handdator

Visa fullständig version : Ååå dessa jävla bilister


TrasMannen
2005-11-01, 10:02
Det finns inte mycket som får mig mer förbannad än folk i trafiken. Men nästan enbart i rusningstrafik.
Här finns helt klart en skillnad på Män och Kvinnor.

Det jag hatar mest är när folk (nästan enbart män runt 30-35 år) tränger sig i köer, fifan va sne jag blir. Jag vet inte hur många gånger jag har lust att kliva ur bilen och göra något dumt. Det är ju inte enbart mig heller dom retar upp. Jag är inte den enda som ogillar detta. Någon dag kommer dom stöta på en snubbe som får psykbryt, tar regplåten, och bränner upp deras bil eller något liknande. Tyvärr har jag för bra självkontroll för att göra detta.

När kvinnor knasar sig i trafiken är det istället så att dom inte tittar sig för ordentligt. Byter körfält utan att se om nån bil är i vägen och liknande.
Men det är inte lika irriterande som det männen gör, men däremot farligare.

Nu skall det inte komma massa feminister och säga att hur fan kan du säga att kvinnor inte bla bla bla. nånting nånting.
Dom gånger kvinnor gör misstag i rusningstrafiken så är det ovanstående.

Enligt statistiken så är det mest män som tar bilen till jobbet. Och det är rätt stor skillnad att åka bil i trafik och i rusningstrafik.

Den enda fördelen är att man får ett shysst aggresivt testotryck inför stundande pass :devil:

Vad tycker ni?

JJ
2005-11-01, 10:07
Det tar 5 minuter för mig att åka till jobbet och jag sitter och svär vid minst ett tillfälle per resa. Värst är taxibilar, de är fan helt dumma i huvudet.

Sve
2005-11-01, 10:10
tur man inte bor i sthlm. Där jag bor finns det knappt en enda bil.

TrasMannen
2005-11-01, 10:42
Det tar 5 minuter för mig att åka till jobbet och jag sitter och svär vid minst ett tillfälle per resa. Värst är taxibilar, de är fan helt dumma i huvudet.

Hehe, joo. Dom är ruggigt jobbiga dom också

Davil
2005-11-01, 10:53
Jag blir ofta väldigt förbannad då jag skall försöka ta mig igenom "lilla" örebro med bil... Helt klart en svaghet jag har.

Senast igår på väg hem från gymmet var det en dåre i en stadsjeep som bytte fil utan att blinka och utan att se lilla mig som blev tvungen att svänga in på en busshållsplats som tur fanns just där. Jag blev så arg att jag slet av växelspaksknoppen.

kharon
2005-11-01, 11:56
Jag störs av folk som inte släpper in en i filen om man t.ex. ska svänga höger och man är i vänstra filen, hur man än blinkar.

Klo
2005-11-01, 12:44
Det finns inte mycket som får mig mer förbannad än folk i trafiken.


Jag vet inte hur många gånger jag har lust att kliva ur bilen och göra något dumt.



Jo man kan bli lite upphetsad på idioter i trafiken :D har väll hänt ett antal ggr att jag gått ur bilen och skällt ut folk rejält... men dom förtjänade det :whipped:

TrasMannen
2005-11-01, 12:45
Jag störs av folk som inte släpper in en i filen om man t.ex. ska svänga höger och man är i vänstra filen, hur man än blinkar.

Om det är i rusningstrafik så är det bara att planera lite bättre. Men det beror ju på om du försöker köra förbi hela kön och köra in i högerfilen längst bort osv.

TrasMannen
2005-11-01, 12:47
Jo man kan bli lite upphetsad på idioter i trafiken :D har väll hänt ett antal ggr att jag gått ur bilen och skällt ut folk rejält... men dom förtjänade det :whipped:

hehe, hytte du me näva?

Klo
2005-11-01, 13:03
hehe, hytte du me näva?

