_liv
2005-11-06, 12:50
']Du ska köra som vanligt bara att kosten och återhämtningen blir ännu viktigare under deff.

Mycket grönt te
Inget ris,potatis,pasta,bröd efter 18-18.30. Bara protein och fett
Morgonprommenader! (samt annan cardio om det behövs)

EDIT: Detta var väldigt förenklat läs vad han skrivit i sin text

Vaför inga kolhydrater efter 18?

The Draf
2005-11-06, 13:13
Vaför inga kolhydrater efter 18?

Trist om man tränar 1900

Mr A
2005-11-06, 14:47
']

EDIT: Detta var väldigt förenklat läs vad han skrivit i sin text

Vilken text är detta? Och vart får jag tag på den?

mystic[-_-]
2005-11-06, 14:55
Trist om man tränar 1900

Ni bör läsa hans text :thumbup: Han inte editera pga 2 minutersregeln. Kolhydratsstopp gäller INTE om man tränar efter 18.00.

Mr.A: Sök på cycle on pennis på google. Sen finns det översatt här på kolo.

Mr A
2005-11-06, 18:40
Mr.A: Sök på cycle on pennis på google. Sen finns det översatt här på kolo.[/QUOTE]

Vet inte om jag har hittat rätt?? Hittade denna länken? http://massuniverse.com/forums/archive/index.php/t-3914.html

Är detta rätt manual för dogcrapp?? Tacksam för hjälp!

Mr A
2005-11-06, 18:41
Och förresten, var finns det översatt här på kolozzeum?

mystic[-_-]
2005-11-06, 19:25
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52653&highlight=doggcrapp

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=13038&highlight=doggcrapp

2 trådar

Mr A
2005-11-06, 22:35
']http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52653&highlight=doggcrapp

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=13038&highlight=doggcrapp

2 trådar

Tack för hjälpen! Men jag känner mig lite förvirrad..Var får man tag i DC träningsmanualen i orginal och vem är Dante som det står om i massa trådar om DC? Är han grundaren av Dogcrapp?

norsk_gadd
2005-11-06, 23:08
Tack för hjälpen! Men jag känner mig lite förvirrad..Var får man tag i DC träningsmanualen i orginal och vem är Dante som det står om i massa trådar om DC? Är han grundaren av Dogcrapp?

Dante är en gud och In-Human hans profet.

mystic[-_-]
2005-11-06, 23:11
Tack för hjälpen! Men jag känner mig lite förvirrad..Var får man tag i DC träningsmanualen i orginal och vem är Dante som det står om i massa trådar om DC? Är han grundaren av Dogcrapp?

Dante har skapat konceptet det var ju hans egna träningssett från början fast det är lite modifierat för den stora massan nu.

Hela orginaltexten har blivit nedtagen från många brädor pga han glr om den och att det var så många som misstolkade programet och började skylle dåliga ökningar på det. Sen när de berättade hur de tränade så var det inte dc, sånna grejer.

Någon av DC-folket på kolo har säkert hela texten på datorn kolla i träningsjournaler

pilt77
2005-11-07, 09:31
den finns på powerboard

biffsson
2005-11-07, 11:45
http://www.ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=3288

Här finns den senaste versionen av Doggcrap-manualen. Men en ny version håller på att skrivas.

Mr A
2005-11-08, 18:13
Tack för hjälpen allihopa! Ska bli intressant läsning och förhoppningsvis ska jag våga mig på att prova DC!

Pilt 77: Läste din träningsjournal och där står att du enbart kör benpress, benspark och bencurl för låren. Funkar det bra för dig?

Jag är lite rädd för knäböjen pga att jag lätt får ryggont och om jag kör böj så blir det i smithen.

pilt77
2005-11-08, 18:47
Tack för hjälpen allihopa! Ska bli intressant läsning och förhoppningsvis ska jag våga mig på att prova DC!

Pilt 77: Läste din träningsjournal och där står att du enbart kör benpress, benspark och bencurl för låren. Funkar det bra för dig?

Jag är lite rädd för knäböjen pga att jag lätt får ryggont och om jag kör böj så blir det i smithen.

det gick bra 3-4veckor sen så maxade jag varenda benmaskin. Nu väntar jag på att gymet ska bli färdigbyggt så man kan knäböja. Men är du inte så stark så funkar det säkert bra

Mr A
2005-11-09, 09:04
Nu har jag läst DC manualen..Mycket intressant! Men jag har några frågor som jag hoppas jag kan få svar på som jag inte tyckte att jag hittade i texten:

1. Ska man göra rest pause på varje övinng förutom framsida ben och vad övningar?

2. Hur går static hold till? jag menar om man ska köra till failure och man tex under ett set känner att jag kan nog klara 1 reps till och sedan inte ens får upp vikten halvägs..Hur ska man då kunna göra static hold? För static hold ska väl göras i "toppen av övinngen" alltså efter den positiva fasen?

3. Ska man köra den negativa fasen sakta (ett antal sekunder) i varje reps?

4. Finns det några siffror på hur många reps totalt (med RP inräknat) man ska köra på de olika muskelgrupperna?

5. Finns det någon speciell diet för DC? (Eller något att läsa om hur man ska lägga upp sin diet) Läste nånting om 500 gram protein/dag.

6. När kan man köra mage? På off dagar? Och finns det riktlinjer i DC på hur man bör utöva sin cardio?

7. Ska man välja vilka övningar som helst eller bör det vara basövningar och/eller de övningar som man känner att man borde kunna öka mest i? Tips på olika träningsupplägg med DC?

8. Är som sagt lite rädd för knäböj pga att jag inte vill göra illa ryggen? Vilka benövnigar bör jag välja..Benpress eller ska jag försöka mig på knäböj i smithen, eller frontböj i smithen? Vilka övningar tror ni är mest "sparsamma" mot ryggen? Har även en sittande benpress maskin på mitt gym som kan göras till liggande benpress genom att fälla ryggstödet ser ut ung så här http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLLyingLegPress.html
Blir dock helt våggrätt liggande ställning på den maskinen som finns på mit gym. Kan denna va något? Någon på gymet som sa till mig att köra liggande benpress belastar rygen mer än vad sittande benpress (ryggstödet helt rakt upp) skulle göra? Kan det vara så?

9. Slutligen vilka rygg övningar tar på vidd? Latsdrag? (dragövningar?)
Och vilka tar på tjocklek? Roddd övningar som tex stångrodd och hantelrodd?

Massa j..la frågor, men jag vill ha allt klart för mig innan jag börjar med DC. Om det är någon som har en bra länk där det mesta täcks in så skulle jag vara tacksam!

