handdator

Visa fullständig version : När bör man uppsöka läkare?


Helena B
2005-11-01, 14:47
Jag har haft ont i området mellan biceps och axeln nu i en vecka och det har blivit värre dag för dag. Combatpasset igår slutade med att jag inte kunde slå med vänsterarm alls. Kan läkaren göra något som påskyndar att smärtan går över eller är det bara att vila? Antar att det är många här som råkar ut för skador titt som tätt.

thomast
2005-11-01, 14:50
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=21581

Det kanske hjälper dig i ditt beslut.

Helena B
2005-11-01, 15:02
Tack men jag har läst den där, men det gjorde mig inte smartare. Tänkte andra styrketränande kunde berätta vad de gjort. Vill inte gå till läkaren om det inte blir akut. Men om han kan skriva ut något som gör att det läker fortare så vill jag gå, men om det är vila som gäller så be it.

Jay-Z
2005-11-01, 15:20
Vila till en början. Combatpass lär inte göra det bättre.

Har för övrigt samma problem just nu; framsida axel/fästet mot biceps.

Vila och liniment kör jag på.

Helena B
2005-11-01, 15:40
Vila till en början. Combatpass lär inte göra det bättre.

Har för övrigt samma problem just nu; framsida axel/fästet mot biceps.

Vila och liniment kör jag på.

Jo precis på samma ställe som jag. Du kör inga styrkeövningar alls? Det gör nämligen inte ont när jag gör en vanlig bicepscurl, men om jag höjer armen och ovanför 90 graders vinkel så gör det ont. Jag har en receptbelagd salva som jag fick när jag hade ryggskott "Orudis ketoprofen" den borde väl funka att använda på axeln?

Jay-Z
2005-11-01, 15:44
Jo precis på samma ställe som jag. Du kör inga styrkeövningar alls? Det gör nämligen inte ont när jag gör en vanlig bicepscurl, men om jag höjer armen och ovanför 90 graders vinkel så gör det ont. Jag har en receptbelagd salva som jag fick när jag hade ryggskott "Orudis ketoprofen" den borde väl funka att använda på axeln?

Jag har inte fått min "skada" av styrketräningen. Och jag fick den igår, men jag kommer inte köra något på gymmet innan den är bra. Axelproblem/skador är inte att leka med.

I vissa vinklar får jag smärta om jag lyfter armen, men troligtvis skulle bicepscurl gå bra. Troligtvis även pressövningar från kroppen. Samt dragövningar mot kroppen. Men jag kommer inte äventyra något utan det får ta den tiden det behöver.

Helena B
2005-11-01, 15:54
Jag har inte fått min "skada" av styrketräningen. Och jag fick den igår, men jag kommer inte köra något på gymmet innan den är bra. Axelproblem/skador är inte att leka med.

I vissa vinklar får jag smärta om jag lyfter armen, men troligtvis skulle bicepscurl gå bra. Troligtvis även pressövningar från kroppen. Samt dragövningar mot kroppen. Men jag kommer inte äventyra något utan det får ta den tiden det behöver.

Det bästa är väl kanske att vila, men jag har haft ont i en vecka nu tycker att det borde gå över. Det är väl mage och ben som jag säkert kan träna. Men armarna vet jag inte om jag vågar mig på eftersom de går ju in i varandra. Bättre att avstå helt så kanske det går över fortare.

Åse Columbus
2005-11-02, 07:40
Troligtvis en slemsäck som sitter som en stötdämparen i ac-leden...under den finns fäste för supraspinatus som e den muskeln som höjer din arm förbi 90 grader.

om det är en inflammation där så ska man inte värma utan tvärtom använda lite kyla då o då ...aldrig längre än 20 minuter åt gången.

sen gäller aktiv vila......vilket betyder att du inte ska köra combat o strykeövningar som bänkpress, axelpress hantelflyes ....få tag i en kiropraktor eller naprapat som själv tränar så hjälper han dig.

Det kan vara bra att ta antiinflammatoriskt ett par dagar oxå, innan du går till nappis eller liknande ,,,,de brukar inte vilja åtgärda en led om den är inflammerad.

ÅC

PS finns en sida som e toppen
www.getbodysmart.com

Jay-Z
2005-11-02, 09:27
Åse, stort tack!

Vet du möjligtvis vad problemet kan vara om man här fått för mycket belastning på axlarna och därefter har ont i infraspinatus och framsida axel/biceps? Muskelbristning?

mangemani
2005-11-03, 02:00
så fort du känner smärta.
gick runt och kände mej stel i ryggen samt att under passen så kunde det göra lite "ont" ibland,men det iggnonerade man och man tog inte heller reda på varför och vad man kunde göra för att åtgärda och,tja,här sitter man nu med en skadad rygg.

