handdator

Visa fullständig version : Plan hantelpress, fuskar???


krilleh
2005-11-03, 02:39
jag ser många på mitt gym som vad jag iaf tycker, fuskar när dom kör hantelpress. oftast har dom ganska höga vikter och de är när dom ska gå ner som dom liksom stannar nästan tillochmed halvägs..

Är inte fördelen med hantelpress att man kan gå lite längre än med bänkpressen? För stången tar ju emot på bröstet, men med hantlar kan man ju gå snäppet lägre. de borde iaf bli bättre träning då?

En del går ungifär till bröstnivå vilket är helt ok, men sen ser jag vissa som går ner väldigt lite, med höga vikter. ger detta nånting? Eller de lär ju inte ge lika mkt som om man går ner mer väl?

Förklara för mig tack :)

Dissector
2005-11-03, 02:42
Jag tycker snarare fördelen är att man får bättre stretch i övre läget. Jag vet inte hur viktigt det är att gå riktigt djupt, men känns som att det viktigaste är att ha bra kontakt o.s.v. Så har man det borde det väl inte vara så avgörande. Jag brukar känna att i nedersta läget, om jag är för lågt, så tar armarna över för mycket när jag ska upp. Samma gäller Axelpress med hantlar.

Shadow Warrior
2005-11-03, 06:17
Investera i framtiden kör fulla rörelser. PUNKT.

Pepz
2005-11-03, 10:50
Jag tycker snarare fördelen är att man får bättre stretch i övre läget. .

hur får du stretch i ett kontraktionsläge?
stretch får man när muskelns ursprung och fäste är så långt ifrån varandra som möjligt..

och fullt rörelseutslag är väldigt viktigt, särskilt om man är nybörjare

bubbe
2005-11-03, 12:50
Anledningen att jag kör hantlar är

1. längre rörelse, djupare i botten.
2. kan köra lutande press utan att hålla på och krångla med bänkpressställningarna.

Om jag håller på och juckar med klossbänk, så är ju rörelsen väldigt kort
men skulle inte köra så med hantlar.

Jacksatan
2005-11-03, 12:53
Jag tycker snarare fördelen är att man får bättre stretch i övre läget. Jag vet inte hur viktigt det är att gå riktigt djupt, men känns som att det viktigaste är att ha bra kontakt o.s.v. Så har man det borde det väl inte vara så avgörande. Jag brukar känna att i nedersta läget, om jag är för lågt, så tar armarna över för mycket när jag ska upp. Samma gäller Axelpress med hantlar.

Grattis till top10 över årets dummaste inlägg på kolozzeum. JAg hoppas du inte gör ett till genom att fråga mig om en motivering. :hbang:

Piranha
2005-11-03, 12:53
Jag vet inte , jag har aldrig sett en regelförteckning hur en hantelpress skall utföras tekniskt, så antar du får leva med det.

Ninjasmurf
2005-11-03, 13:09
Jag vet inte , jag har aldrig sett en regelförteckning hur en hantelpress skall utföras tekniskt, så antar du får leva med det.

Execution

Press dumbbells up with elbows to the sides until arms are extended. Lower weight to the sides of the upper chest. Repeat.

Piranha
2005-11-03, 13:11
Execution

Press dumbbells up with elbows to the sides until arms are extended. Lower weight to the sides of the upper chest. Repeat.


Grattis nu skall du bara få de sanktionerat hos domarkåren och få in det som tävlingsmoment.

trasan
2005-11-03, 13:12
Byta ut bänkpress mot hantelpress är som att byta ut Marklyft mot hypersträck.. Alltså idiotiskt.

Caliban
2005-11-03, 14:09
Kan du motivera det? Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan hantelpress och bänk?

Fatalist
2005-11-03, 14:39
Byta ut bänkpress mot hantelpress är som att byta ut Marklyft mot hypersträck.. Alltså idiotiskt.

Idiotiskt, ja, om man vill slippa en massa onödig massa. För min del iaf, känns det som om jag växer mycket bättre av hantelpressar. Jag får mycket bättre "kontakt" med brösten i hantelpressar, jämfört med bänken. Tunga hantelpressar känns i bröst, tunga bänkar i tricepås/axlar. För mig. Kan ha lite att göra med att mina bänkteknik suger en del också.

