handdator

Visa fullständig version : Jobbar som telefonförsäljare :/


capoje
2005-10-31, 23:46
Jag har då ett skitjobb då jag säljer vid telefon , jag ringer runt till kunder på boxer och ska sälja kanaler.

Nån som har nå feta tips för telefonförsäljning så man säljer extra bra :D

Nån som kanske är kunnig inom just telefonförsäljning som har nåt vettigt o tipsa om , då jag själv är antingen kass eller rent ut sagt har otur då de flesta säljer bättre än mig. Även fast jag är rätt kunnig och snackar som de andra anställda.

Frippe_L
2005-10-31, 23:50
Jag har då ett skitjobb då jag säljer vid telefon , jag ringer runt till kunder på boxer och ska sälja kanaler.

Nån som har nå feta tips för telefonförsäljning så man säljer extra bra :D

Nån som kanske är kunnig inom just telefonförsäljning som har nåt vettigt o tipsa om , då jag själv är antingen kass eller rent ut sagt har otur då de flesta säljer bättre än mig. Även fast jag är rätt kunnig och snackar som de andra anställda.

Säg att du kan ordna piratkort till några kanaler ni inte ens har på progammet egentligen (vilka det nu är) :naughty:

Dissector
2005-10-31, 23:52
Ta någon snabbkurs i social engineering eller liknande ;)

Hade en gammal lärare som varit försäljare. Har för mig det gällde brandvarnare. under kursens gång skulle instruktören göra en demonstration, och valde min lärare som "kund". Han var helt och hållet med på det hela och beslutade sig för att hela tiden säga emot och minsann stå på sig. Det slutade med att min lärare stod helt ställd och hade inte ett knyst kvar att säga och var fullkommligt övertygad av att han behövde brandvarnaren, fast han var helt och hållet med på det =) rätt kul vad såna kan. Gå någon sådan kurs och vi kommer alla ha Boxers nya kanaler om några månader ^^

larre
2005-10-31, 23:58
Ge fan i att ljug för kunderna så slipper jag berätta sanningen för dom sedan när dom ringer in och är flyförbannade.
Var ärlig och svara ärligt på priser och uppgifter när kunden frågar.

Berätta att vi har allsvenskan, premier leauge, elitserien, serie-a, nhl och lite nba på c+ sport och 25 nya filmtitlar direkt från bioduken på c+ film och att vi endast tar ut 140kr/mån för vårt c+ paket så du hamnar på 299kr/mån är helt fantastiskt. Jag krängde iväg c+ för över 1000kr förra månaden och jag får bara en tredjedel av den provision du får.
Folk köper sporten jääkligt fort.

Ifall dom har knodds så förklara att vi har världens bästa barnkanal - disneychannel och ifall kunden tillhör de 50% som har mux5 så kan du förklara att vi har kanalen Showtime som sänder action/thrillers 24/h dygn för endast 29kr/mån.

Ifall du ändå känner att du har problem så tala med din TL så kan hon garanterat hjälpa dig sälja mer och i annat fall så kan du tala med Bobbo Dahlen då han är säljansvarig på det kontaktcenter du jobbar på och är en mycket trevlig och duktig kille, han kan garanterat hjälpa dig.

capoje
2005-11-01, 00:14
Ge fan i att ljug för kunderna så slipper jag berätta sanningen för dom sedan när dom ringer in och är flyförbannade.
Var ärlig och svara ärligt på priser och uppgifter när kunden frågar.

Berätta att vi har allsvenskan, premier leauge, elitserien, serie-a, nhl och lite nba på c+ sport och 25 nya filmtitlar direkt från bioduken på c+ film och att vi endast tar ut 140kr/mån för vårt c+ paket så du hamnar på 299kr/mån är helt fantastiskt. Jag krängde iväg c+ för över 1000kr förra månaden och jag får bara en tredjedel av den provision du får.
Folk köper sporten jääkligt fort.

Ifall dom har knodds så förklara att vi har världens bästa barnkanal - disneychannel och ifall kunden tillhör de 50% som har mux5 så kan du förklara att vi har kanalen Showtime som sänder action/thrillers 24/h dygn för endast 29kr/mån.

Ifall du ändå känner att du har problem så tala med din TL så kan hon garanterat hjälpa dig sälja mer och i annat fall så kan du tala med Bobbo Dahlen då han är säljansvarig på det kontaktcenter du jobbar på och är en mycket trevlig och duktig kille, han kan garanterat hjälpa dig.


Inge fler tips då? Nåt du glömt kanske , annars kan du gärna skriva på pm hur du inledde och ungefär hur ett samtal såg ut för just dig.

mini
2005-11-01, 00:29
Inge fler tips då? Nåt du glömt kanske , annars kan du gärna skriva på pm hur du inledde och ungefär hur ett samtal såg ut för just dig.
Haha, här har killen berättat vad du ska säga, och du undrar om han inte kan skriva manus till dig?
Bästa tipset för försäljning är att lyssna på vad kunden faktiskt säger och hitta det som kunden vill köpa. Är kunden intresserad av film? Ja men sälj det då. Sport? Natur? Jag vet inte vad ni har för utbud, men hitta vad som tilltalar just den kunden du har i telefon just då. Färdigskrivna manus suger.

larre
2005-11-01, 00:40
Inge fler tips då? Nåt du glömt kanske , annars kan du gärna skriva på pm hur du inledde och ungefär hur ett samtal såg ut för just dig.

Nja det gäller bara att vara ärlig och informera om att "Detta har vi - är det intressant? Varför inte? Så du ska inte se elitserien i år? Vill inte du se fillmer i vinter när det är kallt o jävligt ute? Tänk vad glad ungarna skulle bli ifall dom kom hem från skolan och det var disneychannel på tv´n! Showtime kostar så lite och ger så mkt film osv osv..."
Går det inte sälja så går det inte, bara att tacka för samtalet och önska kunden en trevlig kväll och se till att ringa nästa kund så fort som möjligt så att du hinner med så många som möjligt.

Jag pushar inte mina kunder så mkt, vet hur jävligt det är att behöva sitta och styra bort någon påstridig försäljare som vägrar ge sig, men jag vet att det kan behövas lite pushing för att få iväg någon kanal ifall kunden vägrar få tummen ur röven.

Men jag jobbar inte på sälj så jag tror att du egentligen skall snacka med de som har hand om den delen, vet säkert mkt mer än mig om den här delen och dom kan säkert knepen, men som sagt se till att vara ärlig för det vet du att du skulle uppskatta ifall någon telefonförsäljare ringde dig.

Sen borde du inte se det som ett skitjobb, du kan göra rätt ok med pengar på det och det behöver inte vara så jäkla hemskt, gäller bara att ha rätt inställning - allt är vad man gör det till.

Se till att vara på ett gott humör och försök behåll det även fast 10 kunder på raken har varit arga/ointresserade så fortsätt bara mata samtal så kommer du komma fram till någon som är intresserad.

larre
2005-11-01, 00:46
Ha inget jäkla manus, samtalet blir så jävla framstånkat och fel...
Var naturlig och försök framstå så lite som en försäljare som möjligt.

Mina samtal börjar med att kunden ringer in och vill ha hjälp med något eller har någon fråga eller bara vill skälla lite på någon =)

Men vi ringer även ut endel till kunder och då skall man 1.presentera sig noga och tydligt 2.förklara vad man har för erbjudande 3.undersöka ifall kunden är intresserad. 4.sälj.

Man kan även: 1.presentera sig noga 2.kollar vad kunden eventuellt kan vara intresserad av 3.säljer

Pellefant
2005-11-01, 01:13
Lyssna efter köpsignaler.

Sheogorath
2005-11-01, 10:05
Haha, här har killen berättat vad du ska säga, och du undrar om han inte kan skriva manus till dig?
Bästa tipset för försäljning är att lyssna på vad kunden faktiskt säger och hitta det som kunden vill köpa. Är kunden intresserad av film? Ja men sälj det då. Sport? Natur? Jag vet inte vad ni har för utbud, men hitta vad som tilltalar just den kunden du har i telefon just då. Färdigskrivna manus suger.

På mitt företag sitter vi med olika projekt. Det innebär att vi har 1 produkt att lansera, och valfriheten hos kunder ligger i småsakerna som huruvida bonusen ska vara vit eller rosa, eller om det ska gälla för 6 eller 12 månader etc.

När det kommer till försäljningsdelen är det SVÅRASTE som säljare att bibehålla den "osäkerhet" som alltid finns i en normal konverstion (ryck inte DET ur sitt sammanhang nu tack), ställt i kontrast till hur det blir när man sålt en produkt flera timmar i veckan, under flera månader. Då kan man produkten som baksidan av sin hand, och att försöka låta "naturlig" då är det svåraste. Det går jättebra om man är på humör, men är man det minsta trött eller grinig är det SÅ lätt att halka in i någon slags automatiserad försäljning. Det fungerar mycket sällan och kunden måste verkligen vilja ha produkten för att det ska gå.

Av den anledningen är PAUSER viktigt. Gå upp 5 min i timmen, sträck på benen, slå en drill, hämta mer kaffe, snacka skit med något etc.

Sen så ÄR manuset viktigt. Det är viktigt därför att det måste vara ett manus som är naturligt för dig. Det projekt jag oftast sitter med har gett mig chansen att testa femtielva olika "ringmallar", och jag har fått se vad som funkar och vad som inte gör det. Den jag använder nu är min helt egna, med det bästa ur vad jag sett, och hört av andra. Att skriva egen ringmall är ett hett tips.

