handdator

Visa fullständig version : Antioxidanter - snälla, hjälp mig.


Miko
2002-07-16, 23:05
Fria radikaler vill ingen ha, därför tänker jag diskutera antioxidanter ;)

När ska man ta dem? Före träningen för att ha under träningen, eller efter träningen för att stoppa fria radikal attacker?

Vilka, och hur stor mängd är rekommenderade?
Jag funderar på:

Före träning:
1g C-Vitamin
100mg Grönt Té Extrakt

Efter Träning:
1g C-Vitamin
400mg E-Vitamin (Alpha-Tocopheryl Acetate)
100mg Grönt Té Extrakt

Verkar det bra, saknas det någon, eller för mycket / för lite av någon?
Angående E-Vitamin - ska man ha så mycket, och är Alpha-Tocopheryl Acetate standard E-Vitamin eller någon annan konstig form?

Mycket tacksam för svar, snälla, hjälp mig slåss emot dem onda (höll på att skriva E-Vitaminerna :sleep: ) fria radikalerna!!!1 :laugh:

spinkoo
2002-07-17, 18:25
Varför inte ta alltihop på morgonen. Eftersom det är grova överdoses som avses när man ska åt de antioxidantiska verkningarna lär ju knappas kroppen äta upp dem...

MVH/spinkoo

Frazze
2002-07-17, 19:04
Jag gör som så att jag tar 500mg c-vitamin i tget, då du aldrig kan ta upp ett gram i taget (bryter helt enkelt isär tabletten). Överskottet pissar du ändå ut.

Selen kanske till det där?
Beta Karoten?

Det är iaf vad jag äter

Petrus
2002-07-18, 13:47
En av kroppens absolut kraftigaste atioxidanter är N-Acetyl-Cysteine (NAC). Jag har själv använt det under en längre tid med för mig bra resultat. Jag tar bara 2 tabletter direkt efter träningen och jag märker en tydlig skillnad på återhämtningen mot annars.
NAC gör att glutaionsnivåerna i blodet ökar markant och ger därmed andra fördelar som anbaola signaler i kroppen.

NAC är inte så kännt, men jag har sett fler och fler tillverkare och produkter som innehåller det på senare tid. Inte mycket dyrare är C-vitamin, och fan så mycket bättre!
Vänligen,,,
Petrus

goa_killen
2002-07-18, 22:27
Tinner ---> Var kan man köpa de där Nac som du snackar om?
Verkar ju kanon!!!1

Petrus
2002-07-21, 17:44
Originally posted by goa_killen
Tinner ---> Var kan man köpa de där Nac som du snackar om?
Verkar ju kanon!!!1

Tillverkas av AST...
Vänligen,,,
Petrus

Bamse
2002-07-23, 16:26
Tinner: Har du någon aning om varför inte AST Sverige säljer NAC..?

Den verkar inte vara särskilt populär bland Kolozzeumarna? Jag sökte på NAC, och det enda som kom fram var denna tråd :) Kanske bara Du i hela Sverige som använder NAC, Tinner? :p

Här nedan är i alla fall en artikel om produkten.

http://www.*******.com/research/cribb/NAC-1.htm

Lave
2002-07-23, 16:49
Originally posted by Bamse
Tinner: Har du någon aning om varför inte AST Sverige säljer NAC..?

Den verkar inte vara särskilt populär bland Kolozzeumarna? Jag sökte på NAC, och det enda som kom fram var denna tråd :) Kanske bara Du i hela Sverige som använder NAC, Tinner? :p

Här nedan är i alla fall en artikel om produkten.

http://www.*******.com/research/cribb/NAC-1.htm

Muskelbyggarn säljer NAC. De är iofs slut i väntan på leverans, men ändå :)

Joachim B
2002-07-23, 16:50
Äkta N-Acetyl-Cysteine är svindyrt!!! Fråga vilken kosttillskottstillverkare som helst. Om NAC från AST bara är lite dyrare än c-vitamin så är det inte äkta N-Acetyl-Cysteine, utan snarare Acetyl-Cysteine. I så fall ... AST :smash:

Bamse
2002-07-23, 16:53
Lave: Jo, jag vet att Tobbe säljer NAC. Det var det jag funderade över - varför Tobbe säljer det, men inte AST själva.

Petrus
2002-07-23, 17:14
Vad jag vet så är det Europaleverantören som inte sköter sig riktigt... Kolla in *******.CO.UK så ser ni...

