handdator

Visa fullständig version : Äntligen finns ett riktigt beslut om efedrin


Nitrometan
2005-10-31, 11:38
Äntligen. Det har varit ett jävla hattande framochtillbaka. Livsmedelsverket och Läkemedelsverket har hänvisat till varandra och ingen har haft koll på vad som gäller "i verkligheten". Dessutom har de båda två hänvista till att kommunerna ska se till att butiker (typ hälsokost) följer alla aktuella lagar.

Men nu är äntligen båda två inne på samma linje. Då kanske det blir lättare att styra upp?

Läkemedelsverket säger: http://www.mpa.se/observanda/obs05/050906_efedrin.shtml

Livsmedelsverket säger: http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=12037

Beslutet gäller fr.o.m. 2005 09 01 så jag är säkert inte först med detta, men jag tänkte att det kunde vara bra att ta upp så här. Så att alla vet vad som gäller.

Bara att gå till sin husläkare och skaffa recept nu då... :laugh:

RassK
2005-10-31, 11:40
Undra vad man ska ha för sjukdom för att få ut lite xD

Nitrometan
2005-10-31, 11:48
Ett förslag är fetma. Eller kronisk hosta, det finns bra hostmediciner med efedrin i.

Prata med din läkare, om h*n är fantasifull och förstående så hjälper h*n dig att komma på nåt.

HerrArne
2005-10-31, 12:04
Mot allergier kan man ju tänka sig det. Även om det finns betydligt mer skonsamma medel nuförtiden. Ytterst tveksamt om det ens finns 'rent' efedrin som läkemedel att tillgå i Sverige?

Davil
2005-10-31, 14:52
bra

Naesetgrabb
2005-10-31, 15:14
Förstår inte varför det inte legaliseras... det är inte efedrinet som gör att man får stroke. Det är enbart beroende på personen ifråga.

jwzrd
2005-10-31, 15:33
Förstår inte varför det inte legaliseras... det är inte efedrinet som gör att man får stroke. Det är enbart beroende på personen ifråga.

Skönt, så fick alla det fastslaget en gång för alla! :thumbup:

Jan
2005-10-31, 15:53
Betyder detta att efedrin nu också är förbjudet att ta vid träning?

Honn
2005-10-31, 16:00
Betyder detta att efedrin nu också är förbjudet att ta vid träning?
Som jag förstår det är det bara klargjort att ingen får sälja det.

Yankeee
2005-10-31, 17:46
Förstår inte varför det inte legaliseras... det är inte efedrinet som gör att man får stroke. Det är enbart beroende på personen ifråga.

Precis liksom ba. Det är ju liksom samma sak med pistol len. Det är ju svennen som skjuter va ba som det beror på liksom.

Naesetgrabb
2005-10-31, 17:46
Skönt, så fick alla det fastslaget en gång för alla! :thumbup:

Hävdar du motsatsen eller?

Kraggen
2005-10-31, 18:16
Precis liksom ba. Det är ju liksom samma sak med pistol len. Det är ju svennen som skjuter va ba som det beror på liksom.

Skönt och se folk med lite humor i Sumpan..(Sundbybergs Lacrosse Lag undantag dock) :hbang:

jwzrd
2005-10-31, 20:10
Hävdar du motsatsen eller?

Jag hävdar ingenting, tyckte det var praktiskt att såna som du kan komma och sätta saker rakt emellanåt. Jag menar, så slipper folk läsa studier och hålla sig ajour.

Cilia
2005-10-31, 20:52
Förstår inte varför det inte legaliseras... det är inte efedrinet som gör att man får stroke. Det är enbart beroende på personen ifråga.
hur tänkte du nu eg?
du menar att personen skulle fått stroke iaf oavsett om den nyttjade efedrin eller inte?

Naesetgrabb
2005-10-31, 22:19
hur tänkte du nu eg?
du menar att personen skulle fått stroke iaf oavsett om den nyttjade efedrin eller inte?