Sparrisen
2005-11-03, 15:22
Jag tycker att man kommer lägre ner med stång... hantlarna tar ju emot mot bröstet/axlarna...

egge
2005-11-03, 15:25
Grattis till top10 över årets dummaste inlägg på kolozzeum. JAg hoppas du inte gör ett till genom att fråga mig om en motivering. :hbang:

Motivering pleaaaze....














Förlåt...var bara tvungen :cool:

J-O-N-A-S
2005-11-04, 12:12
På mig och på de flesta andra är hantelpress mer effektiv bröst träning än bänkpress. Du för ihop hantlarna i toppen och kör som en trekant så det blir mer koncentrerat, det tar inte lika mycket på axlar/armar som bänkpress.

Jag känner iaf en betydlig skillnad, mycket bättre kontakt med hantlar, därför kör jag aldrig bänkpress heller.

Så som ren bröst träning e det bättre. Du bör väl gå minst så djupt så du har armarna i 90 grader, djupare behövs inte.

rak hantel press, snedbänk hantelpress, flyes, å du e klar, basic basic :)

Snake
2005-11-04, 12:22
Så som ren bröst träning e det bättre. Du bör väl gå minst så djupt så du har armarna i 90 grader, djupare behövs inte.


Då är man ju för fan knappt halvvägs nere. Varför bara göra halva rörelsemomentet? Viktkåt kanske ?

J-O-N-A-S
2005-11-04, 12:25
ok, fel av mig, jag menade jäms med golvet, 90 grader i förhållande till underarmarna :)

Spana in Colemans "The incredible" så ser ni hur det går till :)

J-O-N-A-S
2005-11-04, 12:27
Eller The Unbelievable heter den kanske :em:

Baan
2005-11-04, 12:30
lite ot men att många tycker dom får bättre massa med hantelpress än med bänkpress beror nog på taskig teknik i bänken. har sällan sett/hört någon som varit duktig på bänk klaga på att bänken ger dålig massa, oftast handlar det om folk som inte är särskilt duktiga och i princip är det ju alltid teknikbrister o så. är inte själv bättre på det här området men man får ju se saker och ting hur dom är egentligen och inte bara konstatera att bänk är kass som massövning bara för man själv kör det kass

trasan
2005-11-04, 13:38
I hantelpress använder du mindre vikt samt involverar mindre antal musklerfibrer. = Mindre muskelökning! BÄNKPRESS är inte en basövning utan anledning!

Shadow Warrior
2005-11-04, 13:43
I hantelpress använder du mindre vikt samt involverar mindre antal musklerfibrer. = Mindre muskelökning! BÄNKPRESS är inte en basövning utan anledning!

Hantelpress är likaså en basövning samt att muskelfibrerna inte vet om hur många kg dom lyfter utan bara hur mycket dom måste ta i.

Själv tror jag man kan ta bort bänken och bara köra dips och press istället, med lika bra eller bättre resultat.

morte
2005-11-04, 13:53
hantelpress är tusen ggr lättare att köra när man tränar själv än bänkpress.

Jakelol
2005-11-04, 14:04
Jag kör inte bänkpress på grund ut av att jag får så förbannat ont i axlarna.

thomast
2005-11-04, 14:10
hantelpress är tusen ggr lättare att köra när man tränar själv än bänkpress.

Tala för dig själv. När jag lägger mig under stången går adrenalinet igång och jag vet att antingen lyckas jag med mitt lyft eller dör jag en skamsen död på bänken. :hbang: :MrT: :D

Numero1
2005-11-04, 14:40
Grattis till top10 över årets dummaste inlägg på kolozzeum. JAg hoppas du inte gör ett till genom att fråga mig om en motivering. :hbang:
Jag längtar efter en lista med de övriga 9!!!!
:laugh:

Numero1
2005-11-04, 14:44
På mig och på de flesta andra är hantelpress mer effektiv bröst träning än bänkpress. Du för ihop hantlarna i toppen och kör som en trekant så det blir mer koncentrerat, det tar inte lika mycket på axlar/armar som bänkpress.

