handdator

Visa fullständig version : Sömnproblem av träningen?


stoney_king
2005-11-01, 13:45
Nu efter sommaren har jag börjat träna och "bulka" seriöst...
Jag försöker leva efter "Äta, bli stor, träna, bli stark, sov"

De två första går bra men sovandet har blivit till ett problem, de senaste två månaderna har jag börjat sova dåligt, oroligt, jag drömmer mycket... då är min fråga, kan det bero på¨träningen, jag har aldrig haft sömnproblem förut, snarare tvärtom.

Kan det ha något med att man käkar eb massa kvarg innan man lägger sig och sover... jag är alltid proppmätt när jag somnar. Jag har hört att man inte ska sova mätt... bla bla, stämmer det?

Helena B
2005-11-01, 13:47
Jag sover mindre än jag någonsin har gjort så jag tror absolut att träningen är en bidragade orsak.

s_himself
2005-11-01, 13:49
Hm, jag sover mycket bättre när jag tränar iaf. Lägger mig gärna proppmätt också :)


Kan det inte bara va så att du har massa annat i tankarna innan du sover? eller under dagen. så du har svårt att slappna av?

stoney_king
2005-11-01, 15:14
Hm, jag sover mycket bättre när jag tränar iaf. Lägger mig gärna proppmätt också :)


Kan det inte bara va så att du har massa annat i tankarna innan du sover? eller under dagen. så du har svårt att slappna av?

Nja, inte mer än vanligt... för hade jag mer funderingar runt livet och vad jag skulle ta mig till... jag lever ett stabilare liv nuförtiden... jag har ju ingen tjej :devil:

Larsson
2005-11-01, 16:01
Jag sover som bäst när jag har tränat, är nog att du ha börjat att tänka att du sover mindre och då har det blivit så. Tänk inte så mycket sov bara.

Dumleman
2005-11-01, 16:05
Spelar det någon roll när man tränar relativt till när man sover? T.ex. är det bättre ur sömnsynpunkt att träna 2 timmar innan man ska sova än 10 timmar innan?

King Grub
2005-11-01, 16:10
Spelar det någon roll när man tränar relativt till när man sover? T.ex. är det bättre ur sömnsynpunkt att träna 2 timmar innan man ska sova än 10 timmar innan?

Det är säkert en stor fördel om du hinner utnyttja näringsförstret till fullo, i stället för att vältra dig i säng direkt du kommer hem från gymmet.

Osten80
2005-11-01, 16:11
Spelar det någon roll när man tränar relativt till när man sover? T.ex. är det bättre ur sömnsynpunkt att träna 2 timmar innan man ska sova än 10 timmar innan?


Om jag tränar 2 timmar innan jag skall sova så är jag så speedad så det blir omöjligt att somna. Det där är nog högst individuellt. Jag känner folk som det inte spelar någon som helst roll för.

egge
2005-11-01, 17:18
Om ni tränar 2 timmar innan ni går och lägger så testa och basta...man blir grymt avslappnad = :sleep:

Diana
2005-11-01, 18:07
Om ni tränar 2 timmar innan ni går och lägger så testa och basta...man blir grymt avslappnad = :
eller ta ett långt varmt bad :love: :sleep:
blir extra opti me smöööris musik i mp3 'n :thumbup: :D

håller fö. med, ja får oxå svårt att sova om ja tränar nära sömn,
har nog både me tränandet i sej att göra
OCH mängderna koffein ja knaprar innan *popcorn*

z_bumbi
2005-11-01, 18:20
Sömnstörningar är ett av tecknen på överträning så hårdsatsar man och det sen dyker upp problem efter ett tag så bör man kanske kolla upp träning, kost och vila bara för att utesluta den saken.

Diana
2005-11-01, 18:24
Sömnstörningar är ett av tecknen på överträning så hårdsatsar man och det sen dyker upp problem efter ett tag så bör man kanske kolla upp träning, kost och vila bara för att utesluta den saken.
så sant så :thumbup:

Cilia
2005-11-01, 21:00
Jag sover bättre när jag tränar regelbundet
sen sover jag sämre när jag håller på att "utveckla" träningsvärk men det är tillfälligt.

Pepz
2005-11-01, 22:30
jag sover bättre mätt än hungrig.. du tränar på kvällen? och vad äter du efteråt?

stoney_king
2005-11-01, 22:51
jag sover bättre mätt än hungrig.. du tränar på kvällen? och vad äter du efteråt?

Nej, jag tränar olika mellan kl 11-12 i ca en timma....

Pepz
2005-11-01, 23:02
då är det inte träningen som inverkar,, kan vara kosten.. prova att äta lite mer kolhydrater innan sängående,,

Diana
2005-11-01, 23:10
undra om ja inbillar mej..? *popcorn*
men ja upplever faktiskt att ja sover mkt bättre på natten om ja käkat rätt mkt koffein under förmiddagen/dagen.. *screwy*
lixom att man gör slut på kroppen/krafterna mer när man är speedad stor del av dagen? :hbang: :D

stoney_king
2005-11-01, 23:12
då är det inte träningen som inverkar,, kan vara kosten.. prova att äta lite mer kolhydrater innan sängående,,

Men jag brukar äta en måltid runt 19-20 sen kvarg innan sängen... det är vid 23 tiden...

Pepz
2005-11-02, 10:45
då vet jag faktiskt inte vad det kan vara..