handdator

Visa fullständig version : Effektivast på gatan?


Pudzianovski
2005-11-04, 20:44
Vilken kampsport/självförsvar är bäst "på gatan"....

Man mot man?

Man mot 2 eller flera?


(Vad tror ni...egen erfarenhet..osv osv.)

jwzrd
2005-11-04, 20:45
Bara tråd nummer olti om samma ämne. Nu väntar vi bara på att delta_mats ska keepa det real.

Spiffy
2005-11-04, 20:45
800 meter är nog överlägsen tror jag

J.Saarela
2005-11-04, 20:46
På gatan....orädd å galen.

Jarod
2005-11-04, 20:46
En Uzi.

Fatcan
2005-11-04, 20:47
antagligen krav maga

Dissector
2005-11-04, 20:47
800 meter är nog överlägsen tror jag

:laugh:

Rest my case :D

myggan
2005-11-04, 20:48
800 meter är nog överlägsen tror jag

:laugh:

Ninjasmurf
2005-11-04, 20:48
En Uzi.
eller den där fighting stilen med pistoler dom har i Equilibrium med Christian Bale

Pudzianovski
2005-11-04, 20:48
Ge fan att skriva i tråden om ni har något vettigt att tillägga.

800m /uzi/ mm är inte en kampsport.

Jag vet att det disskuterats förr men inte en tråd rakt på sak.

carlsm
2005-11-04, 20:49
Slå/sparka först och fråga sedan mentaliteten är nog bäst.

Spiffy
2005-11-04, 20:49
Ge fan att skriva i tråden om ni har något vettigt att tillägga.

800m /uzi/ mm är inte en kampsport.

Jag vet att det disskuterats förr men inte en tråd rakt på sak.

Nä men du skrev ju självförsvar också *kissass*

RassK
2005-11-04, 20:52
Slå först. Och hårt!
Krav Maga eller Swedish Combat

morte
2005-11-04, 20:53
En kombination av TaeKwondo och Capoiera. Jaba Roundkick och pushkick, hanba "-AAAAAAAJ!" Jaba "-Håll käften din luffare!" hanba så, jaba lowkick och sidekick hanba böjja lipa, jaba garvisar o tog hans mobil.

Mass-Tech
2005-11-04, 20:55
Skit samma, slå snubben på halsen and he is out.

Jax
2005-11-04, 20:56
FI:s variant. Glöm inte att skrika NEJ NEJ.

Krampus
2005-11-04, 20:56
En kombination av TaeKwondo och Capoiera. Jaba Roundkick och pushkick, hanba "-AAAAAAAJ!" Jaba "-Håll käften din luffare!" hanba så, jaba lowkick och sidekick hanba böjja lipa, jaba garvisar o tog hans mobil.

Rätt svar! Stägd tråden. :D

carlsm
2005-11-04, 21:08
FI:s variant. Glöm inte att skrika NEJ NEJ.


:laugh:

norlund
2005-11-04, 21:20
Svälj stoltheten och spring som satan!

HerrArne
2005-11-04, 21:28
Svälj stoltheten och spring som satan!

Tja, men om man inte ens kan springa ifrån en reumatisk sköldpadda då? Iallafall inte särskilt långt... ?

:angel: ...tror nog jag håller på "NEJ NEJ" trots allt... :angel:

Runda Grodan
2005-11-04, 21:30
Det var väl inte riktigt en sån här tråd du ville ha va? Du får trösta dig med att det är Rallarsving om 30min. ;)

blekfet2
2005-11-04, 21:30
FI:s variant. Glöm inte att skrika NEJ NEJ.
:laugh:


eller kan man fejka att man är gay å göra närmande "moves" mot slagskämpen..... eller utmana tönten med ett breakdance-battle.. :D


Eller be tönten gå iväg, klippa bort pubishåret på hakan och skaffa sig ett liv (alternativt ett jobb)

många eller var det ja´

Jense
2005-11-04, 21:36
thaiboxning tror jag , om det är fler än en. om det bara är en så väljer jag shootfighting och knäcker av benet på honom

Pudzianovski
2005-11-04, 21:37
Det var väl inte riktigt en sån här tråd du ville ha va? Du får trösta dig med att det är Rallarsving om 30min. ;)

Nej, Jag hoppas att någon vettig moderator rensar i tråden. Får se Rallarsving imorgon. :thumbup:

hobbitar
2005-11-04, 21:42
thaiboxning tror jag , om det är fler än en. om det bara är en så väljer jag shootfighting och knäcker av benet på honom

Är shootfighting inriktat på att knäcka benen på folk?

Jense
2005-11-04, 21:44
Är shootfighting inriktat på att knäcka benen på folk?


nej man jag hade gjort det och sen gått därifrån

xynd
2005-11-04, 21:44
krav maga
sparka på kewken och peta i ögona och slå lite på strupen.

Yip_man
2005-11-04, 21:47
Beros på hur länge du vill träna innan du känner dig säker. Du kan ta nästan vilken kampsportare som helst som tränat i 20+år och han kommer givetvis vara väldigt vass på sin sak. Annars är det väl icke tävlingsinriktade kampsporter som inte har något regelsystem för att passa tävalingar tv osv. Wing tsun om du kan tänka dig 5år annars ligger nog vanlig boxning och thaiboxnig ganska bra till.

egge
2005-11-04, 21:52
Ge fan att skriva i tråden om ni har något vettigt att tillägga.

Helt och hållet ditt fel att det spårar ur....

Pudzianovski
2005-11-04, 22:00
Helt och hållet ditt fel att det spårar ur....

Varför?

shibi
2005-11-04, 22:00
Krav Maga . Utan tvekan.
lite info om för dom som inte vet vad KM är.
http://kravmaga.se/information.asp?menu=info&info_id=31

jwzrd
2005-11-04, 22:05
Varför?

För att du skapar en: Men.. men.. om boxaren får ha armarna bakom ryggen då? Eller.. elelr .. jag vet, om galningen inte får slå på pungen då?!11-tråd. Det är fortfarande inte, och kommer aldrig vara, inte sporten som vinner. En sport gör liksom ingenting själv. Det är en MÄNNISKA som vinner.

Vem som vinner beror helt och hållet på om du vill att det ska finnas regler eller inte. Med regler är det inte på gatan längre, brukar inte finnas någon som ser till att reglerna efterlevs där direkt. Utan regler är det inte en sport längre utan vilt slagsmål. Du tror väl inte en tae-kwondo-snubbe kommer att vara stilren på gatan i ett vilt slagsmål?

Pudzianovski
2005-11-04, 22:06
JW: Läs första posten. Fundera på vad det står. Återkom.

egge
2005-11-04, 22:12
Varför?

Tänkte mest på att du uppmanar folk som har något vettigt att tillägga att inte posta i tråden...

Dumleman
2005-11-04, 22:14
En kombination av TaeKwondo och Capoiera. Jaba Roundkick och pushkick, hanba "-AAAAAAAJ!" Jaba "-Håll käften din luffare!" hanba så, jaba lowkick och sidekick hanba böjja lipa, jaba garvisar o tog hans mobil.
Jag kanske missar ironin men Capoiera lär ju va ungefär lika effektivt på gatan som balett :D!

tobbz
2005-11-04, 22:16
Var större än alla andra bli vän med han som är det

Pudzianovski
2005-11-04, 22:17
Tänkte mest på att du uppmanar folk som har något vettigt att tillägga att inte posta i tråden...


Alla vet att fly är bäst. Jag skulle själv springa 800 meter om någon drog kniv.
Men det var inte min fråga. Och alla har inte tillgång till UZI.

Dessa inlägg är därför meningslösa tycker jag. Om du har en avvikande uppfattning så ok.

Cilia
2005-11-04, 22:20
jag tror på att springa därifrån så fort man kan.
aldrig fel att öva löpträning innan.

Pudzianovski
2005-11-04, 22:22
Tydligen så måste jag förklara mer ingående pga att folk har svårt för att förstå.

1. Du kan inte fly.
2. Läs första posten innan du postar. Det är 2 frågor.

Cilia
2005-11-04, 22:29
Vilken kampsport/självförsvar är bäst "på gatan"....

Man mot man?

Man mot 2 eller flera?


(Vad tror ni...egen erfarenhet..osv osv.)
Tydligen så måste jag förklara mer ingående pga att folk har svårt för att förstå.

1. Du kan inte fly.
2. Läs första posten innan du postar. Det är 2 frågor.
var står det i den första posten att man inte kan fly som gör att du kan idiotförklara mig?

Skyll inte på oss för att du inte kan skriva tydliga poster.

up yours!

tobbz
2005-11-04, 22:31
Tydligen så måste jag förklara mer ingående pga att folk har svårt för att förstå.

1. Du kan inte fly.
2. Läs första posten innan du postar. Det är 2 frågor.

Då ber jag om ursäkt för mitt tidigare inlägg.
Boxning är väll alltid trevligt, du får en bra konditionsträning och mysiga reflexer.
Annars borde väll vanligt vett räcka, spöa den största först oavsett vem som bråkar, så han är borta ur leken sen

Yes
2005-11-04, 22:43
Det som funkat bäst för mig är iaf att se lagom sjuk ut och säga; "ursäkta, men jag tänkte spy". Då var dom inte så intresserade av mina pengar och mobil längre... *rolleyes*

Peter-N1
2005-11-04, 22:57
Krav Maga då den innehåller försvar mot många grepp, attacker med kniv och pistol m.m.

http://kravmaga.com/video.asp

http://krav-maga.com/law_enforcement.html

Det bästa är att försöka att springa, lyckas man inte med det får man ta fighten.

XroW
2005-11-04, 23:00
Duktiga JuJutsu utövare kan med lätthet besegra 1 eller flera angrippare ..
efter som dem har många tekniker för stående anfall och teknikerna kan utföras väldigt snabbt.

Krampus
2005-11-04, 23:06
Alla som faktiskt har varit i ett gatuslagsmål i tråden räcker upp en hand!
*jag*

Jag håller på 800m iaf..

Pudzianovski
2005-11-04, 23:07
Krav Maga hör man ju ofta. Kollade filmsnuttarna som Peter la in. Kändes inte verklighetstroget (de klippen med pistol). Alla som använde pistol i filmerna höll den 1 cm från offret.
I övrigt är Krav Maga säkert bra.

Såg ni han killen i rallarsving något avsnitt, en kille från USA. Han hade visade en del vettiga saker. Specielt det med knivförsvar och hur en människa reagerar på det. Vet själv av egen erfarenhet att om någon drar kniv eller liknande vapen så är det sällan du hinner reagera eller fundera ut massa inlärda flashiga moves.

Krampus
2005-11-04, 23:08
Duktiga JuJutsu utövare kan med lätthet besegra 1 eller flera angrippare ..
efter som dem har många tekniker för stående anfall och teknikerna kan utföras väldigt snabbt.

Typ inte om de är Ninjas...
Ninjas har foff-bomber och kaststjärnor och svärd och kan flyga och är typ coolast.. Så inte om de är ninjas iaf..