Det är inte efedrinet i sig som orsakar stroken. Det beror på fler omständigheter.. ex. En stressad, överviktig man som jobbar mycket övertid. Tar efedrin för att orka mer, dämpa sin hunger då han inte hinner äta, samt för att "mirakelmedicinen" ökar förbränningen. Med tanke på att han redan är stressad och då säkerligen utsöndrar en hel del stresshormoner, samt att när han tar efedrinet så ökar utsöndringen av adrenalin vilket leder till höjt blodtryck och ännu mer utsöndring av stresshormoner. Hade han styrketränat hade detta motverkat utsöndringen av stresshormoner, men icke. Det hela leder till att han får en stroke.

Jag fick förklarat för mig av en nutriotinist (stavas?) när jag var i Ft.Lauderdale på GNC att det i USA inom 1 års tid kommer att införas en legalisering av efedrin just pga av det INTE är efedrinet I SIG som gör att personen i fråga får stroke. Det beror på fler omständigheter! Sköter man sin träning, vattenintag samt dosering så skall det inte vara några problem att ta effe.

Borde koffein förbjudas bara för att det är farligt om man överdoserar? :furious:

WHITEFOLKS
2005-10-31, 22:28
efedrin är lagligt redan idag i USA. Det säljs "over the counter". Grejen är att det inte får säljas som viktminskningspreparat, det säljs som vasodilator.

Naesetgrabb
2005-10-31, 22:33
efedrin är lagligt redan idag i USA. Det säljs "over the counter". Grejen är att det inte får säljas som viktminskningspreparat, det säljs som vasodilator.

Okok:p var där i somras så:) Dom hade det ej att sälja på GNC då iaf.

WHITEFOLKS
2005-10-31, 22:35
Nej precis, de säljer det ju inte på GNC och så, det är ju för att det ska användas i "allergi/astmasyfte" (för att vidga luftrören har jag för mig). Men det har varit tillåtet "hela tiden".

Entity
2005-11-01, 01:24
Borde koffein förbjudas bara för att det är farligt om man överdoserar? :furious:


Är inte vatten också farligt då ? :) Anseliga mängder på runt 2000 liter ska man ju tom kunna bli full av :) på grund av den promille alkohol i :)

Naesetgrabb
2005-11-01, 01:35
Den tänkte du länge på va? :) Keep up the good work Einstein!

Cerberus
2005-11-03, 00:15
hmm ja efedrin e ju svårt att få tag på :P

Pez
2005-11-03, 00:52
hmm ja efedrin e ju svårt att få tag på :P
Jag kan fixa en gubbe Kola på studs.. betyder det att det borde vara lagligt? *slap*

Tänk till lite ffs.

userfriendly
2005-11-03, 11:23
tycker det är skitbra att det är olagligt. Om det däremot minskar användningen av det tvivlar jag starkt på..

HerrArne
2005-11-03, 13:04
tycker det är skitbra att det är olagligt. Om det däremot minskar användningen av det tvivlar jag starkt på..

Jo det är klart att det gör. Ur ett bor-inte-på-gymmet-svenssonperspektiv. Skulle tro att en tämligen överväldigande del av befolkningen inte känner någon som de vet handlar på svarta marknaden med mediciner.

Jag gör iallafall inte det. Känner någon slik, alltså. :)

userfriendly
2005-11-04, 08:44
Jo det är klart att det gör. Ur ett bor-inte-på-gymmet-svenssonperspektiv. Skulle tro att en tämligen överväldigande del av befolkningen inte känner någon som de vet handlar på svarta marknaden med mediciner.

Jag gör iallafall inte det. Känner någon slik, alltså. :)

njea men många i tävlingssammanhang känner nog folk...
att det inte används av "motionärer" är bara jättebra..

HerrArne
2005-11-04, 09:26
njea men många i tävlingssammanhang känner nog folk...
Jo, du har naturligtvis rätt i det. Jag har aldrig tävlat, men under åren har man ju faktiskt blivit erbjuden allsköns jox av folk. Även om det var ett tag sedan sist... :D


att det inte används av "motionärer" är bara jättebra..
Bäst hade varit om det inte användes av tävlande, eller kanske snarast om de som önskar laborera med mediciner lät bli att tävla. Enligt min personliga uppfattning, då.

Fast både Livsmedelsverket och Läkemedelsverket är garanterat mer intresserade av den större otränade massa som alltsomoftast desperado-bantar än den lilla minoritet som är vältränade och deffar kontrollerat...

Fatalist
2005-11-04, 17:21
Löjligt förbud.