MVH

Fatcan
2005-11-09, 09:47
Nu har jag läst DC manualen..Mycket intressant! Men jag har några frågor som jag hoppas jag kan få svar på som jag inte tyckte att jag hittade i texten:

1. Ska man göra rest pause på varje övinng förutom framsida ben och vad övningar?

2. Hur går static hold till? jag menar om man ska köra till failure och man tex under ett set känner att jag kan nog klara 1 reps till och sedan inte ens får upp vikten halvägs..Hur ska man då kunna göra static hold? För static hold ska väl göras i "toppen av övinngen" alltså efter den positiva fasen?

3. Ska man köra den negativa fasen sakta (ett antal sekunder) i varje reps?

4. Finns det några siffror på hur många reps totalt (med RP inräknat) man ska köra på de olika muskelgrupperna?

5. Finns det någon speciell diet för DC? (Eller något att läsa om hur man ska lägga upp sin diet) Läste nånting om 500 gram protein/dag.

6. När kan man köra mage? På off dagar? Och finns det riktlinjer i DC på hur man bör utöva sin cardio?

7. Ska man välja vilka övningar som helst eller bör det vara basövningar och/eller de övningar som man känner att man borde kunna öka mest i? Tips på olika träningsupplägg med DC?

8. Är som sagt lite rädd för knäböj pga att jag inte vill göra illa ryggen? Vilka benövnigar bör jag välja..Benpress eller ska jag försöka mig på knäböj i smithen, eller frontböj i smithen? Vilka övningar tror ni är mest "sparsamma" mot ryggen? Har även en sittande benpress maskin på mitt gym som kan göras till liggande benpress genom att fälla ryggstödet ser ut ung så här http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLLyingLegPress.html
Blir dock helt våggrätt liggande ställning på den maskinen som finns på mit gym. Kan denna va något? Någon på gymet som sa till mig att köra liggande benpress belastar rygen mer än vad sittande benpress (ryggstödet helt rakt upp) skulle göra? Kan det vara så?

9. Slutligen vilka rygg övningar tar på vidd? Latsdrag? (dragövningar?)
Och vilka tar på tjocklek? Roddd övningar som tex stångrodd och hantelrodd?

Massa j..la frågor, men jag vill ha allt klart för mig innan jag börjar med DC. Om det är någon som har en bra länk där det mesta täcks in så skulle jag vara tacksam!

MVH


1. Det får du bestämma själv. Men inga restpausr på framsida lår. Där kör man ett tungt set sen ett widowmaker set. i vadtränigen ska du stanna 15 sek i botten och stretcha.

2. Passare

3. Släpp tillbaks sakta men inte för sakta, du ska ha kontroll på vikten.

4. Japp, har ett dokument på datorn med alla rekomenderade rep-ranges.

5. 4-5g protein per kg kroppsvikt är vad som rekomenderas.

6. Jag kör magen sist på bendagen. Hur man ska köra kardio i DC vet jag inte. Som vanligt kanske?

7. Basövningar ja. Skippa t.ex flyes och benspark.

9. Vid är som du säger t.ex latsdrag, chins osv. Tjocklek är roddövningar och marklyft.

Sådär :D. Ni andra som kör DC kan väl lägga till något ifall jag missat nått.

z_bumbi
2005-11-09, 10:00
Mr A: Hur länge har du tränat?

Mr A
2005-11-09, 10:30
1. Det får du bestämma själv. Men inga restpausr på framsida lår. Där kör man ett tungt set sen ett widowmaker set. i vadtränigen ska du stanna 15 sek i botten och stretcha.

2. Passare

3. Släpp tillbaks sakta men inte för sakta, du ska ha kontroll på vikten.

4. Japp, har ett dokument på datorn med alla rekomenderade rep-ranges.

5. 4-5g protein per kg kroppsvikt är vad som rekomenderas.

6. Jag kör magen sist på bendagen. Hur man ska köra kardio i DC vet jag inte. Som vanligt kanske?

7. Basövningar ja. Skippa t.ex flyes och benspark.

9. Vid är som du säger t.ex latsdrag, chins osv. Tjocklek är roddövningar och marklyft.

Sådär :D. Ni andra som kör DC kan väl lägga till något ifall jag missat nått.


Tackar för hjälpen! Finns det någon möjliget att du skulle kunna posta de rekomenderade rep ranges eller skicka de i ett pm?

Vad är ett Widowmaker set? Är det först ett tungt set på få reps och sedan ett set på fler reps??

När du kör magen kör du enligt DC metod eller kör du fler set?

Har du något dokument eller annat där det står hur dieten ska va när man kör dc?

Mr A
2005-11-09, 10:31
Mr A: Hur länge har du tränat?

Har tränat styrketräning från och till i ca 5 år

mystic[-_-]
2005-11-09, 10:32
Tackar för hjälpen! Finns det någon möjliget att du skulle kunna posta de rekomenderade rep ranges eller skicka de i ett pm?

Vad är ett Widowmaker set? Är det först ett tungt set på få reps och sedan ett set på fler reps??

När du kör magen kör du enligt DC metod eller kör du fler set?

Har du något dokument eller annat där det står hur dieten ska va när man kör dc?

Widowmaker är andra setet i din benträning det är 65-70% av din 1RM och du kör 20 reps på den vikten.

DC har ingen specifik magträning då han anser att magen får sitt i böj och mark

Allt står i manualen

mentzer
2005-11-09, 10:39
Tack för hjälpen allihopa! Ska bli intressant läsning och förhoppningsvis ska jag våga mig på att prova DC!

Pilt 77: Läste din träningsjournal och där står att du enbart kör benpress, benspark och bencurl för låren. Funkar det bra för dig?

Jag är lite rädd för knäböjen pga att jag lätt får ryggont och om jag kör böj så blir det i smithen.

Varför får du ont i ryggen? Dålig teknik?

biffsson
2005-11-09, 10:45
Massa j..la frågor, men jag vill ha allt klart för mig innan jag börjar med DC. Om det är någon som har en bra länk där det mesta täcks in så skulle jag vara tacksam!

Har du läst min översättning/sammanställning?

Doggcrap, tolkat och översatt av Biffsson (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52653)

Men jag har inte skrivit något om hur man ska äta och när man ska köra mage.

Jag brukar köra mage mellan de två ryggövningarna. För när jag har kört första ryggövningen så brukar jag vila i 3-5 minuter, och då är det lika bra att köra mage imellan.

biffsson
2005-11-09, 10:49
']Widowmaker är andra setet i din benträning det är 65-70% av din 1RM och du kör 20 reps på den vikten.

DC har ingen specifik magträning då han anser att magen får sitt i böj och mark

Allt står i manualen

En kille här på Kolozzeum skrev att man ska köra det andra settet på 66% - 75% av det man kör det första settet på.

Var kan jag läsa hur det egentligen är? Kan man läsa om det i manualen? måste genat kolla upp det :D

biffsson
2005-11-09, 10:57
När du kör magen kör du enligt DC metod eller kör du fler set?

