handdator

Visa fullständig version : Tanka tv-avsnitt lagligt?


Jakobbus
2005-11-01, 23:29
För ungefär en vecka sen så läste jag i nån tidning tror jag om nån kille som hade en tjänst som spelade in tv-avsnitt åt en, så att man inte missade dem, och sen blev det skickad till ens dator till en kostnad av 2 kronor.

Nån som vet vad jag pratar om? Länk?

Larsson
2005-11-01, 23:42
Annars finns väl de flesta större tv-serierna på torrentsidorna.

prime^
2005-11-01, 23:45
Annars finns väl de flesta större tv-serierna på torrentsidorna.
Har väl inte med hans fråga o göra :S Han ville tanka lagligt, o torrent e inte lagligt

Larsson
2005-11-01, 23:46
Har väl inte med hans fråga o göra :S Han ville tanka lagligt, o torrent e inte lagligt

Såg den sen men det går ju inte att editera så lång tid. Får skylla på att jag e lite trött.

Yankeee
2005-11-02, 05:50
Har väl inte med hans fråga o göra :S Han ville tanka lagligt, o torrent e inte lagligt

Skulle det bli mer lagligt för att man betalade någon snubbe för det? Och varför är inte torrents vara lagligt?

Jakobbus
2005-11-02, 09:10
Skulle det bli mer lagligt för att man betalade någon snubbe för det? Och varför är inte torrents vara lagligt?
Det verkar som om det fanns nåt kryphål i lagen, man fick "lova" att man hade den kanalen som programmet skulle gå på...

Men det är inte den lagliga aspekten jag är ute efter, utan möjligheten att få hem vanliga program som "efterlyst", "Insider" med mera, vilka ja tycker är svåra att få tag på...

Prowler
2005-11-02, 09:58
Du läste det nog i VLT

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=164908

Jakobbus
2005-11-02, 10:32
Tack! *kissass*

aliquis
2005-11-02, 11:47
För ungefär en vecka sen så läste jag i nån tidning tror jag om nån kille som hade en tjänst som spelade in tv-avsnitt åt en, så att man inte missade dem, och sen blev det skickad till ens dator till en kostnad av 2 kronor.

Nån som vet vad jag pratar om? Länk?och vad har det med lagligt att göra?

aliquis
2005-11-02, 11:48
Har väl inte med hans fråga o göra :S Han ville tanka lagligt, o torrent e inte lagligtSjälva systemet torrents är ju lagligt, att ladda ner tv-serierna lär inte vara det, vare sig han betalar 2kr eller inte.

aliquis
2005-11-02, 11:50
Det verkar som om det fanns nåt kryphål i lagen, man fick "lova" att man hade den kanalen som programmet skulle gå på...Så brukar det ju stå om rommar o grejer med, ibland om mp3or o spel/program med kanske, inte blir det lagligare för det.

prime^
2005-11-02, 11:52
Själva systemet torrents är ju lagligt, att ladda ner tv-serierna lär inte vara det, vare sig han betalar 2kr eller inte.
Att ladda ner något som e skyddat e inte lagligt, vare sig d heter DC eller torrent.. Och jo, han har ju gjort detta lagligt eftersom han inte spelar inte till sig själv..

Lika väl som din granne skulle kunna spela in åt dig kan du låta någon annan göra det

Mental
2005-11-02, 11:52
Själva systemet torrents är ju lagligt, att ladda ner tv-serierna lär inte vara det, vare sig han betalar 2kr eller inte.

Läste du tidnignsartikeln? Om stim och liknande stelbenta myndighetsliknande organisationer anser att det är ok, så är det nog det.

aliquis
2005-11-02, 11:53
I artikeln framstår det ju dock som lagligt, konstigt att stimavgift räcker där, om jag sätter upp en mp3-site räcker det ju inte med att betala stimavgift =P

och som sagt ingen som kontrollerar att man har kanalerna. Gamla avsnitt gick ju dock inte att få så på det sättet "garderar" han sig ju på att kopian framställs just åt den o den personen, men folk lär ju "prenumerera" på tv-serier..