Jocke,
Billigt vet jag inte. Jag tycker inte att det är så dyrt i alla fall.
2.50kr/st för 500mg-kapslar...
Jag tycker att det blir billigt om man jämför med vilken dos C-vitamin som skulle behövas för samma effekt.
Vet iofs inte vad råvarupriset ligger på, så jag ska inte säga för mycket. Hur som helst så tycker jag att det är värt pengarna.
Vänligen,,,
Petrus

Petrus
2002-07-23, 17:19
Blev lite förvirrad nu...
På AST´s sida står det 250mg/kapsel och hos Tobbe 500mg/kapsel... Har ingen burk i närheten så jag vet inte vad det står på dom...
Bara en notis ifall jag skrev fel i inlägget ovan...
Vänligen,,,
Petrus

Bamse
2002-07-23, 17:23
Tinner: http://www.clfshop.com/xt_find_product.asp?name=AST-NAC

Produkten heter ju NAC 500. Betyder inte 500 i detta fall 500 mg? ;)

Petrus
2002-07-23, 17:26
Jo, man skulle ju lätt tro det... Men jag vet fan inte säkert innan jag har kollat på burken.
För 250mg-versionen, kolla till vänster på DENNA (http://www.*******.com/Products/ProductPage.asp?ProdID=20) sidan...
Vänligen,,,
Petrus

Stålkrull
2002-07-23, 23:09
På burken från AST inköpt från Muskelbyggarenstår följande:

"Each capsule of NAC 500 contains 500 miligrams of the purest highest grade N-Acetyl Cysteine."

//Janne

Petrus
2002-07-24, 07:33
Yepp, jag såg det precis...
:)
Vänligen,,,
Petrus

Langster
2002-07-24, 11:23
NAC finns på apoteket också, men man kanske behöver recept.
Jag har använt en behändig brustablett därifrån iaf.

Bamse
2002-07-24, 11:32
Langster: Haha, när du sade det där med brustablett fick jag en déjà vu-känsla :p

Och mycket riktigt, i ett skåp långt inne så ligger det ett rör med 25 brustabletter. Acetylcystein 200 mg.

Är det samma som Du har / har haft, Langster? I så fall är det ju inte NAC, utan snarare AC :)


Förresten - jag tror jag undviker att prova hur som helst. Utgångsdatum är nämligen: 1/10 - 1993. :notme:

Bamse
2002-07-24, 11:36
... gjorde en sökning i FASS.

Verkningssätt
Acetylcystein gör slemmet mer tunnflytande och därmed lättare att hosta upp.

Användningsområde
Acetylcystein används vid långdragna luftrörsbesvär med segt slem (luftrörskatarr, kronisk bronkit).

ERGHM :eek:

Langster
2002-07-24, 13:10
Ja nu vet inte jag skillnaden mellan AC och NAC, men när jag använde de där så kollade jag upp lite om NAC, och det hade samma effekt på slemmet i halsen.

Det funkade iaf jävligt bra mot bronkiten, och dessutom fortsatte jag använda dem sen.

Miko
2002-07-24, 17:13
Det där NAC låter jäkligt intressant. Jag undrar dock om N-Acetyl-L-Cysteine är samma sak som N-Acetyl-Cysteine?
Ha det bra allihopa :)

Petrus
2002-07-24, 17:20
>Miko,
Troligtvis är det samma sak eftersom Cysteinet i den ena versionen är i L-form och i den andra står det inte.
Drar en paralell till Glutamin. När man skriver bara Glutamin så menas ju oftast L-Glutamin.

Men som sagt, jag är inte säker. Jag tror det är samma...
Vänligen,,,
Petrus

Ps. Var hittade du versionen med L-Cysteine? Ds.

Miko
2002-07-24, 23:15
jo, iof, där var jag klantig. Klart det är det samma. Om det finns i en L och D form, är nog L formen den som används, om den ens finns i D form.

Petrus
2002-07-26, 15:50
Läste precis att NAC även verkar ha en positiv verkan på insulin-nivåerna. Dvs att insulinkänsligheten ökar...
Bara fler och fler fördelar med det verkar det som...:D

Forskningen kan hittas på:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12057717&dopt=Abstract
N-acetyl-cysteine treatment improves insulin sensitivity in women with polycystic ovary syndrome.
Fertil Steril. 2002 Jun;77(6):1128-35.
PMID: 12057717

Vänligen,,,
Petrus