Sen, naturligtvis, anpassa konversationen efter kunden. Är personen skojfrisk? Skoja. Är personen gammal? Använd mer formellt språk. Talar personen dålig svenska eller är född 80 eller senare? Sök Anna Karlsson, säg att du kommit fel och ring till nästa person (om det är ett komplicerat/dyrt projekt). Ingen är ledsen för att slippa en telefonförsäljare hur som helst. Det som fungerar bra som man med pondus i rösten (:D) är att flirta med medelålders kvinnor. Säljer varje gång. Var BOMSÄKER på din sak. Trevar man när kunden frågar förlorar man överhanden och man tappar kunden. Om man inte kan svara med tyngd, säg att "Ah! DET var en intressant fråga. Bra. För att jag ska kunna ge dig ett så korrekt svar som möjligt ska jag fråga kontorschefen. Kan du dröja?" etc.

Det finns tusen tips jag kan ge, men det var ett litet urdrag. Nu ska jag äta havregryn i minimjölk :eating:.

Sheogorath
2005-11-01, 10:13
...förtydligande gällande kund med dålig svenska: kommer jag till någon med icke-svensk-namn (finska namn undantaget) måste jag direkt höra att de har PERFEKT svensk accent för att inte söka "Anna Karlsson" och ursäkta att jag kommit fel. Man jobbar i fyra-timmars-pass med endast provisionsbaserad lön. Jag har inte tid att försöka sälja till någon där min erfarenhet säger mig att de antingen kommer känns sig osäkra och är rädda för att bli lurade p.g.a. språkförbistring, eller har för taskig ekonomi för att lyxa till det. Men som sagt, ingen är ledsen att slippa en telefonförsäljare.

Ervin
2005-11-01, 10:13
jobbar du möjligtvis på Provoice i uppsala?
eller vart jobbar ni grabbar... om det inte är allt för hemligt :D

Kör med ABF:er...

Argument
Betydelse
Fråga

Ge ett bra argument för din produkt.
Få fram betydelsen för kunden.
Och fråga om det låter bra.

Du ska ha gjort en behovsanalys innan. Och du ska tro på produkten. Det stora hela handlar helt enkelt om att få kunden att förstå att han behöver den här varan o det du erbjuder oavsett om han har 10kg exell i förådet som han har köpt här på kollo :naughty: så ska han banneme köpa det där extra kilot av dig bara du skapar o matchar hans behov :hbang:

Sheogorath
2005-11-01, 10:16
jobbar du möjligtvis på Provoice i uppsala?


Vem? Jag? Nej, Lund :).

Lasse Kongo
2005-11-01, 10:21
Hehe, jag har jobbat jävligt mycket med försäljning, och även telefonförsäljning, tror aldrig jag har tjänat så mycket pengar som tfnsäljare, det var ju dock 7-8 år sedan som ja gjorde mitt första tmuppdrag, då drog ja in mellan 4-6k på en lör sön, 4timmarspass, så runt 24k på 32timmars arbetstid, det uppdraget var iofsig lyx, vi ringde till alla som hade parabol och erbjöd ett kort med alla canal+ kanaler osv gratis i 3 mån, och de fick själva höra av sig inom 3 mån OM de ville fortsätta med det, många som sa nej, eh inte direkt =)

Vi fick 5:-per nej och 10:- per ja *rolleyes*

Har jobbat med många andra uppdrag men nu skulle ja aldrig kunna göra det, fyfan, världens vidrigaste jobb nuförtiden, på min tid var det aaaasschysst, men ja kan skriva ner lite tips sen när ja har mer tid.

Sheogorath
2005-11-01, 10:25
Annat hett tips: FÖRDEL EFTER PRISET.

Få kunden att känna att "men det här var en intressant produkt", UTAN att använda huvudargument (t.ex. att den gäller för alla familjemedlemmar). Få kunden att fråga vad det kostar, berätta det och släng SEDAN in huvudargumenetet: "och förresten, nu gäller det....bla bla bla". Då kan man få en "men OJ"-reaktion hos kunden, och hon kan mycket väl köpa på studs. "Men DÅ är det ju jättebra, det tar jag!"

Sheogorath
2005-11-01, 10:30
Hehe, jag har jobbat jävligt mycket med försäljning, och även telefonförsäljning, tror aldrig jag har tjänat så mycket pengar som tfnsäljare, det var ju dock 7-8 år sedan som ja gjorde mitt första tmuppdrag, då drog ja in mellan 4-6k på en lör sön, 4timmarspass, så runt 24k på 32timmars arbetstid, det uppdraget var iofsig lyx, vi ringde till alla som hade parabol och erbjöd ett kort med alla canal+ kanaler osv gratis i 3 mån, och de fick själva höra av sig inom 3 mån OM de ville fortsätta med det, många som sa nej, eh inte direkt =)

Vi fick 5:-per nej och 10:- per ja *rolleyes*

Har jobbat med många andra uppdrag men nu skulle ja aldrig kunna göra det, fyfan, världens vidrigaste jobb nuförtiden, på min tid var det aaaasschysst, men ja kan skriva ner lite tips sen när ja har mer tid.

