handdator

Visa fullständig version : Bekräftelse av träningsprogram och matvanor


Nejv
2005-11-01, 18:07
Hej! Jag är ny här och jag finner det svårt att riktigt veta vad som är rätt efter att ha läst igenom ett miljontal trådar

här. Det råder nämnligen ganska skiljda uppfattningar gällande i princip varje tråd här.

Vad jag nu skulle vilja är att någon kvalificerad eller kunnig tittar igenom mitt träningsschema samt mina matvanor. Jag

skulle vilja ha reda på potentiella brister och saker jag kan göra bättre. :)

Tack på förhand:



Träningsschema:

Jag roterar mellan tre olika träningspass. Tränar ca 3-4 ggr per vecka. Aldrig två dagar inpå varandra.

__________________________
1.

Uppv: 5 min Jogging för att få igång blodet

Bröst
¨¨¨¨
Hantelbänkpress (882666)
Sned Bänkpress med Hantlar (666)
Nedåtlutande bänkpress med hantlar (666)

Triceps
¨¨¨¨¨¨
Liggande Tricepspress (88666)
Pushdowns (8666)

Vader
¨¨¨¨¨
Stående vadpress (10103888)
Måste lägga till en till övning här

__________________________
2.

Uppv: Ca 10 min Rodd i maskin

Rygg
¨¨¨¨
Latsdrag (88666)
Latsdrag med V-handtag (666)
Framåtlutande Skivstångsrodd (666)

Biceps
¨¨¨¨¨
Curlstångscurl (882666)
Växlande Hantelcurl (666)

Mage
¨¨¨¨
Situps i nedåtlutande ställning med vikter
Rotationsmaskin med motstånd (tränar sidorna)

Tränar magen lite skumt, Först ett set utan vikter, Sen sidositups i ställningen, sedan ett set på varje sida i

rotationsmaskinen, och sen ett set med vikter i ställningen, och sedan ett till set på varje sida i maskinen.

__________________________
3.

Uppv: 5-10 min cykling

Ben
¨¨¨
Knäböj (882777)
Benpress (8666)
Omvänd benspark för bakre lårmusklerna
(Ligger på mage i en maskin) (88666)

Axlar
¨¨¨¨
Hantelpress (882666)
Stående hantellyft åt sidan (666)
Stående framåtböjda hantellyft (666)

Traps
¨¨¨¨¨
Skivstångsshrugs (88666)

__________________________
KOST


En vanlig träningsfri dag ser ut såhär:

Frukost: Tallrik fil med müsli och russin + 3 DL juice
Alt: Tre grova mackor med köttpålägg och 5 DL mjölk.

Lunch: Lagad mat i form av t.ex. Köttgryta + ris + 5 DL mjölk.
Alt: Två stekta hamburgare med ca 440 g pasta.

Middag: Det av alternativen vid lunchen som jag inte åt då :P (Om det är riktigt illa blir det bara ett par mackor och 5DL mjölk)

En tallrik fil med müsli och russin innan sovdags.

__________________________
Dag med träning:

Frukost: Tallrik fil med müsli och russin + 3 DL juice
Alt: Tre grova mackor med köttpålägg och 5 DL mjölk.

Lunch: Lagad mat i form av t.ex. Köttgryta + ris + 5 DL mjölk.
Alt: Två stekta hamburgare med ca 440 g pasta.

Innan träning: Ett par grova mackor med köttpålägg och även då mjölk :P

Under och Efter träning: 1L Vatten + en banan eller två. Någon timme senare det av alternativen vid lunchen som jag inte åt då :P

Kanske en tallrik fil med müsli och russin innan sovdags.

__________________________
Jag sover ca 7-9 h per natt.



Skulle verkligen uppskatta om folk kom med konkreta förslag och råd på vad jag kan ändra.