XroW
2005-11-04, 23:13
Typ inte om de är Ninjas...
Ninjas har foff-bomber och kaststjärnor och svärd och kan flyga och är typ coolast.. Så inte om de är ninjas iaf..
haha fan att jag inte tänkte på ninjas ?!
nä nu vågar jag fan inte gå utan förr dörren :(
tack så mkt

Ninjamicke
2005-11-04, 23:18
Möter man ninjas är det inte lönt att göra motstånd, står du still dör du iaf på ett snabbt sätt!

Om det inte är ninjas tror jag att thaiboxning, vanlig boxning eller kanske krav maga kan vara bra. Så lite flashiga moves som möjligt tror jag också är avgörande, så vida du inte tränat i 25 år o bor i japan :D

slobban
2005-11-04, 23:20
Edit: De va inget.

slobban
2005-11-04, 23:22
Hade inte läst allt, såg det lite för sent. Sorry.

norsk_gadd
2005-11-04, 23:25
Lär dig boxas alt. springa snabbt.
Är du så inställd på att försvara dig, beväpna dig helt enkelt. En kniv, batong, tårgas. Svårare än så är det inte. Om någon vill dig illa skada honom, spelar det någon roll om du gör det med en roundhouse flykick from the sky eller om du helt enkelt sätter ett blad i låret på honom?

JoelR
2005-11-04, 23:27
Thaiboxning skulle jag nog tippa på.

Arne Persson
2005-11-04, 23:51
Brottning och boxning i kombination med en brutal styrka ala Karelin!

Pingu
2005-11-05, 00:09
Håller med Arne, brottning och boxning

Pudzianovski
2005-11-05, 00:16
var står det i den första posten att man inte kan fly som gör att du kan idiotförklara mig?

Skyll inte på oss för att du inte kan skriva tydliga poster.

up yours!

ursäkta, såg inte din post förrän nu.

Jag skrev (tycker jag själv) rätt tydligt i första posten: Man mot man och man mot flera.
Frågan var vilken kampsport som troligen är mest effektiv i dessa lägen.

Inte vilken friidrottsgren som man har nytta av.

Givetvis är en fysisk konflikt inblandad. Jag trodde de flesta förstod det.

Jag hoppas du förstod bättre nu vad jag menar.

egge
2005-11-05, 00:21
Alla vet att fly är bäst. Jag skulle själv springa 800 meter om någon drog kniv.
Men det var inte min fråga. Och alla har inte tillgång till UZI.

Dessa inlägg är därför meningslösa tycker jag. Om du har en avvikande uppfattning så ok.

Nu fattade jag (trög som jag är). Sorry för mina tidigare inlägg då :em:

oowl
2005-11-05, 00:25
Spelar nog ingen roll vad man tränat om man inte klarar av situationen mentalt..Paniken tar över..Du vet inte vad du ska göra allt står still..

Är man mentaltförberedd att det kan hända man vet hur man ska agera och kan slappna av relativt i en sån situation så tror jag Wing Chun eller tsun är det absolut ultimata att förbereda sig på med bruce tankesätt jkd..

Unsub
2005-11-05, 01:56
Finns nog ingen bästa stil, utan en kombination är nog bäst,enbart boxning är överreklamerat anser jag i man mot man iaf, mina erfarenheter är att det är oftast mycket enkelt att clincha boxare, och på golvet har dom ingenting att komma med.

Personligen gillar jag kali, escrima och arnis dvs filipinska kampsporter, mestadels för att dom utgår från att man använder sig av vapen i sista hand lär man sig slåss utan vapen.

Pudzianovski:Ang krav maga försvaren mot pistol, deras teknik är standardiserad mot det som "brukar" hända och är nog realistiskt i just dom scenarion dvs att det är en amatör som agerar anfallare, om den som håller i vapnet vet vad han håller på med är det omöjligt att avväpna honom, oavsett stil.

Rent generellt anser jag att det är bättre att ha så få rörelser som möjligt inprogramerade, dvs bättre att ha ett försvar/teknik som täcker tio situvationer än en separat teknik för tio situvationer.Allting händer snabbt och det mesta som inte är indrillat kommer att vara som bortblåst när adrenalinet slår på.

Bra stilar för fight på gatan:stilar med full kontakt.

Snor ngt jag läste i en kolummn som en jujutsu snubbe skrev i fighter för många år sedan.
"så kom en tioårig pojke och frågade vem som skulle vinna i ett slagsmål, en karate eller en judo? när man inser att det inte finns något svar har man kommit en bit på vägen"

Keit
2005-11-05, 02:04
Yellow Bamboo. Helt klart. Alla andra kampsporter kan lägga ned.

Tricklev
2005-11-05, 02:09
Finns nog ingen bästa stil, utan en kombination är nog bäst,enbart boxning är överreklamerat anser jag i man mot man iaf, mina erfarenheter är att det är oftast mycket enkelt att clincha boxare, och på golvet har dom ingenting att komma med.


Men om dom är flera vill du inte ligga på golvet.

Den som är van vid hård kontakt och snabbt kan få ner någon på marken har en grov fördel. :thumbup:

PowPow
2005-11-05, 02:18
Duktiga JuJutsu utövare kan med lätthet besegra 1 eller flera angrippare ..
efter som dem har många tekniker för stående anfall och teknikerna kan utföras väldigt snabbt.


En riktigt usel bangolfspelar kan också med lätthet besegra 1 eller flera angripare. Det säger inte så mycket.

Lodiz2
2005-11-05, 02:50
att alla tror på dessa tekniker ... jag tror på psyket ,vem som är minst rädd den som vågar först, erfarenhet av slagsmäl på gatan osv... sen spelar det ingen roll hur mycket kampsport man kan för oftast kanske man är onykter , inte van vid vad som kan hända på gatan osv...


är förövrigt boxare...

Griip
2005-11-05, 03:13
Arne hit the nail! Thaiboxning i all ära, men jämfört med boxning så är det inte bra för detta ändamål, enligt mig. Sparkar i gatuslagsmål är och kommer alltid förbli tabu, knän och armbågar kan vara grymt effektivt dock. En liten dodge, en rak höger(boxning) och kunskap om hur man kommer upp från marken, slänger bort folk eller liknande(brottning) är och förblir teh shit. Angående knivförsvar och liknande går väl inte direkt att säga.

Ska man säga EN "SPORT" så får det nog bli krav maga dock, eftersom det tränar just för ändamålet. Men grejen var väl inte ifall någon hade kniv/pistol?

Förutom detta så är Saarela också en riktig sanningstalare, galnast/argast/oräddast är alltid en stor bonus.

Kwon
2005-11-05, 03:15
Ge fan att skriva i tråden om ni har något vettigt att tillägga.

800m /uzi/ mm är inte en kampsport.

Jag vet att det disskuterats förr men inte en tråd rakt på sak.

Beror på situation. One on One vid bardisk/inne på stället eller ute på gatan flera mot flera (huligangäng vs huligangäng) etc?

Griip
2005-11-05, 03:17
Beror på situation. One on One vid bardisk/inne på stället eller ute på gatan flera mot flera (huligangäng vs huligangäng) etc?


Får väl räkna med att man får en "all-round" gräns på det. Kan ju inte dra en sport för varenda läge, givetvis.

Kwon
2005-11-05, 03:19
Får väl räkna med att man får en "all-round" gräns på det. Kan ju inte dra en sport för varenda läge, givetvis.

Jaså? Vissa arter är inriktade på anfall från pirater med träben medan andra av papiljottförsedda överviktiga hemmafruar runt 40-50 år! :)

Ge dom en [Propp]

Griip
2005-11-05, 03:21
Jaså? Vissa arter är inriktade på anfall från pirater med träben medan andra av papiljottförsedda överviktiga hemmafruar runt 40-50 år! :)


Hur stor risk är det att man stöter på sådana då? W000t!? :MrT:



En [Propp] och inga visor är det som gäller :thumbup:

Kwon
2005-11-05, 03:31
Hur stor risk är det att man stöter på sådana då? W000t!? :MrT:



En [Propp] och inga visor är det som gäller :thumbup:

Som rivaliserande pirat, ofta och som äldre herre gift med denna papiljottförsedda hemmafru, varje dag... :)

Frågan är ju vad Pudzi är inriktad på, vilka situationer han känner att han behöver försvara sig i.

Blir man ofta överfallen av gäng som ensam, så rekommenderar jag Carl Lewis-imitation. Slå/sparka/knuffa en av dom så du får fri rutt till närmaste exit och spring sedan.

Griip
2005-11-05, 03:38
Vore skoj nån gång att testa psykfalls-bråka-inte-med-mig också. Börja hoppa och stampa, slita av sig håret, slå sig på bröstet och skrika "JAG SKA DÖDA ER ALLA!!!!!". Vore skoj att se vad det har för effekt på folk :D

Kwon
2005-11-05, 03:41
Vore skoj nån gång att testa psykfalls-bråka-inte-med-mig också. Börja hoppa och stampa, slita av sig håret, slå sig på bröstet och skrika "JAG SKA DÖDA ER ALLA!!!!!". Vore skoj att se vad det har för effekt på folk :D

Beror på vilken situation, under kravaller fungerar det inte då det är allmänt kaos och höga ljud, men i mindre situationer fungerar det.

Jakelol
2005-11-05, 04:10
Yellow Bamboo. Helt klart. Alla andra kampsporter kan lägga ned.

L0L fan va rätt

Lasse Kongo
2005-11-05, 07:20
töntigt...

hur många av er som svarar har egentligen någon personlig erfarenhet av "fighting" på "stan"

det handlar om att slå först, träffa rätt och slå hårt, allt annat resulterar bara i en "fight" och det slutar nästan alltid med att båda ligger på marken och brottas, och det vill man ej, utan man sänker sin motståndare i första slaget och går sedan därifrån.

norlund
2005-11-05, 07:30
Jävligt svårt att säga vad som är effektivast, beror ju helt och hållet på vilken stil ens motståndare kör. Men på gatan finns inga regler iaf så att slåss så "fult" som möjligt är väl effektivast, försöka åstadkomma största möjliga skada bara.

Yes
2005-11-05, 07:35
töntigt...

hur många av er som svarar har egentligen någon personlig erfarenhet av "fighting" på "stan"

det handlar om att slå först, träffa rätt och slå hårt, allt annat resulterar bara i en "fight" och det slutar nästan alltid med att båda ligger på marken och brottas, och det vill man ej, utan man sänker sin motståndare i första slaget och går sedan därifrån.
Nu är jag visserligen inte den som slåss på "stan", men om det nu bara är en mot en spelar det väl inte så stor roll om man hamnar på backen? Kan man brottning, BJJ eller liknande kan man gå därifrån utan mer än lite skrubbsår.

Sen är det ju kanske inte alltid så lätt att sänka någon på ett slag. Jag tror iaf inte dom flesta sticker ut hakan och väntar på att bli träffade. ;)

Griip
2005-11-05, 07:41
töntigt...

hur många av er som svarar har egentligen någon personlig erfarenhet av "fighting" på "stan"

det handlar om att slå först, träffa rätt och slå hårt, allt annat resulterar bara i en "fight" och det slutar nästan alltid med att båda ligger på marken och brottas, och det vill man ej, utan man sänker sin motståndare i första slaget och går sedan därifrån.


