handdator

Visa fullständig version : Reps i 40 sek/knäböj på vibrerande platta


kalle kula
2005-11-01, 08:59
Jag minns ett inslag i sportspegeln för många år sedan där man hade testat att göra knäböj stående på en lätt vibrerande platta vilket skulle hjälpa till att bättre hålla muskeln i anspänningen under hela övningen. I inslaget sa ledaren att styrketräningen gick ut på att hålla muskeln i så kraftig anspäning som möjligt i ca 40 sekunder. Om det stämmer så kanske man borde anpassa antalet reps för en särskild övning efter hur lång tid det tar att utföra en rep? Så man blir klar på ca 40 sekunder? Om man utgår från det kanske det är rimligt att göra fler reps av t.ex crunches (den eviga fråga) än knäböj i ett set?

Dom påstods för övrigt ha fått bra reslutat av att göra knäböj på en vibrerande platta, men sen har jag aldrig hör något mer om det.

Ulf A Big
2005-11-01, 09:14
Bra rehab-terapi för skidåkare och löpare och används relativt flitigt.

Nitrometan
2005-11-01, 10:42
Det var mycket reklam och snack om den här vibrationsträningen för några år sen. Men alla undersökningar jag läste hade gjorts av samma forskare (han var inblandad, endera som huvudförfattare eller som medförfattare) som var anställd av företaget som hade patent på själva utrustningen.

Som rehab har jag sett bra resultat både i verkligheten och i undersökningar. Men jag har inte sett nån som har lyckats visa ökad maxstyrka eller muskelvolym på redan tränad idrottare.

kalle kula
2005-11-01, 11:47
Fast jag funderade egentligen mest över det här med att hålla muskeln i anspänning under fytio sekunder. Det finns ju en miljon trådar som handlar om hur många reps det är bäst att göra. Jag tänkte att det kanske är viktigare hur lång tid det tar att göra ett set än hur många reps man hinner med på den tiden? Och att man i sådana fall skulle göra olika många reps för olika övningar? Borde väl finnas sådana studier?

Nitrometan
2005-11-01, 13:24
Googla. Eller som det står i Bibeln "Sök och du skola finna!"

Om du letar efter "time under tension", "time under load" eller deras förkortningar (TUT och TUL) så hittar du säkert intressanta saker.

Svarten81
2005-11-01, 14:22
Har haft fördelen av att få träna och studera den här tekniken under två dagar med mannen bakom företaget Xendon och jag vill säga att det är MYCKET intressant.
för mer info se:
http://www.xendon.com/

Nitrometan
2005-11-01, 15:41
Det finns ett företag i Nederländerna som heter Nemesis som har en vibrationsprodukt som heter Nemes. De har hållt på i några år. Jag tror de var först med den...
http://www.nemesis-europe.com/

Lite undersökningar.
Atha, J.; Wheatley, D.W. : Joint mobility changes due to low frequency vibration and stretching exercise; Br. J. Sports Med. Vol. 10, No. 1., 1976, pg. 26-34.

Bosco, C. : Líeffetto della vibrazione sulla forza muscolare e sul profile ormonale in atleti; Atleticastudi, No. 4/5/6, 1998, pg. 7-14.

Bosco, C.; Cardinale, M.: Nuove frontiere dellí allenamento sportive : le vibrazioni. Effetti sul comportamento meccanico del musculo scheletrico. Coaching and Sport Science Journal, Vol. 3., No.1., 1998, pg. 53-59.

Bosco, C.; Cardinale, M.; Tsarpela, O.; Colli, R.; Tihanyi, J.; von Duvillard, S.P.; Viru, A. : The influence of whole body vibration on jumping performance; Biology of Sport, Vol. 15., No. 3., 1998, pg. 157-164.

Bosco, C.; Cardinale, M.; Tsarpela, O.: Influence of vibration on mechanical power and electromyogram activity in human arm flexor muscles; Eur. J. Appl. Physiol. Vol. 79., 1999, pg. 306-311.

Bosco, C.; Colli, R.; Introini, E.; Tsarpela, O.; Madella, A.; Tihanyi, J.; Viru, A. : Adaptive responses of human skeletal muscle to vibration exposure; Clin. Physiol. Vol. 19., No. 2., 1999, pg. 183-187

Bosco, C.; Colli, R.; Cardinale, M.; Tsarpela, O.; Bonifazi, M. : The effect of whole body vibration on mechanical behaviour of skeletal muscle and hormonal profile; In : Lyritis,G. (Red.) : Musculo-Skeletal Interactions, Vol. 2., Hylonome Editions, Hellenic Institute of Osteoporosis, Griekenland.

Flieger, J.; Karachalios, Th.; Khaldi, L.; Raptou, P.; Lyritis, G. : Mechanical stimulation in the form of vibration prevents postmenopausal bone loss in ovariectomized rats; Calcif. Tissue Int. Vol. 63., 1998, pg. 510-514.

Issurin, V.B.; Liebermann, D.G.; Tenenbaum, G. : Effect of vibratory stimulation training on maximal force and flexibility; J. Sports Sci. Vol. 12., 1994, pg. 561-566.

Issurin, V.B.; Liebermann, D.G.; Tenenbaum, G. : Vibratory stimulation training: a new approach for developing strength and flexibility in athletes;

Tenenbaum, G.; Raz-Liebermann, T.; (Red.) : 2nd Maccabiah-Wingate International Congress on Sport and Coaching Sciences : Proceedings, Netanya, Israel, 1993, pg. 206-213.

Issurin, V.B.; Tenenbaum, G. : Acute and residual effects of vibratory stimulation on explosive strength in elite and amateur athletes; J. Sports Sci. Vol. 17., 1999, pg. 177-182.

Jünger, M.; Steins, A.; Zuder, D.; Klyscz, T. : Physikalische Therapie bei Venener-krankungen; Vasa, Vol. 27., 1998, pg. 73-79.

Klyscz, T.; Ritter-Schempp, C.; Jünger, M.; Rassner, G. : Biomechanische Stimulations Therapie (BMS) zur physikalischen Behandlung des arthrogenen Stauungssyndroms; Hautarzt, Vol. 48, 1997, pg. 318-322.

Liebermann, D.G.; Issurin, V. : Effort perception during isotonic muscle contractions with superimposed mechanical vibratory stimulation; J. Human Movement Studies, Vol. 32., 1997, pg..171-186.

Steinbrück, K.; Nicolaus, C. : Prinzipien der Rehabilitation nach Sportverletzungen- Rehabilitation nach vorderem Kreuzbandersatz; Deutsche Zeitschr. für Sportmedizin, Vol. 47., Sonderheft 1996, pg. 268-272.

Weber, R. : Muskelstimulation durch Vibration; Leistungssport, Vol. 27., No.1., 1997, pg. 53-56.

Wolf, S.L.; Binder-MacLeod, S.A. : Neuromotor rehabilitation. Electromyographic biofeedback in the physical therapy clinic; in : Basmajian, J.V. (Red.) : Biofeedback. Principles and practice for clinicians; Williams & Wilkins, Baltimore, USA, 1989, pg. 91-103.

Yessis, M. : Vibrational devices; Fitness and Sports Review International, Vol. 27, No. 2., April 1992, pg. 67.