handdator

Visa fullständig version : "Inte äta innan läggdax"


Ungtuppen
2005-11-02, 21:18
Jag hör ofta folk säga att det inte är bra att käka innan läggdax pga att magen ska vila på natten. Stämmer detta? Isf är ju inte det så bra, man borde ju käka lite innan man lägger sig när man styrketränar om jag förstått rätt.

stefannn
2005-11-02, 21:22
Jag hör ofta folk säga att det inte är bra att käka innan läggdax pga att magen ska vila på natten. Stämmer detta? Isf är ju inte det så bra, man borde ju käka lite innan man lägger sig när man styrketränar om jag förstått rätt.
självkalr ska du äta på kvällen ...
det är ju under nattsömnen kroppen har mest möjlighet tioll återhämtning och uppbyggnad,,, och att maen skulle behöva vil har jag aldrig hört..

Ungtuppen
2005-11-02, 21:34
Mm, tänkte väl jag också. Grub vad har du att säga om detta?

King Grub
2005-11-02, 21:56
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54326

Ungtuppen
2005-11-02, 22:03
Grub vad säger du om gällande det att "magen borde vila på natten" ?

King Grub
2005-11-02, 22:05
Det blir mer syrabildning i magsäcken under natten vid en sen måltid, men känner du inte av några gastrointestinala problem eller sömnsvårigheter är det nog inga problem.

zanzi
2005-11-02, 22:26
Det finns en PM funktion annars om du bara är ute efter Grubs svar.

wintzell
2005-11-02, 23:00
Det finns en PM funktion annars om du bara är ute efter Grubs svar.

Visserligen, men det kan ju vara trevligt för andra att ta del av svaren?

stefannn
2005-11-02, 23:19
Det blir mer syrabildning i magsäcken under natten vid en sen måltid, men känner du inte av några gastrointestinala problem eller sömnsvårigheter är det nog inga problem.
blir syra bildningen högre för att det är natt (man sover) eller för att det finns mat i magen??

krilleh
2005-11-03, 02:35
Grub, du skriver att mycket kolhydrater lagras som fett, om man äter det innan man lägger sig.

Kan du skriva lite mer vad du menar med "mkt" kolhydrater?

Jag har ingen aning. Men jag brukar äta en portion müsli med lättfilmjök innan läggdags. Är det 'lagom' ? Vad anser du? är det bara onödigt om man är rädd att få fett på magen exempelvis.

Sve
2005-11-03, 02:53
Det är tom så att en del personer, jag tex, sover betydligt bättre om man intar en måltid innan läggdags. Då menar jag givetvis inte en kolhydratsstinn sådan, utan en mest bestående av fett och proteiner.

King Grub
2005-11-03, 06:05
Grub, du skriver att mycket kolhydrater lagras som fett, om man äter det innan man lägger sig.

Kan du skriva lite mer vad du menar med "mkt" kolhydrater?

Jag har ingen aning. Men jag brukar äta en portion müsli med lättfilmjök innan läggdags. Är det 'lagom' ? Vad anser du? är det bara onödigt om man är rädd att få fett på magen exempelvis.

Jag svarade att jag inte har några siffror i den andra tråden. Beror på vad du gjort, vad du skall göra nästa morgon, och vad du prioriterar.

King Grub
2005-11-03, 06:07
blir syra bildningen högre för att det är natt (man sover) eller för att det finns mat i magen??

Den är "meal-provoked".

Sve
2005-11-03, 20:15
Är det inte jävligt dumt att proppa i sig kolhydrater (müsli i detta fallet) innan läggdags???

King Grub
2005-11-03, 20:18
Har man inte tränat innan är det antagligen onödigt i alla fall.

Sve
2005-11-03, 20:28
för att kolhydraterna ger upphov till en kraftig insulinstegring jämfört med en måltid med mest proteiner och fett.
eller anser du att jag har fel

King Grub
2005-11-03, 20:32
Protein ger i o f s större insulinfrisättning än samma energimängd från müsli, gröt, pasta, ris eller liknande.

Nej, jag anser inte att du har fel; jag skrev ju att det kanske är onödigt - men "jävligt dumt" kanske är ett uttryck i kraftigaste negativa laget.

Har man tränat på sen eftermiddag/kväll är det i alla fall inte dumt.

Sve
2005-11-03, 20:39
Protein ger i o f s större insulinfrisättning än samma energimängd från müsli, gröt, pasta, ris eller liknande.

Nej, jag anser inte att du har fel; jag skrev ju att det kanske är onödigt - men "jävligt dumt" kanske är ett uttryck i kraftigaste negativa laget.

Har man tränat på sen eftermiddag/kväll är det i alla fall inte dumt.

Ok, men insulinet från kolhydrater ger en snabbare stegring iaf och därmed en ökad vakenhet?

King Grub
2005-11-03, 20:43
Vakenhet?

Du kanske blandar ihop insulinfrisättning och blodsockerpåverkan nu? Kolhydraterna påverkar blodsockret, vilket inte proteinet gör i nämnvärd utsträckning, men båda frisätter insulin, och protein ofta mer så än vad kolhydrat ger, och minst lika fort.

Jämför du 250 kcal från druvsocker med 250 kcal från torskfilé, frisätter druvsockret mycket mer insulin, men jämför du dom där 250 kcal torskfilé med t ex 250 kcal från müsli eller pasta, är det fisken som står för den större insulinfrisättningen.

25 gram essentiella aminosyror ger insulinnivåer som är runt 500% högre än fastenivå.

Sve
2005-11-03, 22:46
umm jag så menade jag förstås.

Denstillasittande
2005-11-03, 23:22
Det blir mer syrabildning i magsäcken under natten vid en sen måltid, men känner du inte av några gastrointestinala problem eller sömnsvårigheter är det nog inga problem.

Angående det med syrabildning, påverkar det om man får halsbränna?

Spannmål
2005-11-03, 23:59
Både protein och kolhydrat stimulerar frisättning av insulin. Hur fungerar detta för en diabetiker? Skall de ta insulin för proteinet också?

krilleh
2005-11-04, 01:39
Protein ger i o f s större insulinfrisättning än samma energimängd från müsli, gröt, pasta, ris eller liknande.

Nej, jag anser inte att du har fel; jag skrev ju att det kanske är onödigt - men "jävligt dumt" kanske är ett uttryck i kraftigaste negativa laget.

Har man tränat på sen eftermiddag/kväll är det i alla fall inte dumt.


Ok. bara så jag har fattat allt rätt

Kolhydrater(müsli) är bra att äta innan läggdags om man har tränat några timmar innan. Men om man inte har gjort de så ere bara onödigt och lagras i fett, så ist för müsli på kvällarna man inte har tränat så ere bättre med protein baserad mat och skippa kolhydraterna?

Edit: Och om man har tränat konditionsträning på dagen. ere bra att ta müsli då på kvällen eller ere bara onödigt ? Tänkte mest för att kunna behålla musklerna men om kolhydraterna inte har någon effekt på de så skulle man ju också kunna skippa de på dom dagarna man tränar kondition.

Sve
2005-11-04, 02:19
ät grönsaker istället.