Vem säger emot?

Lasse Kongo
2005-11-05, 07:43
Vem säger emot?

Vad vill du?

Griip
2005-11-05, 07:45
Vad vill du?


Helst sova men ljusnat ute nu så lär dröja

Lasse Kongo
2005-11-05, 07:48
Helst sova men ljusnat ute nu så lär dröja

Ja vill med sova, men börja jobba 7, så det dröjer innan ja får sova, och innan ja får min första grogg i handen *cry*

Griip
2005-11-05, 07:57
Ja vill med sova, men börja jobba 7, så det dröjer innan ja får sova, och innan ja får min första grogg i handen *cry*


På tal om grogg så ser jag verkligen fram emot ikväll. Eventuellt blir det karaoke och sen på maskerad utklädd till fotbollshulligan. Hade tänkt att sjunga Total Eclipse of my heart på maskinen, en riktig höjdare. + att jag bestämt med en polare att käka tacos på sen eftermiddag innan förfesten.. går något fel imorrn så kommer jag bli ledsen i ögat

Griip
2005-11-05, 07:59
Nu när jag tänker efter så kan jag ju tom sova fram tills sen eftermiddag.. har ju spriten å kläderna klara.. på tal om det då, sorry för OT

Pudzianovski
2005-11-05, 08:04
Beror på situation. One on One vid bardisk/inne på stället eller ute på gatan flera mot flera (huligangäng vs huligangäng) etc?

Man mot man. Du möter endast en. Ute på gatan. Plats finns.
Man mot flera. Du möter 2-3 st. Ute på gatan. Plats finns.


De handlar inte om vad jag tror och tycker utan vad folk sjävla anser, oavsett om de har varit med om en riktigt situation eller ej.

Pudzianovski
2005-11-05, 08:08
att alla tror på dessa tekniker ... jag tror på psyket ,vem som är minst rädd den som vågar först, erfarenhet av slagsmäl på gatan osv... sen spelar det ingen roll hur mycket kampsport man kan för oftast kanske man är onykter , inte van vid vad som kan hända på gatan osv...

är förövrigt boxare...

Om båda två har exakt samma psyke och exakt samma längd, vikt och samma förutsättningar i allt.....vilken kampsport TROR du skulle vara effektivast för dessa för att försvara sig?

Min fråga är inte VAD ska jag göra om någon hotar mig eller HUR ska jag bete mig i en IRL situation.

Lasse Kongo
2005-11-05, 08:12
Nu när jag tänker efter så kan jag ju tom sova fram tills sen eftermiddag.. har ju spriten å kläderna klara.. på tal om det då, sorry för OT

det är lugnt, du är förlåten, du får dock en varning.

ja ser fram emot kvällen med, fixa min pumpa, supa skallen i bitar, äta god mat, supa skallen i bitar, ha det trevligt med goda vänner, supa skallen i bitar, äta lite mer gott, supa skallen i bitar :whipped:

Pudzianovski
2005-11-05, 08:12
Angående det här med att "det beror på vilken stil den andra kan" är inte relevant.

I en riktigt situation vet du inte vem du möter.

Nu ska jag simma. Den yttersa formen av self defense.

Kwon
2005-11-05, 11:04
Nu är jag visserligen inte den som slåss på "stan", men om det nu bara är en mot en spelar det väl inte så stor roll om man hamnar på backen? Kan man brottning, BJJ eller liknande kan man gå därifrån utan mer än lite skrubbsår.

Sen är det ju kanske inte alltid så lätt att sänka någon på ett slag. Jag tror iaf inte dom flesta sticker ut hakan och väntar på att bli träffade. ;)

Brottning går bara bra om det är en mot en, vilket det oftast inte är ute på stan! :D

Lycka till me brottningen/BJJ under kravaller säger jag! :)

Kwon
2005-11-05, 11:08
Man mot man. Du möter endast en. Ute på gatan. Plats finns.
Man mot flera. Du möter 2-3 st. Ute på gatan. Plats finns.


De handlar inte om vad jag tror och tycker utan vad folk sjävla anser, oavsett om de har varit med om en riktigt situation eller ej.


Jag har bara varit med om man mot man (1 vs 1) inte dom där huligangrejjerna.

Jag undviker gäng vs gäng, vi e för gamla för sånt.... :laugh:

Det spelar egentligen ingen roll vicken "art" om det är en mot en imho. Märker du att det är impending fight så är det den som tar initiativet och gör det mest oberäkneliga som går vidare med tänderna i behåll.

I mitt fall så använde jag dock kicks n stuffs, men glöm bort det där, det där var länge sedan när jag var ung och full! :)

Idag pringer jag hellre om någon överfaller mig på fyllan! :)

Jak e snel hest ff!

norsk_gadd
2005-11-05, 11:09
Eftersom jag inte fick något gehör för det som faktiskt är mest effektivt så får jag väl säga en kampsport.... boxning eller någon av de fillipinska med kniv.

För övrigt så är det beväoning som gäller om du ska vara överlägsen men du har väl säkert för mycket moral för sånt, "slåss rent.. bla bla bla"

Kwon
2005-11-05, 11:11
Eftersom jag inte fick något gehör för det som faktiskt är mest effektivt så får jag väl säga en kampsport.... boxning eller någon av de fillipinska med kniv.

För övrigt så är det beväoning som gäller om du ska vara överlägsen men du har väl säkert för mycket moral för sånt, "slåss rent.. bla bla bla"

Jag tror Pudzi menar utan vapen eftersom jag antar att han ej går ut med sådant , dock kan han ju använda stol/ölflaska och andra bitar av indredningen om det finns tillhands. Use what is necessary!

Kobratelefon, sopkvast etc så du får "the edge".

norsk_gadd
2005-11-05, 11:12
Jag tror Pudzi menar utan vapen eftersom jag antar att han ej går ut med sådant , dock kan han ju använda stol/ölflaska och andra bitar av indredningen om det finns tillhands. Use what is necessary!

Kobratelefon, sopkvast etc så du får "the edge".

Kobratelefon :laugh: :laugh:
:bow:

Tigerkotten
2005-11-05, 11:13
Krav Maga skulle jag tippa på, utvecklas som jag förstått det av en person som behövde kunna sin sak pga det var flertal samtidigt mot honom. Behövde alltså få ner/aväpna dom personerna så fort som möjligt.


Men Krav Maga hade jag valt som en stil att kunna bra, sedan lägg till shootfighting/bjj :)

Bra om du kommer ner till marken och bara bryter av något fort.

z_bumbi
2005-11-05, 11:16
vilken kampsport TROR du skulle vara effektivast för dessa för att försvara sig?


Den klubb där du tränar just gatusituationer, sen spelar det ingen större roll vilken stil det är.

Om man inom tai chi* tränar gatusituationer och inom thaiboxning inte gör det så har tai chi-utövaranen en minst lika god chans att lyckas då den mentala biten är med. Det spelar ingen roll hur högt graderad man är eller hur duktig man är i ringen om man inte har "rätt" inställning.

*Inte den variant där man aldrig kommer längre än att stå och röra sig långsamt helt utan kontakt.

Kwon
2005-11-05, 11:17
Kobratelefon :laugh: :laugh:
:bow:

Jag hade en sån förr, en relik från 60-70-talet.

Om Pudzi blir överfallen av 3 pers på öppen gata en kväll, skulle jag rekommendera att (om det ej går att undvika bråk via prat etc) att göra en fintattack mot en av dom och senda imitera Carl Lewis, för oddsen ser ej bra ut oavsett vad han använder.

Allt beror ju på vilka han möter, men ere standarfyllon är det ju onödigt att göra så mycket, räcker ju knuffa o jogga.

Blir han överfallen av 3 st fulla Krav Maga/BJJ vad som helst-experter vilket jag finner otroligt vette fasiken.

Han får helt enkelt verka galen, skrika, hoppa runt, vara oberäknelig, däcka en snabbt med ett slag som kommer från ingenstans och sen imitera Ben Johnson.

Sparka kan han ju glömma, för blir han nertagen och det är 3 fulla Gracies så kan det bli trist.

Pudzianovski
2005-11-05, 11:17
Eftersom jag inte fick något gehör för det som faktiskt är mest effektivt så får jag väl säga en kampsport.... boxning eller någon av de fillipinska med kniv.

För övrigt så är det beväoning som gäller om du ska vara överlägsen men du har väl säkert för mycket moral för sånt, "slåss rent.. bla bla bla"


Dina svar är direkt riktade mot mig som om jag är en 13 år kille som vill vara bra på att slåss på gatan för att det är kul.
Läs första posten och tänk till innan du svarar.

Frågan är vilket DU tror fungerar, inte vad jag ska börja med för kampsport.

Moral mm hör inte hit. Detta är ingen sådan diskussion.

Kwon
2005-11-05, 11:20
En grymt hypotetisk fråga eftersom det beror så mycket på personen man möter och situationen i sig, men Krav Maga passar sig bra för dessa situationer.

Bas Rutten har bra idéer också.

Stryk alla arter som har överdrivna, flashiga tekniker, såvida du inte ska försöka med att spela galen! :D

Det skall vara snabbt och oberäkneligt. Slösa så lite energi som möjligt.

Göra som Damme o göra massa balettkickar på plats funkar ENBART om du kör med galenscenariot! :thumbup:

norsk_gadd
2005-11-05, 11:20
Dina svar är direkt riktade mot mig som om jag är en 13 år kille som vill vara bra på att slåss på gatan för att det är kul.
Läs första posten och tänk till innan du svarar.

Frågan är vilket DU tror fungerar, inte vad jag ska börja med för kampsport.

Moral mm hör inte hit. Detta är ingen sådan diskussion.

Ok, då testar jag något nytt. Vem som helst (inte du) med en teleskopbatong har bättre odds en gemene man utan teleskopbatong.


För övrigt så är det bättre att köra Carl Lewis mot flera motståndare.

Pudzianovski
2005-11-05, 11:24
Ok, då testar jag något nytt. Vem som helst (inte du) med en teleskopbatong har bättre odds en gemene man utan teleskopbatong.


För övrigt så är det bättre att köra Carl Lewis mot flera motståndare.


Är något av ovanstående en kampsport?

Verkar som vissa har problem att läsa första posten.

1. JAG VILL INTE HÖRA VAD MAN BÖR GÖRA
2. VAPEN ÄR EJ TILLÅTNA
3. FYSISK KONFLIKT ÄR OFRÅNKOMLIG
4. VILKEN KAMPSPORT TROR NI MAN HAR MEST NYTTA AV?

ÄR DET SÅ SVÅRT?

Är jag otydlig i tråden? *cry*

krellik
2005-11-05, 11:24
(-sprint löppning -)

-Krav Maga Specialiserad stil för att möta moderna hot.
- Filipinska kampsporterna Erkänt effektiva för att möta kniv atacker

-Shootfighting, Thai, kick, boxning, kyokushin För att det är fullkontakts stilar och att man "vänjer sig att ta lite slag", samt att man får träna på hårda tekniker mot någon som gör motstånd.

