handdator

Visa fullständig version : Gamla gubbar ?


J-O-N-A-S
2005-11-01, 16:36
Hej.
Jag undrar om det finns några "gubbar" i min ålder här, typ 35-40 bast. Nu när man har test värde som förmodligen är halverat i jämförelse med en 20 åring, vilken typ av schema kör ni för att få ökningar ?

fredz
2005-11-01, 17:49
Här har du en gubbe på 34. Jag är nybörjare så jag håller mig till z_bumbis nybörjarprogram 2 (två-dagars-varianten) i Best Of Kollo.

Välkommen old man :cool:

JoelR
2005-11-01, 19:28
Allan och Arne är väl gubbar, de kan säkert komma med grymma gubbtips! :D

Allan
2005-11-01, 19:35
Det finns inget speciellt sätt att träna på som är åldersrelaterat (om man inte är jäääävligt gammal). Hitta nåt som är kul - det är absolut viktigast. Sen ger man järnet och ökar efter det.

För närvarande Dag 1 Bröst, biceps
dag 2 rygg, triceps
dag 3 BEN
dag 4 vader, axlar, mage.

Femton till tjugo set på ben, rygg och vader. Något mindre på resterande. Promenerar 3-4 ggr per vecka, ca 90 minuter varje gång. Jag ligger inte på mina maxvikter längre, men å andra sidan kör jag inte särskilt lätt heller.

allan

HerrArne
2005-11-01, 20:05
Ser inte heller någon anledning att specialanpassa. Själv är jag visserligen 34 år ung, men 'vanligt' fyrdelat program funkar finfint (med ypperlit resultat t.om. :D ) t.ex. för min far som är dubbelt så gammal som jag.

Ulf A Big
2005-11-01, 20:37
34 år är en bra ålder för att bygga muskler...

J-O-N-A-S
2005-11-01, 21:45
ok, ja jag kör 4 delat också

dag 1 bröst 9 set, biceps 9 set
dag 2 ben framsida 6 set, triceps 9 set ,mage 10
dag 3 vila
dag 4 rygg 9 set,axlar 9-12 set alltid 6 set framsida,mitt och 3-6 set baksida
dag 5 vader 8 set, ben baksida 8 set, mage 12 set

Försöker vara klar på mindre än 50 minuter varje dag.

Hur mycket kolhydrater ligger ni på per dag sista månaden när ni dietar ? Jag ligger på ca 150 gram nu efter 2 månaders diet och med 2 månader kvar, tänkte gå ner till 120g/dag om ett par veckor. 45 min morgonpromenad VARJE dag också, har missat en på 2 månader dock :)

Ska man minska på kolisarna eller köra mer cardio sista månaden, eller både och ? Jag vill försöka gå ner till 5-6% bf.

Allan
2005-11-01, 21:53
ok, ja jag kör 4 delat också

dag 1 bröst 9 set, biceps 9 set
dag 2 ben framsida 6 set, triceps 9 set ,mage 10
dag 3 vila
dag 4 rygg 9 set,axlar 9-12 set alltid 6 set framsida,mitt och 3-6 set baksida
dag 5 vader 8 set, ben baksida 8 set, mage 12 set

Försöker vara klar på mindre än 50 minuter varje dag.

Hur mycket kolhydrater ligger ni på per dag sista månaden när ni dietar ? Jag ligger på ca 150 gram nu efter 2 månaders diet och med 2 månader kvar, tänkte gå ner till 120g/dag om ett par veckor. 45 min morgonpromenad VARJE dag också, har missat en på 2 månader dock :)

Ska man minska på kolisarna eller köra mer cardio sista månaden, eller både och ? Jag vill försöka gå ner till 5-6% bf.

En sån satsning ska jag göra när jag blir femtio...eller nåt? Kämpa på. Diet? Nä fy fan.

allan

Ulf A Big
2005-11-01, 21:58
ok, ja jag kör 4 delat också

dag 1 bröst 9 set, biceps 9 set
dag 2 ben framsida 6 set, triceps 9 set ,mage 10
dag 3 vila
dag 4 rygg 9 set,axlar 9-12 set alltid 6 set framsida,mitt och 3-6 set baksida
dag 5 vader 8 set, ben baksida 8 set, mage 12 set

Försöker vara klar på mindre än 50 minuter varje dag.

Hur mycket kolhydrater ligger ni på per dag sista månaden när ni dietar ? Jag ligger på ca 150 gram nu efter 2 månaders diet och med 2 månader kvar, tänkte gå ner till 120g/dag om ett par veckor. 45 min morgonpromenad VARJE dag också, har missat en på 2 månader dock :)

Ska man minska på kolisarna eller köra mer cardio sista månaden, eller både och ? Jag vill försöka gå ner till 5-6% bf.

Vad är ditt mål med träning och diet? 6 % kroppsfett är inte nyttigt!

autowah
2005-11-01, 22:33
Här finns "tanter" också, de flesta tränar riktigt hårt. Så gammal är man inte. Något sämre återhämtning, så jag tränar helst inte flera dagar i sträck, utan stoppar in vilodagar.

J-O-N-A-S
2005-11-01, 22:52
Vad är ditt mål med träning och diet? 6 % kroppsfett är inte nyttigt!

Nä jag vet, ska bara se hur långt jag kan gå. Ska bulka i 3 månader med start 1e januari, så tänkte pressa mig tills dess å se hur långt jag kan gå. Bara för skojs skull. Kul att se om jag har sån diciplin och karaktär jag tror att jag har ;)

hgus
2005-11-01, 23:15
Jag är 38. Den stora förändringen jag har märkt med träningen är att återhämtningen är sämre och att jag behöver stretcha mycket nogrannare.

Ulf A Big
2005-11-02, 09:10
Nä jag vet, ska bara se hur långt jag kan gå. Ska bulka i 3 månader med start 1e januari, så tänkte pressa mig tills dess å se hur långt jag kan gå. Bara för skojs skull. Kul att se om jag har sån diciplin och karaktär jag tror att jag har ;)
Om du nu vill bli muskulös med ett BMI över 28 och kanske kroppsfett runt 8-9% behöver du äta tillräckligt men inte bulka. Bulka är helt fel kroppen växer bättre av att kroppen har tillräckligt med mat men inte i överflöd och vissa dagar kan den behöva vara i lite svält också för att trigga näringsupptaget.

Jag är betydligt äldre än er och kör tungt och med hög frekvens och det funkar bra.

Hobbes
2005-11-02, 10:34
Själv är jag 32 år UNG :cool:

Kör förnärvarande efter Arnes tränings metod, inget fancy pancy - utan tränar styrka några gånger i veckan utöver klättring!

Men tränar nu förstås inte för att bygga utan endast uthållning, styrka och framför allt välmående. Har diabeters sedan 11 års ålder, far min är sjukpensionär efter stroke, hjärtproblem m.m. m.m. de har varit framme med kniven på hans fötter oxå. Han har själv diabeters sedan 4 års ålder! Så jag vet vad jag har att se framemot om jag inte sköter om mig!