handdator

Visa fullständig version : Kreatin, Styrka ja, men massa?


oowl
2005-11-02, 18:49
Tjena, har använt kreatin förut och fick en rejäl styrkeökning, åt absolut inte lika mycket som jag gör nu då..


Frågan

Visst man blir starkare av kreatin!, men när ni blir starkare(När ni känner kreatinets effekt) växer ni då också?Måste ju bli en chock för kroppen när man ökar dvs positiv effekt på muskelbyggnaden också? Alltså har nån kännt att under kreatin kuren när ni blivit starkare att ni växt mer också?

Jag tyckte bara att jag ökade styrkemässigt, men det kan bero på kosten förut! Äter bra nu, mellan 160-200 gram protein per dag alltså väger 82 ungefär..+ nästan bara långsamma kolisar..

Fråga 2
Tappade ni styrkan, orken och träninsintensiteten när ni slutade med kreatinet? För det gjorde jag tråkigt nog och är rädd för att börja med en kreatin kur igen för att jag ska tappa styrkan och orken efter :(

pilt77
2005-11-02, 19:09
blir du starkare så växer ju musklerna också

Kaboffastar
2005-11-02, 19:11
Tjena, har använt kreatin förut och fick en rejäl styrkeökning, åt absolut inte lika mycket som jag gör nu då..


Frågan

Visst man blir starkare av kreatin!, men när ni blir starkare(När ni känner kreatinets effekt) växer ni då också?Måste ju bli en chock för kroppen när man ökar dvs positiv effekt på muskelbyggnaden också? Alltså har nån kännt att under kreatin kuren när ni blivit starkare att ni växt mer också?

Jag tyckte bara att jag ökade styrkemässigt, men det kan bero på kosten förut! Äter bra nu, mellan 160-200 gram protein per dag alltså väger 82 ungefär..+ nästan bara långsamma kolisar..

Fråga 2
Tappade ni styrkan, orken och träninsintensiteten när ni slutade med kreatinet? För det gjorde jag tråkigt nog och är rädd för att börja med en kreatin kur igen för att jag ska tappa styrkan och orken efter :(

Placebo.

oowl
2005-11-02, 19:22
blir du starkare så växer ju musklerna också



Om man äter rätt ja!

Stark kan man bli utan att man bli grov iaf jag om jag inte äter rätt!

oowl
2005-11-02, 19:24
Placebo.


Tror du?

Torde man inte bli mer orkelös om man tappar kreatinnivåer? Eftersom man blir starkare om man höjer nivån med ett tillskott?

Davil
2005-11-03, 09:21
Tror du?

Torde man inte bli mer orkelös om man tappar kreatinnivåer? Eftersom man blir starkare om man höjer nivån med ett tillskott?
Man kan tappa lite i styrka/uthållighet vid avslutad kreatinkur men förhoppningsvis får man behålla endel av de ökningar kreatinet gav.
Sedan finns ingen anledning till att ha uppehåll med kretain, förutom den ekonomiska biten.

blekfet2
2005-11-03, 09:59
Placebo.



tycker du?
Har du provat på ens?

jwzrd
2005-11-03, 10:33
Placebo.

Nej.

jwzrd
2005-11-03, 10:38
Kreatinet gör att du orkar några fler reps för att det helt enkelt finns lite mer ATP att tillgå i musklerna. Förutom det blir man starkare av den ökade massan/vätskevikten kreatin leder till. För ett par år sedan tvistade man om huruvida kreatin tom kanske förbättrade proteinsyntesen något. Så långt allting bra.

Jag pratade däremot med en överläkare (som jag litar på personligen, inte rollmässigt) som menade på att kreatinet snarare stjälper än hjälper träningsutvecklingen eftersom det bara förskjuter prestationsnivån något och försenare Underskotten (som han kallade det som han menade var orsaken till att man kontinuerligt blir bättre av styrketräning).

Jag köper det senare. Jag tycker mig uppleva att jag tränar mig övertränad "lättare" med kreatin eftersom jag presterar bättre men utan att återhämtningsförmåga förbättras i samma utsträckning. Jag får dock rätt bra resultat av kreatin med en rejäl formpeak ca 3 veckor in i kuren (vilket råkar vara den här veckan :D).

EDIT: Om du med massa menar Kött rätt och slätt så är det klart massan ökar. Den ökar hela tiden när man tränar hårt och tungt. Om nu proteinsyntesen förbättas av kreatin så ökar den om möjligt något snabbare. Den ökade styrkan kanske triggar ett större behov av proteinsyntes så att massan ökar något bättre där med. Vad vet jag.

Davil
2005-11-04, 10:49
Jag pratade däremot med en överläkare (som jag litar på personligen, inte rollmässigt) som menade på att kreatinet snarare stjälper än hjälper träningsutvecklingen eftersom det bara förskjuter prestationsnivån något och försenare Underskotten (som han kallade det som han menade var orsaken till att man kontinuerligt blir bättre av styrketräning).

Jag köper det senare. Jag tycker mig uppleva att jag tränar mig övertränad "lättare" med kreatin eftersom jag presterar bättre men utan att återhämtningsförmåga förbättras i samma utsträckning. Jag får dock rätt bra resultat av kreatin med en rejäl formpeak ca 3 veckor in i kuren (vilket råkar vara den här veckan :D).


Hallå.
Jag förstod nog inte riktigt det där läkaren säger att kreatin stjälper träningsutvecklingen, sedan raden under står det att man kontinuerligt blir bättre av styrketräning. ähh...Jag fattade inte bara helt enkelt så förklara gärna för snurrriga jag :D

jwzrd
2005-11-04, 10:55
Hallå.
Jag förstod nog inte riktigt det där läkaren säger att kreatin stjälper träningsutvecklingen, sedan raden under står det att man kontinuerligt blir bättre av styrketräning. ähh...Jag fattade inte bara helt enkelt så förklara gärna för snurrriga jag :D

Dom är inte relaterade. Den kontinuerliga ökningen av massa är helt enkelt bara resultatet av att styrketräna och äta. Proteinsyntesen osv.

Läkaren är bara en god vän som erbjöd mig sin syn på kreatin och styrketräning. Jag höll självfallet inte med då (5 år sedan) men nu när jag tänker på det så tycker jag det ligger nånting i det. Skulle jag försöka mig på att trolla fram en jämförelse (om än rätt haltande) så skulle jag jämföra kreatin med koffein på så vis att koffein drar fram en bättre prestation ur samma förutsättningar. Om man redan låg och tränade på sin maximala förmåga sett till vad man återhämtar så kommer man ju att träna "för" hårt med koffein. Det jag uppfattar att min gode vän säger är att kreatin på samma sätt bara förskjuter prestationen in i "det oåterhämtbara".

J_eppe
2005-11-06, 12:52
Man kan tappa lite i styrka/uthållighet vid avslutad kreatinkur men förhoppningsvis får man behålla endel av de ökningar kreatinet gav.
Sedan finns ingen anledning till att ha uppehåll med kretain, förutom den ekonomiska biten.


Vänjer du kroppen vid kreatinet så har det ingen effekt sen, rekommenderas att ha ett uppehåll på 10 veckor efter en kur!

Davil
2005-11-06, 13:04
Vänjer du kroppen vid kreatinet så har det ingen effekt sen, rekommenderas att ha ett uppehåll på 10 veckor efter en kur!
Nej.

Jacksatan
2005-11-06, 13:33
Om man äter rätt ja!

Stark kan man bli utan att man bli grov iaf jag om jag inte äter rätt!

Vad snackar du om? Verkar som du skulle behöva lära dig lite grundläggande saker innan du ens tittar åt ett kosttillskott.
Enligt ditt resonemang så skulle ju styrkelyftare tjäna på att äta skit, eftersom de då skulle öka i styrka men inte i muskler.