Olika... någon gång har jag slitit upp dörren och skällt ut personen, ngn annan gång sprungit efter någon som försökt smita när jag kom ur bilen... lite så där :D

Lite pinsamt efteråt när man lugnat ned sig men är det ngt jag inte tål så är det folk som genom sin vårdslöshet tja eller egentligen överhuvudtaget utsätter andra för fara *grr27*

wintzell
2005-11-01, 13:17
Stockholm är ju ingenting. Göteborg, där vet vi hur man skall köra bil, alla tränger sig och kör som idioter. Det är rätt kul när alla skall tränga sig så genom att köra i fel fil och i sista stund svänga tillbaka in i "rätt" fil. Jag är en idiot så jag släpper inte in dem. Kan sitta å garva i flera minuter.

TrasMannen
2005-11-01, 14:07
Stockholm är ju ingenting. Göteborg, där vet vi hur man skall köra bil, alla tränger sig och kör som idioter. Det är rätt kul när alla skall tränga sig så genom att köra i fel fil och i sista stund svänga tillbaka in i "rätt" fil. Jag är en idiot så jag släpper inte in dem. Kan sitta å garva i flera minuter.

Exakt så gör dom i sthlm med. Men du är ingen idiot om du inte släpper in dem. För jag gör lika dant. Dom måste prejja mig av vägen om dom skall komma in framför eller bakom mig. Dom ska helt enkelt köra rakt fram och vända och lära sig.
Om ALLA la sig i kön så hade det inte tagit så lång tid.

mini
2005-11-01, 14:11
Jag skulle gissa att alla ni som stör er så på andra bilister är ganska farliga själva. Har ni så dålig impulskontroll och är såpass aggressiva tror jag att det speglas i er bilkörning.

Jay-Z
2005-11-01, 14:15
Unga män är farligast i trafiken och löper störst risk att dö eller döda någon annan person i trafiken.

Genom något eller en kombination av nedanstående:

Kör för fort
Använder inte bilbälte
Kör trötta
Alkohol/droger i kroppen.

kharon
2005-11-01, 14:17
Måste man ha sånt jävla stort ego i trafiken att man inte kan släppa in folk i filen? Det spelar ändå ingen roll tidsmässigt om man släpper in 1 eller 50 bilar framför dig vare sig det är i rusningstrafik eller inte.

Om en stackare försöker komma in i din fil och du inte släpper in honom så står det ju ett antal bilar efter denna bil också som du stoppar upp.

Visst, planera lite bättre. Efter ett tag lär man ju sig, men alla behöver ju inte heller ha kört sträckan 1000 gånger förut.

*slap*

Helena B
2005-11-01, 14:18
Har bott i Sthlm och kört bil i rusningstrafik och inte, tycker inte det är så stor skillnad. Alla är så rädda om sina bilar så jag tutar och kör och de flyttar sig, orka ha tålamod i köer=)

Men att köra bil i Gbg går inte att jämföra med att köra bil i Sthlm. Har aldrig varit med om något läskigare när jag körde i Gbg. Förutom linjerna för bilarna, för cykelbanorna, övergångställena så kommer dessa för spårvagnarna *grr27* Utanför centralstation lyckades jag vet inte hur komma på fel sida och dessutom mot en spårvagn, mitt hjärta höll på att hoppa ut i ingenstans. Jag skulle sedan ta mig från centralstationen till Liseberg, jag säger bara hjälp. Jag fick ta motorvägen runt hela så jag körde mot Mölndal och sedan ta av där jag såg Liseberg. Det regnade under natten och den bilen vi hade tålde inte att bli fuktskadad så för att få igång den när vi skulle köra hem till Sthlm igen fick vi rulla igång den. När vi väl hade fått den i rullning och jag skulle åka tillbaka för att hitta de andra så körde jag så klart vilse. Jag såg vägen jag skulle till med det var så klart enkelriktad gata så jag tar och backar upp istället för att bilen inte skulle stanna. Summan av kardemumman, piece a cake att köra i Stockholms innerstad men Gbg....aldrig mer :furious:

kharon
2005-11-01, 14:34
sth o gbg i all ära men ta er en sväng i paris och runt rondellen runt triumfbågen.. 12 anslutande vägar med flera filer var. Rondellen själv har inga speciella filer utan man kör helt enkelt som man vill. Det är sköj. :)

JJ
2005-11-01, 14:35
sth o gbg i all ära men ta er en sväng i paris och runt rondellen runt triumfbågen.. 12 anslutande vägar med flera filer var. Rondellen själv har inga speciella filer utan man kör helt enkelt som man vill. Det är sköj. :)

Paris i all ära, testa Teheran. 2 filer = 6 bilar + 1 moppe med 5 barn på

kharon
2005-11-01, 14:38
Paris i all ära, testa Teheran. 2 filer = 6 bilar + 1 moppe med 5 barn på

trafikregler är för wussies! :cool:

Klo
2005-11-01, 14:40
Jag skulle gissa att alla ni som stör er så på andra bilister är ganska farliga själva. Har ni så dålig impulskontroll och är såpass aggressiva tror jag att det speglas i er bilkörning.