Effedrin är inte direkt vårat största samhällsproblem. Låt de som vill använda ett lite starkare koffein göra det!

HerrArne
2005-11-04, 20:17
Löjligt förbud.

Effedrin är inte direkt vårat största samhällsproblem. Låt de som vill använda ett lite starkare koffein göra det!

Titta lite på vad det gör med seratonin/dopamin nivåerna vid ur deffsynpunkt effektiva nivåer och se sen om du fortfarande vill jämföra med koffein... ;)

Men; Vi skall väl inte diskutera dopingklassade substanser här?

Kontentan för min del är att jag anser beslutet som tagits (se första post i tråden :) ) bra.

myggan
2005-11-04, 23:55
är det sant att sverige är ett av de få länder som förbjuder försäljning av efedrin?

enligt hörsägen skall våra grannländer sälja det? I alla fall Danmark?

stämmer detta?

Sverker
2005-11-05, 07:01
Men ta skiten då !

Kör några veckor så att rutorna kommer fram så är allt färdigt. Livstidsgaranti också.


Jag blir heligt förbannad *grr27* .

Efedrinet finns för att vi har en kultur som accepterar droger. Snabbt och enkelt skall det vara.
Att använda efedrin är precis lika effektivt som att tillbe en helig lerfigur med tre ögon och fem fötter. Be om oändlig visdom och rutor på magen och se vad som händer.


Vägen till bra form går genom att läsa på om näringslära, fråga på Kolozzeum och pröva fram och se vad som fungerar.
Det som fungerar är kunskap, sunt förnuft, tålamod och hårt arbete. Det finns inga genvägar. Kunskapen behåller du i evig tid medan effekten av efedrinet försvinner när du slutar och snabbt växer midjan igen.

Anca
2005-11-05, 08:51
Spelar det någon roll att effedrin inte är "vårt största samhällsproblem" då? Hasch är t ex inte heller vårt största samhällsproblem men det kanske också borde börja säljas fritt? Visst, man kan tycka att det är upp till individen men det finns många individer som gärna tar alla genvägar som finns sen om det är skadligt eller ej.

Efter att ha fått ta en kompis till akuten på grund av preparatet tycker jag att förbudet är BRA!

z_bumbi
2005-11-05, 11:36
är det sant att sverige är ett av de få länder som förbjuder försäljning av efedrin?

Nej.

Perfect Beast
2005-11-06, 13:56
FDA på nöten när dom förbjöd Ephedra baserade stackers! Vad Jag vet får det åter igen börja säljas inom snar framtid ( i USA )men varje kapsel får max innehålla en viss mängd!

Sen är väl FDA stämda av ett flertal företag för dom förbjöd Epherda produkter utan kunna bevisa något negativt om dom!

För inte vet vad är FDA är så prova Google

Sverker
2005-11-06, 15:17
FDA på nöten när dom förbjöd Ephedra baserade stackers! Vad Jag vet får det åter igen börja säljas inom snar framtid ( i USA )men varje kapsel får max innehålla en viss mängd!

Sen är väl FDA stämda av ett flertal företag för dom förbjöd Epherda produkter utan kunna bevisa något negativt om dom!

För inte vet vad är FDA är så prova Google

Hur kan du ens tro att det amerikanska läkemedels- och livsmedelsverk skull göra en felbedömning och få på nöten av några tillverkare av efedrin :confused:

Perfect Beast
2005-11-06, 15:39
Hur kan du ens tro att det amerikanska läkemedels- och livsmedelsverk skull göra en felbedömning och få på nöten av några tillverkare av efedrin :confused:

skojar du eller? Läs förra Muscular Development

Sverker
2005-11-06, 15:51
skojar du eller? Läs förra Muscular Development


Varför skulle jag skoja ?
Vad man än tycker om myndigheter så dominerar FDA oss alla. Det som FDA säger och gör gäller alla, både inom och utanför USA.

Vad står i den tidningen då ?

Perfect Beast
2005-11-06, 16:12
Varför skulle jag skoja ?
Vad man än tycker om myndigheter så dominerar FDA oss alla. Det som FDA säger och gör gäller alla, både inom och utanför USA.

