handdator

Visa fullständig version : Nervsystemets begränsande effekt


kraftsport
2002-06-02, 15:55
Vad tror ni om denna artikel (ja den är på danska men det går att ta sig igenom):

Artikeln (http://www.sportspoint.dk/artikler/Jagd_nervesystemet1.htm)

Det står att om man tränar på hög intensitet (hög relativ vikt) så kräver nervsystemet längre återhämtning än muskelfibrerna. Och det kan sakta leda till överträning och blockering av nervimpulserna om man inte låter nervsystemet återhämta sig mellan de tunga passen.

Och om man nu vilar mellan varje tungt pass så länge att nervsystemet är OK så har fibrerna redan börjat brytas ner.

Så för att lösa detta så kör man hög intensitet ett pass och nästa pass ett med lägre intensitet för att man inte ska börja tappa fiberhypertrofin, och sedan efter ett antal dagar börjar man om igen.

Låter ju vettigt.

[ 02 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Kraftsport ]

Petrus
2002-06-02, 18:02
Inga direkta kommentarer om artikeln, men precis som mycket annat så är det mycket individuellt. Att cns behöver mycket mer tid på sig att återhämta sig är det inget snack om. Men att det skulle gå åt helvete efter några veckor med tung träning håller jag inte med om. Det beror på mycket; sömn, mat etc. Vissa tillskott påverkar det säkerligen åxå.
Mitt råd är: Kör tills det spricker... :D
Vänligen,

Petrus

Munter
2002-06-02, 18:04
Alla känner väll igen hur det går åt pipan efter några veckor med
tunga pass.

Nej ;)

PK
2002-06-02, 18:32
jo det stämmer nog bra det där. nervsystemet lär visst ta dubbelt så lång tid på sig för återhämtning som musklerna...

Matti
2002-06-02, 18:41
Orkar inte läsa igenom hela artikeln men jag såg att de nämnde HIT. Problemet med HIT är ju att om man kör till failure så belastar den sista "halva" repetitionen CNS väldigt mycket vilket leder till långa återhämtningstider. Lyle Mcdonald har skrivit en del om det på misc.fitness.weights (usenet).

kraftsport
2002-06-02, 18:46
Artikeln handlar inte om att köra HIT.

kraftsport
2002-06-02, 18:49
Ursprungligen skickat av Matti:
<STRONG>Orkar inte läsa igenom hela artikeln men jag såg att de nämnde HIT. Problemet med HIT är ju att om man kör till failure så belastar den sista "halva" repetitionen CNS väldigt mycket vilket leder till långa återhämtningstider. Lyle Mcdonald har skrivit en del om det på misc.fitness.weights (usenet).</STRONG>


I artikeln skrivs det att man kan inte ska gå till failure och inga forced reps. Då är det lite lugnare for CNS. (På sitt pass efter det tunga passet alltså)

mane
2002-06-02, 19:21
det är väl ingen som klarar av att träna tungt hela tiden? man måste ju skifta
mellan tungt och lätt. så funkar det för mig iaf.

p.s
det beror också på vad man menar med tungt jag menar 4-6reps och lätt 8-12reps

Matti
2002-06-02, 20:14
I artikeln skrivs det att man kan inte ska gå till failure och inga forced reps. Då är det lite lugnare for CNS. (På sitt pass efter det tunga passet alltså)
Mitt inlägg blev lite dåligt utformat pga tidsbrist. Det jag försökte säga var att artikeln inte tar upp något nytt utan det är rätt välkänt att köra till "failure" ökar stressen på nervsystemet och därmed också återhämtningstiden. :)