handdator

Visa fullständig version : Ford sierra


Metal_boy_
2005-11-02, 12:52
Köpte en Ford sierra -92 2,0i igår som är jäkligt fin. Ser dock att det börjat krypa lite i skärmarna, så om 1-2år blir det väl att man måsste ha nya skärmkanter på en del sidor iaf. Har hört att sådana ska finnas att köpa så man kan svetsa dit. Vart?

Lasse Kongo
2005-11-02, 13:09
Köpte en Ford sierra -92 2,0i igår som är jäkligt fin. Ser dock att det börjat krypa lite i skärmarna, så om 1-2år blir det väl att man måsste ha nya skärmkanter på en del sidor iaf. Har hört att sådana ska finnas att köpa så man kan svetsa dit. Vart?

har du ngn bild på vrålåket?

JJ
2005-11-02, 13:32
Skroten? Antingen för att hitta skärmkanterna eller för att det är en Ford Sierra och de bör utrotas? ;)

delta_mats
2005-11-02, 13:44
Det är skroten du ska vända dig till för att hitta nya skärmar.

Metal_boy_
2005-11-02, 14:05
har du ngn bild på vrålåket?


annonsen finns kvar här http://www.blocket.se/view/6109391.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0

Davil
2005-11-02, 14:44
annonsen finns kvar här http://www.blocket.se/view/6109391.htm?caller=ogl_s&l=0&c=1&city=0
Jag lider med dig, jag åker tyvärr också just nu runt i en likadan fast en 90:a.
uhh..

Löjtnant Blank
2005-11-02, 14:55
Jag lider med dig, jag åker tyvärr också just nu runt i en likadan fast en 90:a.
uhh..
Brorsan hade en sådan för en sex år sedan. Allt rasade på den, växellådan, elen... you name it. Dessutom var den rostig som en gammal östersjötrålare. Han sa att det var den värsta bilen han någonsin har haft. Skroten fick hämta den.

Lasse Kongo
2005-11-02, 15:19
Jag lider med dig, jag åker tyvärr också just nu runt i en likadan fast en 90:a.
uhh..

såg dyr ut oxå tycker ja, gav du det som stod i annonsen eller pruta du?

Davil: ja är ruggigt nöjd med min sportmazda haha, har en polare som har en polararfirma, han tar väl mellan 1500-2000 för att polera upp en bil och då blir det GRYMT bra! Jag får betala ett par 100 för medlen han använder bara, sen jävlar kommer den va vacker :hbang:

Metal_boy_
2005-11-02, 15:22
gav 17500 för den. Den är knappt något rostig förutom lite inunder skärmarna. Tektylbehandlad och gubbkörd. Nästan inga stenskott på huven m.m

J.Saarela
2005-11-02, 15:29
Fet!!!! i med neon å baslåda :hbang:

Davil
2005-11-02, 15:42
såg dyr ut oxå tycker ja, gav du det som stod i annonsen eller pruta du?

Davil: ja är ruggigt nöjd med min sportmazda haha, har en polare som har en polararfirma, han tar väl mellan 1500-2000 för att polera upp en bil och då blir det GRYMT bra! Jag får betala ett par 100 för medlen han använder bara, sen jävlar kommer den va vacker :hbang:
Jag gav 7500 för min för ca 1år sedan, rosen som fanns (då) var hundbenet (bakom bakdörren). Idag är det lite mer än så. :) Duger till att ta sig fram mellan jobbet och träningen, i ett pat solbrillor så ingen känner igen mig :cool:

Har som sagt en 4dörrars 89:a mazda 626 med och den känns som ny bil i jämförelse med sierran :) Du får slänga upp en bild på din Pärla när den är nyvaxad å fin :)
Lite kul att man var med lite på ett hörn med att rekomendera din Pärla =/

Davil
2005-11-02, 15:46
Jag gav 7500 för min för ca 1år sedan, rosen som fanns (då) var hundbenet (bakom bakdörren). Idag är det lite mer än så. :) Duger till att ta sig fram mellan jobbet och träningen, i ett pat solbrillor så ingen känner igen mig :cool:

Har som sagt en 4dörrars 89:a mazda 626 med och den känns som ny bil i jämförelse med sierran :) Du får slänga upp en bild på din Pärla när den är nyvaxad å fin :)
Lite kul att man var med lite på ett hörn med att rekomendera din Pärla =/
EDIT: rosten *suck* :)

Lasse Kongo
2005-11-02, 16:07
Jag gav 7500 för min för ca 1år sedan, rosen som fanns (då) var hundbenet (bakom bakdörren). Idag är det lite mer än så. :) Duger till att ta sig fram mellan jobbet och träningen, i ett pat solbrillor så ingen känner igen mig :cool:

Har som sagt en 4dörrars 89:a mazda 626 med och den känns som ny bil i jämförelse med sierran :) Du får slänga upp en bild på din Pärla när den är nyvaxad å fin :)
Lite kul att man var med lite på ett hörn med att rekomendera din Pärla =/

Utan dig hade det nog inte blivit ngn Mazda.

Eftersom du länka upp annonsen =)

Angel
2005-11-02, 16:14
fååååård...volvo ska de ju va,.:)

internethjälten
2005-11-02, 18:46
..om du ska byta plåt så kan du vända dig till de flesta företag som
säljer bildelar (dock inte biltema) såsom Mekonomen, Autoexperten etc
och dessa skärmkanter kostar inte många hundralappar.

..har kört ford sen början av -90 talet så om du behöver hjälp med ngt
dra iväg ett Pm eller liknade !

//nicke

Bronkitkorv
2005-11-02, 18:55
Jag har set 98or som har börjat rosta (ford *screwy*MONDEO) så mitt råd är att slänga skiten innan den har rostat bort hel och hållet. Nu har jag ju inte sett skrothögen för annonsen är borta men jag hoppas du prutade...

Heja saab...

Pingu
2005-11-02, 21:18
Är du händig så knackar du en egen skärmkant och sätter dit, annars säljer bla Mekonomen ekonomi plåt

internazionale83
2005-11-02, 23:18
..om du ska byta plåt så kan du vända dig till de flesta företag som
säljer bildelar (dock inte biltema) såsom Mekonomen, Autoexperten etc
och dessa skärmkanter kostar inte många hundralappar.

..har kört ford sen början av -90 talet så om du behöver hjälp med ngt
dra iväg ett Pm eller liknade !

//nicke


ja skulle behöva hjälp, har ochså en ford sierra -90
fick inbott häromdagen, o rattlåset blev förstörd plus att dom lekt meed tändningslåset eller va det heter , vet du nån som kan fixa det billigt ? eller nån annan som är händig ? :confused:

LexSinner
2005-11-02, 23:22
Ahh, Ford Sierra :)

Minns min Ford Sierra från 87, den var bra sliten på slutet när jag hade den men det var aldrig några problem att få den att starta oavsett temperatur i alla fall ;)

Baan
2005-11-02, 23:33
ford sierra.. hmm.. metal är du finsk alkis wannabe? ;)

ne skämt åsido, kul att du köpt en bil..

Davil
2005-11-03, 07:36
Ahh, Ford Sierra :)

Minns min Ford Sierra från 87, den var bra sliten på slutet när jag hade den men det var aldrig några problem att få den att starta oavsett temperatur i alla fall ;)
Fast...sierra innan -90 är ännu mer tråkigt, 8 ventilarn som knackar värre än en traktor och kamen som går ner sig en gång per år... Uhh...

Davil
2005-11-03, 07:38
Utan dig hade det nog inte blivit ngn Mazda.

Eftersom du länka upp annonsen =)
Jag hoppas mazdan håller :D
...men det gör den =/

Metal_boy_
2005-11-03, 07:44
..om du ska byta plåt så kan du vända dig till de flesta företag som
säljer bildelar (dock inte biltema) såsom Mekonomen, Autoexperten etc
och dessa skärmkanter kostar inte många hundralappar.

..har kört ford sen början av -90 talet så om du behöver hjälp med ngt
dra iväg ett Pm eller liknade !

//nicke


Schyrrigt :thumbup:

Metal_boy_
2005-11-03, 07:46
Fast...sierra innan -90 är ännu mer tråkigt, 8 ventilarn som knackar värre än en traktor och kamen som går ner sig en gång per år... Uhh...

är det kamrem på de årsmodellerna? Den jag har är det ju kedja på.

Metal_boy_
2005-11-03, 07:51
Jag har set 98or som har börjat rosta (ford *screwy*MONDEO) så mitt råd är att slänga skiten innan den har rostat bort hel och hållet. Nu har jag ju inte sett skrothögen för annonsen är borta men jag hoppas du prutade...

Heja saab...


Hade en mondeo förut och bakskärmarna är för otroligt jävliga.