Vad står i den tidningen då ?

lite från nätet..
http://www.cbsnews.com/stories/2005/04/14/health/main688269.shtml
http://www2.ncaa.org/media_and_events/association_news/association_updates/2005/april/0415_ephedra.html
http://www.hsrmagazine.com/hotnews/54h141316555049.html

Verkar som det kommer säljas i doser under 10mg!

Sverker
2005-11-06, 16:54
Nu är jag ingen expert på amerikansk lagstiftning men det där säger mig just ingenting.

En delstatsdomare har förklarat att FDA gjort en felaktig bedömning och kräver att de ska redovisa att efedrin är farligt eller upphäva förbudet.



Vad jag vet så ligger bevisbördan på tillverkaren. FDA begär in ytterligare uppgifter och bedömmer därefter vad tillverkarens bevis är värt.

Perfect Beast
2005-11-06, 16:58
Nu är jag ingen expert på amerikansk lagstiftning men det där säger mig just ingenting.

En delstatsdomare har förklarat att FDA gjort en felaktig bedömning och kräver att de ska redovisa att efedrin är farligt eller upphäva förbudet.



Vad jag vet så ligger bevisbördan på tillverkaren. FDA begär in ytterligare uppgifter och bedömmer därefter vad tillverkarens bevis är värt.

Nej det är lite luddigt men det verkar som det får säljas i den Staten men som är det något dravvel Stae Law och Federal Law! Man kan ju alltid hoppas det får finnas kvar så slipper den Svarta Marknaden gynnas med Effe med... som läget som råder nu har det ju skett en stor prisökning på priset på Effe på den svarta marknaden

Fairing
2005-11-06, 17:04
Inom EU så är det tillverkningsförbud på kosttillskott innehållande Ma huang , Effedrin mm sedan April 2004 så nog måste priserna på svarta marknaden stiga ;)

Perfect Beast
2005-11-06, 17:19
Inom EU så är det tillverkningsförbud på kosttillskott innehållande Ma huang , Effedrin mm sedan April 2004 så nog måste priserna på svarta marknaden stiga ;)


Synd bara att dom låter Läkemedelsbolagen ta kontrollen på det mesta som fungerar och tvingar på folk produkter till ett pris på flera hundra procent dyrare som dom måste köpa på apoteket och tyvärr ser det ju ut som dom vill ha in flera produkter som dom kan tjäna pengar på när dom insett vilken guldgruva kosttillskotts branschen är om Läkemedelsbolagen får ta över den delen med. Vem vet om 5år kanske man får köpa Vassle Isolat för 700:- för 250gram på Apoteket… Koffein tabletterna har ju redan hamnat där!

Sverker
2005-11-06, 18:32
Nu är vi tillbaka där igen :(


Bort med skiten och se till att mäniskor tänker lite själva. Jag blir uppriktigt förbannad på denna drogkultur *grr27*

Hade efedrin fungerat så hade ALLA sett ut som fotomodellerna i underklädsreklamen.

Nitrometan
2005-11-06, 19:32
Nu är vi tillbaka där igen :(


Bort med skiten och se till att mäniskor tänker lite själva. Jag blir uppriktigt förbannad på denna drogkultur *grr27*

Hade efedrin fungerat så hade ALLA sett ut som fotomodellerna i underklädsreklamen.
Precis. Vad hände med vilja, disciplin och hårt arbete?

Ska man ner i kroppsfett är det kaloriunderskott och kardio som gäller.

Perfect Beast
2005-11-06, 20:40
Nu är vi tillbaka där igen :(


Bort med skiten och se till att mäniskor tänker lite själva. Jag blir uppriktigt förbannad på denna drogkultur *grr27*

Hade efedrin fungerat så hade ALLA sett ut som fotomodellerna i underklädsreklamen.

Nja Effe är väl ganska överskattat som "fat-burner" då den måste Stackas för att fungera! För "hobby" deff är den ganska onödig...då man kommer långt med bra kost! Har iofs aldrig provat rent Efedrin då jag anser att det inte är något att lägga pengarna på!

Perfect Beast
2005-11-06, 20:44
Precis. Vad hände med vilja, disciplin och hårt arbete?

Ska man ner i kroppsfett är det kaloriunderskott och kardio som gäller.

Nja du... Hård träning och en bra diet så behövs ingen överdriven Cardio heller för att få en normal deffad fysik.

