handdator

Visa fullständig version : Vad är håll?


Markus H
2005-11-04, 08:59
Ibland när man(jag) går elelr springer så får jag håll, och jag undrar nu om och hur man kan förebygga detta? vad är det för ngt?

King Grub
2005-11-04, 09:06
Plunkett & Hopkins testade teorin att smärtan beror på att magsäcken tänjer på ligament som fäster vid diafragman. Det faktum att löpning efter intag av vätska med långsam magsäckstömning ledde till högre smärtnivå än under löpning med samma intensitet men efter intag av vätska som töms snabbt från magsäcken.

De effektivaste metoderna att reducera håll visade sig vara:

1. Att vänta minst 2-3 timmar efter ett större mål (1 liter vätska eller motsvarande mängd fast föda) innan aktiviteten påbörjas.

2. Bära ett lätt, brett bälte under aktivitet, som bär upp magsäck och reducerar dess påfrestning på ligamenten och därmed diafragman.

3. Böja sig fram och kontrahera magmuskulatur, om håll satt in.

Plunkett, B.T., & Hopkins, W.G. (1999). Investigation of the side pain "stitch" induced by running after fluid ingestion. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31, 1169-1175

En annan teori om vad håll beror på:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=582107&postcount=2

JJ
2005-11-04, 09:09
Jag kan trösta dig med att jag lätt fick håll när jag var i tonåren, men det har försvunnit helt nu så du behöver kanske inte alltid dras med det.

Markus H
2005-11-04, 09:16
Plunkett & Hopkins testade teorin att smärtan beror på att magsäcken tänjer på ligament som fäster vid diafragman. Det faktum att löpning efter intag av vätska med långsam magsäckstömning ledde till högre smärtnivå än under löpning med samma intensitet men efter intag av vätska som töms snabbt från magsäcken.

De effektivaste metoderna att reducera håll visade sig vara:

1. Att vänta minst 2-3 timmar efter ett större mål (1 liter vätska eller motsvarande mängd fast föda) innan aktiviteten påbörjas.


2. Bära ett lätt, brett bälte under aktivitet, som bär upp magsäck och reducerar dess påfrestning på ligamenten och därmed diafragman.

3. Böja sig fram och kontrahera magmuskulatur, om håll satt in.

Plunkett, B.T., & Hopkins, W.G. (1999). Investigation of the side pain "stitch" induced by running after fluid ingestion. Medicine and Science in Sports and Exercise, 31, 1169-1175

En annan teori om vad håll beror på:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=582107&postcount=2

Promenerar jhu bara på morgonen FÖRE frukost

Såå stor mage har jag väll ändå inte.. *cry*

King Grub
2005-11-04, 09:23
Såå stor mage har jag väll ändå inte.. *cry*

Vad har det med saken att göra?

Markus H
2005-11-04, 09:32
ok.... läste "bär upp magen" i stället för "bar upp magsäck" :em:

Nismo
2005-11-04, 12:39
Promenerar jhu bara på morgonen FÖRE frukost


"Att vänta minst 2-3 timmar efter ett större mål", skrev Grub. Sover du bara 2 timmar per natt? ;)

Markus H
2005-11-04, 12:44
"Att vänta minst 2-3 timmar efter ett större mål", skrev Grub. Sover du bara 2 timmar per natt? ;)


du kanske missuppfattade mig ganska rejält där.

precis för att jag går endast på morgonen före frukost gör jhu att det INTE kan vara det som är problemet...

Nismo
2005-11-04, 12:46
du kanske missuppfattade mig ganska rejält där.

precis för att jag går endast på morgonen före frukost gör jhu att det INTE kan vara det som är problemet...
aah...sorry
:sleep:

Sparrisen
2005-11-04, 15:39
Håll får man för att mjälten drar ihop sig för att släppa ut reserven av röda blodkroppar.

Källa: Sverre Sjölander, Professor i zoologi

King Grub
2005-11-04, 16:56
Vilket tyvärr antagligen inte stämmer.

Exakt orsak är inte känd, men ett antal teorier är framlagda, med senaste rön:

"The results of a recent study suggest that mechanical traction on abdominal organs from increased wall tension may be a cause of abdominal pain during physical effort."

Ur:

http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/reprint/38/5/e24.pdf

http://bjsm.bmjjournals.com/cgi/reprint/37/4/287.pdf

carlsm
2005-11-05, 00:00
I början när jag bara sprang två gånger i veckan fick jag bara håll då och då men när jag sprang desto fler gånger och lite längre och i bättre tempo fick jag nästan håll varje gång så jag lade ner.

Bärs
2005-11-05, 09:22
I början när jag bara sprang två gånger i veckan fick jag bara håll då och då men när jag sprang desto fler gånger och lite längre och i bättre tempo fick jag nästan håll varje gång så jag lade ner.

Konstigt. Vanligtvis försvinner det när man blir mer erfaren löpare. Du kanske avancerade i träningen för snabbt.