I sista hand alla traditionella stilar med katas och utan vettig sparring.

Kwon
2005-11-05, 11:29
Är något av ovanstående en kampsport?

Verkar som vissa har problem att läsa första posten.

1. JAG VILL INTE HÖRA VAD MAN BÖR GÖRA
2. VAPEN ÄR EJ TILLÅTNA
3. FYSISK KONFLIKT ÄR OFRÅNKOMLIG
4. VILKEN KAMPSPORT TROR NI MAN HAR MEST NYTTA AV?

ÄR DET SÅ SVÅRT?

Är jag otydlig i tråden? *cry*

KRAV MAGA KOMBINERAT MED FET KONDITIONSTRÄNING TY DU SKALL KUNNA SPRINTA SOM CARL LEWIS VID OLIKA SITUATIONER! :)
IMHO! :)

Peter-N1
2005-11-05, 11:33
Ok, då testar jag något nytt. Vem som helst (inte du) med en teleskopbatong har bättre odds en gemene man utan teleskopbatong.


För övrigt så är det bättre att köra Carl Lewis mot flera motståndare.

Teleskopbatong är överreklamerat. Har man utbildning i tex Krav Maga och möter en vanlig kille med batong så anser jag att den som har utbildning i Krav Maga har övertaget.

Om jag skulle bli attackerad av en person med teleskopbatong som skyddar jag huvudet, springer in mot personen, tar 1 max 2 slag på vägen in. Sen fäller jag honom.

Batongen är vädelös så fort du är inne på kroppen hos någon.

Frippe_L
2005-11-05, 11:35
Vilken kampsport/självförsvar är bäst "på gatan"....

Man mot man?

Man mot 2 eller flera?


(Vad tror ni...egen erfarenhet..osv osv.)

Där har du din första post i tråden! *slap*

Håller med att en teleskopbatong (fast den är ju ett olagligt vapen, ojdå) är bra mycket bättre än en rundspark sen kan du väl slå dem på halsen allihopa och sen sparka pung så mycket det går, därefter Carl Lewisar du iväg.

Pudzianovski
2005-11-05, 11:37
Där har du din första post i tråden! *slap*



Ja, och?

Man mot man betyder inte beväpnad man mot man.

Pudzianovski
2005-11-05, 11:38
För nya medlemmar...

LÄS IGENOM TRÅDEN INNAN NI SVARAR TACK.

:)

krellik
2005-11-05, 11:42
För nya medlemmar...

LÄS IGENOM TRÅDEN INNAN NI SVARAR TACK.

:)

Jag försökte. Tröttnade efter 4 sidor av bajs och tjaffs...

Frippe_L
2005-11-05, 11:44
Ja, och?

Man mot man betyder inte beväpnad man mot man.

Ok, då säger jag att den som är mest okänslig och nykter vinner om de nu skulle ha samma förutsättningar i övrigt.

Pudzianovski
2005-11-05, 11:48
Ok, då säger jag att den som är mest okänslig och nykter vinner om de nu skulle ha samma förutsättningar i övrigt.

Och den kampsporten heter?

judo?

hum
2005-11-05, 11:49
Alla som faktiskt har varit i ett gatuslagsmål i tråden räcker upp en hand!
*jag*

Jag håller på 800m iaf..


*hand*

Slå först och var mest nykter!

magicteddy
2005-11-05, 11:51
som vissa andra redan har skrivit det beror på situationen , den som har mest " erfarenhet " av att slåss på gatan vinner, ?. visst kampsport, Men ute på gatan gäller inte samma regler det är en helt annorlunda situation. Det som du skulle tjäna på är att bli mest elak enligt mig. Men om det skulle vara nån kampsport så skulle det vara endra krav maga eller Shootfighting. Pm:a så kan jag skicka en länk som handlar om samma ämne.

Pudzianovski
2005-11-05, 11:53
Synd att jag inte kan deleta halva trådens inlägg.

Jag orkar inte upprepa mig mer pga folk är blinda.

:D

Frippe_L
2005-11-05, 11:55
Och den kampsporten heter?

judo?

Någon med få regler, som Shootfighting. Men sen får man ju koppla bort det där med regler sen när det gäller.

Peter-N1
2005-11-05, 11:55
Om man ska jämföra olika kampsporter så tror jag det är svårt att säga att just en är bättre än alla andra.

Rent generellt tror jag att grepptekniker och kamsporter där man är mycket på marken har sina fördelar, för där hamnar man ganska snabbt.

Men jag tror att den som är bäst inom just din sport är den som vinner. Den som berhärskar sin teknik bäst.

Kwon
2005-11-05, 11:55
Synd att jag inte kan deleta halva trådens inlägg.

Jag orkar inte upprepa mig mer pga folk är blinda.

:D

Teleskopbatong, Kanon, Hjälm, Ishockeyutrustning etc osv...ONETWOTHREEAREUREADYSTEVE!!?!

Nä, men flest har väl svarat Krav Maga och Shoot + Carl Lewis? Det borde väl betyda någonting iaf?

Pudzianovski
2005-11-05, 11:59
Teleskopbatong, Kanon, Hjälm, Ishockeyutrustning etc osv...ONETWOTHREEAREUREADYSTEVE!!?!

Nä, men flest har väl svarat Krav Maga och Shoot + Carl Lewis? Det borde väl betyda någonting iaf?

Ja, det är fan otroligt att man ändå fick fram några svar i denna kontroversiella tråd.

Men men....det kommer väl några till blinda som kommer att skriva att fly är bäst, att slå först är bäst...osv...kan nästan lova det. ;)

Kwon
2005-11-05, 12:03
Ja, det är fan otroligt att man ändå fick fram några svar i denna kontroversiella tråd.

Men men....det kommer väl några till blinda som kommer att skriva att fly är bäst, att slå först är bäst...osv...kan nästan lova det. ;)

Fast viktigast är ju psyket, det mentala.

När det hände mig hann jag inte tänka så mycket, utan det blev mer reflexmässigt.

Full var man också, men jag hoppas du får undvika sånt Pudzi!

Visst, det är ju bra om man är förberedd men ändå, orka tänka på sådant.

Nu skall jag träna en art så jag kan känna mig säker på gatorna? Träna nåt du tycker är kul ist.

Det som händer, det händer.

DarthHolm
2005-11-05, 12:03
Man mot man så skulle jag tro att Shoot funkar väldigt bra. Möter du däremot flera så är du ju rätt körd om du lägger dig på marken och kramas.

I möte med flera så vet jag inte riktigt. Man måste ju ha tränat kopiöst mycket för att kunna föra in sina kampsportskunskaper i ett box på gatan med tanke på hur ohyggligt fort allt går.

stocktown
2005-11-05, 12:46
är det någon här på forumet som tränar krav maga? vore intressant att veta mer.. blev lite sugen på o börja, såg att det finns en club på söder.

nim
2005-11-05, 12:53
Man mot man? Shootfighting/BJJ helt klart.

Man mot 2 eller flera? Boxning/Thaiboxning är nog det bästa i detta läge. Av egen erfarenhet vet jag att shootfighting fungerar rätt effektivt också. Visst, det känns som man är ganska utsatt när man ligger på marken när man kan bli överöst av sparkar, men om man lyckas svepa han som känns som störst hot i gänget så sätter man sig i respekt hos de övriga. Sätter man sedan in en armbar så han skriker som en gris så ryggar förhoppningsvis de andra tillbaka.

krellik
2005-11-05, 13:03
Shooto/shootfighting måste man ju inte ligga underst heller. Double leg slam på asfalten, är han fortfarande vid medvetande så 3-4 snabba hårda gound n pound slag och avsluta med snabb transition till fotbolls spark...

Dock knappast anpassat för den svenska lagbalken...;)

Kwon
2005-11-05, 13:04
Dock knappast anpassat för den svenska lagbalken...;)

Självförsvar, det nöden kräver!

Jense
2005-11-05, 13:04
Shooto/shootfighting måste man ju inte ligga underst heller. Double leg slam på asfalten, är han fortfarande vid medvetande så 3-4 snabba hårda gound n pound slag och avsluta med snabb transition till fotbolls spark...

Dock knappast anpassat för den svenska lagbalken...;)


troro ingen stil är laglig att använda ute på folk så det spelar mindre roll :D

delta_mats
2005-11-05, 13:07
Eftersom det frågades om den effektivaste kampsporten för gatan kan vi lämna diverse individuella attribut därhän. Dessa spelar såklart också en stor roll i sammanhanget men det var ju inte frågan här.

Jag är övertygad om att kampsport där man tränar med fullkontakt är absolut bäst. Boxning, thaiboxning och MMA är några kampsporter jag tror väldigt mycket på. Detta är också kampsporter där du blir explosiv i dina tekniker, pricksäker och får bra avståndsbedömning.

Jag tror däremot inte att galnast, aggresivast automatiskt har en fördel i slagsmål då dessa känslor sätter flera viktiga funktioner ur spel. Du blir tex väldigt långsam, får dålig timing, kordination och dålig blick. Något som ju är viktigt när man fightas, vare sig i en ring eller på gatan.
Sen tror jag alla som skriver att kampsport inte fungerar på gatan (boxning, thaiboxning, mma) aldrig själv tränat dessa kampsporter eller själv varit i slagsmål. Så detta resonemang blir därför ganska löjligt.

Big_Vik
2005-11-05, 13:12
Har ingen som helst erfarenhet, men tror på Thaiboxning, en pungspark på njuren liksom. Brottare bör nog helst köra Carl Lewis för att undvika att bli knäade och därav ledsna i ögat, om det inte är Karelin det rör sig om förstås, undrar vad han skulle göra?. :D

mr ruhl
2005-11-05, 13:12
eftersom detta är en fjantig tråd så får du ett fjantigt svar: jag tror att ninjateknik är det absolut bästa, anfalla från luften, hoppa ner från ett tak och sparka av huvudet från motståndaren :hbang:

Pudzianovski
2005-11-05, 13:14
eftersom detta är en fjantig tråd så får du ett fjantigt svar: jag tror att ninjateknik är det absolut bästa, anfalla från luften, hoppa ner från ett tak och sparka av huvudet från motståndaren :hbang:


Du behöver ju inte skriva i den då.

delta_mats
2005-11-05, 13:16
eftersom detta är en fjantig tråd så får du ett fjantigt svar: jag tror att ninjateknik är det absolut bästa, anfalla från luften, hoppa ner från ett tak och sparka av huvudet från motståndaren :hbang:

Är det egentligen en så töntig tråd?
Han kanske känner sig utsatt när han går på stan om kvällen? Kanske varit med om att bli misshandlad... Jag tycker det känns som en trygghet att kunna försvara sig om jag skulle bli tvungen till det. Att fråga om en kampsport som fungerar i "verkligheten" tycker jag därför inte alls är töntigt. Däremot tycker jag att många som svarat honom är töntiga.