Jag kör 3 set * 12 reps (med viktmotstånd)

biffsson
2005-11-09, 10:59
Vad är ett Widowmaker set? Är det först ett tungt set på få reps och sedan ett set på fler reps??

Så här har jag skrivit:

Så här kör man framsida ben på Doggcrapvis (Kallas widowmaker (liknande breathing squat)).

* Värm upp ordentligt.
* Kör 1 set 4-8 reps till failure
* Sänk vikten till en vikt som du klarar 12 reps i sträck på (8 reps för hårdingar). Kör så många du klarar till failure. Stanna i toppläget, ta 2-3 djupa andetag. Gör så många du klarar igen, ta 2-3 djupa andetag osv tills du gjort 20 reps. Tex 12, 4, 2, 1, 1.
* Når man 20 reps utan att benen skakar ordentligt så fortsätter man pumpa på. (kan bli 20-30 reps)
Eller som Mentzer utryckte det "Utan att benen skakar? Hela kroppen ska skaka. Du ska må illa och det ska värka i hela kroppen. När du sedan kört din sista repetition ska du inte kunna stå på benen de närmaste minuterna."

Mr A
2005-11-09, 11:05
Kan man läsa om det i manualen?

Är det någon som har den exakta länken till denna manual?? Jag vet inte om jag har rätt?

Biffsson? Du gav mig en länk med DC manual http://www.ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=3288

Är detta manualen?

biffsson
2005-11-09, 11:13
Är det någon som har den exakta länken till denna manual?? Jag vet inte om jag har rätt?

Biffsson? Du gav mig en länk med DC manual http://www.ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=3288

Är detta manualen?

Ja, det är den senaste manualen. (En ny håller på att skrivas, men den har inte släppts än)

Mr A
2005-11-09, 11:16
Ja, det är den senaste manualen. (En ny håller på att skrivas, men den har inte släppts än)

Ok tack! Men ser inte att här står något om hur man bör äta och att man ska undvika kolhydrater på kvällen?

biffsson
2005-11-09, 11:20
Ok tack! Men ser inte att här står något om hur man bör äta och att man ska undvika kolhydrater på kvällen?

Det kanske står i den äldre manualen? Ska se om jag hittar länken till den.

Mr A
2005-11-09, 11:20
Varför får du ont i ryggen? Dålig teknik?

Jag har lätt att få ryggont. För några år sedan hade jag ett antal muskelinflammationer i ryggen. Dessutom tycker jag att hur än bra mitt utförande i knäböjen är så har jag en tendens att "fälla" kroppen framåt och detta är väl inte så bra för ryggen? Det behagligaste utförandet för mig när jag kör böj ät att gå ner långt ut/bakåt med rumpan och ha överkroppen rätt mycket framåtlutad, men detta utförandet kan väl vara skadligt för ryggen eller?

Mr A
2005-11-09, 11:21
Det kanske står i den äldre manualen? Ska se om jag hittar länken till den.

Tackar! Det vore kanon! Mycket vänligt av dig!

mentzer
2005-11-09, 11:22
En kille här på Kolozzeum skrev att man ska köra det andra settet på 66% - 75% av det man kör det första settet på.

Var kan jag läsa hur det egentligen är? Kan man läsa om det i manualen? måste genat kolla upp det :D

Det har jag läst nånstans. Personligen kör jag ca 70-75% av vikten jag kör tunga setet på. Det beror ju även på hur många reps man gör i det tunga setet.

biffsson
2005-11-09, 11:28
Tackar! Det vore kanon! Mycket vänligt av dig!

Hittade bara den norska översättningen.
Nu måste jag iväg, får se om någon annan kan klistra in den äldre länken. Annars ska jag söka rätt på den sen.

KOSTHOLD
Doggcrapp tror på ekstremt høyt inntak av protein, og et moderat inntak av komplekse karbohydrater og sunt fett. Han anbefaler også sterkt å ta glutamintilskudd, spesielt i de hardere periodene, men helst hele tiden. Dette opplegget har vist seg å fungere SVÆRT bra. Alt etter individets forbrenning og mål, kan man klare å legge på seg store mengder muskler med dette opplegget, og med noen få tiltak, ganske lite fett. Antifettstiltakene er enkle: Kutt karbohydratinntaket etter kl 17-18 (ved normal døgnrytme), og gjennomfør en 45 minutters gåtur før frokost (du skal ikke ha inntatt noe annet enn vann før gåturen, evt kaffe og lignende), unntatt på de dagene hvor du trener bena. Doggcrapp sier du skal ta kroppsvekta di i pounds og gange med 1.5-2.5 (varierer) for å finne et ca-tall på hvor mye proteiner du skal ta inn daglig. Hvis du veier 80 kg, så ganger du det med 2,2 for å finne kroppsvekta di i pund, som blir 176, også ganger du 176 med to igjen for å finne ut hvor mange gram proteiner som du skal ta inn, som her blir ca 387 gram! Du teller IKKE kalorier, karbohydrater og fett, men du teller proteiner, så du må uansett skaffe deg en matvekt og en mattabell. Det er veldig enkelt. Hvis du skal spise kylling, så du legger kyllingen på matvekta, og ser at det er 142 gram. Deretter slår du opp i en mattabell, og der ser du at det er 26,2 gram protein pr 100 gram kylling. Da tar du 26,2 og ganger med 1,42, og du får antall gram proteiner fra kyllingmåltidet (37,2 gram). Han sier også at proteinshaken du tar rett etter trening bør inneholde minst 100 gram proteiner, som er regnet som meget ekstremt, men hans klienters enorme resultater snakker for seg. Det er nesten ALLTID for lavt proteininntak som er grunnen til at folk stagnerer, det gjelder alle. Remember that! Doggcrapp mener at rødt kjøtt er nøkkelen til muskeløkning, men aldri kutt fjærkre og fisk. Olivenolje i samtlige proteinshaker før karbohydratkutten er en meget god ide hvis du sliter med å få i deg nok kalorier til å gå opp i vekt, dessuten må kroppen få inn fett for å forbrenne fett, så litt olivenolje skader deg uansett ikke.
Når det gjelder deffing: Doggcrapp har ikke troa på dietter (eller kalorirestriksjoner), kostholdet som ga deg muskelmassen vil sørge for at du beholder muskelmassen. Han tror, som nevnt over, på å kutte karbohydratinntaket og fettinntaket totalt (unntatt karbohydrater fra grønnsaker og melk for shaken) etter kl 17-18 på ettermiddagen (ved normal døgnrytme), og å la lavintensitets cardio (gåing) i 45 minutter rett etter du har stått opp gjøre arbeidet med å fjerne kroppsfett. Han påstår du blir ?shredded? (dvs svært definert) på 12-16 uker hvis du gjør dette opplegget riktig. Alt etter hva dine målsetninger er så kan du gjøre cardio alle dager unntatt de dagene du trener bena. Mange velger å kjøre litt kortere gåøkter, ned mot 20-30 minutter, og det er selvfølgelig greit, men konsekvensen er logisk nok at man legger på seg litt mer fett i byggeperioden og taper mindre i deffeperioden enn de som går 45 minutter, så man forlenger da deffeperioden, men greit nok. Kun når du er på deff og stagnerer med fettfjerninga kan du gå i mer enn 45 minutter. Men aldri over 60 minutter, uansett, da dette kan forårsake muskelforbrenning. Grunnene til at han vil ha lavintensitetskardio er to: Tunge bodybuildere får kneproblemer hvis de løper mye i tillegg til all den harde bentreninga de gjør (også er de ofte tunge), og dessuten mener han at jogging/sprinting vil fjerne muskelmasse fra bena. Note: Hvis du ikke er så fryktelig opptatt av å være bodybuilder, og målet ditt er hovedsakelig å se bra ut, kan du selvsagt jogge eller sprinte, men lytt på kroppen din. Det lureste er nok likevel å gjøre som Doggcrapp sier. PS: Du bør ikke jogge (denne påstanden er noe kontroversiell), og aldri sprinte (her er flertallet enig), på tom mage, da dette vil med stor sannsynlighet brenne muskler. Kjør kun gåing/lett sykling og lignende hvis du ikke har inntatt mat ennå. Han anbefaler å, i hvert fall en måned eller to ut i deffen, ta i bruk såkalte ?fettforbrennere?. Disse kan inkludere enkle ting som kaffe eller grønn te før du går om morgenen (gjør dette klart kvelden før, du skal gå nesten med en gang du står opp). I Norge kan du jo kjøpe Puryburn fra Athletic City, men merk at dette produktet fungerer kun når du har lite insulin i systemet (dvs er lav på karbohydrater/glykogen), hvis du er heldig kan du få tak i produkter som inneholder Yohimbe som visstnok skal være noe av det beste fettforbrenningsmidlet, men stoffer med store doser av dette skal visstnok være ulovlig i Norge pga status som legemiddel. ALA (hjelper til med å hindre opptak av energi til fettceller) og CLA skal visstnok være gode til å forhindre at du legger på deg så mye fett i byggeperiodene, og de kan hjelpe på samme måte på deffer. Let og prøv deg frem! PS: Har glemt at Doggcrapp sier at du skal kutte ut meieriprodukter de siste ukene av dietten, så jeg føyer det til her.