Åse Columbus
2005-11-03, 07:53
Åse, stort tack!

Vet du möjligtvis vad problemet kan vara om man här fått för mycket belastning på axlarna och därefter har ont i infraspinatus och framsida axel/biceps? Muskelbristning?

Låter mer som lite överansträngda rotatorcuff muskler.....ta det lite lugnare ett tag med axelövningar o bänkpress (hantelpressoxå)

Kan oxå vara en idé att försöka stretcha lite i pectoralis minor...hur du frammåtroterade axlar?

Jay-Z
2005-11-03, 08:20
Låter mer som lite överansträngda rotatorcuff muskler.....ta det lite lugnare ett tag med axelövningar o bänkpress (hantelpressoxå)

Kan oxå vara en idé att försöka stretcha lite i pectoralis minor...hur du frammåtroterade axlar?

Det har blivit betydligt bättre sedan i måndags kväll då jag skadade mig under brottning. Försökte lyfta av en kille som satt på ryggen med bara stöd av en armbåge och all tyngd kom på ena axeln som kändes som om den skulle gå ur led.

Jag tror jag har rätt bra balans i axlarna, men det kan säkert bli bättre. :em:

Tack för dina tips! *yourock* Ps. webbsajten du tipsade om var riktigt intressant.

tegel
2005-11-03, 19:44
Vad läkaren kan göra är väl att undersöka om det rör sig om en inflammation, vilket det låter som att det gör. Om det är en inflammation kan han antingen ge dig inflammationshämmande att äta eller gå in med en kortisonspruta. Inflammationshämmande är inte säkert att du kan ta eftersom väldigt många blir så pass dåliga i magen att de inte kan fortsätta kuren. Kortisonspruta lär han bara kunna ge om det rör sig om en muskel som är lätt att träffa. Förutom dessa två alternativ har du förstås ett tredje som heter aktiv vila. Då är det bra att uppsöka en sjukgymnast som kan ge dig ett program med rehab-övningar att köra. Detta alternativet är skonsammast mot kroppen men kanske det som tar längst tid.

egge
2005-11-05, 00:39
Fick samma problem som Jay-Z beskriver efter ett axelpass (dvs att de smärtar när jag lyfter armen i vissa vinklar). Gick över efter en vecka och idag körde jag axlar och bröst på halvlätta vikter med en jävla massa reps utan några känningar. Hoppas jag vaknar utan smärta imorgon.

CoC
2005-11-05, 02:25
Bänkpress med stång är en klassisk axelförstörare av rang. I princip alla som kör den kommer förr eller senare att få permanenta skador av varierande grad i rotatorkuffen.

Jay-Z
2005-11-05, 09:44
*uppdate*

Mina axelsmärtor har nästan helt gått över. Rörligheten i axel är på snudd återställd. Enbart i vissa lägen som mindre smärta uppstår. I framtiden blir det mer uppvärmning, mer rotatorcuff och mindre idiotiska brottningsgrepp. :thumbup:

Helena B
2005-12-04, 21:15
Jag vilade helt från styrketräningen och combaten och efter 2,5 vecka gjorde det inte ont längre. Men nu har jag tränat 2 veckor sedan vilan och nu har jag fått tillbaka värken. Förstår inte vad jag kan göra för att undvika detta!? Kanske borde köra högrepsträning på axlar och biceps?

mangemani
2005-12-04, 22:11
sök upp läkare innan det eventuellt blir försent.
kroppen ger dej nu varningar att nått kommer att hända.
gör det som jag ej gjorde,lyssna på kroppen.

Helena B
2005-12-05, 16:48
sök upp läkare innan det eventuellt blir försent.
kroppen ger dej nu varningar att nått kommer att hända.
gör det som jag ej gjorde,lyssna på kroppen.

Men vad kan en naprapat göra egentligen?

heljis
2005-12-05, 17:00
Vet inte om det är samma smärta du beskriver som jag har haft sen januari nu. Var hos en sjukgymnast tidigare i år och fick övningar med ett gummiband som inte hjälpte ett sk*t. Sedan gick jag till en privat läkarmottagning som konstaterade samma sak som jag redan gjort med hjälp av en anatomibok: inflammerat bicepsfäste. Läkaren ordinerade antiinflammatorisk medicin samt lätt gymträning, inga övningar som gör ont.

