handdator

Visa fullständig version : Russin


gladiatorerna1
2005-11-04, 11:39
I programmet "du är vad du äter" så rekomenderar de att äta russin. Varför är det så bra?

King Grub
2005-11-04, 11:43
Det är inte "så bra", annat än möjligen som källa till snabba kolhydrater efter träning, men även då finns det många alternativ som är bättre.

Russin innehåller en del mikronutrienter, dvs vitaminer, mineraler och spårämnen:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=428&lang=sv

Kolhydraterna är socker, 60 gram sockerarter per 100 gram russin.

Inget fett, endast lite och icke fullvärdigt protein. Mer än så är det inte.

mini_Arnold
2005-11-04, 11:44
I programmet "du är vad du äter" så rekomenderar de att äta russin. Varför är det så bra?
Hon menar väl mer att russin är bättre att äta än godis?

gladiatorerna1
2005-11-04, 11:58
Det är inte "så bra", annat än möjligen som källa till snabba kolhydrater efter träning, men även då finns det många alternativ som är bättre.

Russin innehåller en del mikronutrienter, dvs vitaminer, mineraler och spårämnen:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=428&lang=sv

Kolhydraterna är socker, 60 gram sockerarter per 100 gram russin.

Inget fett, endast lite och icke fullvärdigt protein. Mer än så är det inte.

Okej, då vet jag.

gladiatorerna1
2005-11-04, 11:59
Hon menar väl mer att russin är bättre att äta än godis?


Det konstiga är att hon inte nämt något om varför russin skulle vara bra. Jag har väntat på det.

King Grub
2005-11-04, 12:01
Jämför med godis är väl allt bra?

gladiatorerna1
2005-11-04, 12:04
Jämför med godis är väl allt bra?


Jo, men godis tillhör inte mina favoriter. Men annars är ju russin bättre. Jag gillar mer bullar och glass.

pia
2005-11-04, 12:17
Jag förmodar att det är näringen hon vill åt som finns i russin och sedan är det nog för att ersätta något annat de ätit innan eftersom hon verkar lägga upp lite efter vad de ätit innan och hittar bättre ersättningar.

pia
2005-11-04, 12:18
Det är inte "så bra", annat än möjligen som källa till snabba kolhydrater efter träning, men även då finns det många alternativ som är bättre.

Russin innehåller en del mikronutrienter, dvs vitaminer, mineraler och spårämnen:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=428&lang=sv

Kolhydraterna är socker, 60 gram sockerarter per 100 gram russin.

Inget fett, endast lite och icke fullvärdigt protein. Mer än så är det inte.
Varför är inte russin så bra efter träning. De är ju snabba kolhydrater. Vad gör de sämre än annat?

userfriendly
2005-11-04, 12:21
Jag tycker överhuvudtaget att tanterna i dessa program överdriver lite. Är det inte bättre att få överviktiga att äta "Normalt" innan man går över till supernyttigt. Detta måste vara lättare att ta till sig och lättare att fortsätta leva med. Men de kanske gör en detox? jag vet inte..

elan
2005-11-04, 13:14
Just igår handlade det ju om en mamma (26 år) och hennes treåriga son som käkade 4 kilo godis i veckan eller nåt sånt. Och massa kakor, glass och sådant. I deras fall handlade det väl om att de skulle vänja sig av med "sockerberoendet" och då ville hon ju att de skulle trappa ner lite försiktigt och ersätta godiset med naturliga saker istället.

King Grub
2005-11-04, 13:22
Varför är inte russin så bra efter träning. De är ju snabba kolhydrater. Vad gör de sämre än annat?

Fruktos och fiber. Och så snabba är dom inte: GI runt 90.

pia
2005-11-04, 13:38
Fruktos och fiber. Och så snabba är dom inte: GI runt 90.
Om man inte vill dricka utan äta något efter träning vad är i så fall bra förutom riskakor för de jag tycker om blir så dyrt att äta jämt. De kostar 20 kr paketet och man måste ju stoppa i sig ganska många. Har ingen fantasi själv så det vore bra med lite förslag.

King Grub
2005-11-04, 13:42
Mariekex, potatismos, baguette, puffat ris, cornflakes, majsgröt, branflakes, torkade dadlar, t ex. Vet inte om någon av dessa blir billigare, i o f s.

jean-wim
2005-11-04, 13:52
Det konstiga är att hon inte nämt något om varför russin skulle vara bra. Jag har väntat på det.Russin är väl utmärkta i liten mängd, som all torkad frukt. Jag tycker russin är speciellt bra som "sötningsmedel" i t.ex. gröt, fil, osockrad musli etc. Hackar man russinen så finfördelas de dessutom bättre och mer av deras sötma sprider sig i det man äter. På det viset blir de ett utmärkt naturligt sötningsmedel som dessutom innehåller en mängd nyttigheter, till skillnad från vanligt socker.

pia
2005-11-04, 14:00
Mariekex, potatismos, baguette, puffat ris, cornflakes, majsgröt, branflakes, torkade dadlar, t ex. Vet inte om någon av dessa blir billigare, i o f s.
De är bra mycket billigare för riskakorna kostar mig ca 10 kr efter varje träning.

supersleepy
2006-02-13, 13:56
Prova att blötlägg russinen några timmar eller natten innan du skall äta dem.

Får mera vätska och kcal sägs minska i och med att vätskan ökar. Fick det tipset från en som jobbade i en hälsokost butik. Det tipset gäller för all torkad frukt.

Tips är att sedan strö på med lite kanel eller liknande.

Tack