Pudzianovski
2005-11-05, 13:19
Är det egentligen en så töntig tråd?
Han kanske känner sig utsatt när han går på stan om kvällen? Kanske varit med om att bli misshandlad... Jag tycker det känns som en trygghet att kunna försvara sig om jag skulle bli tvungen till det. Att fråga om en kampsport som fungerar i "verkligheten" tycker jag därför inte alls är töntigt. Däremot tycker jag att många som svarat honom är töntiga.

Nä, snarare det att jag är intresserad av kampsport och fighting.
Det betyder inte att jag gillar att gå ut och slåss bara för det.
Frågan är ju väldigt naturlig och självklart undrar väl folk som tränar olika saker om det skulle hjälpa dom i en riktigt situation.

Annars håller jag med dig helt och hållet.

Dumleman
2005-11-05, 13:19
Jag är övertygad om att kampsport där man tränar med fullkontakt är absolut bäst. Boxning, thaiboxning och MMA är några kampsporter jag tror väldigt mycket på. Detta är också kampsporter där du blir explosiv i dina tekniker, pricksäker och får bra avståndsbedömning.
Nu tränar jag inte kampsport men det är väl endast i fullkontakt som man tränar för att få verklig effekt? Är det inte fullkontakt så ska det bara se effektivt ut.

palme
2005-11-05, 13:21
Erfarenhet av gatuslagsmål.

Och Janne "skogstokig" S som backup :D

Pudzianovski
2005-11-05, 13:24
Erfarenhet av gatuslagsmål.

Och Janne "skogstokig" S som backup :D

Ingen av dessa är en kampsport. Så det går bort. 5 gången jag säger detta.

delta_mats
2005-11-05, 13:24
Nu tränar jag inte kampsport men det är väl endast i fullkontakt som man tränar för att få verklig effekt? Är det inte fullkontakt så ska det bara se effektivt ut.

I många karatestilar markerar man bara träffar, semikontakt. Inte bra om man på riktigt vill kunna slå ner någon. Man blir som sagt bra på det man tränar.

krellik
2005-11-05, 13:28
troro ingen stil är laglig att använda ute på folk så det spelar mindre roll :D

Inte alls sant. Många kampsports tekniker kan gå under "nödvärn" så länge det fortfarande föreliger ett hot. Men fotbollssparkar mot huvudet på liggande "offer" kan jag bara tänka mej som nödvärn under några -extremt- hypotetiska situationer som att du tex har 3 knivbeväpnade anfallare runt dej. Normal utekväll i Finland kanske, men i mitt huvud en ganska osanolik situation...

Om inte annat att man inte väljer alternativ A.1 i det läget, nämligen 200m sprint följt av 2km långsamare löppning....;):P

delta_mats
2005-11-05, 13:29
Erfarenhet av gatuslagsmål.

Och Janne "skogstokig" S som backup :D


Håller inte riktigt med om det. I de flesta fall så håller sig duktiga kampsportare ifrån bråk på gatan. För risken att bli avstängd från sin klubb är nämligen stor om man hamnar i bråk titt som tätt. En person som tränat hårt och länge med avsikt att tävla kanske inte vill bli avstängd eller hur?
Bråkmakare på stan slåss därför med vanliga "svensson" som inte vet ett dugg om hur man slåss och har dålig fysik. De fall jag känner till där bråkstakar gett sig på kampsportare som faktiskt är ganska duktiga har alltid slutat med att kampsportskillen spöat skiten ur den andra.

Hoppas jag nu retat upp några personer med detta inlägg. Nu lägger jag ner.

Jense
2005-11-05, 13:30
Inte alls sant. Många kampsports tekniker kan gå under "nödvärn" så länge det fortfarande föreliger ett hot. Men fotbollssparkar mot huvudet på liggande "offer" kan jag bara tänka mej som nödvärn under några -extremt- hypotetiska situationer som att du tex har 3 knivbeväpnade anfallare runt dej. Normal utekväll i Finland kanske, men i mitt huvud en ganska osanolik situation...

Om inte annat att man inte väljer alternativ A.1 i det läget, nämligen 200m sprint följt av 2km långsamare löppning....;):P

nu snackar vi gatuslagsmål som, är olagligt oavsett vilket stil

krellik
2005-11-05, 13:32
nu snackar vi gatuslagsmål som, är olagligt oavsett vilket stil

Kan vara "slagsmål" från ena sidan och självförsvar från den andra.

Jense
2005-11-05, 13:35
Kan vara "slagsmål" från ena sidan och självförsvar från den andra.
ja men tråden handlar om slagsmål

palme
2005-11-05, 13:38
Ingen av dessa är en kampsport. Så det går bort. 5 gången jag säger detta.

Aja men kampsportare som aldrig slagits på gatan är inte mycket att hänga i granen då de förlitar sig på fairplay som inte existerar på gatan.

Men ok boxare tar alla. Ett slag KO.

krellik
2005-11-05, 13:57
ja men tråden handlar om slagsmål

Gör den??? Så här startades tråden:

"Vilken kampsport/självförsvar är bäst "på gatan"....

Man mot man?

Man mot 2 eller flera?


(Vad tror ni...egen erfarenhet..osv osv.)"

..? Så vad snackar du om???

Tricklev
2005-11-05, 14:00
Någon kampsport där du tränar snabba explosiva tekniker som avgör.

Kan du sätta en pungspark på någon innan han kommit åt dig så är det en vinst, tveklöst.
Ni som inte tror att det funkar, be era sambo/polare/whatever, sätta en rejäl pungspark på er och återkomm sedan.

Ja, allt som är snabbt och effektivt är bra.

Krav maga, JKD, Boxning, shootfighting, Muay thai, listan går vidare.

Jay-Z
2005-11-05, 14:00
Thaiboxning och BJJ lär vara rätt hett i kombination.











Givetvis är den bästa kampsporten styrkelyft, för då blir man jättegrov och jättesnabb och jättebra på att slåss.

Brenner
2005-11-05, 14:26
Kravmaga är det ultimata när det gäller "självförsvar" på gatan! så e det bara

Jense
2005-11-05, 14:28
Kravmaga är det ultimata när det gäller "självförsvar" på gatan! så e det bara


ja men det är våld nu, inte överfall mot dig utan du står och ska slåss mot en annan snubbe , utan regler. du tror verkligen krav maga är det bästa? så när en krav maga ska stoppa en spark från typ jerome lebaner , får han inte ont då? eller knäcker armen på sju ställe?

beckman88
2005-11-05, 14:34
Muaythai + BJJ = Oövervinlig 1vs1 :cool:

Kwon
2005-11-05, 14:36
Muaythai + BJJ = Oövervinlig 1vs1 :cool:

Ja det tycker Wanderlei o Chute Boxe åsse.

Kwon
2005-11-05, 14:38
Pudzi, här har du en lista på de som har varit effektivast på gatan

Lista (http://www.answers.com/topic/list-of-famous-prostitutes-and-courtesans)

pellefan
2005-11-05, 14:52
Kanske om du jamar lite grann. Som en katt.

MrYamamoto
2005-11-05, 15:14
Som mångårig erfarenhet av vapen kan jag konstatera att Bushido, svärdets väg är efektiv både på gatan och i hemmet!

Sniggel
2005-11-05, 15:58
Brottning! Du kan inte slå någon som brottar ner dig. Speciellt som de flesta kampsporter går ut på att man har iaf lite avstånd från motståndaren.
(iofs e det nog kört om ickebrottaren har kniv och brottaren inte lägger märke till det)

Jakelol
2005-11-05, 15:59
Som mångårig erfarenhet av vapen kan jag konstatera att Bushido, svärdets väg är efektiv både på gatan och i hemmet!

Och en påse fryst Scan lätt att laga är ett undrskattat vapen.

Jense
2005-11-05, 16:00
Brottning! Du kan inte slå någon som brottar ner dig. Speciellt som de flesta kampsporter går ut på att man har iaf lite avstånd från motståndaren.
(iofs e det nog kört om ickebrottaren har kniv och brottaren inte lägger märke till det)


ja eller om ickebrottaren är thaiboxare och sparkar sönder armarna och benen på brottaren innan han kommer in :D

detta kan nog diskuteras i all oändlighet

Kwon
2005-11-05, 16:02
Brottning! Du kan inte slå någon som brottar ner dig. Speciellt som de flesta kampsporter går ut på att man har iaf lite avstånd från motståndaren.
(iofs e det nog kört om ickebrottaren har kniv och brottaren inte lägger märke till det)

Om han lyckas brotta ner personen i fråga.

Man kan fastna i giljotinen, få ett knä i ansiktet etc etc

toreld
2005-11-05, 16:05
det handlar mycket om hur väck i huvudet din motståndare tror att du är.. han ska bli rätt för dig..

jag har utövat boxning i några år och när det kommer nybörjare så har dom absolut inte chansen.. har boxats mot 25-30 åriga gymmare.. dom har inte haft sucken.. jag har aldrig använt detta på gatan och hoppas att jag inte kommer att behöva det heller..

Men om du nu hamnar i en sådan situation.. MATA.. slå bara.. motståndaren blir chockad.. men se upp för eventuella vänner till honom.. kan bli väldigt många helt plötsligt.. så då är 800m som någon rekommenderade riktigt bra:D

Tricklev
2005-11-05, 16:12
jag har utövat boxning i några år och när det kommer nybörjare så har dom absolut inte chansen.. har boxats mot 25-30 åriga gymmare.. dom har inte haft sucken.. jag har aldrig använt detta på gatan och hoppas att jag inte kommer att behöva det heller..


Det där är dock inte så applicerbart utanför gymmet.

Fatalist
2005-11-05, 16:17
Har ingen som helst erfarenhet av gatuslagsmål, men kan tänka mig att all typ av lite hårdare fullkontaktskampsport är effektivt, gärna med lite bra nedtagningar också.

Ju-jutsu, Judo och sånt går ju fetbort såvida man inte är på absolut elitnivå.. Likaså karate, TKD och sånna flax-sporter.

toreld
2005-11-05, 16:18
Det där är dock inte så applicerbart utanför gymmet.

hehe. ojoo.. belive me!! har sett en del skuma saker här jag bor.. bara för man är stark så får man plötsligt inte bättre teknik.. en som oxå gick på samma klubb som mig han va rätt stor.. men han blev för klumpig.. när han slått, då stog jag brevid honom helt plötsligt.. och slog honom, eller skrattade lite:D

Tricklev
2005-11-05, 16:19
hehe. ojoo.. belive me!! har sett en del skuma saker här jag bor.. bara för man är stark så får man plötsligt inte bättre teknik.. en som oxå gick på samma klubb som mig han va rätt stor.. men han blev för klumpig.. när han slått, då stog jag brevid honom helt plötsligt.. och slog honom, eller skrattade lite:D

Ja, men skillnaden när någon stor kommer till boxnings klubben o boxas med dig, är att han försöker BOXAS med dig, utanför klubben så skulle dom försöka skada dig, dom kommer inte stå 50cm ifrån dig och försöka kasta jabbar.

toreld
2005-11-05, 16:20
och när jag skerv 25-30 åriga gymmare så menar jag ju inte någon som ser ut som coleman.. har aldrig sett nån sådan!! :)

Tricklev
2005-11-05, 16:21
och när jag skerv 25-30 åriga gymmare så menar jag ju inte någon som ser ut som coleman.. har aldrig sett nån sådan!! :)

Självklart är boxning trevligt, men kan vara bra att gardera sig med annat också ;)

toreld
2005-11-05, 16:23
Ja, men skillnaden när någon stor kommer till boxnings klubben o boxas med dig, är att han försöker BOXAS med dig, utanför klubben så skulle dom försöka skada dig, dom kommer inte stå 50cm ifrån dig och försöka kasta jabbar.