biffsson
2005-11-09, 11:32
Här är en äldre version, där står det lite om kosten.

http://forums.anabolicreview.com/showthread.php?t=104475

Mr A
2005-11-09, 11:48
Här är en äldre version, där står det lite om kosten.

http://forums.anabolicreview.com/showthread.php?t=104475

tack så hemskt mycket! Du råkar inte ha länken till den norska översättningen?, är skrivet rätt bra tycker jag,

biffsson
2005-11-09, 11:58
Det är den översta

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?board=41.0

Mr A
2005-11-09, 12:01
Biffsson? Stämmer din översättning av Doggcrapp överens med orginal metoden? Samma principer eller har du gjort modifieringar? Isåfall kommer jag att använda din översättning när jag utformar mitt DC program.
Den rep rangen du skrivit ut med stora bosktäver och som står på engelska, är det den som gäller för olika muskelgrupper? Isåfall kommer jag att använda din översättning när jag utformar mitt DC program.

biffsson
2005-11-09, 12:34
Biffsson? Stämmer din översättning av Doggcrapp överens med orginal metoden? Samma principer eller har du gjort modifieringar? Isåfall kommer jag att använda din översättning när jag utformar mitt DC program.
Den rep rangen du skrivit ut med stora bosktäver och som står på engelska, är det den som gäller för olika muskelgrupper? Isåfall kommer jag att använda din översättning när jag utformar mitt DC program.

Jag har ej gjort några modifieringar.
Rep-rangen som står med stora bokstäver på engelska är det som gäller. Men personligen så använder jag 15-20 rep-range på alla övningar.

Det skulle vara jätteroligt om du skriver en doggcrap-journal här på Kolozzeum när du sätter igång. När ska du sätt igång?

biffsson
2005-11-09, 12:41
Jag har lätt att få ryggont. För några år sedan hade jag ett antal muskelinflammationer i ryggen. Dessutom tycker jag att hur än bra mitt utförande i knäböjen är så har jag en tendens att "fälla" kroppen framåt och detta är väl inte så bra för ryggen? Det behagligaste utförandet för mig när jag kör böj ät att gå ner långt ut/bakåt med rumpan och ha överkroppen rätt mycket framåtlutad, men detta utförandet kan väl vara skadligt för ryggen eller?

Jag kan inte heller köra knäböj. Men det är pga att jag är för ovig i axlarna/bröstet så att jag inte får bak armbågarna bakom stången. För flera år sedan när jag körde knäböj så lyckades jag göra illa mig i nacken så att jag inte kunde träna på 4-5 månader, sedan dess har jag varit livrädd för den övningen.

Men jag har nu börjat köra frontböj med fri stång. Jag tycker att den övningen känns jättebra. Det känns bra i ryggen eftersom man blir tvingad att inte fälla kroppen framåt, för om man gör det så tappar man stången.

Jag tror att det är skadligt för ryggen att köra knäböj på det sättet som du beskrivit.

Mr A
2005-11-09, 12:53
Jag har ej gjort några modifieringar.
Rep-rangen som står med stora bokstäver på engelska är det som gäller. Men personligen så använder jag 15-20 rep-range på alla övningar.

Det skulle vara jätteroligt om du skriver en doggcrap-journal här på Kolozzeum när du sätter igång. När ska du sätt igång?

Ok! Tror att jag också kommer köra 15-20 rep range på alla övningar, känns bra och enkelt. Ja jag kanske får börja med en DC journal. Är väl tänkt att jag ska sätta igång om ca 1-2 veckor.

Angående benövningar, så är jag också rädd för knäböjen. Senast jag körde den fick jag ont i ryggen och det utförandet jag kör är nog skadligt för ryggen, men jag kan inte köra knäböj på annat sätt. Hur mycket jag är tänker på utförandet så blir det ändå att jag skjuter rumpan bakåt och ryggen framåt. Byggaren Tor lundsten har förklarat för mig att vissa människor helt enkelt inte är byggda för att köra tunga knäböj och att det finns andra övningar som passar dem bättre.
Kanske ska ta och prova frontböj. Tror du denna funkar att köra i smith?

Om kosten: Försöker du följa DC konceptets dietråd med 500 g protein och inga kolhydrater på kvällen? Själv går jag på deff nu och kanske ska lägga till lite protein och nyttigt fett i deffen. För man skulle väl inta rätt mkt fett enligt DC??

biffsson
2005-11-09, 13:02
Kolla i min tråd. Jag hittade nu en gammal text som Doggcrap skrivit angående rep-range, motion och magträning.

biffsson
2005-11-09, 13:05
Om kosten: Försöker du följa DC konceptets dietråd med 500 g protein och inga kolhydrater på kvällen? Själv går jag på deff nu och kanske ska lägga till lite protein och nyttigt fett i deffen. För man skulle väl inta rätt mkt fett enligt DC??