Tror du förövrigt att Effe mm är något supermedel man tar så rinner fettet av och musklerna hoppar på plats?

Nitrometan
2005-11-06, 23:08
Nja du... Hård träning och en bra diet så behövs ingen överdriven Cardio heller för att få en normal deffad fysik.
Överdriven? Nä, det sa jag aldrig något om. Men eftersom det handlar om att göra av med fler kalorier än man stoppar i sig kan kardio hjälpa till. Givetvis måste en bra, hård styrketräning finnas i botten. Men det förutsätter jag att folk utgår ifrån på en bräda som den här.

Tror du förövrigt att Effe mm är något supermedel man tar så rinner fettet av och musklerna hoppar på plats?
Nä, det har jag aldrig påstått. Tyckte du att jag sa det?
Jag har styrketränat i 13 år. Har provat en hel del olika sätt att träna och olika dieter. Jag har haft kroppsfett under 8%. Jag har testat mina teorier. Jag vet ganska bra vad min kropp behöver...

Det finns inga magiska piller. Särskilt inte bland de lagliga produkterna.

Om de nu har receptbelagt efedrin, vilket är bra, och minskat ner de receptfria koffeinpillrena till 30 x 100 mg baserat på ett litet antal dödsfall. Vad ska de då göra med Alvedon? Förra året hade vi i Sverige 1600 allvarliga förgiftningsfall med Alvedon. Några ledde till döden. Jag vill inte på nåt sätt förringa de andra dödsfallen (efedrin och koffein) men de här är fler, då borde läkemdelsverket reagera på dem med tycker man.

Krampus
2005-11-06, 23:35
Synd bara att dom låter Läkemedelsbolagen ta kontrollen på det mesta som fungerar och tvingar på folk produkter till ett pris på flera hundra procent dyrare som dom måste köpa på apoteket och tyvärr ser det ju ut som dom vill ha in flera produkter som dom kan tjäna pengar på när dom insett vilken guldgruva kosttillskotts branschen är om Läkemedelsbolagen får ta över den delen med. Vem vet om 5år kanske man får köpa Vassle Isolat för 700:- för 250gram på Apoteket… Koffein tabletterna har ju redan hamnat där!


Sanning. :thumbup:

Perfect Beast
2005-11-07, 09:52
Om de nu har receptbelagt efedrin, vilket är bra, och minskat ner de receptfria koffeinpillrena till 30 x 100 mg baserat på ett litet antal dödsfall. Vad ska de då göra med Alvedon? Förra året hade vi i Sverige 1600 allvarliga förgiftningsfall med Alvedon. Några ledde till döden. Jag vill inte på nåt sätt förringa de andra dödsfallen (efedrin och koffein) men de här är fler, då borde läkemdelsverket reagera på dem med tycker man.

Givetvis är det så... Men allt handlar ju om att Läkemedelsindustrin har sett en ny guldgruva nämligen kosttillskott.

Saker och ting hamnar inte på Apoteket för allmänhetens bästa utan för det finns pengar att tjäna på produkterna och vad kan vara bättre än att knyta upp det till ett fåtal stora läkemedelsbolag som kan sätta vilka priser dom vill. Jag menar dom vill ju ta bort C-vitamin tabletter och andra vitaminer för folk kan överdosera ”vilket är deras eget påhitt" för att få in det på Apoteket för att få ut samma produkt som tidigare med några 100% i prispåslag.

Du kan dricka sönder din lever, röka dig till cancer eller andra trevliga sjukdomar, missbruka diverse receptfria läkemedel helt öppet men låt djävulen ta dig om du köper Friggs C-vitamin brus på ICA. Är ju så sjukt att man nästan blir stumm.

En stor Kopp kaffe ger ca 100-300mg Coffein *screwy* :thumbup:

z_bumbi
2005-11-07, 10:24
Men allt handlar ju om att Läkemedelsindustrin har sett en ny guldgruva nämligen kosttillskott.

Efedrin har ju varit läkemedelsklassat under väldigt lång tid så hur har någon sett en ny guldgruva i det fallet? Efedrin är ju dessutom receptbelagt och det säljs i Sverige inga rena efedrinpreparat vad jag vet.
Att mindre renade former av efedrin tidigare har gått under livsmedelslagstiftingen är något som förundrat ganska många och nu är det ju bara fixat så det ligger i rätt fack.


