handdator

Visa fullständig version : Börja Tävla SL


Erik__
2005-11-01, 17:35
Börjat hamna i dom funderingarna, skyller på att jag umgås med fel folk.

Skitsamma, har lite funderingar

Hur grejjar man licens? vad kostar det?

Hittat lämplig klubb, tror dock inte dom har några aktiva tävlanden idag (folk från bsk i boden får gärna svara hära), antar att man måste vara medlem i en sånn?

tp_88
2005-11-01, 17:39
Klubben fixar licensen, klubben står för det ( du betalar medlemsavgift ).

Klubben behöver inga tävlanden, så länge de fortfarande är en "klubb".

sunkan
2005-11-01, 18:03
Klubben fixar licensen, klubben står för det ( du betalar medlemsavgift ).

Klubben behöver inga tävlanden, så länge de fortfarande är en "klubb".

Det ska man inte ta för givet, det är ju dock ingen astronomisk summa:D

Erik__
2005-11-01, 18:09
Okej, tack för hjälpen =)

tp_88
2005-11-01, 18:21
Det ska man inte ta för givet, det är ju dock ingen astronomisk summa:D
Hepp. :)

Men som sagt, det är väl typ 150kr/år, va!?

EDIT: Kollade. 150kr för ungdom, 500kr för Senior/Junior.

z_bumbi
2005-11-01, 18:37
Hittat lämplig klubb, tror dock inte dom har några aktiva tävlanden idag (folk från bsk i boden får gärna svara hära), antar att man måste vara medlem i en sånn?

Jag tror/tycker att det är viktigt att man tävlar för en klubb med ganska många aktiva för att man ska komma någonstans så bli "satelitmedlem" i någon klubb på en annan ort om nu inte Boden har några aktiva. Har du någon på hemmaplan som kan hjälpa till med utrustning/tips så är det ett stort plus men inte helt nödvändigt om du kan ta dig till tävlingsklubben då och då för träningsgenomgångar.

När du tävlat ett tag och kanske fått med dig några fler så är det betydligt lättare att dra igång någon på hemmaplan även om det är så att man fortfarande tävlar för en annan klubb (Alla behöver ju inte tävla för samma klubb bara man har någon att träna med.) så är det ju bra om det blir organiserade träningar på hemmaplan.

Erik__
2005-11-01, 18:40
Jag tror/tycker att det är viktigt att man tävlar för en klubb med ganska många aktiva för att man ska komma någonstans så bli "satelitmedlem" i någon klubb på en annan ort om nu inte Boden har några aktiva. Har du någon på hemmaplan som kan hjälpa till med utrustning/tips så är det ett stort plus men inte helt nödvändigt om du kan ta dig till tävlingsklubben då och då för träningsgenomgångar.

När du tävlat ett tag och kanske fått med dig några fler så är det betydligt lättare att dra igång någon på hemmaplan även om det är så att man fortfarande tävlar för en annan klubb så är det ju bra om det blir organiserade träningar på hemmaplan.

Kunnande tror jag finns där faktiskt (efter att ha sett bilder på herkulez böja å sånt), men jag har inte hört om nån som tävlar idag bara

bubbe
2005-11-01, 19:34
Kunnande tror jag finns där faktiskt (efter att ha sett bilder på herkulez böja å sånt), men jag har inte hört om nån som tävlar idag bara

det är ju ruskigt bra att ha någon med erfarenhet av tävling, då det är en del procedurer innan man gör lyften. Sen att träna så man får godkända lyft, tråkigt att åka ut bara för man missade någon teknisk detalj.

Erik__
2005-11-01, 19:37
En lite mer allmän frågan om viktklasser, vägde 62kg i sommras, väger nu kring 69kg, då borde det finnas rätt mycket saker som inte är muskler att plocka bort om man vill gå i låt säga 67,5kg? sett resultaten i 75kg klassen och det känns inte precis lockande, iallafall verkligen inte nu.

bubbe
2005-11-01, 19:48
hur gammal är du?

tänk på att kroppen växer en hel del och blir tyngre, att stoppa den utvecklingen kan nog göra mer skada än nytta framöver för dina resultat.

edit:16år!

Erik__
2005-11-01, 19:49
det är ju ruskigt bra att ha någon med erfarenhet av tävling, då det är en del procedurer innan man gör lyften. Sen att träna så man får godkända lyft, tråkigt att åka ut bara för man missade någon teknisk detalj.

hm du har nog en rätt grov poäng där :(

bubbe
2005-11-01, 19:51
hm du har nog en rätt grov poäng där :(

inget att deppa över, du kan ju som bumbi har skrivit vara en ansluten till en aktiv klubb som inte är på orten. Så får du checka av träningen emllanåt,
men styrkan och utvecklingen sköter du på ditt hemmagym!