prime^
2005-11-02, 11:53
Så brukar det ju stå om rommar o grejer med, ibland om mp3or o spel/program med kanske, inte blir det lagligare för det.
Om du har en skiva med Queen eller vem fan som helst, så får du lov att ladda ner låtarna som finns på deras skiva.. Om du har Q3 hemma köpt o allt får du lov att ladda ner spelet.. JO

aliquis
2005-11-02, 11:54
Att ladda ner något som e skyddat e inte lagligt, vare sig d heter DC eller torrent.. Och jo, han har ju gjort detta lagligt eftersom han inte spelar inte till sig själv..att spela in till sig själv är ju knappast olagligt :D

Mental
2005-11-02, 11:55
att spela in till sig själv är ju knappast olagligt :D

Och tydligen inte att spela in åt sig själv genom ombud heller.

aliquis
2005-11-02, 11:55
Om du har en skiva med Queen eller vem fan som helst, så får du lov att ladda ner låtarna som finns på deras skiva.. Om du har Q3 hemma köpt o allt får du lov att ladda ner spelet.. JOFrågan är ju om killen som lägger upp materialet får göra det på så svag grund som "visst, jag har originalet", eller ens göra det tillgängligt överhuvudtaget.

aliquis
2005-11-02, 11:56
Och tydligen inte att spela in åt sig själv genom ombud heller.Jag ska be -MOD spela in lite musik åt mig ;)

prime^
2005-11-02, 11:59
Frågan är ju om killen som lägger upp materialet får göra det på så svag grund som "visst, jag har originalet", eller ens göra det tillgängligt överhuvudtaget.
Okej, d har jag iofs inte non koll på.. Om man fortfarande får lägga upp d om man själv har skivan, så d kan jag inte svara på.. :em:

aliquis
2005-11-02, 12:00
Iofs inte samma sak att spela in som att kopiera en musikcd. Men man får väl fortfarande kopiera en musikcd för eget bruk? Så mao kan jag ju be dem kopiera lite musikcds åt mig ;)

prime^
2005-11-02, 12:08
Iofs inte samma sak att spela in som att kopiera en musikcd. Men man får väl fortfarande kopiera en musikcd för eget bruk? Så mao kan jag ju be dem kopiera lite musikcds åt mig ;)
Du får kopiera sålänge du har låtarna på en orginal skiva.. =)

DSL
2008-08-21, 13:19
Om du vill tanka tv-avsnitt lagligt så föreslår jag att du tar en titt på de lagliga download-sajter som har blivit recenserade på http://www.reviewheart.com/downloads/ - dem har de senaste serierna, filmerna, musik-album och mycket mer, helt lagligt, snabba nedladdningshastigheter och man får tanka hur mycket man vill.
Du betalar en engångsavgift, kommer inte ihåg exat hur mycket men det kostar inte så farligt mycket, helt klart prisvärt i vilket fall, och sedan får du tanka hur mycket du vill i 1 lr 2 år.
Jag rekommenderar alla de 3 sidorna, men jag har själv bara testat net movie download.

Förlåt att jag drog upp en gammal tråd, men detta kan nog hjälpa en del personer som letar efter lagliga nedladdnings alternativ.

Jakobbus
2008-08-21, 15:32
Om du vill tanka tv-avsnitt lagligt så föreslår jag att du tar en titt på de lagliga download-sajter som har blivit recenserade på http://www.reviewheart.com/downloads/ - dem har de senaste serierna, filmerna, musik-album och mycket mer, helt lagligt, snabba nedladdningshastigheter och man får tanka hur mycket man vill.
Du betalar en engångsavgift, kommer inte ihåg exat hur mycket men det kostar inte så farligt mycket, helt klart prisvärt i vilket fall, och sedan får du tanka hur mycket du vill i 1 lr 2 år.
Jag rekommenderar alla de 3 sidorna, men jag har själv bara testat net movie download.

Förlåt att jag drog upp en gammal tråd, men detta kan nog hjälpa en del personer som letar efter lagliga nedladdnings alternativ.
Som jag har väntat på det svaret! Varje dag i snart 3 år sen jag startade tråden har jag vart inne och hållit utkik! Tack!

3.1415926535
2008-08-21, 15:44
Är ni seriöst rädda för att åka fast?

Jakobbus
2008-08-21, 15:49
Är ni seriöst rädda för att åka fast?
Ett tips innan du postar nånting nästa gång kan ju vara att faktiskt läsa tråden.