handdator

Visa fullständig version : Gitarrhjälp


Johan_P
2005-11-01, 11:14
Har två grejor som jag vill ha löst med gitarrspelandet...

1. Min akustiska gitarrs A-sträng är av, när min bror tog i sönder den. Är det bara att lämna in den i en musikaffär, och fråga om de kan fixa den?

2. Hade tänkt skaffa en elgitarr nu, kan spela rätt hyfsat på den akustiska. Finns det något rekommenderat nybörjarsett (gitarr, förstärkare, tillbehör; sladdar etc.) för en nybörjargitarrist? Behöver inte vara tvunget ett sett, men helst. Ni får gärna nämna några gitartyper och sådant som kan vara bra att veta innan köp.

Tacksam för svar :)

Sheogorath
2005-11-01, 11:18
Har två grejor som jag vill ha löst med gitarrspelandet...
1. Min akustiska gitarrs A-sträng är av, när min bror tog i sönder den. Är det bara att lämna in den i en musikaffär, och fråga om de kan fixa den?


Köp en A-sträng och fixa det själv. Det är bara titta på hur strängarna är fästa. Fäst den först nere på kroppen, och sen genom stämmojängerna och dra åt tills du har rätt ton. Piece of cake :).

Johan_P
2005-11-01, 11:21
Köp en A-sträng och fixa det själv. Det är bara titta på hur strängarna är fästa. Fäst den först nere på kroppen, och sen genom stämmojängerna och dra åt tills du har rätt ton. Piece of cake :).

Men gör inte olika strängar olika ljud? Inte bäst att byta samtliga strängar då? :S

delta_mats
2005-11-01, 11:24
Har två grejor som jag vill ha löst med gitarrspelandet...

1. Min akustiska gitarrs A-sträng är av, när min bror tog i sönder den. Är det bara att lämna in den i en musikaffär, och fråga om de kan fixa den?

2. Hade tänkt skaffa en elgitarr nu, kan spela rätt hyfsat på den akustiska. Finns det något rekommenderat nybörjarsett (gitarr, förstärkare, tillbehör; sladdar etc.) för en nybörjargitarrist? Behöver inte vara tvunget ett sett, men helst. Ni får gärna nämna några gitartyper och sådant som kan vara bra att veta innan köp.

Tacksam för svar :)


Ha! Kan du spela hyffast och har inte ens bytt strängar på guran ännu?
Köp en sträng och byt själv, strängar går av titt som tätt, lite jobbigt att behöva låta någon annan byta då.

Menigar
2005-11-01, 11:25
Köp en gitarrstämmare(går på 200-300kr) och en ny A-sträng.

ArnoldOnLehmä
2005-11-01, 11:29
Vet du inte vad det är för märke/modell på strängarna så är det bäst att byta alla. Ifs så kostar strängar till en akustiskt typ 47kr så lika bra göra endå. Lämna in guran låter lite onödigt, är ju som att knyta skorna ungefär.
Musikaffärerna har ofta nybörjarpaket till mycket lågt pris. Annars är väl marshall ett säkert kort vad gäller förstärkare. Sen är det väl bara och ta den gitarr du gillar mest och har råd med.

Officer
2005-11-01, 11:37
Vet du vad du har för tjocklek på ditt nuvarande strängset så kan du byta ut endast A-strängen, eftersom du inte kommer att höra/känna någon märkbar skillnad på den nya strängen när det gäller akustisk gitarr. En elgitarr måste man dessvärre byta hela skiten på.


Fråga nr 2:
Kolla här:
http://www.jam.se/elgitarr.htm

Kolla de första paketen överst i listan. Där har du ett par paket som är likvärdiga i både pris och kvalitet, vad gäller nybörjarpaket.

Tolkia
2005-11-01, 11:45
Vet du vad du har för tjocklek på ditt nuvarande strängset så kan du byta ut endast A-strängen, eftersom du inte kommer att höra/känna någon märkbar skillnad på den nya strängen när det gäller akustisk gitarr.
Obs. dock att du måste komma ihåg om du skall ha en stål- eller en nylonsträng, annars blir det konstigt.

Buckethead
2005-11-01, 11:47
Om du känner dig osäker så kan du ju ta med dig gitarren till affären och be om hjälp. Dom brukar oftast vara väldigt hjälpsamma. I alla fall på dom musikaffärer som jag varit in på.

Dissector
2005-11-01, 11:56
Men gör inte olika strängar olika ljud? Inte bäst att byta samtliga strängar då? :S

Tror runt 0.14-serien (alltså första strängen på 0.14, sedan vet försöljaren vilken A-strängen är ) är vanlig för aukustiska stålsträngade gitarrer om jag inte är helt fel ute. Kan nog inte bli någon enorm skillnad ifall det är nån millimeter fel. Men vill du vara helt 100 kan du väll byta alla strängar. har du aldrig bytt dom innan så lär dom fått en del stryk nu :)