handdator

Visa fullständig version : Problem med Biceps-pumpen..


Chasm
2005-11-02, 18:16
Har kännt jag haft problem med pumpen nu de senaste biceps-passen. Efter Latsmaskinen och Fritt-Latsdrag så börjar jag med sittande bicepscurls och jag har inte ökat någonting alls de senaste 4 veckorna.
första settet blir extremt tungt och när jag ska in på andra så förlorar jag helt pumpen, viljan finns så det räcker och blir över med det känns som om underarmarna blir så uppsvälda att dem hindrar mig från att träna, men jag har inte på något sätt underutvecklade underarmar. Hur som helst, när jag kommer till 3:e settet så räcker inte viljan till, det tar bara slut, det strömmar inget blod alls, och inte nog med det, har 2 set med stående biceps-stång efteråt. som jag endast orkar göra ca 6 reps första och 4 andra. Vad ska jag göra? är 100% säker på att det inte beror på energibrist i kosten. :confused:

Fettecke
2005-11-02, 18:34
ta en vilovecka, kör högreps... strukturera om schemat eller nått...
pumpen är inte en garanti för ökningar... bara för att du inte får pump så innebär det inte att passet är dåligt...

Chasm
2005-11-02, 18:45
Ja det har du rätt i, kanske är det latsmaskinen och latsdragen som tar lite för mycket på biceps... men vad gör man då tro... biceps först och lats och rygg sen?

Fettecke
2005-11-02, 18:51
Ja det har du rätt i, kanske är det latsmaskinen och latsdragen som tar lite för mycket på biceps... men vad gör man då tro... biceps först och lats och rygg sen?

variera träningen, lås inte upp dig på en och samma övnings-rotation hela tiden. kör fygg före, ibland efter biceps och tvärtom...

Det beror ju på vad du prioriterar...
det låter lite konstigt om du inte ökar nånting på länge och att inte kosten är felande... har du tränat länge utan uppehåll så är nog en vilovecka i sin rätt... en liten åtgärd av många möjliga iaf...

personligen kan jag prestera mkt tyngre om jag kör halvkroppspass, framsida/baksida kropp varannan dag... då jag väljer övningar som inte påverkar varandra samtidigt... själv hatar jag att köra en muskelgrupp i veckan... är lite bortkastad tid enligt mig... :)

GymTT
2005-11-02, 18:52
Ja det har du rätt i, kanske är det latsmaskinen och latsdragen som tar lite för mycket på biceps... men vad gör man då tro... biceps först och lats och rygg sen?

Jag personligen tycker inte du skall köra biceps före rygg övningarna, men kör riktigt strikta reps och försök vara fokuserad under hela utförandet, om det inte känns så får du lassa på lite lättare vikter och högreppa.

MVH TT

Chasm
2005-11-02, 19:09
Det nya Schemat har jag inte haft speciellt länge så tänkte bara ge det lite tid. Det är en 4 dagars-split så det blir:

Måndag: Bröst / Triceps
Tisdag: Rygg / Biceps
Onsdag: Vilodag
Torsdag: Axlar / Mage
Fredag: Ben / Vader

Alla pass förutom just Tisdagen där har kännts mycket bra men jag kanske ska lägga in lite andra övningar?

Ländryggen Maskin - 3x8
Ryggresningar med belastning - 3x8
Latsdrag Maskin - 3x8
Latsdrag - 3x8
-------------------------------------
Bicepscurls med rak skvinstång (stånde) - 3x8
Hammercurls med ryggstöd - 3x8 - Failure

skälet till att inte marklyft är med just nu är för att jag skadade mig lite grand på den sist eftersom jag utförde övningen fel.. så rehabliterar mig lite med maskin :] men hur som helst.. 1 vecka vila brukar väl räcka? har tränat non-stop i 3 månader nu så kanske är dags? ska försöka köra på detta ett tag till och försöka förbättra, funkar inte reformer så får det bli revolution :devil:
ha det bäst.

Chasm
2005-11-02, 19:12
Jag personligen tycker inte du skall köra biceps före rygg övningarna, men kör riktigt strikta reps och försök vara fokuserad under hela utförandet, om det inte känns så får du lassa på lite lättare vikter och högreppa.

MVH TT

nu var jag så seg att skriva att jag inte hann se din post. Men om är det ett dåligt upplägg jag har på schemat? jag försöker verkligen, viljan finns men kan inte rå för att blodet inte strömmar.. kan inte riktigt sätta fingret på vad som är flaskhalsen.

Dissector
2005-11-03, 02:59
När jag körde rygg och biceps i samma pass tog det ena ut det andra rätt ordentligt. Kunde inte fokusera på rygg om jag var slut i biceps och vice versa. Ändrade sedan till Biceps och Triceps i samma pass, och sedan till bröst och biceps i samma. Båda variationerna förbättrade bicepsträningen rejält, och även ryggträningen. Testa t.e.x då att köra rygg och triceps i samma pass, och bröst och biceps i ett annat. Kan förmodligen förbättra det hela. Gjorde det för mig iallafall.

Shadow Warrior
2005-11-03, 06:14
Hur många veckor har du tränat fokuserat och intensivt? Om du legat still i styrkelutvecklingen det senaste 4veckorna i flera övningar så bör du vila minst 7dagar UTAN det minsta träning.

Kör man hårt kan man behöva detta redan efter 4-5 veckor.
Sedan kör du säkert för många övnignar och set med men sånt kan man korrigera efter viloveckan.

mentzer
2005-11-06, 08:54
bara för att du inte får pump så innebär det inte att passet är dåligt...

Nä, men han skrev även att han inte ökat någonting alls de senaste 4 veckorna. Då är (biceps-)passet dåligt.

Fettecke
2005-11-06, 17:15
Nä, men han skrev även att han inte ökat någonting alls de senaste 4 veckorna. Då är (biceps-)passet dåligt.
jag snackade om pumpen, inte om passet... stor skillnad.

viktor88
2005-11-06, 18:16
pump e väll inte lika med framgång i tillväxt?

Jman
2005-11-06, 18:38
Jag kör armar två gånger i veckan(i träningsprogrammet). Då det är enbart armpass så är det inget problem med pumpen. Sedan kör jag en dag rygg / biceps och bröst / triceps. Att jag inte får samma pump i biceps på ryggdagen räknar jag inte med men jag utnyttjar det faktum att de är förutröttade av ryggträningen. Bicepsträningen ser då också lite annorlunda ut. Har man ett löpande program med bara ett bicepspass så skulle jag nog lägga som ovan sagt, dvs bröst / biceps och rygg / triceps.

På bicepsdagen inleder jag med 5 set skivstångscurl(rak) typ 12,10,8,10,12 det ger mig grym pump direkt ...