Kanske stämmer det på vissa men icke på mig iaf. Är du en sån där Aftonbladetryttare som tycker om att generalisera t ex alla bodybuilders tar anabola osv osv?

mini
2005-11-01, 14:46
Är du en sån där Aftonbladetryttare som tycker om att generalisera t ex alla bodybuilders tar anabola osv osv?
Absolut.
Är du en sådan där som tycker att alla andra kör som krattor och du som en gud, och det är alltid andras fel att du hamnar i mindre trafiksäkra situationer?

Klo
2005-11-01, 14:47
Absolut.
Är du en sådan där som tycker att alla andra kör som krattor och du som en gud, och det är alltid andras fel att du hamnar i mindre trafiksäkra situationer?

Nej absolut inte.

TrasMannen
2005-11-01, 14:54
Måste man ha sånt jävla stort ego i trafiken att man inte kan släppa in folk i filen? Det spelar ändå ingen roll tidsmässigt om man släpper in 1 eller 50 bilar framför dig vare sig det är i rusningstrafik eller inte.

Om en stackare försöker komma in i din fil och du inte släpper in honom så står det ju ett antal bilar efter denna bil också som du stoppar upp.

Visst, planera lite bättre. Efter ett tag lär man ju sig, men alla behöver ju inte heller ha kört sträckan 1000 gånger förut.

*slap*

Men tjena. Självklart är det illa för den som inte har kört sträckan innan. JOBBIGT för dem. Självklart skulle man vilja släppa in sådana människor, men jag kan inte vet vem som tränger sig, och vem som kört fel.
Tänk lite.
Säg att det står 100 bilar i kö och jag står längst bak. Om varje bil släpper in varsin bil i kön. Då kommer det vara 200 bilar framför mig. Dvs, det tar dubbelt så lång tid för mig att ta mig från A till B. Men sen kommer det 100 bilar till som skall in framför dom som redan har trängt sig osv osv. helt plötsligt är kön jävligt lång, Eftersom det går så jävla sakta i kön. Eftersom det är så jävla många puckon som trängt sig.

Jag har testat att mäta tidsskillnaden i olika ställen i rusningstrafiken. På vissa ställen när det är som hårdast trafik kan det skilja 30 minuter på att klämma sig jämfört med att stå i kö.

Tränger du dig i andra köer också?

:whipped:

TrasMannen
2005-11-01, 14:58
Är du en sådan där som tycker att alla andra kör som krattor och du som en gud

Absolut


och det är alltid andras fel att du hamnar i mindre trafiksäkra situationer?

Nej. men vanligtvis är det andras fel.

kharon
2005-11-01, 15:16
Men tjena. Självklart är det illa för den som inte har kört sträckan innan. JOBBIGT för dem. Självklart skulle man vilja släppa in sådana människor, men jag kan inte vet vem som tränger sig, och vem som kört fel.
Tänk lite.
Säg att det står 100 bilar i kö och jag står längst bak. Om varje bil släpper in varsin bil i kön. Då kommer det vara 200 bilar framför mig. Dvs, det tar dubbelt så lång tid för mig att ta mig från A till B. Men sen kommer det 100 bilar till som skall in framför dom som redan har trängt sig osv osv. helt plötsligt är kön jävligt lång, Eftersom det går så jävla sakta i kön. Eftersom det är så jävla många puckon som trängt sig.

Jag har testat att mäta tidsskillnaden i olika ställen i rusningstrafiken. På vissa ställen när det är som hårdast trafik kan det skilja 30 minuter på att klämma sig jämfört med att stå i kö.

Tränger du dig i andra köer också?