Det som varit aktuellt under senare tid är glukosamin och där var reklamen från kosttillskottsbranchen inte överenstämmande med lagen så jag förstår att det blev enkelt för läkemedelsbolagen att gå och ta över.
Iofs har man behov av glukosamin så blir det oftast billigare att få det på recept då väldigt få bara äter glukosamin för sina leder.

Nitrometan
2005-11-07, 10:34
Precis. Nu har vi äntligen fått ett konsekvent beslut.

Angående glukosamin så kan man köpa "veterinärvarianten" och säga att det är till hunden i många djuraffärer eller hos en veterinär. Minst lika bra.

Stålkrull
2005-11-07, 15:16
Esellt, z_bumbi, Pez m.fl som under så många år påstått att alla former av efedraalkaloider varit förbjudna i Sverige.

Nu, och först nu har rätt !

//Janne

Perfect Beast
2005-11-07, 20:10
Efedrin har ju varit läkemedelsklassat under väldigt lång tid så hur har någon sett en ny guldgruva i det fallet? Efedrin är ju dessutom receptbelagt och det säljs i Sverige inga rena efedrinpreparat vad jag vet.
Att mindre renade former av efedrin tidigare har gått under livsmedelslagstiftingen är något som förundrat ganska många och nu är det ju bara fixat så det ligger i rätt fack.


Det som varit aktuellt under senare tid är glukosamin och där var reklamen från kosttillskottsbranchen inte överenstämmande med lagen så jag förstår att det blev enkelt för läkemedelsbolagen att gå och ta över.
Iofs har man behov av glukosamin så blir det oftast billigare att få det på recept då väldigt få bara äter glukosamin för sina leder.


Ryck inte ut en del av en text om du skall svara på något! Vart ser du ens jag nämner Effe i texten du valt klippa ur? Det står Kosttillskott… tillbaka till skolbänken!

Jag skrev i generell mening så är ju nya EU direktivet sjukt om dom får igenom det inget annat.

z_bumbi
2005-11-07, 21:02
Esellt, z_bumbi, Pez m.fl som under så många år påstått att alla former av efedraalkaloider varit förbjudna i Sverige.

Nu, och först nu har rätt !

//Janne

Det har varit förbjudet att sälja men tillsynen har legat hos livsmedelsverket och därmed i förlängningen hos kommunerna som inte har gjort det de ska.


Perfect Beast: Tråden handlar om efedrin?

mangs
2005-11-08, 08:41
Stålkrull, var har du hållt hus, vi har saknat dig!

Perfect Beast
2005-11-08, 09:57
Nu är vi tillbaka där igen :(


Bort med skiten och se till att mäniskor tänker lite själva. Jag blir uppriktigt förbannad på denna drogkultur *grr27*


Jag hoppas ju verkligen att du inte använder ALA? när du är så trött på drogkulturen. För du vet väl att det är receptbelagt i flertal länder och används för behandling av Diabetes typ II men du kanske skiljer på sånt? :thumbup:

Davil
2005-11-08, 11:01
Jag hoppas ju verkligen att du inte använder ALA? när du är så trött på drogkulturen. För du vet väl att det är receptbelagt i flertal länder och används för behandling av Diabetes typ II men du kanske skiljer på sånt? :thumbup:
På vilket sätt är ALA en drog menar du då?

Menar du att man kan lägga ALA och effe i samma fack då eller ? *rolleyes*

jwzrd
2005-11-08, 11:37
På vilket sätt är ALA en drog menar du då?

Menar du att man kan lägga ALA och effe i samma fack då eller ? *rolleyes*

Välj ordet medicin istället för drog så kanske tom du förstår.

Davil
2005-11-08, 12:53
Välj ordet medicin istället för drog så kanske tom du förstår.
Det får du gärna göra, själv väljer jag gärna ordet antioxidant för ALA och medicin/drog för efedrin.

Trance
2005-11-08, 17:40
Ryck inte ut en del av en text om du skall svara på något! Vart ser du ens jag nämner Effe i texten du valt klippa ur? Det står Kosttillskott… tillbaka till skolbänken!

Jag skrev i generell mening så är ju nya EU direktivet sjukt om dom får igenom det inget annat.