Öh. Va? För att det ska gå ihop (4000 kronor, din nedre gräns) ska du sälja 25 stycken i kvarten. Att du ens ska komma i kontakt med så många kunder är väl jävligt osannolikt. Jag ställer mig ganska skeptisk, om det inte är något jag missat. Och varför fick ni provision per icke-såld?

Sheogorath
2005-11-01, 10:37
Kongo: kanske räknade fel. *öhm* Tittar över det igen.

Sheogorath
2005-11-01, 10:40
Ok. Jag räknade fel. 12,5 sålda i kvarten behöver du. Det är inte orimligt med ett sådant projekt. Men ändå: varför i helvete kunde ni få provision för en GRATIS-produkt, och dessutom betalt när kunden tackade nej?!

Lasse Kongo
2005-11-01, 10:40
Öh. Va? För att det ska gå ihop (4000 kronor, din nedre gräns) ska du sälja 25 stycken i kvarten. Att du ens ska komma i kontakt med så många kunder är väl jävligt osannolikt. Jag ställer mig ganska skeptisk, om det inte är något jag missat. Och varför fick ni provision per icke-såld?

Du är bra skön du =)

Till att börja med ringde vi endast kunder som hade parabol, och kvällstid när alla var hemma, tm var skapligt nytt då med så alla blev glada typ när vi ringde.

Jag kunde komma komma upp i runt 600 samtal per kväll, där kanske 100-200 tacka ja och sen kan du räkna med 300-400 nej på det med+att vi fick bonus, jävligt bra bonus när vi sålde ett visst antal med.

Jag mata samtal konstant, har tom flera diplom hemma för bästa säljare+ett diplom för en av de 3 bästa vid en faddergala att ta emot mest faddrar, (det var 1000 pers som svarade i hela sverige)

Jag har tom lönespecar kvar, kan faxa dem till dig om du vill se =)

När projektet lades ner så var det just för att vi tjänade för mycket pengar, de gjorde dock om provisionen lite men vi tjänade fortfarande för mycket pengar, så det togs bort efter knappt ett år.

Inte vet jag varför vi fick betalt för nej, inte direkt ngt jag ifrågasatte *rolleyes*

Sheogorath
2005-11-01, 10:43
Du är bra skön du =)

Till att börja med ringde vi endast kunder som hade parabol, och kvällstid när alla var hemme, tm var skapligt nytt då med så alla blev glada typ när vi ringde.

Jag kunde komma komma upp i runt 600 samtal per kväll, där kanske 100-200 tacka ja och sen kan du räkna med 300-400 nej på det med+att vi fick bonus, jävligt bra bonus när vi sålde ett visst antal med.

Jag mata samtal konstant, har tom flera diplom hemma för bästa säljare+ett diplom för en av de 3 bästa vid en faddergala att ta emot mest faddrar, (det var 1000 pers som svarade i hela sverige)

Jag har tom lönespecar kvar, kan faxa dem till dig om du vill se =)

När projektet lades ner så var det just för att vi tjänade för mycket pengar, de gjorde dock om provisionen lite men vi tjänade fortfarande för mycket pengar, så det togs bort efter knappt ett år.

Inte vet jag varför vi fick betalt för nej, inte direkt ngt jag ifrågasatte *rolleyes*

Det låter helt enkelt jävligt sweet. 600 samtal per kväll är grymt. Hur ringde ni upp kunderna?

Lasse Kongo
2005-11-01, 10:48
Det låter helt enkelt jävligt sweet. 600 samtal per kväll är grymt. Hur ringde ni upp kunderna?

Ett under att ja klara den koncentrationen under 4 timmar med alla tjejer där =)

Men jag är flitig när ja vill, sen visste man ju hur mycket pengar man tjäna.

Alla adresser låg inlagda i ett system, har för mig vi slog numret i datorn, alltså inte på en tfn, utan knappra in det i systemet och tryckte på en knapp så ringde det upp.

Det var tider det *popcorn*

John M
2010-01-20, 00:21
Ett under att ja klara den koncentrationen under 4 timmar med alla tjejer där =)

Men jag är flitig när ja vill, sen visste man ju hur mycket pengar man tjäna.

Alla adresser låg inlagda i ett system, har för mig vi slog numret i datorn, alltså inte på en tfn, utan knappra in det i systemet och tryckte på en knapp så ringde det upp.

Det var tider det *popcorn*

Finns det något bra TM.jobb du kan rekommendera idag? Gärna i Stockholm. Vill köra deltid och helger.