Värt att säga är kanske att jag är 183 cm lång, 18 år, och väger 73-74 kg.
Har tränat lite styrketräning innan. Dock mest konditionssporter. Nu har jag tränat i ca 30 dagar och jag ökar i vikter konstant. Så jag känner att jag åtminstone gör rätt på ett visst plan. :)

Oj det blev en lång text haha

keffat_liv
2005-11-01, 18:22
äter du verkligen 440g pasta? fyfan *yourock* :bow:

Baan
2005-11-01, 18:28
kostfrågorna hör väl till kostforumet, men du verkar satsa på 70-talets (eller när det nu var) där man rekommenderade stora måltider och mellanmål var fel fel fel. om du tränar skulle jag säga att det är allmänt bättre att satsa på mindre måltider, än att smälla i sig en halvkg pasta vid ett tillfälle. kan också vara fördelaktigt att utnyttja näringsfönstret efter ett träningspass och få i dig ett helt gäng mål på relativt få timmar (mindre mål såklart). Fördelen med mellanmål i allmänhet är jämn blodsockernivå plus det mer självklara att kroppen får det livsnödvändiga hela tiden istället för i gigantiska mängder vid få tillfällen per dag

Nejv
2005-11-01, 18:34
Ja, Pasta är gott, och inte onyttigt :P

Okej, tack för svaret, men jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar. Ska jag dela upp min stora måltid efter träningen i två mindre eller? :P

Allan
2005-11-01, 18:37
Dela nu upp frågorna. Kostfrågorna i kostforumet, och träningen i det här forumet. Jag tycker du är för ambitiös med ditt träningsprogram; dina eventuella ökningar kan antagligen förklaras med teknikförbättringar, och att en otränad kropp svarar på precis all sorts träning. Grejen är att det är bättre att öka med ett träningsprogram som faktiskt är effektivt efter den första smekmånaden.

Och pastafrågorna i kostdelen, OK?

allan

Nejv
2005-11-01, 18:40
Okej visst, flyttar över kostdelen. Inte för att vara arrogant på något sätt men jag letar fortf. efter hjälp, inte efter vad ni tycker. Så eftersom du nu tycker att mitt träningsschema inte är effektivt(?) skulle jag gärna vilja att du eller någon annan för den delen föreslog förbättringar.

Allan
2005-11-01, 18:44
Mirtt råd blir samma som till hundratals andra - börja med att lusläsa Best of...delen. Och se till att du börjar med att läsa stickyn där. Instruktion via nätet är i sig förkastligt - så oerhört mycket av träningen är avhängigt teknik och intensitet, och det kan jag vare sig se eller beskriva på forumet. Men börja med att läsa z_bumbis förslag där. Det är programförslag som räcker till för 90% av alla som tränar.

allan

Nejv
2005-11-01, 18:46
Ok, tackar.
Hur redigerar man egentligen posts i detta forum? Hittar inte knappen.

EDIT: Skumt, finns en editknapp till detta inlägget men inte till mitt översta.

Allan
2005-11-01, 18:49
Ok, tackar.
Hur redigerar man egentligen posts i detta forum? Hittar inte knappen.

Du ska ha en editknapp. Men du har bara ett par minuter på dig för att ändra ditt inlägg. Sen försvinner knappen - den möjligheten togs bort eftersom den missbrukades (folk skrev en sak, andra svarade varpå den förste ändrade ursprungsinlägget och alla blev vansinniga.). Mer info finns i Kolozzeum Info-delen.

allan

tont
2005-11-01, 19:05
Vad betyder siffrorna till höger om övningen?
Tex.
Hantelbänkpress (882666)

Allan
2005-11-01, 19:07
Vad betyder siffrorna till höger om övningen?
Tex.
Hantelbänkpress (882666)

Med största sannolikhet antalet reps per set. Fast 2an där verkar malplacerad.

allan

Nejv
2005-11-01, 19:31
Nej det är så jag kör, två set med uppvärmingsvikter, ett mellanset på två/tre reps med halvtunga så att det börjar spänna lite, och sen drar jag på.