Idag ska jag gå till gymmet för första gången på över ett halvår *lycklig*. Jag tycker allt att du ska söka läkarhjälp, innan det blir värre.

Helena B
2005-12-05, 17:11
Ska man gå till en naprapat eller till en läkare? Kan en naprapat skriva ut medicin, om de nu skulle behövas?

mangemani
2005-12-05, 18:15
dom ger dej ju en diagnos på vad som är felet,sen gör dom nånting åt det..kan vara allt från att skicka dej till en sjukgymnast till att(om det nu är allvarligt) operera dej.

Helena B
2005-12-05, 18:26
dom ger dej ju en diagnos på vad som är felet,sen gör dom nånting åt det..kan vara allt från att skicka dej till en sjukgymnast till att(om det nu är allvarligt) operera dej.

Så det spelar ingen roll vart jag går? Läkaren lär vara billigast, vi har bara tre naprapater i Gävle.

heljis
2005-12-05, 18:27
Gå till en ortoped, dvs en läkare!

mangemani
2005-12-05, 18:55
Så det spelar ingen roll vart jag går? Läkaren lär vara billigast, vi har bara tre naprapater i Gävle.


jag åkte upp på akuten,dvs träffade en vanlig läkare som sen gjorde en massa tester....jag har frikort hos läkaren,så om det var billigt eller dyrt kan jag inte svara på ;)

Helena B
2005-12-05, 19:03
jag åkte upp på akuten,dvs träffade en vanlig läkare som sen gjorde en massa tester....jag har frikort hos läkaren,så om det var billigt eller dyrt kan jag inte svara på ;)

Vad gjorde du för tester? Några smärtsamma?

mangemani
2005-12-05, 19:13
Vad gjorde du för tester? Några smärtsamma?

tja,vissa var väl lite obehagliga,men dom slutade ju självklart när man sa att det gjorde ont,ingenting att oroa sej för.
det är mycket "kan du vrida dej hit och dit" och "kan du göra så och så" samt "har du nån känsel här och där" tester.sen får man ju känna efter själv om man har ont i dom övningar som läkaren ber en att göra.

Helena B
2005-12-05, 19:17
tja,vissa var väl lite obehagliga,men dom slutade ju självklart när man sa att det gjorde ont,ingenting att oroa sej för.
det är mycket "kan du vrida dej hit och dit" och "kan du göra så och så" samt "har du nån känsel här och där" tester.sen får man ju känna efter själv om man har ont i dom övningar som läkaren ber en att göra.

Okej, så man behöver inte ta några sprutor eller blodprov?

mangemani
2005-12-05, 19:18
Okej, så man behöver inte ta några sprutor eller blodprov?


nej nej,inget sånt:)

Helena B
2005-12-05, 19:25
nej nej,inget sånt:)

Bra, det var det jag var rädd för. Tycker alltid att man lyckas få en spruta eller att de tar ett blodprov vilken åkomma man än har. Men nu kanske man vågar sig dit då. Tack!

Nucleus
2005-12-11, 00:09
Jag vill nu rekomandera dig att gå till en naprapat eller osteopat.
I jämförelse med en vanlig allmenpraktiserande läkare har dom en enorm anatomisk kunnskap, och ger dig inte bara en massa nsaid oavsett hva problemen beror på.
Kan du komma dig åt en ortoped däremot så är det jättebra.



/N

Helena B
2005-12-11, 21:48
Jag vill nu rekomandera dig att gå till en naprapat eller osteopat.
I jämförelse med en vanlig allmenpraktiserande läkare har dom en enorm anatomisk kunnskap, och ger dig inte bara en massa nsaid oavsett hva problemen beror på.
Kan du komma dig åt en ortoped däremot så är det jättebra.



/N

Det var tydligen inte så lätt att komma till en ortoped. Först måste jag gå till en hälsocentral som ger mig remiss till sjukhuset och sedan ska sjukhuset ge mig remiss till en ortoped.

Nucleus
2005-12-14, 01:24
Det var tydligen inte så lätt att komma till en ortoped. Först måste jag gå till en hälsocentral som ger mig remiss till sjukhuset och sedan ska sjukhuset ge mig remiss till en ortoped.

MMM isee, hur jäkla tråkigt som helst.

Osteopat eller naprapat da?

Lycka till iaf.

/N

Helena B
2005-12-14, 01:29
MMM isee, hur jäkla tråkigt som helst.

Osteopat eller naprapat da?

Lycka till iaf.

/N

Jo en naprapat ska väl kunna gå. Vet inte vad en osteopat är.