Hehe.. jag har faktiskt förklarat detta för en idag när jag var på ett nytt gym som jag testade.. dom hade en säck där som jag slog lite på..

Har du utövat någon kampsport.. för det är skitsvårt att fatta hur svårt det är att möta någon som utövat det.. kommer det någon som har utövat tex boxning o man själv bara gymat.. säger det igen.. inte sucken.. att ta imot 4-5 rätt hårda slag mot både huvud och kropp i sekunden finns det inte någon som klarar av (om den inte går på nått så vill säga)

toreld
2005-11-05, 16:24
Självklart är boxning trevligt, men kan vara bra att gardera sig med annat också ;)

joo.. jag har faktisk testat combat en gång.. det var oxå sjukt kul:P jag bor lite off från kampsportsklubbar nu så jag har långt att åka:(

obesogen
2005-11-05, 16:25
Bäst och bäst kampsport för gatuslagsmål...
Min erfarenhet är att kombinationen störd i huvudet (dvs inga gränser) inte alkoholpåverkad, mycket träning på gatan, och träning privat i form av kampsport / boxning så man lärt sig lägga tyngd bakom slagen/sparkarna.
Samt lugn och strategisk och vet vart man ska slå.
Nått sånt i kombination.
Framförallt mycket tidigare erfarenhet av att slåss ute så att man vet hur det känns att ge och ta smällar, då har man ett bra utgångsläge.

toreld
2005-11-05, 16:27
Bäst och bäst kampsport för gatuslagsmål...
Min erfarenhet är att kombinationen störd i huvudet (dvs inga gränser) inte alkoholpåverkad, mycket träning på gatan, och träning privat i form av kampsport / boxning så man lärt sig lägga tyngd bakom slagen/sparkarna.
Samt lugn och strategisk och vet vart man ska slå.
Nått sånt i kombination.
Framförallt mycket tidigare erfarenhet av att slåss ute så att man vet hur det känns att ge och ta smällar, då har man ett bra utgångsläge.

bra sagt.. så länge man själv är 100% säker på att man vill ge sig in i skiten så gäller det att flippa.. skrämma skiten ur motståndaren.. försöka få han att tro att man går på något eller nått!

Jakelol
2005-11-05, 16:57
Det är som i den där filmen Knock around guys, där Vin Dicel är med och han säger att för att bli en bra streetfighter så måste man ha 500 streetfighter i ryggen men när du kommer till 150 så inser du att du redan är badass.

Pudzianovski
2005-11-05, 17:02
Fan va rätt jag hade när jag skrev att det skulle komma flera inlägg med svar som inte stämmer överens med frågan.

Folk läser verkligen inte vad som står. *screwy* *rolleyes* :confused:

Griip
2005-11-05, 17:03
Har ingen som helst erfarenhet av gatuslagsmål, men kan tänka mig att all typ av lite hårdare fullkontaktskampsport är effektivt, gärna med lite bra nedtagningar också.

Ju-jutsu, Judo och sånt går ju fetbort såvida man inte är på absolut elitnivå.. Likaså karate, TKD och sånna flax-sporter.


Skulle vilja påstå att judo kan vara fullt användbart, jämfört med TKD och jiu-jiutsu så är det iaf absolut användbart.

Kwon
2005-11-05, 17:12
Fan va rätt jag hade när jag skrev att det skulle komma flera inlägg med svar som inte stämmer överens med frågan.

Folk läser verkligen inte vad som står. *screwy* *rolleyes* :confused:


Att fly är bäst, att slå först är bäst...osv :D

dormin
2005-11-05, 17:22
Som mångårig erfarenhet av vapen kan jag konstatera att Bushido, svärdets väg är efektiv både på gatan och i hemmet!

Lilla gubben är det inte så att Bushido betyder krigarens väg, inte svärdets väg? :thumbup:

Kwon
2005-11-05, 17:27
Lilla gubben är det inte så att Bushido betyder krigarens väg, inte svärdets väg? :thumbup:


Det e nog inte den riktige MrYamamoto(han som var med i reklamen) :(

Griip
2005-11-05, 17:28
Det e nog inte den riktige MrYamamoto(han som var med i reklamen) :(


Tror inte heller det, denna är en simpel bluffmakare som försöker surfa sig fram på den riktiga legendens framångsvåg. Död åt tengil!

dormin
2005-11-06, 04:41
Tror inte heller det, denna är en simpel bluffmakare som försöker surfa sig fram på den riktiga legendens framångsvåg. Död åt tengil!


Haha, kan så vara! :D

High1ander
2005-11-06, 05:52
Om båda två har exakt samma psyke och exakt samma längd, vikt och samma förutsättningar i allt.....vilken kampsport TROR du skulle vara effektivast för dessa för att försvara sig?

Min fråga är inte VAD ska jag göra om någon hotar mig eller HUR ska jag bete mig i en IRL situation.
Eftersom jag kör på teorin, först och hårdast vinner så är det kanske inte säkert att det man gör är "självförsvar".

Men jag är av uppfattningen att boxning i dess olika former är bäst, en fin träff och personen däckas.

Kommer man ner på marken så är ju all form av brottning bra. Men det kan ju vara nackdel att köra på riktiga sporter, då man kanske följer sportens regler ute på gatan istället för att effektivt slå ner personen.

Jag menar, jag höll på med brottning och nu kör jag på kickboxing. Är ju inte så smart om jag begränsar mig till "romersk brottning" då jag försvarar mig, men chansen/risken är att jag gör det då jag är van vid det...

Sen tror jag också att allt beror på situationen, om man är full, om båda är fulla, och båda kan lite kampsport. Jag menar kan ena snubben skydda sig mot sparkar så blir ju genast Karate, Kung Fu, Taekwondo sämre... Annars så blir det ju en fördel om man snabbt kan lägga upp en fot på "motståndarens" huvud eller sparka sönder låret/knäet...

Beror på, beror på.

Jag vet bara att jag känner mig väldigt säker på att kunna försvara mig själv, då jag tycker att kickboxing och brottning är väldigt "praktiska" kampsporter.

alekiz
2009-08-17, 11:22
Tränat Kyokushin Karate nu i drygt 5½ år och vi har lärt oss att hamnar man i bråk på gatan eller liknande är det bästa att löpa därifrån fort som fan - men i värsta fall har vi lärt oss tekniker :thumbup:

eternallord
2009-08-17, 12:30
Sen tror jag också att allt beror på situationen, om man är full, om båda är fulla, och båda kan lite kampsport. Jag menar kan ena snubben skydda sig mot sparkar så blir ju genast Karate, Kung Fu, Taekwondo sämre... Annars så blir det ju en fördel om man snabbt kan lägga upp en fot på "motståndarens" huvud eller sparka sönder låret/knäet...

Jag tränar själv Taekwondo, uppåt 6-7 pass i veckan samt tävlar. Taekwondo är framförallt en sparkorienterad sport och jag skulle vilja säga att det är extremt få tekniker av det vi nöter som jag skulle ha någon speciell nytta av. De flesta bör bara utföras om man är uppvärmd/stretchad (exempelvis sparkar mot huvudet, snurrsparkar, yxsparkar osv) och alla tekniker begränsas kraftigt av "vanlig" klädsel, i jeans är nog det mesta man kan få ut en low-kick mot knäskålen.

Själv tror jag på boxning eller thai-boxning. De flesta brawlers på krogen svingar mest hejvilt och har du då lärt dig mycket om huvudrörelser och kan slå hårt räcker det långt. Sen spring som fan.

Ignatius72
2009-08-17, 12:31
Bäst är att vara rejält knäpp.

Chaan
2009-08-17, 12:38
Krav Maga är mig veterligen den enda organiserade träningsformen för just gatustrid. Det finns fillipinska varianter av kampsport där man också tränar med olika tillhyggen men inte så förutsättningslöst som Krav Maga. Eftersom Krav Maga lärs ut av militär (inte här dock) så är det ett annat slags allvar.

Piranha
2009-08-17, 12:41
Haubits eller möjligen fälla en bomb ur en B29 på 5000 meter höjd.

Ja de kanske låter lite overkligt, men så är den här tråden skittöntig också-

Stoltz
2009-08-17, 12:43
Haubits eller möjligen fälla en bomb ur en B29 på 5000 meter höjd.

Ja de kanske låter lite overkligt, men så är den här tråden skittöntig också-

:laugh: Föd mina barn, ligg med mig och gift dig med mig. I den ordningen.

rooz
2009-08-17, 14:10
Haubits eller möjligen fälla en bomb ur en B29 på 5000 meter höjd.

Ja de kanske låter lite overkligt, men så är den här tråden skittöntig också-

Hahaha.

Kanske krav maga eller kickboxning, samt att personen är mentalt förberedd på att slåss..

MojjMojj
2009-08-17, 14:16
Erfarenhet > kampsport. Annars +1 på fissionsbomb i anus.

Snobbe
2009-08-17, 14:23
Jag skulle nog satsa på Shotokan har dock hört att de e jävligt svårt o lära sig.

Tricce
2009-08-17, 14:23
Sjysst tråd necromancy! 4år old, rekord?

NKC
2009-08-17, 14:41
Krav Maga är mig veterligen den enda organiserade träningsformen för just gatustrid. Det finns fillipinska varianter av kampsport där man också tränar med olika tillhyggen men inte så förutsättningslöst som Krav Maga. Eftersom Krav Maga lärs ut av militär (inte här dock) så är det ett annat slags allvar.

OffTopic: Beror ju självklart väldigt mycket på tränare/klubb men kände en kille som körde Kali/Escrima och det var nog bland de värsta träningarna jag hört. De fick lov att ha på sig hockeyhandskar när de sparrades med käpparna och ändå var det mycket svullna, stukade och brutna fingrar m.m. Övrig sparring kördes i samma anda, otroligt hårt och mycket skador. Inget jag blev sugen på att prova på...

Samma sak med Krav Maga, beror ju självklart otroligt mycket på tränare samt klubb. Militär Krav Maga är säkerligen väldigt effektiv när det lärs ut på ett bra sätt men det jag har sett av "civil" Krav Maga har då inte imponerat på mig iaf.

OnTopic: Ingen aning, går inte att säga. Allt beror på :)

raQblad
2009-08-17, 15:55
OffTopic: Beror ju självklart väldigt mycket på tränare/klubb men kände en kille som körde Kali/Escrima och det var nog bland de värsta träningarna jag hört. De fick lov att ha på sig hockeyhandskar när de sparrades med käpparna och ändå var det mycket svullna, stukade och brutna fingrar m.m. Övrig sparring kördes i samma anda, otroligt hårt och mycket skador. Inget jag blev sugen på att prova på...