Jag följer inte Doggcraps dietråd.

Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt så jag har aldrig varit intresserad av att deffa eller att äta på något speciellt sätt.

Jag försöker bara trycka i mig allt jag kommer åt, ju mer kalorier desto bättre. :D
Favoriterna är pizza, skrovmål och kebabtallrik.

biffsson
2005-11-09, 13:07
Kanske ska ta och prova frontböj. Tror du denna funkar att köra i smith?


Ja, den fungerar bra i smithen.

Mr A
2005-11-09, 13:13
Kolla i min tråd. Jag hittade nu en gammal text som Doggcrap skrivit angående rep-range, motion och magträning.

Vilken tråd? Din DC journal eller där du översatt DC?

Mr A
2005-11-09, 13:14
Ah det var inget..Hittade det! Tack!

biffsson
2005-11-09, 13:14
Vilken tråd? Din DC journal eller där du översatt DC?

Där jag har översatt DC

redigerat: Du var snabbare än jag *grr27*

Mr A
2005-11-09, 16:24
Vad shysst att du hittade om rep range och cardio/mage. Biffsson? Tränar du själv eller har du passare? Om du tränar ensam, hur gör du static hold?

biffsson
2005-11-09, 17:51
Vad shysst att du hittade om rep range och cardio/mage. Biffsson? Tränar du själv eller har du passare? Om du tränar ensam, hur gör du static hold?

Jag tränar hel själv.

Jag brukar inte köra static hold. Istället brukar jag ibland efter jag kört färdigt RP-settet vila en halv minut och köra en mycket långsam negativ (6-10sekunder) på samma vikt. (ej på bänkpress)

Mr A
2005-11-09, 18:20
Jag tränar hel själv.

Jag brukar inte köra static hold. Istället brukar jag ibland efter jag kört färdigt RP-settet vila en halv minut och köra en mycket långsam negativ (6-10sekunder) på samma vikt. (ej på bänkpress)


Jag tränar också själv så det blir ganska svårt att köra static hold då..Då kör du istället att du efter 30 sek vila gör 1 extra reps till och där du på tillbakavägen kör den negativa fasen på 6-10 sek? Har jag fattat dig rätt? Isåfall kan man ju utöka de 6-10 sek till 20 sek och istället hålla vikten i static hold? För static hold var väl att man håller vikten stilla i toppläget av övningen i ca 20 sek? Eller har jag fattat det fel?
Hur sakta kör du den negativa fasen på varje reps i ett set? För man skulle väl köra sakta negativt efter varje reps?? eller var det endast på det sista rep?

Hoppas du fattar mina röriga frågor =)

Förresten vad är anledningen till att att du inte kör en lånsam negativ på bänkpressen?

biffsson
2005-11-09, 22:09
Jag tränar också själv så det blir ganska svårt att köra static hold då..Då kör du istället att du efter 30 sek vila gör 1 extra reps till och där du på tillbakavägen kör den negativa fasen på 6-10 sek? Har jag fattat dig rätt? Isåfall kan man ju utöka de 6-10 sek till 20 sek och istället hålla vikten i static hold? För static hold var väl att man håller vikten stilla i toppläget av övningen i ca 20 sek? Eller har jag fattat det fel?

Blev lite fundersam hur man egentligen ska köra static hold. men jag hittade svaret på den norska sidan där dom klistrat in en massa stickers som Doggcrap har skrivit:

Depending on your recovery ability, the exercise and if your an advanced trainer or not instead of racking it at the very end you can "try" (and I say try) to hold the weight in a static hold for 20 seconds just before racking it(good luck you'll be shaking like a leaf at that point

Hur sakta kör du den negativa fasen på varje reps i ett set? För man skulle väl köra sakta negativt efter varje reps?? eller var det endast på det sista rep?

Så här förklarar doggcrap att man ska köra den negativa delen: Den ska vara så kontrollerat att man när som helst under den negativa fasen kan stoppa vikten och vända den. Jag tror att mina negativa ligger på 2 sekunder.

Det sista reppet på varje delset (3 delset i ett restpauseset) ska avslutas med en mycket långsamt (6 sekunder) negativt sänkning (i tex bänkpress eller bicepscurl):

Remember every time you go to failure you always finish on the negative portion and then have your training partner help you pull it up fast to rack the weight. To explain further on my first rest pause above I struggled with every iota of my strength to get that 8th rep up. At that point instead of racking the weight up top I brought the weight down to my chest again slowly (6 seconds) and had my training partner quickly help me lift the weight back up to the top to rack it. That "always finishing on the negative rep" will accrue more cellular damage over time and allow for even greater gains.

Men så kör inte jag. Jag kör istället som jag skrev att jag efter 30 sek vila gör 1 extra reps till och där du på tillbakavägen kör den negativa fasen på 6-10 sek.

Men jag ska nu (efter att ha läst lite mer ingående hur man ska köra de negativa) testa att istället avsluta varje delset med en sakta negativ. Tex på bicepscurl om jag klarar 8, 4, 2 så direkt när jag har fått upp 8:an så sänker jag vikten mycket sakta. Samma sak med 4:an och 2:an.

Isåfall kommer jag att skita i att göra ett extrarep där jag avslutar med en negativ.

Hoppas du fattar mina röriga frågor =)

Förresten vad är anledningen till att att du inte kör en lånsam negativ på bänkpressen?

Hehe... Jag vill inte ta självmord ;)

Om jag avslutar med ett negativt rep så betyder det att jag inte kommer att kunna trycka upp vikten igen, och då stanner den nere på bröstet. Och vart ska jag då ta vägen? :D

Nej... Det är inte riktigt sanningen eftersom jag kör på en bänkpress som har ett slags inbyggt "power rack". Så när stången är nederst på bröstet så kan jag dra in bringan lite så vilar istället stången på 2 metallbalkar. Men anledningen till att jag inte vågar avsluta med ett negativit är att jag inte litar på konstruktionen på den. Det är bara en metallpinne som sticker in 5mm som holler metallbalken på plats. Jag är rädd att den ger vika. Om jag hade ett riktigt power rack så skulle jag avsluta med en negativ även på bänkpressen.

biffsson
2005-11-09, 22:32
Började fundera lite efter jag skrivit inlägget...

Om man avslutar varje delset med ett 6-10 sekunders negativt rep så kommer all energi att försvinna redan på första del-stettet, då kommer det att vara tungt att köra 2 del-set till.

Om om man lägger till ett extrarepp efter RP-settet så betyder det egentligen att man kör 4st del-set.

