handdator

Visa fullständig version : Solrosfrön som fettkälla


Memphis
2005-11-01, 16:19
Tja! Jag har ett litet problem (tror jag iaf). Det är så att en stor del av mitt dagliga fettintag kommer från solrosfrön. Dock så undrar jag hur det är med kroppens förmåga att bryta ner dessa? Det är rätt så svårt att undvika se en stor del solrosfrön i min avföring.. :) Alltså måste många åka rätt igenom, utan att kroppen tar upp fettet inuti? För att man ska ta upp allt fett som finns i fröna, skulle det vara bättre att krossa dem innan man äter? Vad rekommenderas annars för liknanade fettkällor?

kharon
2005-11-01, 17:42
Har du någon orsak till att du baserar fettintaget på solrosfrön?

Annars är ju nötter lysande!

Pepz
2005-11-01, 18:24
frön och nätter överhuvudtaget är bra fettkällor

'krossa fröna och nötterna för bästa upptag

Cerberus
2005-11-02, 11:49
solrosfrön e mums :D

zirak
2005-11-02, 12:22
Solrosfrön innehåller mest omega6, dvs inte ett bra alternativ.

Slartibartfast
2005-11-02, 12:46
Solrosfrön har dåligt fett.

blekfet2
2005-11-02, 12:49
Solrosfrön har dåligt fett.


vafan....om så är fallet så har jag klantat mig i några veckors tid? :MrT:

Niclaaas
2005-11-02, 12:55
vad är det för dåligt med fettet i solrosfrön och varför skulle omega 6 vara dåligt :MrT:

tvärtom skulle jag säga

Slartibartfast
2005-11-02, 12:57
Ok, Dåligt och dåligt...

Sämre i alla fall.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=603432&postcount=12

blekfet2
2005-11-02, 13:22
vad är det egentligen för skillnad på omega- fettsyrorna? (var juh ändå hyfsat hög andel mättat fettt)

Niclaaas
2005-11-02, 14:02
Ok, Dåligt och dåligt...

Sämre i alla fall.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=603432&postcount=12

fråga till aliquis: vart är siffrorna tagna ifrån? stämmer inte alls med livsmedelsverkets livsmedelstabell

Memphis
2005-11-02, 17:35
Har du någon orsak till att du baserar fettintaget på solrosfrön?

Annars är ju nötter lysande!

Har varit och inskaffat lite sojabönor, solrosfrön, jordnötter och cashewnötter nu :) Ska nog mixa lite med dem och ha en bladning av dessa som huvudsaklig fettkälla.

Vad betalar ni för sojabönor, solrosfrön, jordnötter och cashewnötter förresten? kr/kg?

Sverker
2005-11-02, 18:52
fråga till aliquis: vart är siffrorna tagna ifrån? stämmer inte alls med livsmedelsverkets livsmedelstabell


Jag tycker att siffrorna stämmer rätt bra. Ca 65 % fleromättad Omeg-6, linolsyran.
Nackdelen med solros är det enorma överskottet av linolsyra men nästan ingen linolensyra, Omega-3, alls.
Det är ju viktigt att hålla en rimliga balans mellan Omega-6 och Omega-3. Förhållandet BÖR ligga mellan 5:1 - 7:1.
När man under mycket lång tid ättit ett överskott på Omega-6 BÖR proportionen istället vara 3:1, just för att återställa balansen.

Niclaaas
2005-11-02, 18:59
Jag tycker att siffrorna stämmer rätt bra. Ca 65 % fleromättad Omeg-6, linolsyran.
Nackdelen med solros är det enorma överskottet av linolsyra men nästan ingen linolensyra, Omega-3, alls.
Det är ju viktigt att hålla en rimliga balans mellan Omega-6 och Omega-3. Förhållandet BÖR ligga mellan 5:1 - 7:1.
När man under mycket lång tid ättit ett överskott på Omega-6 BÖR proportionen istället vara 3:1, just för att återställa balansen.

jag kollade fel :em:

YTS
2005-11-02, 23:27
vad är det egentligen för skillnad på omega- fettsyrorna? (var juh ändå hyfsat hög andel mättat fettt)

Man räknar vid vilken kolbindningen, den första dubbelbindningen sitter vid räknat från metylgruppsänden på fettsyran. Så nu vet du det.