Erik__
2005-11-01, 19:55
hur gammal är du?

tänk på att kroppen växer en hel del och blir tyngre, att stoppa den utvecklingen kan nog göra mer skada än nytta framöver för dina resultat.

edit:16år!

jo men det kändes som att jag våldade mig upp i den vikten, åt som en gris met för att gå upp lite i vikt, för mig kändes det inte 100% normalt på något vis, dock har det avstannnat nu och ligger sådär stadigt precis under 70kh :) .

bubbe
2005-11-01, 20:04
jo men det kändes som att jag våldade mig upp i den vikten, åt som en gris met för att gå upp lite i vikt, för mig kändes det inte 100% normalt på något vis, dock har det avstannnat nu och ligger sådär stadigt precis under 70kh :) .

tja det är väl bara du som kan svara på det.....

att gå upp i vikt medans man tränar SL är ofta något positivt.
Själv har jag mycket funderingar kring just detta då jag vill ligga
kvar i 90kg och radera lite gamla klubbrekord, samtidigt som kroppen
väldigt gärna och enkelt hoppar upp till en 95-96kg vilket placerar mig
i 100kg klassen. (där jag tänkt tävla egentligen efter att klubbrekorden
är sopade)

the_PL_man
2005-11-01, 21:35
Du kan alltid kontakta orförande i Norra Norrlands Styrkelyftförbund (tillika Internationell domare) vilken bor i Boden:

Ola Arvidsson
Trånga gatan 44 b
961 50 Boden

Tel/Fax (bost):0921-693 09
Arb: 0921-680 00
Mobil:0701-767 123

E-post: ola.arvid@telia.com

Han är en trevlig person, och kan hjälpa dig med bättre svar på dina frågor.

Mvh

Lars

Erik__
2005-11-01, 22:48
Du kan alltid kontakta orförande i Norra Norrlands Styrkelyftförbund (tillika Internationell domare) vilken bor i Boden:

Ola Arvidsson
Trånga gatan 44 b
961 50 Boden

Tel/Fax (bost):0921-693 09
Arb: 0921-680 00
Mobil:0701-767 123

E-post: ola.arvid@telia.com

Han är en trevlig person, och kan hjälpa dig med bättre svar på dina frågor.

Mvh

Lars

Tackar! :)

Erik__
2005-11-01, 23:25
Hm lite mer rent tekniska frågor,

vilken typ tjänar mest på utrustning om man jämför sumo med "normalt" marklyft?

Sen i böj, tjänar man mer eller mindre med utrustning om man är benstark i förhållande till ryggen, tvärtom eller om man är jämnstark?

Samma sak om man jämfört bred böj med smal böj.

Kanske svårt att svara på med tanke på kroppsbyggnad och sånt men det kanske finns nån trend som någon person känner till.

the_PL_man
2005-11-01, 23:43
Hm lite mer rent tekniska frågor,

vilken typ tjänar mest på utrustning om man jämför sumo med "normalt" marklyft?

Om man skall generalisera så är det lättare att utnyttja utrustningen i sumo.
Detta leder inte automatiskt till att man är starkare i sumo än vanlig mark, bara för att man slänger på sig utrustning.
Sumo ställer avsevärt högre krav på smidighet (om man vill dra sumo med en bra teknik) och ofta är man svag i de muskler som behövs för att dra igång lyftet.
Har man tränat bred böj så har bättre förutsättningar när man byter stil till sumo.
Fråga Pinglan om hur enkelt det är att byta stil....:)

Sen i böj, tjänar man mer eller mindre med utrustning om man är benstark i förhållande till ryggen, tvärtom eller om man är jämnstark?

Samma sak om man jämfört bred böj med smal böj.

Den iakttagelse jag gjort efter att ha talat med ett antal av vårt rikes bästa styrkelyftare är följande:
- En upprätt lyftstil ger bäst utdelning av utrustningen. Hurvida man står brett eller smalt spelar mindre roll, det viktiga är att få träffen rakt upp-ner. Desto större fällning, ju sämre utdelning.

Kanske svårt att svara på med tanke på kroppsbyggnad och sånt men det kanske finns nån trend som någon person känner till.

Bara mina 50 öre....

/the_PL_man

Erik__
2005-11-02, 00:17
Om man skall generalisera så är det lättare att utnyttja utrustningen i sumo.
Detta leder inte automatiskt till att man är starkare i sumo än vanlig mark, bara för att man slänger på sig utrustning.
Sumo ställer avsevärt högre krav på smidighet (om man vill dra sumo med en bra teknik) och ofta är man svag i de muskler som behövs för att dra igång lyftet.
Har man tränat bred böj så har bättre förutsättningar när man byter stil till sumo.
Fråga Pinglan om hur enkelt det är att byta stil....:)



Den iakttagelse jag gjort efter att ha talat med ett antal av vårt rikes bästa styrkelyftare är följande:
- En upprätt lyftstil ger bäst utdelning av utrustningen. Hurvida man står brett eller smalt spelar mindre roll, det viktiga är att få träffen rakt upp-ner. Desto större fällning, ju sämre utdelning.



Bara mina 50 öre....

/the_PL_man

TACKAR :D jag älskar det här forumet

okej det här ser bra ut, alltid kört böj brett, testade sumo för första gången förra veckan och ökade mitt personbästa i mark med 10kg efter 7 sumolyft totalt någonsinn. (nybörjare järnet så bytet gick rätt smidigt) dock kan man inte säga att tekniken var lysande men det kändes så mkt lättare att jag var tvungen att testa

Ang upprätt böj, man kan tjäna mer på utrustningen om man har lång överkropp i förhållande till längden på låren då??