Så nu har jag bestämt mig för att jag bara ska sänka den mycket sakta när jag har fått upp sista reppet på HELA RP-settet, alltså om jag i bicepscurl gör 8, 4, 2 så blir det endast när jag fått upp sista 2:an som jag kommer att sänka den mycket sakta. På alla de övriga sänker jag ca 2sek.

Mr A
2005-11-09, 23:12
Aha jag trodde du körde bänk i smithen.

Det du skriver om endast ett långsamt negativt rep i slutet av delseten och mindre sek på varje negativ rep under seten låter förnuftigt!

biffsson
2005-11-10, 06:09
Aha jag trodde du körde bänk i smithen.

Det du skriver om endast ett långsamt negativt rep i slutet av delseten och mindre sek på varje negativ rep under seten låter förnuftigt!

Men om man ska se det som ett alternativ på static hold, så ska det bara vara efter man kört sista reppet på sista del-settet. Ej på de två första.
Man ska alltså göra sista sänkningen jättesakta.

Om man istället vill göra static hold i bänkpressen, så ska man på på sista reppet stanna upp några cm före man rackar tillbaka stången och hålla den där i 20 sekunder innan man trycker upp dom sista centimeterna. Man ska alltså stanna upp i alla övningar (dom man ska köra static hold på) strax före slutläget av reppet.

Forza
2005-11-10, 12:09
Jag skulle inte hänga upp mig på static hold, börja att köra utan det en period. Känner du att det inte är tillräckligt tungt kan du lägga in static hold. Dessutom kan du ju köra static hold på vissa övningar, tex för biceps etc.

Min åsikt är att om man avslutar med ett static hold så behöver man längre återhämtningstid och då man kör varje muskel ganska ofta så hinner man inte återhämta sig helt emellan passen, om man inte har väldigt bra återhämtningsförmåga eller inte kör tillräckligt tungt.

Problemet med knäböjen låter som om du har för svaga magmuskler. Tänk på att spänna magen och korsrygg när du böjer. (läs allans trådar om knäböj om du inte gjort det redan).

Mr A
2005-11-10, 14:10
Ok! Man kanske inte ska ta med static hold nu när man börjar med DC men jag vill ändå ha klart över grunderna. Hur är det med de negativa fasen som man gör på varje rep? Hur lång ska denna va? Som jag har fattat i DC manualen så ska varje reps negativa fas utföras sakta? ca 6 s, iaf några sekunder? (vet att man ej ska hänga upp sig på hur många sek) Är det inte så? Men ska sedan det sista repet i varje del set ha längre negativ fas än de övriga repen? Det är här jag inte hänger med riktigt? Oxh ska man plus detta sedan göra static hold i 20-30 sek också?

Och om man ska köra static hold så ska väl detta endast utföras efter det sista repet i det sista del setet? Och inte efter varje del set? Har jag rätt?

Finns det beskrivet hur länge man bör vila mellan övnningarna tex mellan bröst och axlar. Jag kommer inte köra exakt efter DC men jag tycker det är intressant att veta exakt hur det är upplagt.

biffsson
2005-11-10, 18:51
Hur är det med de negativa fasen som man gör på varje rep? Hur lång ska denna va? Som jag har fattat i DC manualen så ska varje reps negativa fas utföras sakta? ca 6 s, iaf några sekunder? (vet att man ej ska hänga upp sig på hur många sek) Är det inte så?

6 sekunder är alldeles för långsamt. 2-3 sekunder känns bättre. Egentligen spelar det inte så stor roll hur sakta du kör den, bara du håller imot vikten lite och inte kör fritt fall.

Every exercise is done with a controlled but explosive positive and a true controlled negative phase. The science is there just read it. Almost every study states an explosive positive motion is the priming phase and the negative portion of an exercise should be done controlled and slowly. I have the mindset that I hope you guys develop. I try so hard to get the weight up only for the sole reason I can lower it slowly to cause eccentric phase cellular damage. It doesnt matter if its 3 seconds lowered or 6 seconds lowered or whatever--just get to the point where you know you controlled the descent of the weight and at any time you could of stopped and reversed direction if you had to.

biffsson
2005-11-10, 19:05
Men ska sedan det sista repet i varje del set ha längre negativ fas än de övriga repen? Det är här jag inte hänger med riktigt? Oxh ska man plus detta sedan göra static hold i 20-30 sek också?

Och om man ska köra static hold så ska väl detta endast utföras efter det sista repet i det sista del setet? Och inte efter varje del set? Har jag rätt?

Om jag har förstått det rätt så ska man göra så här:

Det är bara på sista reppet i det sista del-setet du ska köra en jättesakta negativ. När du är i bottenläget så ska din träningskompis (som du inte har) hjälpa dig att få upp vikten. Men du ska stanna strax före toppläget (i bänkpress) och där ska man hålla kvar vikten i 20-30 sekunder.

MAIN REST PAUSE SET-375x8 reps (total failure) rack the weight, then 15 deep breathes and 375x 2 to 4 reps (total failure) rack the weight, then 15 deep breathes and 375x 1 to 2 reps. I personally do a static right after that but I'll explain that later. Remember every time you go to failure you always finish on the negative portion and then have your training partner help you pull it up fast to rack the weight. To explain further on my first rest pause above I struggled with every iota of my strength to get that 8th rep up. At that point instead of racking the weight up top I brought the weight down to my chest again slowly (6 seconds) and had my training partner quickly help me lift the weight back up to the top to rack it. That "always finishing on the negative rep" will accrue more cellular damage over time and allow for even greater gains.

Jag ser just att jag hade lite fel.

Man ska avsluta varje del-set med en långsam negativ.

Det står att han ska förklara "static hold" senare. Men det har han inte gjort i denna manual. Jag ska se om jag hittar det någon annanstans (kanske i den gamla).

biffsson
2005-11-10, 19:10
Från den äldre manualen:

In the real world I doubt you would of bombed out there, I bet you would of made it up somewhere around 240 to 260 before bombing out You do 185lbs to total failure (which we will hypothetically say is 8 reps ok) FINISH ON THE NEGATIVE-rack the weight and start breathing as deeply as you can to get as much oxygen in for 12 to 15 deep breaths (during this time you might or your training partner might be getting whatever exercise
your doing ready for you again--like both of you bringing the bar back to the top again etc) I say 15 deep breaths but I want that whole time period to last maybe 20 seconds tops so depending on your breathing 12 to 15 deep breaths. You went to failure with 185, you racked on the negative, took 15 deep breaths,
and now you take the 185 again and go to complete failure again (lets say hypothetically failure was 4 reps) DO THE NEGATIVE PORTION 8 SECONDS DOWN AND RACK IT--15 more deep breaths, then 185 again to total failure FINISH ON THE NEGATIVE AND RACK IT. Depending on your recovery ability, the exercise and if your an advanced trainer or not instead of racking it at the very end you can "try" (and I say try) to hold the weight in a static hold for 20 seconds just before racking it(good luck you'll be shaking like a leaf at that point--I've had some words come out of my mouth trying to hold my static that could hit a triple word score on scrabble)

biffsson
2005-11-10, 19:18
Fast här (i samma manual (den gamla)) så står det lite annorlunda. Då ska man köra fördigt sista reppet och sen direkt sänka/dra/lyfta den till "static hold läget".