C=C-C-C Omega 3

C=C-C-C-C-C-C Omega 6



YNGVE

GrayHaven
2005-11-04, 12:53
jag brukar köra en matsked kallpressad linfröolja som huvudsaklig fettkälla är det bra :em:
får ju givetvis i mig mer fett än bara en matsked sånt, i tex kött,kesella osv..även mandlar och solrosfrön till viss del..(tränar inte mer än morgonpromenader och lite hantel o situps osv kanske skall tilläggas, försöker även gå ner i vikt)

CroCop
2007-07-07, 18:51
Bumpar den här tråden istället för att starta en ny. Om jag vill få upp kcal intaget lite med hjälp av nötter/frön hur ska jag fördela dem? Jag tar en halv matsked krossade linfrön på morgonen och en matsked solrosfrön, blir det obalans och kan jag korrigera det genom att äta några omega-3 kapslar till?

King Grub
2007-07-07, 19:05
Om det blir "obalans" beror helt på hur sammansättningen av fettsyror i ditt totala intag ser ut.

CroCop
2007-07-07, 19:08
Jo jag förstår det, men om vi utgår från att jag har ett balanserat fettintag i övrigt, hur skulle ditt svar se ut då?

YTS
2007-07-07, 19:24
Bumpar den här tråden istället för att starta en ny. Om jag vill få upp kcal intaget lite med hjälp av nötter/frön hur ska jag fördela dem? Jag tar en halv matsked krossade linfrön på morgonen och en matsked solrosfrön, blir det obalans och kan jag korrigera det genom att äta några omega-3 kapslar till?


Krossade linfrön är en god källa till omega 3 och solroskärnor en god källa till omega 6. Eftersom man kan äta minst 5 gånger mer omega 6 än omega 3, så är min kvalificerade gissning att du inte behöver några omega 3 kapslar till frukost målet. Jag tar ca 10 - 30g solroskärnor och 1 tsk linfröolja per dag och det har sänkt mitt blodtryck från ca 135/90 till ca 120/70. Tar jag inte linfröoljan däremot så stiger trycket.

fluffy_ferret
2007-07-08, 00:53
Nej, inga vegetabilier är goda källor för Omega-3... kroppen kan inte ta upp mycket av den.. några procentenheter. Det bästa är animaliska källor. Problemet är att Omega-3'n i våra animalier är förhållandevis låg i jämförelse med hur den var förut, detta p.g.a. dagens utfordring. Laxen t.ex. vi har i butiken är för det mesta odlad och den har inte mycket Omega 3 om något. Den västerländska dieten kan ha kvoter på 20:1 mellan Omega 6:Omega 3 så det är klart det är bra om man gör allt man kan för att minska Omega 6 och öka Omega 3.

Solrosolja ska man aldrig äta. Och det där med blodtrycket tror jag inte på.

YTS
2007-07-08, 01:08
Nej, inga vegetabilier är goda källor för Omega-3... kroppen kan inte ta upp mycket av den.. några procentenheter. Det bästa är animaliska källor. Problemet är att Omega-3'n i våra animalier är förhållandevis låg i jämförelse med hur den var förut, detta p.g.a. dagens utfordring. Laxen t.ex. vi har i butiken är för det mesta odlad och den har inte mycket Omega 3 om något. Den västerländska dieten kan ha kvoter på 20:1 mellan Omega 6:Omega 3 så det är klart det är bra om man gör allt man kan för att minska Omega 6 och öka Omega 3.

Solrosolja ska man aldrig äta. Och det där med blodtrycket tror jag inte på.

Linfröolja innehåller omega 3 fettsyran alfa linolensyra, vilken kroppen i normala fall kan tillverka alla andra omega 3 fettsyror från, då den är första steget i omega 3 kedjan. Hur mycket av den som omvandlas till övriga fettsyror beror på både intag och behov. Förövrigt är det så att det ligger mer pengar i att sälja fiskolja än linfröolja (35 kr för 100 dagars förbrukning - Zeta's linfröolja), så då gör diverse intressenter allting för att skriva ner alternativen. Jag är 44 år och har ätit 1 tsk linfröolja per dag i flera år och så länge jag kommer ihåg att ta linfröoljan är blodtrycket lågt, men när jag missat ett tag, så går trycket upp. Inte så konstigt då omega 3 hjälper kroppen att reglera blodtrycket.

fluffy_ferret
2007-07-08, 09:54
Då måste du ha jävligt lågt intag i din övriga kost av Omega 3 för kroppen kan som sagt bara omvandla några % av linfröoljan.

Vill du ha Omega 3 så är animaliska källor bättre, även om linfröolja förstås är bättre än ingenting.