Meeer frågor på G, alltid böjt med stången högt upp pga axelskada som gjort att jag inte fått ner stången utan att det gjort ont, fast skadan börjar ge sig och smärtan är borta, skulle man tjäna på att sadla om och lägg stången en bit ner på ryggen? borde ju resultera i mer fällning men man borde få bättre kraftmoment i ryggen samtidigt??

har vilovecka så jag har inget bättre för mig än att suga i mig all information jag får tag i.

Tack så mycket igen!

bubbe
2005-11-02, 07:20
Jo som nybörjare med utrustning har jag märkt att stilen måste modiferas en del för att ge utdelning som PL_mannen skriver, tydligaste tycker jag det var i böjen där fällning lätt ger en bom då man inte orkar räta upp ryggen. Tränar man med hyffsad upprätt stil samt bra djup, har man kommit en bra bit på vägen. I marklyftet har jag märkt att mina lyft med dräkt lätt skapar en rundad rygg vilket gör utlåsningen väldigt svår, därför att dra tidigt med benen för att hålla ryggen bättre gav utdelning för mig. Tror sumo är bättre här som du skriver, men eftersom jag är kass i sumo normalt sett vill jag inte byta. Bänkpress har däremot gått helt lysande enkelt, tränar bara lite mer på utlåsning och viktvana samt fart i bottenläget.

När man väl bestämt sig för en målsättning, att tävla och lyfta en viss vikt inför tävlingen. Så känns träningen så jäkla rolig, att hela tiden ha ett klart mål som man förstärker med styrkeökningar, slipning av teknik och bortarbeta svagheter.

bubbe
2005-11-02, 07:24
Meeer frågor på G, alltid böjt med stången högt upp pga axelskada som gjort att jag inte fått ner stången utan att det gjort ont, fast skadan börjar ge sig och smärtan är borta, skulle man tjäna på att sadla om och lägg stången en bit ner på ryggen? borde ju resultera i mer fällning men man borde få bättre kraftmoment i ryggen samtidigt??


Kanske skulle svara på frågan också!

Om du kan göra hyffsade böjar med stången högt upp, så kör på ett tag med det. du kan ju testa lägga ner stången med lite lättare vikt, för att hålla ner stången är helt klart positivt för öka antal kilo du böjer. Men se det på längre sikt, det tråkigaste vore om du drog upp skadan igen pga iver att höja vikterna på stången och ha den långt ner.

the_PL_man
2005-11-02, 10:33
du kan ju testa lägga ner stången med lite lättare vikt, för att hålla ner stången är helt klart positivt för öka antal kilo du böjer.

Detta är sant så länge som du inte fäller ryggen mer.
Har diskuterat detta en hel del med David Holmberg, Yngve Wahlander, Kristoffer Willebrand m fl
Det viktiga är att få en så upprätt lyftställning som möjligt.

/the_PL_man

Erik__
2005-11-02, 12:33
Okej!

hur många kilon är det man kan tjäna med utrustning om man har en stil som gynnas av det?

såg att svenska rekordet i 67,5kg låg på 185kg, skulle vara kul om man kunde komma upp i dom vikterna, gjort 120 raw för lääääääääääääänge med bälte, fast efter att axeln var påväg ur led på 130kg så har jag inte vågat träna på högre vikter :$ (var när jag just börjat träna så det finns nog massa nybörjarökningar kvar om man har tur)

någon som skulle kunna ge en ungefärlig uppskattning på vad man skulle behöva böja raw för att komma upp i 185,5kg?

tp_88
2005-11-02, 12:37
Får du bra utdelning med utrustningen så kanske....140?

-AG-
2005-11-02, 12:59
Om du gör 120 med bälte till rätt djup och med en någorlunda snygg stil, så kanske 160-190kg med utrustning.

the_PL_man
2005-11-02, 13:15
Om du gör 120 med bälte till rätt djup och med en någorlunda snygg stil, så kanske 160-190kg med utrustning.

Lyssna på -AG-, han kommer från Öjebyn. De kan böj.
Men min uppskattning (beroende på teknik, passform & erfarenhet) är att normalt är att få ut 30-50 kg ur lindor+dräkt.

/the_PL_man

Erik__
2005-11-02, 15:13
Okej, då är nog inte 185,5kg nån omöjlihet

men hur länge får jag tävla som ungdom? fyllde 17 i augusti.

the_PL_man
2005-11-02, 15:39
Under nästa år också, sen blir du junior.

/the_PL_man

stahlberg
2005-11-02, 23:07
Det är trevligt att du planerar att börja tävla. Helt säkert är dock att det vore bra att få hjälp av någon med erfarenhet av styrkelyft. Erfarenhet av styrkelyft(stävling) är inte detsamma som erfarenhet av styrketräning rent allmänt.

Du har fått flera goda råd redan. Får du råd av AG eller the_PL_man så är de värda att lyssna på. Angående stångens placering i knäböjning tycker jag utan vidare att det är bättre att ha den en aning längre ner. YTTERST FÅ lyftare (om några?) lyfter mer med stången högt upp (high bar squat). Om tekniken i övrigt är bra är det ingen risk att "fälla framåt". En LITEN fällning uppvägs dessutom av 1) att ryggen är kortare och 2) att man har bättre kroppsställning än med stången högt (eftersom korsryggen för väldigt många "trycks fram" på tyngre vikter med stången högt, och leder till onödig belastning på korsryggen - trots att high bar teoretiskt mer är ett "benlyft").

