handdator

Visa fullständig version : Kreatindosering!


rajtzing
2005-11-03, 00:06
efter uppladdningsfasen har jag senaste veckan kört med 5g kreatin i vattenflaskan på träningen (tillsammans med dextros), och 5g i proteindrinken efteråt. nu funderar jag på att öka dosen.. vill ha mer effekt!
så hur mycke kreatin doserar ni per dag? läste i en tidigare tråd där Grub skrev att man lätt kan köra uppladdningsdoseringen under hela "kuren".. när ska man i så fall ta det? säg att man tar 20g/dag, när ska det då fördelas på träningsdagar? eller ännu större dosering kanske?

många frågor :)

Davil
2005-11-03, 07:20
efter uppladdningsfasen har jag senaste veckan kört med 5g kreatin i vattenflaskan på träningen (tillsammans med dextros), och 5g i proteindrinken efteråt. nu funderar jag på att öka dosen.. vill ha mer effekt!
så hur mycke kreatin doserar ni per dag? läste i en tidigare tråd där Grub skrev att man lätt kan köra uppladdningsdoseringen under hela "kuren".. när ska man i så fall ta det? säg att man tar 20g/dag, när ska det då fördelas på träningsdagar? eller ännu större dosering kanske?

många frågor :)
Du kan helt klart köra på uppåt 20g/dag. Ev. överskott kissas ut.
Du skriver att du brukar ha kreatinet i din vattenflaska under träningspassen ? Det kan vara en sämre ide' eftersom kretainet snabbt bryts ned till kreatinin vid kontakt med vätska. Ta 5-10g direkt in i munnen och skölj ner med vatten istället tex.

Sprid ut dina 20g på kanske 3-4 olika intags-tillfällen. Tex: Morgon, innan träning, efter träning och innan läggdags. Drick rikligt med vatten under hela dagarna.

tano
2005-11-04, 09:00
hum det blir inte några känningar i halsen lr något om man tar det oblandat?
varför skriver alla företag att man ska blanda med vatten?
Det är väl ingen fara om det står en minut utblandat.. Det måste ju ändå blandas mycket längre tid i magen.

Davil
2005-11-04, 09:28
hum det blir inte några känningar i halsen lr något om man tar det oblandat?
varför skriver alla företag att man ska blanda med vatten?
Det är väl ingen fara om det står en minut utblandat.. Det måste ju ändå blandas mycket längre tid i magen.
Om det är vanligt kreatinmonohydrat, inte i brusform så är det absolut inget du käner av i halsen.

Jag vet inga tider, men omvandlingen startar nog ganska omgående då det kommer i kontakt med vätska.

jwzrd
2005-11-04, 10:39
Jag kör utan laddning och sitter nu efter 3 veckors kreatinkur mitt i peaken. Jag började på 2g vilodagar och 2x2g träningsdagar men ökade efter 1½ vecka till 4g vilodagar och 7-8g träningsdagar. Kreatinet äter jag efter frukost och efter gymmet på träningsdagar.

Om den mängden räcker för att "mätta" min muskelmassa så förstår jag inte varför du skulle behöva 2-4x mer än jag. Trixa lite med andra livsparametrar istället, hur är matintaget?

rajtzing
2005-11-04, 10:55
Matintaget är väldigt stort. har ingen direkt kcalsiffra, men jag käkar 3 stora mål mat/dag + frukost, och den maten ligger på ca 170g fullkornspasta och ca 220-250g kycking/gång. sen tillkommer mellanmål som kvarg, fullkornsbröd, keso, frukt mm. så där har vi nog inte problemet..
jag tycker 4g och 7-8g/dag låter lite, men det är bara i mina ögon.. är absolut ingen expert, därför jag undrade :) har kört kreatin många gånger i perioder i några år och känner att jag behöver ett större intag än så för att nå min topp. men alla är väl olika antar jag..
fler synpunkter/åsikter?

jwzrd
2005-11-04, 10:59
Matintaget är väldigt stort. har ingen direkt kcalsiffra, men jag käkar 3 stora mål mat/dag + frukost, och den maten ligger på ca 170g fullkornspasta och ca 220-250g kycking/gång. sen tillkommer mellanmål som kvarg, fullkornsbröd, keso, frukt mm. så där har vi nog inte problemet..
jag tycker 4g och 7-8g/dag låter lite, men det är bara i mina ögon.. är absolut ingen expert, därför jag undrade :) har kört kreatin många gånger i perioder i några år och känner att jag behöver ett större intag än så för att nå min topp. men alla är väl olika antar jag..
fler synpunkter/åsikter?

Jag äter 6 stora måltider varje dag och 1-2 mellanmål beroende på om det är träningsdag eller inte. Det ökar jag ca 0.5kg i veckan på utslaget på hela träningsperioden.

Min kreatindosering baserar jag på vad jag läst i undersökningar som publicerats här. Sen, av alla jag pratat med som påstår sig behöva enorma doser kreatin (ett tiotal jag snackat med) så är det bara en (jorgen här) som jag litar på som verkar sköta resten också. Så att häva i sig abnorma doser för att få mer effekt är inget jag tycker stöds av några fakta (inte ens anekdotiskt).

z_bumbi
2005-11-04, 11:05
Jag kör utan laddning och sitter nu efter 3 veckors kreatinkur mitt i peaken. Jag började på 2g vilodagar och 2x2g träningsdagar men ökade efter 1½ vecka till 4g vilodagar och 7-8g träningsdagar. Kreatinet äter jag efter frukost och efter gymmet på träningsdagar.

Om den mängden räcker för att "mätta" min muskelmassa så förstår jag inte varför du skulle behöva 2-4x mer än jag. Trixa lite med andra livsparametrar istället, hur är matintaget?

En kräver lite mer kreatin, 5-10 g är ju det vanligaste men en del får ut lite mer av att öka dosen en del.

jwzrd
2005-11-04, 11:08
En kräver lite mer kreatin, 5-10 g är ju det vanligaste men en del får ut lite mer av att öka dosen en del.

Säg 12-15g om dagen för någon som har stor muskelmassa på riktigt då. När det är fullt så är det fullt, eller? Jag har lämnat urinprov på 5g kreatin om dagen för länge länge sen och dom undrade om jag hade njurpaj eller om jag åt kreatin eftersom keratin- (det var väl så det hette?) nivåerna var så höga.

Men vad vet jag, jag får ju effekt av kreatin vid rekomenderade doser, samma doser som visas i olika undersökningar så jag har väl fel. Är man byggare så måste man överdosera något *rolleyes* ;)

Lillgrabben
2005-11-04, 11:09
De ggr jag har ätit kreatin har jag legat på 5 rågade teskedar / dag, vet inte om jag känt ngn skillnad alls...

Före serie 4 i bänk hade jag ätit kreatin i 2 månaders tid med doseringen som ovan. Jag tror inte att det gett mig något extra, men kreatin är så billigt att det kostar inget att prova...