6-Pack
2005-11-03, 09:22
Jag har set 98or som har börjat rosta (ford *screwy*MONDEO) så mitt råd är att slänga skiten innan den har rostat bort hel och hållet. Nu har jag ju inte sett skrothögen för annonsen är borta men jag hoppas du prutade...

Heja saab...


jaha, jag har sett Saab utav årsmodellerna 03-05 som har rostat ihop till en jävla leverpastejhög:D........va lite svårt att identifiera vilken bilmodell det var så jag fick fråga försäljaren :D

Metal_boy_
2005-11-03, 10:05
jaha, jag har sett Saab utav årsmodellerna 03-05 som har rostat ihop till en jävla leverpastejhög:D........va lite svårt att identifiera vilken bilmodell det var så jag fick fråga försäljaren :D


saab rostar som fan. Kompisens farsa som kör taxi åkte i en 9-5 sopm var 1år gammal och börjat rosta.

Davil
2005-11-03, 10:56
är det kamrem på de årsmodellerna? Den jag har är det ju kedja på.
8v. motorn = Rem. 16v. = kedja.

Den senare dohc-motorn som du & jag har är lyckligtvis mycket bättre än den tidigare motorn som antagligen hade för dåliga oljekanaler så kamen inte fick smörjning nog.

Metal_boy_
2005-11-03, 11:20
8v. motorn = Rem. 16v. = kedja.

Den senare dohc-motorn som du & jag har är lyckligtvis mycket bättre än den tidigare motorn som antagligen hade för dåliga oljekanaler så kamen inte fick smörjning nog.


jasså det är så det ligger till. Är det enkel eller dubbel kedja på dom?

Metal_boy_
2005-11-03, 12:50
impegas: Autoexperten var en bra sida. Bra priser på trösklar och skärmar som fan. Där blir det nog att shoppa prylar sen när det behövs bytas ut, för forrden lär jag nog ha kvar ett bra tag. Är helt frälst i den. Bra väghållning, stark, skön komfort. Rena lyxåket gämfört med min föra bil (mondeo) som typ skramlade och guppade för varenda liten väggrop.

internethjälten
2005-11-03, 14:21
Fast...sierra innan -90 är ännu mer tråkigt, 8 ventilarn som knackar värre än en traktor och kamen som går ner sig en gång per år... Uhh...

Om det är rem eller kedja beror ju på om det är pintomotorn eller
DOCH-motorn, 8ventiler i bägge dock.

Anledningen till att kamen går ner sig är för att det står klart
och tydligt i instruktionsbooken att vart annan gång man byter
olja ska man byta smörjröret som går över lyftarna i toppen.
Detta kopparrör koksar igen med tiden annars, kostar 150kr
att byta =)

Davil
2005-11-03, 15:13
Om det är rem eller kedja beror ju på om det är pintomotorn eller
DOCH-motorn, 8ventiler i bägge dock.

Anledningen till att kamen går ner sig är för att det står klart
och tydligt i instruktionsbooken att vart annan gång man byter
olja ska man byta smörjröret som går över lyftarna i toppen.
Detta kopparrör koksar igen med tiden annars, kostar 150kr
att byta =)
Aha, viste inte att det fanns olika. Pintomotorn har rem iaf. fast 8v är ju en OHC inte DOHC :)

Viste inte om det där kopparöret, det skulle jag ha vetat om för några år sedan så man slapp byta kam 2ggr :D Kasst endå med en sådan dålig konstruktion av ford tycker jag.

Pingu
2005-11-03, 21:29
Tidigare fanns det trimkammar till pinto motorn som hade oljekanaler i kam nocken. Dom knackade aldrig....

Är inne på min 5e Sierra nu och har aldrig haft problem med någon av dom men då har jag tagit hand om dom också

internethjälten
2005-11-03, 22:09
Aha, viste inte att det fanns olika. Pintomotorn har rem iaf. fast 8v är ju en OHC inte DOHC :)

Viste inte om det där kopparöret, det skulle jag ha vetat om för några år sedan så man slapp byta kam 2ggr :D Kasst endå med en sådan dålig konstruktion av ford tycker jag.

Båda motorerna har 8 ventiler på sierrorna/scorpiorna från 80-90 talet...

DOCH-motorn gjordes med 2 kamaxlar men enbart 8 ventiler samt stort svänghjul och detta gjordes för att få ner bränsleförbrukningen. Rätt kul att folk tror att det är 16ventiler bara för att det är 2 kammar... hoppas inte du tjaffsar om det nu för då rycker jag dän ventilkåpan på lördag och fotar så du ser..

//nicke (-som mekat ford i 15år)