Samma sak med Krav Maga, beror ju självklart otroligt mycket på tränare samt klubb. Militär Krav Maga är säkerligen väldigt effektiv när det lärs ut på ett bra sätt men det jag har sett av "civil" Krav Maga har då inte imponerat på mig iaf.

OnTopic: Ingen aning, går inte att säga. Allt beror på :)Det jag fick lära mig var att den militära krav magan bara anpassar sig för att kunna slåss med ett gevär eller liknande tillhygge, till skillnad från den civila.

Vet dock inte om det stämmer.

NKC
2009-08-17, 16:24
Det jag fick lära mig var att den militära krav magan bara anpassar sig för att kunna slåss med ett gevär eller liknande tillhygge, till skillnad från den civila.

Vet dock inte om det stämmer.

OK, vet ingenting om militär Krav Maga. Skrev att den säkert är bra mest för att vara lite pk =)

Trekker
2009-08-17, 16:56
Eftersom Krav Maga lärs ut av militär (inte här dock) så är det ett annat slags allvar.

Jaså? Sedan 2002 har Krav Maga varit det närkampssystem man utbildar soldater på här.

Den största skillnaden mellan civil och militär version är avslutet på kampen, en soldat kan i strid göra saker som inte är försvarbara i fred, dock syftar även den militära på att oskadligöra och komma bort från hotet, inte mer. Det läggs mycket tid på att använda sitt vapen som tillhygge (så klart, alla har ju ett vapen), men det utbildas även utan vapen.

130kg finsk sisu
2009-08-17, 16:58
Att tag tag i kragen på tröjan och sen en rallarsving. Har funkat i åtminstone 300 år.

Piranha
2009-08-17, 16:59
Att tag tag i kragen på tröjan och sen en rallarsving. Har funkat i åtminstone 300 år.

En annan vikingametod är att vara tung med enorm massa så krafterna absorberas upp, sen när de tröttnat så kväver man dem i armhålan.

Nitrometan
2009-08-17, 17:13
Att tag tag i kragen på tröjan och sen en rallarsving. Har funkat i åtminstone 300 år.
Funkar ända tills motståndaren kan slåss (eller är nykter).

Edit: En stor byggartumme till Pirres teknik åsse! :thumbup:

Krokodil
2009-08-17, 18:47
Det är egentligen inte speciellt intressant vilken kampsport/kampkonst man tränar som avgör utgången, en riktigt vild sportfiskare kan spöa vem som helst under rätt förutsättning.

sundvall
2009-08-17, 18:58
Mma?

sz0
2009-08-17, 19:17
OffTopic:"civil" Krav Maga har då inte imponerat på mig iaf.


Av nyfikenhet undrar jag på vilket sätt. Var det att teknikerna verkade meningslösa, var du på ett pass och tyckte att det inte gav dig något eller har du sätt någon "krav maga instruktör" på tv/nätet som basically håller i boxersice med ett tufft namn.

NKC
2009-08-17, 20:30
Av nyfikenhet undrar jag på vilket sätt. Var det att teknikerna verkade meningslösa, var du på ett pass och tyckte att det inte gav dig något eller har du sätt någon "krav maga instruktör" på tv/nätet som basically håller i boxersice med ett tufft namn.

Tränade i samma lokaler som en Krav Maga klubb ett tag. Såg alltid en del av deras träning efter min egen samt stannade och kollade lite ibland. Det som inte imponerade på mig var att en (hel) del av teknikerna kändes rätt meningslösa och sättet de tränade dem på gav iaf mig känslan av att många av de som tränade där inte skulle kunna utnyttja dem i en riktig situation (t.ex. flera mot en situationer där de som var flera och attackerade ramlade ihop av ett riktigt löst slag i magen). Samt att de faktiskt sög på markkampen. Nu ska jag inte leka någon expert, varken på kampsport i allmänhet eller när det kommer till Krav Maga (som jag vet väldigt lite om egentligen, har ingen aning om hur man brukar lära ut KM) men det var min uppfattning iaf. Det är heller ingen bashing av Krav Maga överlag utan vad jag uppfattat av en klubb och ett par tränare.

Sparven från Minsk
2009-08-17, 21:01
Alla stilar kan åka på spö, beror oftast på vem som slår först och träffar först. En gissning är Krav Maga, MMA eller shoot/thai.

Ett slag i nacken bakifrån i en mörk gränd är oftast svårt att blockera oavsett bältesfärg och bra på sprint är alltid att föredra.

Tricce
2009-08-17, 21:04
Om man nu kommer till ett läge där man inte kan sprinta därifrån så hamnar nästan alla fighter tillslut på marken och då är det grymt övertag om man har nån slags groundteknik att luta sig tillbaka på men #1 är nog sinnesnärvaro/mod/attityd.

Hemi
2009-08-17, 21:11
Förutom sunt förnuft och förmågan att upptäcka, lukta sig till hot vilket nästan kräver en uppväxt för att lära sig ordentligt vill jag rent fysiologiskt slå ett slag för mörkerseende. Har själv både bra och dåliga erferenheter här, jag är i den mån jag inbillar mig förmår, mycket mån om mina ögon.

xodd
2009-08-17, 21:13
En ganska effektiv metod om man skall leka ninja på gatan har väl alltid varit att sikta på skrevet o sedan vinna?...

agazza
2009-08-17, 21:24
att tänka på är man garanterat full i ett slagsmål på stan, så alla kampsporter förutom brottning går ganska fort bort, men för att göra detta i en fin punktformslista för att hjälpa till lite..

1. Först och främst, mest psycho vinner nästan jämt, så är det bara. Det är även den personen som slår först och får ett rejält övertag redan där.

2. det finns inga regler i gatuslagsmål så massa sparkar och skit funkar nästan aldrig, då ska man va nog nykter för att kunna va precis, och man behöver sparka först innan psychokillen hockeytacklar dig.

3. du är antagligen smart nog för att inte vilja hamna i krogbråk, man tänker på konsekvenser, prickar i register osv. det gör inte psychokillen, han funderar på att stabba dig i ansiktet med en ölflaska.



Smartast hittills är förslaget att träna på 800 meter. Inte för ditt "streetcred" men för din framtid.. Annars, bli ett tok, gå i brottning, öva på rallarsvingar.. Slå först.. betala skadestånd och lev med eventuella hot senare

sz0
2009-08-17, 21:47
Tränade i samma lokaler som en Krav Maga klubb ett tag. Såg alltid en del av deras träning efter min egen samt stannade och kollade lite ibland. Det som inte imponerade på mig var att en (hel) del av teknikerna kändes rätt meningslösa och sättet de tränade dem på gav iaf mig känslan av att många av de som tränade där inte skulle kunna utnyttja dem i en riktig situation (t.ex. flera mot en situationer där de som var flera och attackerade ramlade ihop av ett riktigt löst slag i magen). Samt att de faktiskt sög på markkampen. Nu ska jag inte leka någon expert, varken på kampsport i allmänhet eller när det kommer till Krav Maga (som jag vet väldigt lite om egentligen, har ingen aning om hur man brukar lära ut KM) men det var min uppfattning iaf. Det är heller ingen bashing av Krav Maga överlag utan vad jag uppfattat av en klubb och ett par tränare.

Jag märker att du har erfarenhet av vad som händer när man säger något elakt om en viss stil, genast kommer massor av utövare av den stilen för att försvara. Jag tränar KM men naturligtvis får du tycka som du vill.

Men jag tänkte att jag kunde nämna några saker instruktörerna förklarat för mig om stilen, t.ex varför krav maga är skitkasst på marken ;).

Om teknikerna ser meningslösa ut kan det vara för att klubben du såg hör till en av de som lär ut traditionell km vilket innehåller något tusental tekniker, flera försvar mot samma attacker etc.
En del av de teknikerna är då skräp.
Detta är ironiskt eftersom det alltså inte direkt är i linje direkt med stilens originalide om en lättlärd,effektiv stil. Det kan också vara det att teknikerna ser måttligt imponerande eftersom man väljer tekniker som är lätta att lära in framför de som är absolut bäst. Det finns även modern krav maga som jag tränar, var vi har runt 80 tekniker istället och fokuserar mer på scenario träning.

Att man alltid är kass på marken är relaterat till att det är mer regel än undantag i verkligheten att man utsätts för mer än en gärningsman, vid de fallen är det en dum ide att försöka få en omaplata när den man slåss med har en polare redo att stampa dig i ansiktet. Det man lär sig är typ basics som "hip escape" och bryggningar för att komma upp från marken fort som fan så man kan springa där ifrån.

Jag får hålla med om att det lät töntigt att nån fick ett löst slag i magen och skulle låtsas att han gick ner, men det finns en poäng med sånna stressövningar där en person osannolikt får klara sig:

Många har ju sagt att det inte är stilen som kommer avgöra, utan individen.
Om man är en vanlig person och blir angripen är det normalt att frysa till is och låta angriparen göra vad han vill för att man är för rädd.
Tanken med en sådan övning är att med stigande svårighetsgrad ge den angripne erfarenheter av att kunna klara sig ur situationer, alltså att man inte väljer att låta rädslan ta över så man ger upp.

mattilainen
2009-08-17, 21:52
Agazza, det dummaste jag har hört är att brottning ska vara det bästa. MAN SKA ALDRIG HAMNA PÅ MARKEN. Vem vet hur många kompisar killen har som börjar sparka dig i huvudet när du väl fått ner killen? Riktigt dumt att tipsa om att tackla ner någon. Vet inte hur många gånger man sett killar på krogen som brottat ned varandra på golvet, alltid slutar det med att den som har mest vänner i närheten vinner tack vare att dom sparkar killen så han inte kan stå eller ännu värre.

Är det fler som slåss mot dig är det backa och ta en i taget istället för att springa in i dom och försöka ta alla på samma gång. Är det 1on1 så är det egentligen bara att slå första slaget, eller om man klarar av att parera hans rallarsving som KOMMER komma, ingen slår raka högrar på krogen, alla kommer in med en cirkelsving vilket är otroligt lätt att undvika genom att ta ett steg tillbaka och sen en rak höger.

agazza
2009-08-17, 21:59
Agazza, det dummaste jag har hört är att brottning ska vara det bästa. MAN SKA ALDRIG HAMNA PÅ MARKEN. Vem vet hur många kompisar killen har som börjar sparka dig i huvudet när du väl fått ner killen? Riktigt dumt att tipsa om att tackla ner någon. Vet inte hur många gånger man sett killar på krogen som brottat ned varandra på golvet, alltid slutar det med att den som har mest vänner i närheten vinner tack vare att dom sparkar killen så han inte kan stå eller ännu värre.

Är det fler som slåss mot dig är det backa och ta en i taget istället för att springa in i dom och försöka ta alla på samma gång. Är det 1on1 så är det egentligen bara att slå första slaget, eller om man klarar av att parera hans rallarsving som KOMMER komma, ingen slår raka högrar på krogen, alla kommer in med en cirkelsving vilket är otroligt lätt att undvika genom att ta ett steg tillbaka och sen en rak höger.

