handdator

Visa fullständig version : Vad är ett kosttillskott?


thomast
2005-11-01, 11:24
Hur definierar man ett "kosttillskott"? Sitter och hittar på olika varianter men de håller inte i längden.

Ninjasmurf
2005-11-01, 11:34
supplement/tillskott till den övriga maten..något man tillsätter för att förstärka eller förbättra kosten

thomast
2005-11-01, 13:02
Är då dextropur ett kosttillskott?

thomast
2005-11-01, 13:19
En annan tanke: Om proteinpulver har blivit en del av den normala kosten, är det då ett kosttillskott?

Ninjasmurf
2005-11-01, 13:51
Egentligen blir gränserna mellan tillskott och mat ganska flytande och individ specifika...
Tillskott blir egentligen något man till för extra, proteinpuvler och kolhydratspulver blir tillskott eftersom det ialla fall borde finnas protein och kolhydrater i den vanliga kosten. Samma sak gäller för vitamin- och mineral tablett/tillskott, dettar bör finns redan i kosten.
Om lägger till nått som inte finns då blir det egentligen suplemering.

jwzrd
2005-11-01, 14:56
En annan tanke: Om proteinpulver har blivit en del av den normala kosten, är det då ett kosttillskott?

Blir valium mat bara för att det är en del av min dagliga kost?

Langster
2005-11-01, 15:39
Blir valium mat bara för att det är en del av min dagliga kost?
Det finns väl konstigare saker än proteinpulver vi stoppar i oss och kallar för mat. Jag tycker att proteinpulver är mat, mer eller mindre, däremot vitamintabletter o dyl. tycker jag är kosttillskott, då man tillför tillskott av specifika näringsämnen utan att tillföra energi, just i syfte att förstärka kosten - inte som en del av en måltid.

Liknelsen medicin - protein var riktigt usel.

jwzrd
2005-11-01, 15:52
Det finns väl konstigare saker än proteinpulver vi stoppar i oss och kallar för mat. Jag tycker att proteinpulver är mat, mer eller mindre, däremot vitamintabletter o dyl. tycker jag är kosttillskott, då man tillför tillskott av specifika näringsämnen utan att tillföra energi, just i syfte att förstärka kosten - inte som en del av en måltid.

Liknelsen medicin - protein var riktigt usel.

Det var ingen liknelse medicin - protein. Det var en tillämpning av hans regel om att användningsfrekvensen avgjorde hur det skulle klassas. Användning flera gånger varje dag -> mat.

Då är vi alltså två som tycker att den regeln är knepig :thumbup: