handdator

Visa fullständig version : Konditionscykling?


Metallica
2005-11-01, 00:51
Om man vill kompletera styrketräning med, säg att sitta på motionscykeln 2 gånger i veckan, vilket upplägg tror ni skulle funka bäst då? Dvs att ge så bra kondis som möjligt, utan att för den sakens skull påverka muskeltillväxten negativt.

Är det 20 minuter på cykeln, eller 30, eller 40? Låg intensivet, hög, intervall? Ellervad? Ni som har erfarenhet och synpunkter kan väl dela med er

6-Pack
2005-11-01, 13:22
Om man vill kompletera styrketräning med, säg att sitta på motionscykeln 2 gånger i veckan, vilket upplägg tror ni skulle funka bäst då? Dvs att ge så bra kondis som möjligt, utan att för den sakens skull påverka muskeltillväxten negativt.

Är det 20 minuter på cykeln, eller 30, eller 40? Låg intensivet, hög, intervall? Ellervad? Ni som har erfarenhet och synpunkter kan väl dela med er


Jag har spinning 2 ggr i veckan och brukar hålla på i 20min väldigt intensivt.
Och det har gett goda resultat.

hgus
2005-11-01, 23:31
Om du vill ha bättre kondis på 30-40 minuter på motionscykel skulle jag rekomendera intervaller. Något i stil med följande:

uppvärmning 10 min
3-5 intervaller á 5-8 min vila 2-3 min emellan
nedvarvning 5-10 min

Intervallerna skall köras i ett tempo som är jobbigt men inte max. Det är att rekomendera att det känns som om du kunde köra en intervall till efteråt.

Ett annat alternativ är korta intervaller. Men då bör du ha lite träning i bagaget först.

Uppvärmning 10 min
5-8 intervaller á 1 minut vila 1 minut
Nedvarvning (viktigt för att bli av med mjölksyra) 10 min

Här skall du köra stenhårt i intervallerna. Alldeles under max.