handdator

Visa fullständig version : Fullkornspasta!


paranoid
2005-11-03, 11:57
Nå, vilken fullkornspasta är bäst? Har alltid köpt vanlig pasta efter devisen "ju längre koktid, desto lägre GI". Problemet med fullkornspasta verkar ju vara att alla sorter hamnar på en koktid under 10 min?? Är det ändå lägre GI än vanlig pasta, eller vad gäller?

Någon..?

King Grub
2005-11-03, 12:00
Det är formen på pasta som avgör GI:t, inte koktiden. Koktiden påverkar föga, även om man kokar samma pasta 5 eller 15 minuter. Fullkornspasta generellt har något lägre GI än standardpasta, men högre II.

GI på pasta överhuvudtaget är rätt oväsentligt, eftersom redan standardpasta har lågt värde.

Titta på andelen fullkorn i stället.

paranoid
2005-11-03, 12:04
OK! Så har du något tips vad gäller märken på fullkornspasta?

King Grub
2005-11-03, 12:05
Jag brukar hålla mig till Kungsörnens pasta, med en Barilla-avstickare emellanåt.

elan
2005-11-03, 12:33
Zeta har pasta gjord på 100% fullkorn. Finns lite olika varianter, bland annat lasagneplattor och skruvar. Förpackningen är lila.

paranoid
2005-11-03, 12:45
Wow... 100%. Finns den i alla affärer? Tror inte att jag har sett den... måste testa iallafall. Har blivit fullkornsjunkie... fullkornsprodukter är bra mycket godare och mera mättande!!

elan
2005-11-03, 12:46
Jag vet i alla fall att den finns på Willys och Maxi här i stan. Finns säkert lite här och var. :)

paranoid
2005-11-03, 12:50
100 procent... det är liksom dubbelt så mkt fullkorn som den fullkornspastan jag fick med mig hem häromdagen... Måste ha genast! :)

Metallica
2005-11-03, 13:08
ska testa det också, tveksamt om jag kommer gilla det, anledningen till att dom flesta inte kör med 100% fullkorn är väl just för folk har svårt för det... därför brukar det väl vara 55% eller så....

thomast
2005-11-03, 13:13
Zeta är rätt gott men det smakar inte som den andra kritvita pastan. Leta efter lila påsar om ni är ute efter den.

oxenia
2005-11-03, 13:15
men dom säger att man inte ska äta pasta då på grund av mjölet?
hur fel har dom? är det utan fullkorn dom mennar då?

jean-wim
2005-11-03, 13:27
Fullkornspasta generellt har något lägre GI än standardpasta, men högre II.Det där är inte ett bra ledmärke idag. Man måste titta på mängden protein per hundra gram för att gissa fram GI och II. T.ex. finns Zetas nya pasta gjord på ett speciellt proteinrikt durumvete. Där har den "vita" pastan 16 g protte, jämfört med samma märkes 100% fullkorn med 13 g. protte.

Samma gäller "vit" tagliatelle delvis gjord på ägg som har 14 g protein (tror inte många tänker på det när de köper den).

paranoid
2005-11-03, 15:53
Jag har aldrig riktigt gillat "vanlig" pasta, den smakar ju inget... Likadant med havregrynsgröt. Måste blanda i extra kli så att det inte smakar välling. Gillar visserligen jasminris, men har nu upptäckt fullkornsris. Smaskens. Och så köpte jag alltså fullkornspasta häromdagen för första gången. Gott!

(Är det något fel på mig??) *rolleyes*

Zera
2005-11-03, 15:58
Är det bara jag som inte känner någon skillnad i smak på fullkornspasta och vanliga "vit"pasta? *screwy*

Metallica
2005-11-03, 16:02
Fullkorn har väl lite tuggigare konsistens typ, jämfört med vanlig vit spaghetti.
Har köpt kungsörnen som jag har för mig är 55% fullkorn ska provsmaka sen.
Hittade inte fullkorn hos willys tyvärr, kan ju skilja sig åt mellan olika butiker.

Sniggel
2005-11-03, 17:51
Jag har aldrig riktigt gillat "vanlig" pasta, den smakar ju inget... Likadant med havregrynsgröt. Måste blanda i extra kli så att det inte smakar välling. Gillar visserligen jasminris, men har nu upptäckt fullkornsris. Smaskens. Och så köpte jag alltså fullkornspasta häromdagen för första gången. Gott!

(Är det något fel på mig??) *rolleyes*

Vet precis vad du menar. Jag har också denna konstiga smak som gör att jag föredrar fullkornsbröd framför ljust sött bröd, fiberhavregryn framför vanliga havregryn, fullkornsris framför vitt ris.
De som känner mig tror att jag "tvingar i mig det för att det är nyttigt" :D

paranoid
2005-11-03, 18:16
Vet precis vad du menar. Jag har också denna konstiga smak som gör att jag föredrar fullkornsbröd framför ljust sött bröd, fiberhavregryn framför vanliga havregryn, fullkornsris framför vitt ris.
De som känner mig tror att jag "tvingar i mig det för att det är nyttigt" :D

Då skall du testa havregrynsgröt med lika delar (vanlig) havregryn och lika delar kruskakli. Det du, det är gott! Slipper vällingsmaken... (Fast det är å andra sidan nästan samma sak som fiberhavregryn... bara mer fiber förstås)

//C

Mac
2005-11-03, 19:56
Någon som har testat Pilviks Bulgur(grovt) riktigt smarrigt... *flex*

Sniggel
2005-11-03, 20:33
Då skall du testa havregrynsgröt med lika delar (vanlig) havregryn och lika delar kruskakli. Det du, det är gott! Slipper vällingsmaken... (Fast det är å andra sidan nästan samma sak som fiberhavregryn... bara mer fiber förstås)

//C
Kruskakli? Vad är det för nåt :)

King Grub
2005-11-03, 20:38
Grövsta sortens vetekli.

paranoid
2005-11-03, 21:11
Kruskakli? Vad är det för nåt :)

Du vet sådan där fiberhavregryn? det som skiljer det från vanlig havregryn är kli. Om man dessutom köper kruskakli istället för t.ex. vetekli så blir det kanongott, om man gillar den där fibriga fullkorniga känslan i mat... :thumbup:

paranoid
2005-11-06, 09:49
Åhå, nu har jag inhandlat och testat Zeta 100% fullkornspasta, lila förpackningar. Jag är såld! :) :)

pia
2005-11-06, 14:19
Åhå, nu har jag inhandlat och testat Zeta 100% fullkornspasta, lila förpackningar. Jag är såld! :) :)
Det är den godaste pastan jag ätit. Efter att ha ätit den vill jag inte äta vanlig pasta igen.

paranoid
2005-11-06, 14:22
Nä, verkligen inte. Det känns uppriktigt svårt! :)

Någon annan i den här tråden som har fler fullkornstips förresten?

Mac
2005-11-06, 19:26
Pilviks Bulgur(grovt) riktigt smarrigt... *flex*