Dräkt och lindor hjälper - som de andra redan sagt - en hel del. Det gäller dock att "träna in" sig med utrustningen. Om du t.ex första gången du lindar knäna lindar maxspänt så kommer du överhuvudtaget inte att kunna utföra ett lyft.

När du tränat in dig med utrustningen kommer den att hjälpa en hel del. Men stirra dig inte blind på det, utan sikta på att öka din styrka också utan utrustning. Ett svenskt rekord är inte något som man lyfter i en handvändning, det fordrar målinriktad och envis träning.

Bland det svåraste för dig kan bli att hållas i klass 67,5 kg under en längre period. Du är naturligt i en ålder där du har lätt för att gå upp i vikt. Och hård träning (och benträning) gör det inte lättare att hålla kroppsvikten nere. Du behöver dessutom äta mycket för att orka träna hårt. Satsa på kvalitet i kosten.

Och lycka till, hoppas det blir allvar med din satsning.

Erik__
2005-11-02, 23:41
Okej! ska testa med den en liten bit ner då.

förresten, finns det nån regel i att man måste ha skor på sig?

bubbe
2005-11-03, 08:13
Okej! ska testa med den en liten bit ner då.

förresten, finns det nån regel i att man måste ha skor på sig?

Ta det försiktigt bara med tanke på axeln!

Skor måste man ha åtminstånde på tävling, ett par stabila skor underlättar
dock vid träning. en del väljer ha en liten klack, andra helt platta sulor. Man
får prova sig fram en del, sen kan det ändra sig lite när man justerar tekniken.

Erik__
2005-11-03, 15:42
Ta det försiktigt bara med tanke på axeln!

Skor måste man ha åtminstånde på tävling, ett par stabila skor underlättar
dock vid träning. en del väljer ha en liten klack, andra helt platta sulor. Man
får prova sig fram en del, sen kan det ändra sig lite när man justerar tekniken.

okej :P har dock problem med skor som känns bra när jag ska marka, kört i sockar tills nu.

bubbe
2005-11-03, 15:50
okej :P har dock problem med skor som känns bra när jag ska marka, kört i sockar tills nu.

plastisock går bra att träna i!

så länge du har grepp under foten, knäböj är det bra med skor, bänkpressen är väl kanske inte lika viktig även om klack kan hjälpa till.

Erik__
2005-11-03, 16:24
Okej plastisock it is :)

stahlberg
2005-11-03, 18:03
Undvik skor med klack i marklyft.

bubbe
2005-11-03, 19:31
Undvik skor med klack i marklyft.

Naturligtvis! :thumbup:

Erik__
2005-11-03, 19:34
Jag brukar köra barfota i mark haha, men är sockiplats tillåtet på tävling?

läste nåt hatfield att skrivit, böja i armekängor så man inte kunde böja fotleden, är det verkligen bra? för jag tror jag får upp mer vikt om jag kan trycka fram knät en bit och på då sätt få större vinkel i knät och mindre i höften.

bubbe
2005-11-03, 19:42
Jag brukar köra barfota i mark haha, men är sockiplats tillåtet på tävling?

Nej det ska vara sportskor. sen kan man köpa tofflor som iprincip är som sockiplast, kostar inte många kronor heller.


läste nåt hatfield att skrivit, böja i armekängor så man inte kunde böja fotleden, är det verkligen bra? för jag tror jag får upp mer vikt om jag kan trycka fram knät en bit och på då sätt få större vinkel i knät och mindre i höften.

Att inte kunna böja fotleden låter inte så bra, sen kan man ha en väldigt upprätt
fotled om man har bred fotstans men om man måste skjuta fram knäna så lyfter ju hälen på kängorna och man är helt ur balans. Inte bra!

z_bumbi
2005-11-03, 20:19
men är sockiplats tillåtet på tävling?

Vad jag vet så är det godkänt, det brukar förekomma ganska ofta och jag har inte sett någon som fått tillsägelse av domarna att byta till något annat.

bubbe
2005-11-03, 20:22
Vad jag vet så är det godkänt, det brukar förekomma ganska ofta och jag har inte sett någon som fått tillsägelse av domarna att byta till något annat.

Är det jag som minns fel, eller kan det vara så att vid större tävlingar som dom är nogrannare med utrustningen?

bubbe
2005-11-03, 20:26
aha, från Technical Rules:


Shoes or boots
Lifting shoes or boots shall be worn.
(a ) Shoes shall be taken to include only Sports Shoes / Sports Boots ; W/L, P/L Boots or Dead Lift
slippers, to be worn by lifters at World Championships. The above is referring to indoor sports
e.g. wrestling/basketball. Hiking boots do not fall into this category
(b ) Shoes with metal spikes or cleats are not permitted.
(c ) No part of the underside shall be higher than 5 cm.
(d ) The underside must be uniform on both sides.
(e ) Loose inner soles that are not part of the manufactured shoe shall be limited to one centimeter
thickness.

z_bumbi
2005-11-03, 21:09
Från regelboken 2002.

"Som fotbeklädnad deifineras endas sportskor eller gymnastiktofflor"

Hittade även reglerna som gäller för närvarande (Finns på styrkelyft.info) och den biten är inte ändrad.

