handdator

Visa fullständig version : Är II nåt att lita på?


Apos78
2005-11-03, 22:55
Jag har läst en del i trådarna här och sett att II kanske anses skulle vara mera pålitligt än GI-värdet. Är det inte så att det finns väldigt få studier angående II och att GI fortfarande anses vara mest pålitligt?
En av de medverkande forskarna i "An Insulin Index of Foods: The Insulin Demand Generated by 1000-kJ Portions of Common Foods", Jennie Brand-Miller, skriver i sin senaste bok att det glykemiska indexet är ganska precist vad gäller att förutse insulinindex för ett livsmedel. Finns det då någon större idé att följa II någonting då GI ändå verkar visa ett pålitligt värde på insulinpåverkan?

Jag är inte speciellt insatt i det här så se allt ovan som frågor från min sida. Vad jag läst här så verkar King Grub ha bra koll på det här med II så du kanske sitter inne med några svar som kan få det hela att klarnalite:)

Tack för svar!!

King Grub
2005-11-04, 06:41
Är det inte så att det finns väldigt få studier angående II

Vad menar du med "pålitligt"? Både II och GI visar det som skall visa: det första insulinfrisättningen efter att ha ätit en viss energimängd i jämförelse med samma energimängd från annat livsmedel, och GI arean under blodsockersvaret efter intag av en viss mängd kolhydrat i jämförelse med samma mängd kolhydrat från vanligtvis vitt bröd eller glukos.

Båda "stämmer" och visar precis det dom "utgör" sig för att göra.

GI gäller bara kolhydrat. Protein ger också insulinpåverkan - minst lika stor som motsvarande mängd kolhydrat. Där går inte GI att applicera.

Och vad gäller GI:t på en hel måltid har total energimängd, protein och fett större påverkan. I en normal måltid har GI på kolhydraterna som ingår minst samband med måltidens totala GI, och har dessutom i princip inget samband med II, dvs insulinfrisättningen, annat än som energigivare.

Att sedan varken GI eller II har någon speciell betydelse eller påverkan för en tränande person på samma sätt som det har för en soffpotatis, och att "följa" något är bara onödigt. "GI" har blivit ett modeord. En vältränad person har mångdubbelt bättre insulinkänslighet och glukostolerans och påverkas inte på samma sätt. En soffpotatis med låg glukostolerans frisätter massor av insulin av samma måltid som en vältränad person knappt påverkas av.

Jennie är tvungen att marknadsföra sitt GI-koncept hårt nu, när det visats, att GI inte har någon påverkan på viktnedgång hos överviktiga - en av dom stora målgrupperna.

Apos78
2005-11-04, 08:18
Ja, pålitligt kanske var fel ord. Mer användbart kanske passar bättre.

Men varför har det inte gjorts några större studier på senare tid angående det här med II?? Om det visar insulinfrisättningen efter en viss energimängd så måste det vara att föredra framför enbart siffrorna på kolhydraternas inverkan. Jag kan hålla med om att GI har blivit lite av ett modeord men det tycker man inte skulle hindra den vetenskapliga grenen att studera II i lite större utsträckning. Som jag förstår det så är den enda studien just den från 1997 eller har jag helt fel där?

Tack för bra svar förresten.

King Grub
2005-11-04, 08:20
Men varför har det inte gjorts några större studier på senare tid angående det här med II??

Jo, men det har det. Det publiceras hela tiden, kontinuerligt.

Som jag förstår det så är den enda studien just den från 1997 eller har jag helt fel där?

Japp, det har du. Det är den enda sammanställningen till något som liknar en tabell som gjorts, men studier på enskilda livsmedel finns det dussin... - nej, hundratals av, på allt från potatis och pannkakor till dom mest obskyra maträtter, som t ex kamelmjölk (Diabetes Res Clin Pract. 2005 May;68(2):176-7). Seriöst. :D

Cerberus
2005-11-05, 02:57
okej jag som är vältränad individ, behöver jag inte lägga lika mkt vikt vid GI och II som en soffpotatis då när jag har tänkt att deffa? Kan jag dricka mjölk under deffen ändå trots det höga II't?

Lasse Kongo
2005-11-05, 07:55
Nej.

II och GI är inget man ens behöver snudda hjärnan med, det säger sig själv att det är bättre att äta ris/pasta eller potatis till lunch än att äta vitt socker med kyckling till lunch?

Se min signatur och lyft hävy wäjts på gymmet så får du bättre resultat än pippa skallen med II osv...