handdator

Visa fullständig version : Mittersta deltiodeus..


Spitball
2005-11-04, 22:45
Jag har tusan svårt att få mittendeltan att vilja bli större... :(

När jag tränar axlar brukar jag köra t ex såhär:

Rotatorcuff 3 x 10
Hantelpress/militärpress 3 x 8
Hantellyft framåt 2 x 10
Liggande hantellyft åt sidan 2 x 10 el stående åt sidan 3 x 10
Framåtlutande hantellyft åt sidan

Då får jag väl med övningar som tar på mittersta delen? Finns det övningar som jag kan komplettera/variera med eller verkar det jag kör på okej?

Hantlellyften åt sidan, man ska väl inte köra tyngre än att man orkar upp hela rörelsen igenom?

Tacksam för svar!

Ulf A Big
2005-11-04, 23:02
Du kör väldigt lite för just på den delen och lägger mest krut på delar som redan får en bra duvning i och med bröst och ryggträningen så det faller sig ganska naturligt att tillväxten inte blir så bra heller.

Lateral deltoid: http://www.exrx.net/Muscles/DeltoidLateral.html

Övningar: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html

wintzell
2005-11-05, 03:14
Testa att köra massa set lutande enarmshantellyft å sidan á la Klo. Luta dig ifrån den arm du har hanteln i och kör på. Tar mycket bättre än vanliga hantellyft åt sidan, tycker jag.

Nejv
2005-11-05, 03:47
Rita en snabb bild, jag fattar verkligen inte :D

wintzell
2005-11-05, 03:54
Gnatt

Nejv
2005-11-05, 03:55
Okej, det ser bra ut, ska prova det som ersättning till mina vanliga sidolyft nästa gång :) Tyvärr körde man axlar idag så det blir väl om 6 dagar bohoo, hoppas jag kommer ihåg det.


Men tack iallafall! :)

Ulf A Big
2005-11-05, 09:12
Okej, det ser bra ut, ska prova det som ersättning till mina vanliga sidolyft nästa gång :) Tyvärr körde man axlar idag så det blir väl om 6 dagar bohoo, hoppas jag kommer ihåg det.


Men tack iallafall! :)

Han Wintzell verkar ha missuppfattad övningen som jag ser det. Du skall luta dig åt det andra hållet och håll gärna i någon ställning som cable crossen sidor eller likande mojäng så att du står stadigt.

Jay-Z
2005-11-05, 09:17
Jag tycker press bakom nacken river skönt i mittdeltat, iaf är det en helt annan känsla i axlarna än militärpressar.

Klo
2005-11-05, 09:25
Han Wintzell verkar ha missuppfattad övningen som jag ser det. Du skall luta dig åt det andra hållet och håll gärna i någon ställning som cable crossen sidor eller likande mojäng så att du står stadigt.

Jag får iaf ett grymt tryck av den då man inte släpper muskelkontakten i bottenläget. Sen lutar jag mig lite mer än bilden och har en bänk som stöd.

Akilles
2005-11-05, 10:21
Jag tycker press bakom nacken river skönt i mittdeltat, iaf är det en helt annan känsla i axlarna än militärpressar.

Ja, eftersom stången inte kan skjutas framåt i sin bana, borde man ju koppla ur frontdeltan mer, till förmån för mittdeltan. Men det finns väl anatomikunniga på forumet som borde kunna ge ett säkrare svar?

Ulf A Big
2005-11-05, 10:55
Jag får iaf ett grymt tryck av den då man inte släpper muskelkontakten i bottenläget. Sen lutar jag mig lite mer än bilden och har en bänk som stöd.

Så här kan den se ut:

kharon
2005-11-05, 11:06
Testa att köra massa set lutande enarmshantellyft å sidan á la Klo. Luta dig ifrån den arm du har hanteln i och kör på. Tar mycket bättre än vanliga hantellyft åt sidan, tycker jag.

Jepp, diggar dessa jag med. I denna övning, samt vanliga hantellyft, tycker jag det är viktigt att inte fuska överhuvudtaget. Man ska inte vara viktkåt här, utan våga lyfta lite lättare vikter. Min utveckling på axlarna tog fart då jag verkligen satsade på kontakt...

Annars tycker jag militärpressar är den absolut viktigaste axelövningen och bör utgöra grunden i axelträningen.

userfriendly
2005-11-05, 11:07
Jepp, diggar dessa jag med. I denna övning, samt vanliga hantellyft, tycker jag det är viktigt att inte fuska överhuvudtaget. Man ska inte vara viktkåt här, utan våga lyfta lite lättare vikter. Min utveckling på axlarna tog fart då jag verkligen satsade på kontakt...

Annars tycker jag militärpressar är den absolut viktigaste axelövningen och bör utgöra grunden i axelträningen.


LYFT ÅT SIDAN ÄGER! :) strika sådana! drag till hakan i cable utfört rätt tar skitbra oxå!

Johan86
2005-11-05, 11:23
liggande hantellyft åt sidan är väl rätt bra annars?

Spitball
2005-11-05, 14:30
Tack så mycket för era svar! Okej så om jag kör lite fler set i fortsättningen utan att ha för mycket vikt så kan det ge mer?

Ska pröva att variera övningarna mer också.

Tack!

wintzell
2005-11-05, 15:00
Han Wintzell verkar ha missuppfattad övningen som jag ser det. Du skall luta dig åt det andra hållet och håll gärna i någon ställning som cable crossen sidor eller likande mojäng så att du står stadigt.

Han har inte missuppfattat någonting, han kör precis på det sättet han förklarade, sedan är det upp till andra att tycka som de vill om just DEN övningen.

Nejv
2005-11-05, 15:33
Ok, bra med bilderna på plexus där, tack!

Klo
2005-11-05, 18:29
Så här kan den se ut:

Ja men man kan köra lutad åt andra hållet också ;)

Körde den varianten du visade mkt förr men har bytt till den andra varianten då jag får fullt dragläge i botten även med hantlar.