Nej det är inte sjukt, det är till för att hindra tillverkare som tillsätter extrema mängder av extra vitaminer/mineraler och lockar med NU MED EXTRA!. Detta resulterar att folk får i sig alldeles för mycket extra skit. Bara bra att detta hindras och att man köper sina mineraler vitaminer separat istället för att flingor, proteinpulver och all möjlig skit skall innehålla stora doser.

Sverker
2005-11-09, 19:19
Jag hoppas ju verkligen att du inte använder ALA? när du är så trött på drogkulturen. För du vet väl att det är receptbelagt i flertal länder och används för behandling av Diabetes typ II men du kanske skiljer på sånt? :thumbup:


1. Jag använder inte ALA regelbundet eftersom det är för dyrt. Men visst, det har en bra effekt och jag använder det vid kolhydratladdning.


2. ALA är inte ett läkemedelsklassat preparat i Sverige. I tyskland används det för att mildra oxidativa skador hos diabetes typ II pasienter. Det är den antioxidativa effekten som är intressant där.ALA är inte dopningsklassat. ALA är inte påvisat vara skadligt eller hälsovådligt vid normal dosering i området 200 - 1000 mg. Det finns possitiva effekter att vinna med ALA eftersom det ökar känsligheten för insulin och därmed kan minska risken för diabetes II och dess följdsjukdommar. ALA är inte centralstimulerande.


Räcker det ?

Torre
2005-11-10, 10:15
ALA är inte centralstimulerande.



Koffein är centralstimulerande, ska det också förbjudas tycker du?

Nitrometan
2005-11-10, 10:31
De stora förpackningarna av koffeintabletter är receptbelagda. Nu finns bara 30-förpackningen receptfritt på apoteket.

Annars får du väl dricka kaffe.

Stålkrull
2005-11-10, 12:52
Stålkrull, var har du hållt hus, vi har saknat dig!

:em:

//Janne

Ps. 4/5 av alla mina inlägg har ju borttagna, så jag tror nog att något mods eller admni är glad att jag inte skriver här längre. Men Jag håller ögona på Er! :naughty:

Perfect Beast
2005-11-10, 18:49
1. Jag använder inte ALA regelbundet eftersom det är för dyrt. Men visst, det har en bra effekt och jag använder det vid kolhydratladdning.


2. ALA är inte ett läkemedelsklassat preparat i Sverige. I tyskland används det för att mildra oxidativa skador hos diabetes typ II pasienter. Det är den antioxidativa effekten som är intressant där.ALA är inte dopningsklassat. ALA är inte påvisat vara skadligt eller hälsovådligt vid normal dosering i området 200 - 1000 mg. Det finns possitiva effekter att vinna med ALA eftersom det ökar känsligheten för insulin och därmed kan minska risken för diabetes II och dess följdsjukdommar. ALA är inte centralstimulerande.


Räcker det ?

Japp det räcker! Allt som inte är läkemedelsklassat preparat i Sverige "än" är oki att stoppa i sig med andra ord... hur det ser ut i andra länder spelar alltså ingen roll :thumbup:

Knäböj
2005-11-14, 19:25
Vad ska de då göra med Alvedon? Förra året hade vi i Sverige 1600 allvarliga förgiftningsfall med Alvedon. Några ledde till döden. Jag vill inte på nåt sätt förringa de andra dödsfallen (efedrin och koffein) men de här är fler, då borde läkemdelsverket reagera på dem med tycker man.

Intressant...Enligt det resonemanget skulle Alkohol vara förbjudet och Heroin tillåtet i Sverige... :thumbup:

Knäböj
2005-11-15, 02:11
Japp det räcker! Allt som inte är läkemedelsklassat preparat i Sverige "än" är oki att stoppa i sig med andra ord... hur det ser ut i andra länder spelar alltså ingen roll :thumbup:

Alfa-Liponsyra kommer aldrig bli läkemedelsklassat i Sverige.

everete
2005-11-15, 12:49
Har man 30 tabbar så räcker det antagligen för att "överdosera" koffein.
Så varför ha 100burkarna receptbelagda är knepigt.

Nitrometan
2005-11-15, 14:10
Har man 30 tabbar så räcker det antagligen för att "överdosera" koffein.
Så varför ha 100burkarna receptbelagda är knepigt.
Nej. LD50-dosen för koffein är 10 gram. Alltså 100 st 100 mg tabletter. Därför tog de bort den.