:whipped:

Men tjena. Om alla bilar ställer sig i samma fil som skall till samma ställe så blir bilkön lång. På vissa ställen på vägarna blir kön så lång att de bilister som kommer sist till kön inte ryms att ställa sig i kön. Detta gäller speciellt i stadscentra.

Men det är väldigt synd om dig som råkar ut för alla puckon. Det är naturligtvis det viktigaste att du ska ha det bra och komma först, och gud förbjude att någon skulle komma före dig. :thumbup:


Jag tränger mig inte av den orsaken att jag inte vill vänta i kö som alla andra, aldrig. Men ibland känner man inte till vägarna/gatorna så bra, där man kör och om jag då ställt mig i fel fil då jag skall svänga eller så brukar jag signalera att jag vill byta fil. Normala människor släpper då in en, i alla fall dom som inte upplever bilkörning som en kamp på liv och död, där ingen skall ha det bättre än en själv, för att man själv skall vara bäst.

Vad gäller andra köer? Beror på vilken slags kö det är. Ibland måste jag erkänna att jag har trängt mig i andra köer, t.ex. i affären, men även då har jag bett om lov av de som stod i kön. Och flera gånger har jag släppt in folk i kön som frågat, om de haft bråttom till bussen och så eller bara skulle köpa ett paket cigaretter då jag haft vagnen full. :thumbup:

TrasMannen
2005-11-01, 15:34
Men tjena. Om alla bilar ställer sig i samma fil som skall till samma ställe så blir bilkön lång. På vissa ställen på vägarna blir kön så lång att de bilister som kommer sist till kön inte ryms att ställa sig i kön. Detta gäller speciellt i stadscentra.

*suck*
Kön uppfattas inte som "kö" då. eftersom det kommer gå snabbare. bilarna kommer rulla snabbare osv osv. Eftersom det inte kommer in så mycket bilar som trycker tillbaka kön.
om du har en kö på 2 personer.
100 personer tränger sig emellan. Är kön större eller mindre?
Så du tror seriöst att kön kommer bli kortare ju fler bilar som tränger sig? Dom som står längst bak kommer ju bara stå stilla. eftersom "alla" bilar åker förbi och tränger sig.

Men det är väldigt synd om dig som råkar ut för alla puckon. Det är naturligtvis det viktigaste att du ska ha det bra och komma först, och gud förbjude att någon skulle komma före dig. :thumbup:

Det handlar inte om att några hamnar före mig i kön. Hade det varit några stycken så spelar det ingen roll osv. Man märker ofta om en person tränger sig för att dom kört fel, eller för att dom vill tränga sig. Körstil och var dom väljer att tränga sig är det som utpekar det.

Jag tränger mig inte av den orsaken att jag inte vill vänta i kö som alla andra, aldrig. Men ibland känner man inte till vägarna/gatorna så bra, där man kör och om jag då ställt mig i fel fil då jag skall svänga eller så brukar jag signalera att jag vill byta fil. Normala människor släpper då in en, i alla fall dom som inte upplever bilkörning som en kamp på liv och död, där ingen skall ha det bättre än en själv, för att man själv skall vara bäst.

Då är det bra att bli insläppt. Och om man ger fan i att köra in i rätt fil längst bort så är det nog inga problem.

Vad gäller andra köer? Beror på vilken slags kö det är. Ibland måste jag erkänna att jag har trängt mig i andra köer, t.ex. i affären, men även då har jag bett om lov av de som stod i kön. Och flera gånger har jag släppt in folk i kön som frågat, om de haft bråttom till bussen och så eller bara skulle köpa ett paket cigaretter då jag haft vagnen full. :thumbup:
Det är inte att tränga sig.

kharon
2005-11-01, 15:49
TrasMannen> ok, whatever. Vi pratar om olika saker så det är onödigt att hetsa upp sig. Jag tycker också att det är nedrigt att tränga sig före istället för att stå i kön som alla andra, men det kan ju finnas flera orsaker till varför dom vill in. Och i vissa fall där man inte släpper in folk så lider andra billister i filen bakom dom som vill in. Men det är väl redan kanske att gå för långt in på det utilitaristiska planet.