Jag känner iaf en betydlig skillnad, mycket bättre kontakt med hantlar, därför kör jag aldrig bänkpress heller.

Så som ren bröst träning e det bättre. Du bör väl gå minst så djupt så du har armarna i 90 grader, djupare behövs inte.

rak hantel press, snedbänk hantelpress, flyes, å du e klar, basic basic :)
Här kom en till som platsar på listan :laugh:

Numero1
2005-11-04, 14:50
I hantelpress använder du mindre vikt samt involverar mindre antal musklerfibrer. = Mindre muskelökning! BÄNKPRESS är inte en basövning utan anledning!
Utveckla gärna varför du skulle involvera färre muskelfibrer i hantelpress än i bänkpress? Det här ska bli intressant....

trasan
2005-11-04, 15:58
Utveckla gärna varför du skulle involvera färre muskelfibrer i hantelpress än i bänkpress? Det här ska bli intressant....

Jag är absolut inte anatomiskt begåvad utan svarar efter egen erfarenhet. Kolla på nån m8 när han kör bänk resp hantelpress så tror jag du ser skillnaden min vän..

Styrkebyggare
2005-11-05, 12:26
Här kom en till som platsar på listan :laugh:

Så sant... mycket intressant läsning. Både hantelpress och bänkpress är förträffliga övningar om de utförs korrekt, och det är onödigt att försöka tillskriva dem olika tveksamma fördelar sinsemellan.

Det dummaste är att utesluta någon övning på grund av lösgrundade teorier. Variation är som vanligt receptet för att komma någon vart.

LiamG
2005-11-05, 13:28
Alltså, jag tycker inte att man kan säga att en övning är mer fördelaktig än den andra. De kompletterar varandra bra. Jag tycker personligen att jag får bättre kontakt med bröstmuskelaturen när jag kör hantelpress, tycker att jag kan koppla bort axlar o triceps betydligt mer än i bänkpressen, och svårare att svanka.. Fördelen med bänkpress är ju att man får mer överbelastning, betydligt bättre övning om man vill bli starkare.

Jorgen
2005-11-05, 14:17
Det dummaste är att utesluta någon övning på grund av lösgrundade teorier. Variation är som vanligt receptet för att komma någon vart.
:thumbup:

mentzer
2005-11-06, 08:45
Jag tycker att man kommer lägre ner med stång... hantlarna tar ju emot mot bröstet/axlarna...

Testat att "vrida" hantlarna i bottenläget?

mentzer
2005-11-06, 08:48
I hantelpress använder du mindre vikt samt involverar mindre antal musklerfibrer. = Mindre muskelökning! BÄNKPRESS är inte en basövning utan anledning!

Motivera gärna vad som gör bänkpress till en basövning, och hantelpress till något annat (en isolationsövning)?
Frågan om varför man skulle använda mindre antal muskelfibrer i hantelpress har redan ställts.

mentzer
2005-11-06, 08:48
hantelpress är tusen ggr lättare att köra när man tränar själv än bänkpress.

Beror på om man har ett "power-rack".

mentzer
2005-11-06, 08:50
Jag är absolut inte anatomiskt begåvad utan svarar efter egen erfarenhet. Kolla på nån m8 när han kör bänk resp hantelpress så tror jag du ser skillnaden min vän..

Vad skulle man se? Muskelfibrerna som arbetar?

Dissector
2005-11-06, 23:53
hur får du stretch i ett kontraktionsläge?
stretch får man när muskelns ursprung och fäste är så långt ifrån varandra som möjligt..

och fullt rörelseutslag är väldigt viktigt, särskilt om man är nybörjare

Jo, förlåt, menar såklart inte stretch, utan bara kontraktion helt enkelt.

Grattis till top10 över årets dummaste inlägg på kolozzeum. JAg hoppas du inte gör ett till genom att fråga mig om en motivering. :hbang:

tack :D ärofullt. Jo jag frågar om en motivation ändå. Med mitt inlägg menade jag inte att han kunde skita i att ha en full rörelse, utan bara att jag inte visste om det var nödvändigt att sänka vikterna tills de var under axlarna eller liknande :/