Jag vet sen inte vad som bedöms vara "deadlift slippers" internationellt men jag kan kanske fråga i helgen om jag kommer ihåg det.

bubbe
2005-11-03, 21:16
Jag vet sen inte vad som bedöms vara "deadlift slippers" internationellt men jag kan kanske fråga i helgen om jag kommer ihåg det.

Man köper ju deadlift slippers, gränsen kanske går vid balettskor om dom räknas in som slippers.

Erik__
2005-11-07, 21:53
Varit och testat böja nu, både med stång en bra bit upp och upprätt ställning, och det motsatta, HAR INGEN IDÈ om hur man ska välja ena som

Hade mkt lättare att komma djupt med stången "uppe", men å andra sidan har djupet mindre betydelse på tävling jue.

Ajja! filmer på båda kommer strax, på blygsamt lätta vikter dessutom, första riktiga benpasset sen nån gång i maj.

Erik__
2005-11-07, 22:52
Hm, här är dom! var första gååången på evigheter känns det som.

http://bearny.no-ip.org/Eriknere.3gp <----stången en bit ner och lite större fällning.

http://bearny.no-ip.org/Erikuppe.3gp <----stången uppe och lite mer upprätt stil.

Vad skulle kunna förflytta mest vikt MED utrustning?

var inte särskillt koncetrerad idag så tekniken är kass men ni får gärna anmärka på allt som kan förbättras hur mycket det än är.

sunkan
2005-11-07, 23:00
funkar inte för mig

sunkan
2005-11-07, 23:03
edit: jo i VLC. Tänker inte säga nått om din teknik i sig men det jag tänker säga är att varför går du ut så långt? Går du så där långt med maxvikter så kommer du att vara dödstrött innan du ens börjat böjen.Ta ett steg ut från ställningen bara så att du inte slår i ställningen när du böjer, det räcker gott å väl :thumbup:

Erik__
2005-11-07, 23:13
edit: jo i VLC. Tänker inte säga nått om din teknik i sig men det jag tänker säga är att varför går du ut så långt? Går du så där långt med maxvikter så kommer du att vara dödstrött innan du ens börjat böjen.Ta ett steg ut från ställningen bara så att du inte slår i ställningen när du böjer, det räcker gott å väl :thumbup:

För att det skulle gå att filma snett framifrån ;)

sunkan
2005-11-07, 23:16
För att det skulle gå att filma snett framifrån ;)
ahha, trodde du gick ut sådär långt jämt *slap*

Erik__
2005-11-07, 23:18
ahha, trodde du gick ut sådär långt jämt *slap*

haha nej, men när du sa det kom jag att tänka på att jag nog går längre ut än nödvändigt annars, rör sig inte alls om nån såndär maratonsträcka men ändå mer än nödvändigt.

bubbe
2005-11-08, 08:50
Hm, här är dom! var första gååången på evigheter känns det som.

http://bearny.no-ip.org/Eriknere.3gp <----stången en bit ner och lite större fällning.

http://bearny.no-ip.org/Erikuppe.3gp <----stången uppe och lite mer upprätt stil.

Vad skulle kunna förflytta mest vikt MED utrustning?

var inte särskillt koncetrerad idag så tekniken är kass men ni får gärna anmärka på allt som kan förbättras hur mycket det än är.

tyckte det inte såg ut som så mycket fällning när du hade stången långt ner, men däremot är du helt ihopsäckad, lyft bröstet, in med armbågarna.

-AG-
2005-11-08, 12:41
Hm, här är dom! var första gååången på evigheter känns det som.

http://bearny.no-ip.org/Eriknere.3gp <----stången en bit ner och lite större fällning.

http://bearny.no-ip.org/Erikuppe.3gp <----stången uppe och lite mer upprätt stil.

Vad skulle kunna förflytta mest vikt MED utrustning?

var inte särskillt koncetrerad idag så tekniken är kass men ni får gärna anmärka på allt som kan förbättras hur mycket det än är.

Med stången högre såg bättre ut. Om du inte kan hålla upp bröstet när stången ligger längre ner så kommer det inte att funka (du kommer att tappa rekylen från lindor och dräkt och få framåtvikt). Nu vet jag inte hur mycket vikt det var på stången och hur det ser ut när du lyfter på maxvikter, så det är svårt att säga hur mycet det skulle bli med utrustning. Det enklaste är att skaffa utrustning och testa. För att få ut mycket så krävs en del träning med utrustning, och tillvänjning av hårt lindade knän och relativt snäv dräkt. Har man ingen med erfarenhet i sin omgivning kan det vara svårt att veta hur snäv dräkt man ska ha och hur det ska kännas. Lindorna ska dras så hårt man kan, och det krävs nån som kan linda för att det ska funka. I början kan man linda lite lösare för att vänja sig. Du kan börja med att testa att böja med bara knälindor.

Catar
2005-11-08, 13:04
Erik__ här @ Skolan

Det är ingen vikt alls på filmen (75kg) min avsaknad på teknik som gör att det ser ut sådär.

Så numero 1 är att trycka fram bröstet ordentligt?

armbågarna kan dock vara ett problem då jag lätt får _väldigt_ ont i axeln om jag måste ha den i vissa lägen.

