handdator

Visa fullständig version : Optimalitet


Big_Vik
2005-10-30, 22:47
Förut åt jag minst 3 portioner havregrynsgröt (givetvis alltid kastrullkokad för micro gav ju högt GI) med en msk. krossade linfrön på + massa andra grejer till frukost, numera får jag på min höjd i mig två, i bästa fall, grova mackor, en frukt och en drink. Innan var jag noga med att äta minst 6 mål om dagen med massor av protein, nu äter jag kanske 3 mål om dagen och lever på drinkar i övrigt, även om längre perioder utan mat inte är en ovanlighet. Långa morgonpromenader var en gång obligatoriskt, imorse gick jag en kort sväng för första gången på jag vet inte hur länge, och fettförbränningen lär knappast ha svarat positivt då jag innan förbarmade mig över några kvarglömda ostbågar. Nog med exempel, dessa faktum tills trots går träningen mot alla odds ändå bättre än förut, jag ökar ganska bra i styrka mot för förr i tiden i alla fall.

Varför?

Jag är inte dum i huvet och såklart medveten om att en fortsättning av min nuvarande livsstil gradvis kommer att transformera mig och min kropp till en korsning mellan Stig-Helmer och en gravid bulldozer ;), men är ändå inte dagens betydelse av total optimalitet något överdriven när inte ens Grub uppenbarligen längre behagar leva som han lär?

Officer
2005-10-30, 22:56
Iallafall jag växer minst lika bra, om inte bättre, samt mår otroligt mycket bättre när jag inte går runt med en Twinlabshaker ute på stan, och äter vitt bröd istället för mörkt.

Scratch89
2005-10-30, 23:01
Optimalitet är alltid svårt.
Jag har själv märkt att jag växer bättre nu än vad jag gjorde i våras, då jag hade sån förbannad koll på allting.
Jag antar att du äter och mår bra, right? Det är ju när man mår bra psykiskt, och inte fysiskt, som allting funkar.
Jag själv mår alltid bäst och tränar hårdast när jag är kär, vet ej varför. Det är det som funkar. Sen om maten hos Elin är för proteinfattig eller har för högt GI spelar ingen roll. Det är ju fortfarande inne i huvudet det mesta sitter.

Diana
2005-10-30, 23:05
underskatta ALDRIG psykets önskan efter ett inte så schemalagt liv, psyket mår bra av att få koppla av lite,
jag tror de kan medföra extra stress att hela tiden leva på ett visst sätt :whipped: (om man tar det till de smått extrema that is ;) )
de sliter på psyket--> mindre ork--> sämmre träning osv *cry*
min teori... OBS teori inte fakta!! :D
jaja

Diana
2005-10-30, 23:07
.
Jag själv mår alltid bäst och tränar hårdast när jag är kär, vet ej varför. .
Såååå sant :bow:
lyckorus hormoner :love:
upp piggande och styrkegivande? :D

Scratch89
2005-10-30, 23:10
Såååå sant :bow:
lyckorus hormoner :love:
upp piggande och styrkegivande? :D
Måste vara något sånt. Även fast testosteronsänkningen kommer med tätare intervaller :naughty:

tp_88
2005-10-30, 23:19
Asså...oroa dig mindre och träna mer.

The Draf
2005-10-30, 23:28
Sömn är nyckeln för mig.

Tricklev
2005-10-30, 23:30
Alltså jag gör som ni säger, är ooptimal och älskar träningen trivs underbart med livet. Men jag växer fan ingenting.

Bullen vad gör jag fel?

Diana
2005-10-31, 00:27
Alltså jag gör som ni säger, är ooptimal och älskar träningen trivs underbart med livet. Men jag växer fan ingenting.

Bullen vad gör jag fel?
kanske mer food är svaret..*popcorn* :eating: :thumbup:

Dumleman
2005-10-31, 00:43
underskatta ALDRIG psykets önskan efter ett inte så schemalagt liv, psyket mår bra av att få koppla av lite,
jag tror de kan medföra extra stress att hela tiden leva på ett visst sätt :whipped: (om man tar det till de smått extrema that is )
de sliter på psyket--> mindre ork--> sämmre träning osv
min teori... OBS teori inte fakta!!
jaja
Gunde Svan tror jag resonerade ungefär likadant. Det finns ett klipp på en ung Gunde Svan i svt's öppna arkiv där det bland annat snackar om vikten av att lyssna på kroppen, att ha lek i träningen osv... :). OBS så uppfattade jag klippet, jag kan ju ha uppfattat fel :).

här är klippet (http://svt.se/content/1/c6/35/50/56/oa-1982-0106-sportnytt-svan-tk005026_hi.asx)

Kebab-Arne
2005-10-31, 00:44
Det som förvånar mig mest är att folk kunde bygga muskler för två år sedan när ingen människa tänkte på att göra efterträningsdrinken isoton. På den tiden t o m Grub hade mjölk i efterträningsdrinken. :eek:






höhöhöhö... *rolleyes*

Solros
2005-10-31, 01:05
Felet är att ofta om man äter "nyttigt" äter man för lite.
Ät något du tycker är gott, då äter du även mer, och blir större.