Lugna ner er i trafiken bara, det är ju inte helt normalt om man inte kan besinna sig utan stiger ur bilar för att ge någon en propp, eller ens tänker tanken. Åk buss eller nåt. :)

mini
2005-11-01, 15:55
Jag kan förstå upprördheten om det nu vore så att två bilar köade och 100 trängde sig. Så är det dock inte. Överdrifter gör inte din argumentation bättre. Kanske är det du som agerar stoppblock som hindrar trafiken från att flyta? Det är ju bättre om alla rullar, genom att inte släppa in någon tvingar du denne att stanna. Extra störningar. Fy på dig.

christian
2005-11-01, 16:28
Jag är glad att jag har liten bil nu när essingeleden är så fucked up. Skönt att kunna smita in på lämpliga luckor, även fast jag ogillar när andra gör så mot mig.. :devil:

Fast idag hittade jag en smitväg som innebär lite mindre fuleri, dock 200 meter bussfil innan avfarten.

TrasMannen
2005-11-01, 16:30
Jag kan förstå upprördheten om det nu vore så att två bilar köade och 100 trängde sig. Så är det dock inte. Överdrifter gör inte din argumentation bättre. Kanske är det du som agerar stoppblock som hindrar trafiken från att flyta? Det är ju bättre om alla rullar, genom att inte släppa in någon tvingar du denne att stanna. Extra störningar. Fy på dig.

Hehe. Ja. Men dom lär sig när dom tvingas köra rakt fram och känna stressen av bilarna som tutar bakom. Då kommer dom tänka till innan dom tränger sig nästa och nästa och nästa gång. Sen blir dom så trött på att det blir så mycket problem att tränga sig att dom skiter i det.

Som jag sa tidigare
Jag har testat att mäta tidsskillnaden i olika ställen i rusningstrafiken. På vissa ställen när det är som hårdast trafik kan det skilja 30 minuter på att klämma sig jämfört med att stå i kö. Det stod praktiskt taget helt stilla. Sträckan jag åkte på denna halvtimme var ca 500m.
Efter 400 m gick det i 10 km/h.
Hur många bilar tror du hann smita in?

TrasMannen
2005-11-01, 16:37
TrasMannen> ok, whatever. Vi pratar om olika saker så det är onödigt att hetsa upp sig. Jag tycker också att det är nedrigt att tränga sig före istället för att stå i kön som alla andra, men det kan ju finnas flera orsaker till varför dom vill in. Och i vissa fall där man inte släpper in folk så lider andra billister i filen bakom dom som vill in. Men det är väl redan kanske att gå för långt in på det utilitaristiska planet.


Lugna ner er i trafiken bara, det är ju inte helt normalt om man inte kan besinna sig utan stiger ur bilar för att ge någon en propp, eller ens tänker tanken. Åk buss eller nåt. :)

;)
jag håller med.

Klo
2005-11-01, 16:43
Lugna ner er i trafiken bara, det är ju inte helt normalt om man inte kan besinna sig utan stiger ur bilar för att ge någon en propp, eller ens tänker tanken. Åk buss eller nåt. :)

Jag antar att du syftar på mitt inlägg. Här handlade det inte om att spöa upp folk utan att försöka tala vett med dom... sen vet du ju inte vad som hänt när jag klev ur bilen heller!?

Jag kan heller t ex inte hålla mig från att lägga mig i när ett gäng killar ger sig på ngn/några som inte kan/vågar försvara sig själva. Detta har aldrig slutat värre än att jag fått hålla fast ngn bråkstake en stund tills dom lugnat sig, alltså inga proppar där heller :)

kharon
2005-11-01, 17:41
Jag antar att du syftar på mitt inlägg. Här handlade det inte om att spöa upp folk utan att försöka tala vett med dom... sen vet du ju inte vad som hänt när jag klev ur bilen heller!?

Jag kan heller t ex inte hålla mig från att lägga mig i när ett gäng killar ger sig på ngn/några som inte kan/vågar försvara sig själva. Detta har aldrig slutat värre än att jag fått hålla fast ngn bråkstake en stund tills dom lugnat sig, alltså inga proppar där heller :)

Nja, jag syftade inte på dig utan på folk i allmänhet som hetsar upp sig i trafiken, det var visst några inlägg om det. MEn iofs förstår jag att man kan vara lite irriterad efter en tung dag på jobbet och en påfrestande och tidsmässigt lång hemfärd i bilen.