Erik__
2005-11-08, 20:04
Kom igen mer shit! måste ju ha mer att förbättra till nästa filmning om nån orkar se den också :P

bubbe
2005-11-08, 21:14
tja, vad mer att säja? starta en ny tråd till nästa film så kanske fler insatta lockas att titta och kommentera?

Kör kontrollerat och med lite mer vikt till nästa filmning, tekniken på lätta vikter kan vara rättså annorlunda jmf med tunga, behöver dock inte vara maxvikter.

Bröstet måste lyftas upp, djupet såg godkänt ut.

stahlberg
2005-11-10, 18:01
Nu har jag sett filmerna. Jag håller med dem som tycker att det (för tillfället) ser bättre ut med stången uppe. Men som jag skrev i mitt pm (då jag inte sett filmerna) så kan du troligen förändra tekniken genom medveten koncentration på tekniska detaljer, så att den blir bättre också med stången nere. Dessutom - som jag också skrev - så påverkar dräkt+lindor tekniken ; det kan vara lättare (men också svårare) att få en rakare ställning med utrusning än utan.

Kom ihåg vad jag skrev om att ta ut skivstången ur ställningen, om att inta rätt kroppsställning, och att andas in. Gå inte djupare än till godkänt tävlingsdjup. Ha någon erfaren lyftare att kolla upp huvud- och bröstposition före start samt under lyftet. Kolla också upp armbågarnas placering. Öva in rytmen i lyftet (nedgång- tempoväxling (nerifrån) - uppgång. Kom ihåg bröstet ut, huvudet uppåt, rak kropp, "axlarna" stiger, huvudet uppåt, höfterna inåt under lyftet. Visst har du kapacitet, bara du får in tekniken. Grundtekniken i knäböjning (på dehär vikterna i alla fall) ser betydligt säkrare ut än i marklyft (där du nog får in tekniken också, med mer träning).

Erik__
2005-11-25, 18:19
Nu har jag sett filmerna. Jag håller med dem som tycker att det (för tillfället) ser bättre ut med stången uppe. Men som jag skrev i mitt pm (då jag inte sett filmerna) så kan du troligen förändra tekniken genom medveten koncentration på tekniska detaljer, så att den blir bättre också med stången nere. Dessutom - som jag också skrev - så påverkar dräkt+lindor tekniken ; det kan vara lättare (men också svårare) att få en rakare ställning med utrusning än utan.

Kom ihåg vad jag skrev om att ta ut skivstången ur ställningen, om att inta rätt kroppsställning, och att andas in. Gå inte djupare än till godkänt tävlingsdjup. Ha någon erfaren lyftare att kolla upp huvud- och bröstposition före start samt under lyftet. Kolla också upp armbågarnas placering. Öva in rytmen i lyftet (nedgång- tempoväxling (nerifrån) - uppgång. Kom ihåg bröstet ut, huvudet uppåt, rak kropp, "axlarna" stiger, huvudet uppåt, höfterna inåt under lyftet. Visst har du kapacitet, bara du får in tekniken. Grundtekniken i knäböjning (på dehär vikterna i alla fall) ser betydligt säkrare ut än i marklyft (där du nog får in tekniken också, med mer träning).

Fått till det där med överkroppen nu, eller en del av det, aldrig tänkt på det förut. (med stången nere) MTYCKET starkare än förut :D uppskatta max typ 130-135kg

En kille på gymmet kom fram och började prata med mig, han sa att jag lyfte av stången med överkroppen krökt frammåt (inte böjd, frammåtlutad, big difference), vet inte hur jag ska få till det. Står jag rakt understången, och ska ha ner den en bit så vill det inte fastna, stod i 10min med olika handsättningar osvosv, enda som fungerande var hypersmal handfattning men då låg all belastning på händerna, och inte på ryggen.

Annars går det bra, 180kg i mark igår
:eating:

zkrappie
2005-11-26, 16:04
Precis som det är skrivet är det nog väldigt viktigt att tävla för en klubb med många aktiva lyftare.
Jag själv har planer på att flytta till Lulså efter sommaren, alltså 80 mil uppåt. Jag pratade då med min tränare och han sa att jag absolut ska tävla för samma klubb.. alltså behöver jag inte byta klubb bara för att jag bor 14 timmar bort. =)
Tränar gör man ju som vanligt på samma gym. Jag tränar inte heller på det gym där min klubb tränar då jag bor i grannbyn och anser att vårat gym är bättre.
Kom att tänka på Umeå, de har många aktiva lyftare. men hör med någon från norra norrlands styrkelyftsförbund..
Lycka till! Ses väl kanske på Sm nästa år? ;)

Erik__
2005-12-03, 14:51
Precis som det är skrivet är det nog väldigt viktigt att tävla för en klubb med många aktiva lyftare.
Jag själv har planer på att flytta till Lulså efter sommaren, alltså 80 mil uppåt. Jag pratade då med min tränare och han sa att jag absolut ska tävla för samma klubb.. alltså behöver jag inte byta klubb bara för att jag bor 14 timmar bort. =)
Tränar gör man ju som vanligt på samma gym. Jag tränar inte heller på det gym där min klubb tränar då jag bor i grannbyn och anser att vårat gym är bättre.
Kom att tänka på Umeå, de har många aktiva lyftare. men hör med någon från norra norrlands styrkelyftsförbund..
Lycka till! Ses väl kanske på Sm nästa år? ;)

Jompi ringde till någon människa, tror han var ordförande i norra nånting styrkelyftsförbund, om jag inte missminner mig så var hans förslag öjebyn, men det är lite väl långt tyvärr =/.

