handdator

Visa fullständig version : Något som bara finns i potatis men inte ett gäng andra vegetabilier


aliquis
2005-11-03, 00:41
När jag nyligen hade börjat träna eller strax därefter fick jag några konstiga sprickor på tungan som jag skämdes förr, hörde mig för på vårdcentralen tror jag och fick tid på någon mun-näsa-hals(?) och fick något svar jag inte blev nöjd med (typ bla bla så kan gamla få bla bla... jaha? men sen då? vad skall jag göra åt det? är det alltid där?), tandläkaren hade också sin teori om att det var för att tungan pressades mot tänderna.

Slutade med att jag köpte andra mer fullgoda vitamintillskott, lite kiseltabletter, zink, c-vitamin, b med kanske. Men inte fan gjorde det någon skillnad.

Tiden gick och jag märkte att det kanske blev bättre av vissa livsmedel, linssoppa bl.a.? Provade mig fram och tog vissa av ingredienserna men inget höll riktigt..

Men det verkar ändå som att potatis gör det bättre, och potatis levde jag typ på förr men nuförtiden har det varit lite, så kanske finns det något i potatis som det är lite av i vete, råg, havre, ris, bönor, linser, broccoli, morötter, blomkål, banan, apelsin, ananas, äpplen, fikon, katrinplommon, sojaprotein, jordnötter, gurka, tomat o röd paprika?

Men vad isf ;D

Skall käka mer potatis ett tag o se om det blir bättre.

Sverker
2005-11-03, 06:04
Inte vad jag kan komma på.

Potatis är utmärkt källa till kalium och C-vitamin men sedan finns det inget annat som skulle vara bättre där ?

Proteinet i potatis är inte fullvärdigt men mycket bra annars, faktiskt.

kharon
2005-11-03, 07:40
Detta är ju inget svar, men det måste ju finnas massor av olika ämnen, fytokemikalier och så i livsmedel som vi inte ens vet att finns eller inte vet vad de gör. Kanske du är i behov av nåt sånt... (som bara finns i potatis då... :) )

wintzell
2005-11-03, 14:44
Tungan kanske reagerar på stärkelsen i potatisen och dra ihop sig på något vis så att sprickorna blir mindre? Jaa, va vet jag.