Static Holds:

Different than extreme stretching. I do extreme stretching for each body part after its finished (holding into a weighted stretched position for 60 seconds)--- Statics are what I do immediately after a working set to try to create even more of an overload ---example: lat pulldowns-300x 14 reps rest paused to failure and then immediately I do a static hold which is pull the bar down 4 inches and lean back slightly. I fight like hell to hold it for 20 seconds counting (one one thousand, two one thousand, three...) but I usually end up shaking like a leaf on some movements (incline presses etc)--trying to hold a three hundred plus pound incline press in a 20 sec. Another example: Incline bench press, John Doe has just completed a rest pause set with 275lbs. He takes the bar off the rack and brings it about 4 inches down (as this is usually where peoples strength range is) and tries to hold it there for a true 20 second count. To be totally
honest with you its nothing more than a personal favorite of mine to reach an overload threshold--- someone else might want to do burns down near the bottom for 6-15 short reps, someone else might want to do a 20% more weight negative.

Mr A
2005-11-10, 21:19
ja det verkar ju stå lite olika i manualerna. Jag skulle gärna vilja ha någon av de äldre manualerna eftersom i den nya jag här står det som du säger inget om static hold och inte heller något om crusing.

Som jag har fattat det så ska varje negativ rep i ett set vara ganska sakta, ett antal sekunder.

Det du har postat längst ner: att man kan köra 6-15 halva reps i slutet av sista del setet, kommer jag nog köra istället för static hold eftersom jag ej har någon passare. Men först och främst ska jag börja köra med restpause, dt får verkligen räcka i början.

Mr A
2005-11-11, 00:10
At that point instead of racking the weight up top I brought the weight down to my chest again slowly (6 seconds) and had my training partner quickly help me lift the weight back up to the top to rack it. That "always finishing on the negative rep" will accrue more cellular damage over time and allow for even greater gains.

Med detta tror jag att det inte menas att just det sista repet i ett del-set ska vara speciellt längre neg fas än övriga reps, utan alla rep man gör ska ha en lång neg fas. Och det kvittar om det är 3, 5, 6 sekunder eller var det nu är. Jag kommer nog att satsa på att köra ca 4-5 neg fas på varje rep. Men jag vet ju inte direkt hur det känns att köra DC så man kommer nog att hitta en neg fas rytm som känns bra när man kommer in i träningen.
Tänkte precis på att man borde kunna köra static hold utan passare. Man sista del setet till faiulre + neg fas. Vilar ett litet tag och sen kör static hold på 20 sek. Det var väl ungefär så här som du körde Biffson? eller?

Mr A
2005-11-11, 01:32
Jag har nu läst igenom ett antal DC manualer från olika sidor på nätet och ganska grundligt gått igenom hur man ska träna enligt DC. Och jag måste säga till dig Biffsson att du har gjort ett jävligt bra jobb att översätta DC till svenska! Jag tycker du har fått med alla delar av DC konceptet och förklarar detta på ett bra och tydligt sätt.

biffsson
2005-11-11, 07:06
Tänkte precis på att man borde kunna köra static hold utan passare. Man sista del setet till faiulre + neg fas. Vilar ett litet tag och sen kör static hold på 20 sek. Det var väl ungefär så här som du körde Biffson? eller?

Ja, men jag körde en mycket långsam negativ (6-10 sekunder) istället för static hold.

biffsson
2005-11-11, 07:12
Jag har nu läst igenom ett antal DC manualer från olika sidor på nätet och ganska grundligt gått igenom hur man ska träna enligt DC. Och jag måste säga till dig Biffsson att du har gjort ett jävligt bra jobb att översätta DC till svenska! Jag tycker du har fått med alla delar av DC konceptet och förklarar detta på ett bra och tydligt sätt.

Tack :bow:

biffsson
2005-11-11, 07:17
At that point instead of racking the weight up top I brought the weight down to my chest again slowly (6 seconds) and had my training partner quickly help me lift the weight back up to the top to rack it. That "always finishing on the negative rep" will accrue more cellular damage over time and allow for even greater gains.

Med detta tror jag att det inte menas att just det sista repet i ett del-set ska vara speciellt längre neg fas än övriga reps, utan alla rep man gör ska ha en lång neg fas. Och det kvittar om det är 3, 5, 6 sekunder eller var det nu är. Jag kommer nog att satsa på att köra ca 4-5 neg fas på varje rep. Men jag vet ju inte direkt hur det känns att köra DC så man kommer nog att hitta en neg fas rytm som känns bra när man kommer in i träningen.

Ja faan... Nu när du säger det så låter det mycket troligt, eftersom Dante tidigare har skrivit att de negativa faserna i varje rep ska vara på 6 sekunder. Men han skrev senare att 6 sekunder kanske var för lång tid. Huvudsaken att man körde så kontrollerat att man när som helst kunde stoppa vikten. 3-6 sekunder.

biffsson
2005-11-11, 07:24
Tänkte precis på att man borde kunna köra static hold utan passare. Man sista del setet till faiulre + neg fas. Vilar ett litet tag och sen kör static hold på 20 sek. Det var väl ungefär så här som du körde Biffson? eller?

Dante kör med static hold, men han skriver att det även är okej att köra någon av de 2 andra alternativen.

To be totally
honest with you its nothing more than a personal favorite of mine to reach an overload threshold--- someone else might want to do burns down near the bottom for 6-15 short reps, someone else might want to do a 20% more weight negative.

Glömde skriva att jag kör detta lite fel.
Jag kör den negativa på samma vikt som hela settet. (30 sekunder efteråt)
Man ska egentligen köra på 20% tyngre. Men jag tror att det räcker att man kör på 10% tyngre, huvudsaken att man kör lite tyngre.

Jag måste fundera på hur jag egentligen vill köra *screwy*

Mr A
2005-11-11, 16:44
Ja jag vet inte heller riktigt hur jag ska köra. Man kan ju variera sig lite. Tror att jag ska köra en static hold ca 30 sekunder efter sista del-setet eller ska jag prova att köra halva reps i bottenläget. Men först och främst ska jag börja med att enbart köra restpause. Ska ta och välja ut vilka övningar jag vill ha med i mitt program nu. Kör du på 15-20 rep range på alla övningar? Så om du tex klarar 13-14 rp på en övning så byter du ut den nästa gång? Eller tillåter du dig vissa lägre gränser tex mellan 12-20?

biffsson
2005-11-11, 20:51
Kör du på 15-20 rep range på alla övningar? Så om du tex klarar 13-14 rp på en övning så byter du ut den nästa gång? Eller tillåter du dig vissa lägre gränser tex mellan 12-20?