Det enda som oroar mig är allt runtom tävlingen, vet ju som inte något alls och då skulle det vara guld värt att ha någon med.

stahlberg
2005-12-03, 17:43
Det är inte bara guld värt att ha någon matchare med när man tävlar, utan det är NÖDVÄNDIGT. Att tävla helt utan matchare kommer inte att gå. Dessutom måste matcharen ha erfarenhet av tävlande, annars kommer ni att glömma t.ex att meddela följande vikt.

Erik__
2005-12-04, 01:44
Det är inte bara guld värt att ha någon matchare med när man tävlar, utan det är NÖDVÄNDIGT. Att tävla helt utan matchare kommer inte att gå. Dessutom måste matcharen ha erfarenhet av tävlande, annars kommer ni att glömma t.ex att meddela följande vikt.

Blir att höra med människorna på klubben då, vet att flera som tränar där har erfarenhet av tävling, och en tävlar som veteran fortfarande.

tp_88
2005-12-04, 02:10
Det är inte bara guld värt att ha någon matchare med när man tävlar, utan det är NÖDVÄNDIGT. Att tävla helt utan matchare kommer inte att gå. Dessutom måste matcharen ha erfarenhet av tävlande, annars kommer ni att glömma t.ex att meddela följande vikt.
Jag har farsan, funkar kanon. Han har tävlat några OL-tävlingar själv för 25-30år sedan. En gång skulle en tävlande från klubben sköta det, det slutade med att han/hon satt på läktaren efter ett lyft ( när lappen ska lämnas in inom 1(?) minut ).

När vi börjar snacka bänktröjor, böj-/markdräkter och lindor får jag givetvis söka hjälp hos andra. DÅ tror jag man främst har nytta av att vara en del av en stor klubb.

Erik__
2005-12-04, 12:04
Får vem som helst ställa upp på B-sm?

Pinglan
2005-12-04, 13:48
Får vem som helst ställa upp på B-sm?
Jag har för mig att alla som vill får ställa upp på B-sm förutsatt att man inte redan har kvalat in till "stora" SM (och under förutsättning att man har tävlingslicens såklart). Är man redan inkvalad till SM får man köra Flugeby istället :thumbup:

Erik__
2005-12-04, 13:50
Jag har för mig att alla som vill får ställa upp på B-sm förutsatt att man inte redan har kvalat in till "stora" SM (och under förutsättning att man har tävlingslicens såklart). Är man redan inkvalad till SM får man köra Flugeby istället :thumbup:

Så jag som ungdom får vara med? letat tävlingar som inträffar före U/J SM men b-sm är det enda jag hittat.

Pinglan
2005-12-04, 14:00
Så jag som ungdom får vara med? letat tävlingar som inträffar före U/J SM men b-sm är det enda jag hittat.
Hmmmm det var ju svårare att svara på men nog tror jag att ungdomar får vara med på b-SM, varför skulle dom inte få.....nåja, jag vet faktiskt inte säkert så här får vi vänta in svar från någon som har bättre ordning på sig än du och jag Erik ;)

the_PL_man
2005-12-04, 14:03
Jompi ringde till någon människa, tror han var ordförande i norra nånting styrkelyftsförbund, om jag inte missminner mig så var hans förslag öjebyn, men det är lite väl långt tyvärr =/.

Det enda som oroar mig är allt runtom tävlingen, vet ju som inte något alls och då skulle det vara guld värt att ha någon med.

Vart bor du ?

/the_PL_man

Erik__
2005-12-04, 14:06
Vart bor du ?

/the_PL_man

Boden.

Nitrometan
2005-12-05, 12:57
Så jag som ungdom får vara med? letat tävlingar som inträffar före U/J SM men b-sm är det enda jag hittat.
Klart du får. Sen är det ju en serietävling helgen efter B-SM. Men jag vet inte om nån klubb nära dig ska arrangera nåt.

stahlberg
2005-12-05, 18:56
Ska beskriva lite vad tränare och matchare får göra på tävling, och varför det inte är så lätt att åka på tävling utan medhjälpare.

Man får hoppas att man är i god form och valt rätta vikter, då är man fyssikt och psykiskt väl förberedd.

Före tävlingen gäller det att beställa resa (om man anlitar flyg eller tåg och inte egen bil) och boka hotell. Dessutom ska tävlingsplanen och utrustningsförteckningen vara uppgjorda, all utrustning kollad, och alla väskor packade och klara. Allt ska förstås tas med. Gärna har man kollat upp kommande motstånd så noga som möjligt.

Vi anländer oftast till tävlingsplatsen dagen före tävlingen. Vi bokar in på hotellet. Sedan besöker vi om möjligt tävlingsplatsen och går också gärna på vågen. Vid behov kollas bastu etc upp. Resten av kvällen är avkoppling.