Mental
2005-11-17, 13:05
Nej. LD50-dosen för koffein är 10 gram. Alltså 100 st 100 mg tabletter. Därför tog de bort den.

Vad förutom möjligen priset hindrar någon från att köpa 4 burkar med 30 tabbar?

Ingen som kollade konstigt på mig när jag bunkrade innan receptbeläggningen, köpte 3*250 tabs

Nitrometan
2005-11-17, 14:17
Vad förutom möjligen priset hindrar någon från att köpa 4 burkar med 30 tabbar?
Givetvis ingenting. En aning krångligare bara.

Axon
2005-11-17, 23:27
Det här är lite off-topic och kanske fel att fråga i en sån här tråd men jag försöker ändå: Är Kreatin lagligt i alla länder?

Nitrometan
2005-11-18, 09:48
Det här är lite off-topic och kanske fel att fråga i en sån här tråd men jag försöker ändå: Är Kreatin lagligt i alla länder?
Alla? Hur många finns det, 200?

Ingen aning. Det finns säkert massor med konstiga lagar på olika ställen. Men det finns inget land i västvärlden som förbjuder det. Vad jag vet. Frankrike försökte, eller nån i Frankrike iaf... Men det blev inget av det.

Annars hade du ju kunnat starta en ny tråd så ahde det blivit tydligare.

Axon
2005-11-18, 11:23
Tack för svaret Nitro.

ps.
Ville inte starta en tråd om detta. Kändes onödigt. :)

Danneman
2005-11-19, 08:16
Betyder detta att efedrin nu också är förbjudet att ta vid träning?

Eh... VAKNA!! det har det varit länge.

Jan
2005-11-19, 11:03
Eh... VAKNA!! det har det varit länge.

Vad menar du?

Millard
2005-11-28, 16:55
Läste någonstanns att totalt 200 registrerade dödsfall fanns i USA, av de över 20 000 000 som tagit preparatet. Undrar hur många i USA som varje år dör av fettma och dess följdsjukdommar. De som dött har alla en sak gemensamt, de har missbrukat preparatet på ett sådant sätt att det lätt till döden. Vad jag förstått finns inget dokumenterat fall som visat att någon tagit skada av det, så länge de följt rekomendationerna. Visst finns det några få läkemedel som är godkända att ordinera för viktminskning, men de har bägge en sak gemensamt. Deras biverkningar är jävligt mycket jobbigare än Ephedra, och de fungerar inte speciellt bra. Tro mig, jag vet!

Bredband
2005-11-30, 16:10
Här ett inlägg i debatten: Michael Fumento: Leave Ephedra Alone (http://www.fumento.com/fat/ephedra.html)

Nitrometan
2005-11-30, 23:19
En amerikansk infosida:
http://www.ephedra.com/fda.htm

Moddar: Hoppas denna länken är OK?

Axon
2005-12-01, 02:14
offtopic igen men tycker det känns onödigt att skapa en tråd om detta: Får koffeinet hjärtat att slå snabbare och höjer det blodtrycket?

Obs: frågan har inget att göra med effedrinet. *flex*

Nitrometan
2005-12-01, 09:17
offtopic igen men tycker det känns onödigt att skapa en tråd om detta: Får koffeinet hjärtat att slå snabbare och höjer det blodtrycket?
Ja, på båda frågorna. Åtminstone tillfälligt. Om det är en kronisk effekt har jag ingen aning om.

Nucleus
2005-12-11, 00:50
Hej.
Hva gör egentligen effedrin i kroppen?
Jag fikk hostmedicin av min läkare, 4 veckor förkyld satans hvilket skit.
Da fikk jag Mollipect som innehåller effedrinhydroklorid.

Sverker
2005-12-11, 07:02
Hej.
Hva gör egentligen effedrin i kroppen?
Jag fikk hostmedicin av min läkare, 4 veckor förkyld satans hvilket skit.
Da fikk jag Mollipect som innehåller effedrinhydroklorid.


Påverkar musklerna i lungorna. Får de fina bronkerna ( luftvägarna ) att öppna upp och underlätta andningen. Det är effekten.

Nucleus
2005-12-11, 13:35
Tack


/N