Där jag kommer ifrån är 1 mot 1 regel. ska två slåss går båda kompisarnas gäng ut och ser till att allt sker på någorlunda rättvisa vilkor.

Vid krogbråk/fyllebråk hamnar man på backen. det är mer regel än undantag. Då är det verkligen bra med brottarteknik, att ha lite chans att göra lite skada, och kanske ta sig loss/upp innan man blir stampad i ansiktet.

mattilainen
2009-08-17, 22:01
1 mot 1 ska man vara glad om det är men så är det inte nu för tiden..

agazza
2009-08-17, 22:21
1 mot 1 ska man vara glad om det är men så är det inte nu för tiden..

Nej hedern har försvunnit allt för mycket, tur nog är jag från en liten bondhåla i norr där man fortfarande har lite vett i skallen då det gäller slagsmål :smash:

Doctor Snuggles
2009-08-17, 22:32
PÖSP tekniken vinner alltid.

NKC
2009-08-18, 08:06
Jag märker att du har erfarenhet av vad som händer när man säger något elakt om en viss stil, genast kommer massor av utövare av den stilen för att försvara. Jag tränar KM men naturligtvis får du tycka som du vill.

Men jag tänkte att jag kunde nämna några saker instruktörerna förklarat för mig om stilen, t.ex varför krav maga är skitkasst på marken ;).

Om teknikerna ser meningslösa ut kan det vara för att klubben du såg hör till en av de som lär ut traditionell km vilket innehåller något tusental tekniker, flera försvar mot samma attacker etc.
En del av de teknikerna är då skräp.
Detta är ironiskt eftersom det alltså inte direkt är i linje direkt med stilens originalide om en lättlärd,effektiv stil. Det kan också vara det att teknikerna ser måttligt imponerande eftersom man väljer tekniker som är lätta att lära in framför de som är absolut bäst. Det finns även modern krav maga som jag tränar, var vi har runt 80 tekniker istället och fokuserar mer på scenario träning.

Att man alltid är kass på marken är relaterat till att det är mer regel än undantag i verkligheten att man utsätts för mer än en gärningsman, vid de fallen är det en dum ide att försöka få en omaplata när den man slåss med har en polare redo att stampa dig i ansiktet. Det man lär sig är typ basics som "hip escape" och bryggningar för att komma upp från marken fort som fan så man kan springa där ifrån.

Jag får hålla med om att det lät töntigt att nån fick ett löst slag i magen och skulle låtsas att han gick ner, men det finns en poäng med sånna stressövningar där en person osannolikt får klara sig:

Många har ju sagt att det inte är stilen som kommer avgöra, utan individen.
Om man är en vanlig person och blir angripen är det normalt att frysa till is och låta angriparen göra vad han vill för att man är för rädd.
Tanken med en sådan övning är att med stigande svårighetsgrad ge den angripne erfarenheter av att kunna klara sig ur situationer, alltså att man inte väljer att låta rädslan ta över så man ger upp.

Hehe ja, det brukar ju vara lite känsligt. Men jag tycker att jag garderade mig rätt bra :D

Men tack för förklaringarna iaf, har som jag skrev ingen aning om hur man brukar lära ut KM. Efter vad du skrev lär det varit traditionell KM jag sett ja. Och jag har själv endast tränat kampsporter som har som utgångspunkt att fungera i ringen (mma/thai/boxning), inte på gatan, så jag ser väl det från det perspektivet också och förstår inte/missar säkerligen en del saker då.

Kul att få veta lite tankar bakom också. Visst förstår jag att det finns någon tanke bakom det de gör, som den med flera attackerande, känslan jag fick när jag såg dem göra övningen vara bara "falsk trygghet" samt att det kändes som att det skulle ta sådan otroligt lång tid innan de kunde utnyttja något av det i en verklig situation (såklart, lära sig slåss mot flera går ju inte över natten direkt). Men då förstår jag bättre vad de var ute efter :)

Men markkampen har jag svårt att ändra mig om (än en gång så gäller det endast denna klubb då det är den enda jag sett träna). Hade det varit mest olika escapes och bryggningar de drillade hade jag förstått det och inte reagerat, men nu körde de faktiskt en del ren markkamp också och det såg inte alls bra ut imo.

Intressant inlägg hur som helst!


Är det fler som slåss mot dig är det backa och ta en i taget...

Nej, är det flera som slåss mot dig så tar du dig därifrån så fort du kan alternativt sliter fram stålmannendräkten. Att slåss mot flera personer är verkligen alltid allra sista utvägen.

Allan
2009-08-18, 08:12
Nej hedern har försvunnit allt för mycket, tur nog är jag från en liten bondhåla i norr där man fortfarande har lite vett i skallen då det gäller slagsmål :smash:

Vilken jävla heder??? Det har alltid varit extremt dumt i huvudet att slåss. Heder? Herregud...

Loca
2009-08-18, 08:25
Vilken kampsport/självförsvar är bäst "på gatan"....

Man mot man?

Man mot 2 eller flera?


(Vad tror ni...egen erfarenhet..osv osv.)

Skrika och veva utav bara fan.

Chaan
2009-08-18, 09:14
Jaså? Sedan 2002 har Krav Maga varit det närkampssystem man utbildar soldater på här.


Jaså? Förr i tiden var svensk militär närstrid = i förväg inövade slagserier :laugh: (Funkar bra mot någon som står still)

agazza
2009-08-18, 22:37
Vilken jävla heder??? Det har alltid varit extremt dumt i huvudet att slåss. Heder? Herregud...

Förstå vad jag menar..

Kwon
2009-08-18, 22:40
KAMRATE och BJUDO KAN funka ibland inne på krogen.
Beror ju självklart på person och situation.

hahavaffan
2009-08-18, 22:44
Vilken jävla heder??? Det har alltid varit extremt dumt i huvudet att slåss. Heder? Herregud...Ojoj, moralpolisen slår till. Ser du ingen "heder" i att istället för att blanda in 5-6 av sina polare för att tillsammans slå ner en ensam kille så gör man upp man mot man, om man nu tvunget ska slåss? Det är sinnesjukt fegt att gå på en ensam kille om man är flera.

Snobbe
2009-08-18, 22:47
Ojoj, moralpolisen slår till. Ser du ingen "heder" i att istället för att blanda in 5-6 av sina polare för att tillsammans slå ner en ensam kille så gör man upp man mot man, om man nu tvunget ska slåss? Det är sinnesjukt fegt att gå på en ensam kille om man är flera.

När behöver man tvunget slåss?

hahavaffan
2009-08-18, 22:48
När behöver man tvunget slåss?Inte vet jag, men det händer ju relativt jävla ofta ute i världen.

Allan
2009-08-18, 22:55
Ojoj, moralpolisen slår till. Ser du ingen "heder" i att istället för att blanda in 5-6 av sina polare för att tillsammans slå ner en ensam kille så gör man upp man mot man, om man nu tvunget ska slåss? Det är sinnesjukt fegt att gå på en ensam kille om man är flera.

Det är inihelvete dumt att slåss överhuvudtaget. I min värld slåss man för att göra illa folk, inte för att få dunkar i ryggen av polarna. Behövs det så hoppar man på hans huvud, sparkar i skrevet, hugger med en mejsel eller med ett slagträ. Tjuvsmällar, bita, skalla - det är ju så det ser ut. Och det är där de allra flesta slagskämparna så småningom kommer att hamna. Antingen slår de nån sönder och samman och får skaka galler för det, eller så blir de själva en grönsak.
Om nån försöker med pyjamastrix eller liknande får han räkna med att det kan dyka upp en kniv eller ett slagträ. Det är inte stilen som avgör hur det går, utan hur vild och galen och dum i huvudet man är. Efter rätt många år i klubbdörrar har jag sett tillräckligt sånt.

dormin
2009-08-19, 22:29
ENKELT!
Se och lär:
2REG3-Wb5gM

-Englund
2009-08-19, 23:19
Det bästa måste vara att cirka 70% av dina 100 närmaste vänner är hardcore mördare, gangsters, militärer, poliser, osv. Intressant blandning också för den delen.

dormin
2009-08-20, 12:59
MMA vs Streetfight ;)
SouF7teM_Ms

*popcorn*

Alone_in_the_dark
2009-08-20, 13:48
En liten instruktionsfilm om man nu måste envisas med att fightas;)

9fWfxrPQG5U

-Englund
2009-08-20, 14:28
En liten instruktionsfilm om man nu måste envisas med att fightas;)

9fWfxrPQG5U

Haha vilken värdelös kille

KalleBalik
2009-08-20, 14:32
Haha vilken värdelös kille

Ey dissa inte Mr Rutten, han lägger omkull dig med lillfingret bruschan.

dormin
2009-08-20, 16:27
hahah el guapo älskar sthlms krogliv och vakter ;)

skaparn
2009-08-20, 16:45
Det är inihelvete dumt att slåss överhuvudtaget. I min värld slåss man för att göra illa folk, inte för att få dunkar i ryggen av polarna. Behövs det så hoppar man på hans huvud, sparkar i skrevet, hugger med en mejsel eller med ett slagträ. Tjuvsmällar, bita, skalla - det är ju så det ser ut. Och det är där de allra flesta slagskämparna så småningom kommer att hamna. Antingen slår de nån sönder och samman och får skaka galler för det, eller så blir de själva en grönsak.
Om nån försöker med pyjamastrix eller liknande får han räkna med att det kan dyka upp en kniv eller ett slagträ. Det är inte stilen som avgör hur det går, utan hur vild och galen och dum i huvudet man är. Efter rätt många år i klubbdörrar har jag sett tillräckligt sånt.


Det här inlägget av Allan sammanfattar det hela ganska bra tycker jag. Jag minns ett flertal av ungdomens fruktade slagskämpar, och såhär ett par år (eller kanske 10-15) senare så verkar de flesta som jag vet något om antingen sitta inne, ha suttit inne, fått storstryk eller så har de faktiskt helt slutat bråka och skaffat barn 'n stuff. Men att många råkade riktigt illa ut förr eller senare verkar vara det dominerande. Ingen är så tuff att man kan spöa hur många som helst helg efter helg utan att man förr eller senare åker dit när de var flera på en gång eller tog till fula knep såsom kniv. EDIT: eller bil, faktiskt. Galet effektivt att köra på någon.

Muskelbyggaren
2009-08-20, 17:01
Ställer mig bakom Allan jag med.

Har en kompis som jobbat några år i vaktsvängen som berättade om att de ofta får höra att de är fega därför att de tar till mer våld än nöden kräver och går ihop flera stycken för att plocka en kille. Han resonerar som så att en vanlig snubbe som hamnar i slagsmål en gång om året utan problem kan ta risken, säg en på hundra, att killen drar kniv eller visar sig vara Bas Rutten. Men om en krogvakt resonerar likadant och varje helg utsätter sig för samma risk skulle han bokstavligt talat inte bli långlivad.