Nej, jag kör inte riktigt så.

Jag försöker klara 15-20 RP på alla övningar. Om jag klarar minst 15 RP så höjer jag vikten minst 2.5kg till nästa gång jag kör övningen. Men om jag klarar 14 RP eller mindre så kör jag på samma vikt nästa gång, då måste jag klara minst 1 RP mer för att det ska räknas som godkänt.

Ett exempel:
Ibland kan det hända att tex bänkpressen går jättebra, att jag gör 22RP. Då kanske jag får lite för bra självförtroende och höjer vikten 15kg till nästa pass. Men då klarar jag bara 9 RP. Det räknar jag som godkänt, men då måste jag köra på samma vikt nästa gång och klara minst 10 RP på den (Dante tycker att man ska klara minst 2 RP mer för att den ska räknas som godkänt).

Varje gång jag kör samma övning så måste jag göra antingen 1 RP mer än förra gången eller köra på 2.5kg mer, annars räknas det som ett misslyckande. Efter 2 misslyckande i rad på samma övning så byter jag ut övningen.

Om jag kör på samma vikt så har jag även vissa krav på första del-settet. Jag måste göra minst 1 rep mer i det för att det ska räknas som godkänt. Så om jag gör 8, 3, 2 = 13 RP första passet och gör 8, 4, 3 = 15 RP i nästa så räknas inte det som godkänt även fast jag gjorde 2 RP mer.

Mr A
2005-11-13, 20:32
Jag håller nu på att sätta ihop mitt dc program. Några frågor dock:

1Ska man inte köra static hold på triceps? Några fler muskelgrupper som man ej ska köra static hold på? Ska man köra static hold på underarmar? på mage?

2Vilka muskelgrupper ska man inte köra restpause på? Rygg har jag för mig? Men hur är det med underarmar? har för mig att jag sett att man inte ska köra restpause på dessa heller? Några fler muskelgrupper som inte ska restpausas?

Fatcan
2005-11-13, 22:17
Jag håller nu på att sätta ihop mitt dc program. Några frågor dock:

1Ska man inte köra static hold på triceps? Några fler muskelgrupper som man ej ska köra static hold på? Ska man köra static hold på underarmar? på mage?

2Vilka muskelgrupper ska man inte köra restpause på? Rygg har jag för mig? Men hur är det med underarmar? har för mig att jag sett att man inte ska köra restpause på dessa heller? Några fler muskelgrupper som inte ska restpausas?

Tror triceps är den enda...fast det kanske inte är så lyckat att köra statics i knäböj t.ex :D.

Ryggviddsövningar ska man inte restpausa, förutom typ kabelrodd och rodd i maskin, dom kan man restpausa. Underarmar skall inte restpausas. För framsida ben rekomenderas ett tungt set 4-6 reps, sen ett widowmaker-set.

Mr A
2005-11-14, 23:47
Tackar för hjälpen! Hur är det med övningar som man väljer ut? Man ska ju välja tre övningar per muskelgrupp men hur gör man när man misslyckas med en övning och ska byta ut till en annan? Ska man välja tre övningar per muskelgrupp som man har som reserv till "orginalövningarna"??

biffsson
2005-11-15, 00:04
Tackar för hjälpen! Hur är det med övningar som man väljer ut? Man ska ju välja tre övningar per muskelgrupp men hur gör man när man misslyckas med en övning och ska byta ut till en annan? Ska man välja tre övningar per muskelgrupp som man har som reserv till "orginalövningarna"??

Vet ej om jag har förstått det rätt, men så här har jag tänkt att köra.

Jag har valt 4-5 övningar per muskelgrupp. Jag roterar mellan 3st av dom. När jag misslyckas med en övning åker den ut och den 4:de övningen tas in. När jag misslyckas med en till övning åker den ut och den 5:de övningen tas in.

Om jag bara har 4 övningar per muskelgrupp så tar jag tillbaka den första övningen som åkte ut. Och då ska man starta med vikter en bit under (10-20% ?) det man senast misslyckades på.

Fast egentligen har jag bara valt 3 övningar på varje muskelgrupp, när jag misslyckas med en övning så försöker jag komma på en 4:de övning, och sen en 5:de övning (eller så tar jag den 1:a övningen igen)

Men på vissa muskelgrupper så vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Jag kommer inte på fler övningar än 3st. Men man har ju 2 veckor på sig att komma på en övning efter den har åkt ut, så det går nog bra ändå.

mentzer
2005-11-15, 08:20
Ryggviddsövningar ska man inte restpausa, förutom typ kabelrodd och rodd i maskin, dom kan man restpausa.

Rygg-tjockleksövningar ska det vara.

Mr A
2005-11-21, 21:12
Ni som kör doggcrapp? Ska man köra långa negativa reps även på uppvärmingsseten? Detta blir ju isåfall sjukt jobbigt?? Och hur gör ni de negativa repsen, räknar ni sekunder eller kör ni på känsla? Körde mitt första Dc pass i dag. Försökte köra 4-5 sekunders negativ fas men detta var ju nästan bara för jobbigt!! Hur lång neg fas kör ni??

mentzer
2005-11-21, 21:19
Kör du vanliga reps, sen avslutar du med en så lång static som möjligt, för att avsluta med en mycket långsam negativ repetition.

Jobbigt? Vad hade du förväntat dig?

Mr A
2005-11-21, 21:21
[QUOTE=mentzer]Kör du vanliga reps, sen avslutar du med en så lång static som möjligt, för att avsluta med en mycket långsam negativ repetition.
QUOTE]

Menar du att man kan köra så på uppvärmningsseten??

mentzer
2005-11-21, 21:28
Nej, kör uppvärmningsseten som vanligt. Slösa inte på energin med att göra uppvärmningsseten jobbiga.

Mr A
2005-11-21, 21:38
Nej, kör uppvärmningsseten som vanligt. Slösa inte på energin med att göra uppvärmningsseten jobbiga.

Ok! Nej för själva arbetsseten tänker jag köra som man ska enligt DC. Ska däremot sikta på att göra 2-3 sek neg reps istället för 4-5 sek.

biffsson
2005-11-22, 06:08
Ok! Nej för själva arbetsseten tänker jag köra som man ska enligt DC. Ska däremot sikta på att göra 2-3 sek neg reps istället för 4-5 sek.

Så siktar också 2-3 sekunder på den negativa delen i varje reps (men jag räknar inte, jag kör på känsla)

Mr A
2005-11-22, 21:47
Är det någon som vet hur många timmar det är mellan efterträningsmålet och lunch i den diet som Dante presenterar i DC-manualen? Hur många timmar bör det gå mellan efterträningsmålet och lunch?