På tävlingsdagen gäller det att se till att alla är uppe, eventuellt logga ut från hotellet. De som inte har problem med vikten kan äta morgonmål. Sedan åker man till tävlingsplatsen för invägning (som alltid börjar 2 timmar före tävlingen). Man kollar invägningsordningen, ser till att man är i tid till vägningen. Själv går jag alltid med lyftaren in till vägningen, där inledningsvikterna i varje lyft ska meddelas. (Är det utrustningsgranskning ska man dit, men det har vi inte åtminstone i Finland mera)

Efter vägningen intar man näring. Man kollar ställningshöjderna i böj och bänk. Man kollar uppvärmningsutrymmet. Man fyller färdigt i viktökningskorten så långt man kan (dvs lämnar bara vikterna oifyllda). Man meddelar speakern om eventuella meriter samt PR, man meddelar ställningshöjderna, och om någon ska ha utlyft i bänkpress.

En halv timmer innan tävlingen börjar får man den slutliga gruppindelningen. Man kan se allas begynnelsevikter, och räkna ut hur mångte den egna lyftaren är i lyftordning. Man gör uppvärmningsförteckningen, ungefär när alla uppvärmningslyften ska utföras i varje delgren. Man börjar värma upp, stången ska lastas, man ska passa sin lyftare, kolla teknik och regelrätthet (där det behövs). Hinner man kan man kolla tävlingens domarlinje (inte för att det direkt inverkar, lyften ska vara regelrätta, men IBLAND kan det vara en fördel taktiskt).

Tävlingen börjar. Man kollar att all behövlig utrustning som lyftaren inte har på sig är med, samt att han har vätska samt eventuell annan näring. Man följer med så att man vet när den egna lyftaren ska lyfta, påbörjar lindningen av knän (i böj) i tid. Under lyftet kollar man teknik och regelrätthet. Efter lyftet har man 1 minut att meddela följande vikt.

Efter knäböjning får man antingen vila en stund, eller också ska man börja förbereda bänkpressen nästan genast (detta beror på gruppindelningen). Man ska värma upp för bänken, dra på bänktröjan (då sådan används), och bänkbältet då det behövs. Man kollar igen lyftet, ger eventuellt signal till lyftaren då han har stången på bröstet, så han vet när han ska lyfta upp. Förstås har man efter utfört lyft 1 minut att meddela ny vikt. Man kanske måste informera utlyftaren om sättet att lyfta ut, ändra ställningshöjd (detta kan även gälla böj).

Samma procedur efter bänkpress, motsvarande förberedelser med uppvärmning etc. Talk ska sättas på lyftarens ben. Man ska kolla hur lyftaren ligger till och gå igenom taktiken inför marklyftet. Behövs ändringar göras i sista mark ska man vara beredd att göra detta.

Lyftaren ska ha hjälp med allt "papperskrig", samt med dräkter, lindor, bänktröja, bänkbälte, bälte osv. Han ska ha talk på benen och påminnas om magnesium på händerna.

Här var några saker man ska göra. Har säkert i hastighetemn glömt mycket, men ingen lyftare klarar allt detta själv.

Bönne
2006-01-30, 01:13
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61520 <-- Du ska väl dit? (ursäkta för att jag spammar länken, men för ett gott syfte :))

Jompi
2006-01-30, 13:45
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=61520 <-- Du ska väl dit? (ursäkta för att jag spammar länken, men för ett gott syfte :))

Nope, men till serie omgång 1 skellefteå:)

Bönne
2006-01-30, 17:44
Nope, men till serie omgång 1 skellefteå:)Hur ser de planerade vikterna ut?

Jompi
2006-01-30, 18:26
Hur ser de planerade vikterna ut?

Hm 80-125-100 ungefär, beror på hur skadan känns.



För erik vet jag inte vad det blir:)

Ska du vara med själv?

Bönne
2006-01-30, 20:43
Hm 80-125-100 ungefär, beror på hur skadan känns.



För erik vet jag inte vad det blir:)

Ska du vara med själv?Knä som leker eller? Fina vikter i bänken :)

Jompi
2006-01-30, 22:48
Knä som leker eller? Fina vikter i bänken :)


nja ljumskbråck, ganska irriterande nu inför SM:P

Tack:)

Bönne
2006-01-30, 22:58
nja ljumskbråck, ganska irriterande nu inför SM:P

Tack:)Hur är det med bråck i ljumsken, blir man helt återställd?

Jompi
2006-01-30, 22:59
Hur är det med bråck i ljumsken, blir man helt återställd?

Många verkar bli det,vissa inte, för mig återstår det väl att se.

Bönne
2006-01-30, 23:01
Många verkar bli det,vissa inte, för mig återstår det väl att se.Aja, gött att det finns chans då, är det bara att hålla tummarna för dig, lycka till i serien och i framtiden :)

Jompi
2006-01-31, 10:54
Aja, gött att det finns chans då, är det bara att hålla tummarna för dig, lycka till i serien och i framtiden :)

Tack så mycket och detsamma:)

Erik__
2006-02-14, 21:11
Var ett tag sen jag starta den här tråden, men ni kan väl få se hur knäböjen ser ut i dagsläget, tar gärna emot alla sorters kritik, tror dom äldre filmerna finns en bit bak i tråden.

http://www.styrka.jokkmokk.com/Boden