handdator

Visa fullständig version : Kan man bli fet av för mycket protein ?


internethjälten
2005-10-30, 21:08
Satt och kollade lite på ett kostupplägg och räknade lite fram och tillbaka på vad jag ska stoppa i mig. Men när jag började tänka efter lite så har jag ett svagt minne av att man inte kan bli "tjock" av att äta för mycket protein.

Jag är rätt säker på att jag läst någon stans att om man äter för mycket kolhydrater så kommer kroppen att lagra på sig detta i form av fett men om man skar ner lite på kolhydraterna och ökade på proteinet istället så skulle kroppen göra sig av med överskottet (avföring) och inte lagra på sig det i form av fett.

Så min fråga är : Är ett överskott på protein lika farligt som ett överskott på kolhydrater ?

Tacksam för samtliga svar !

//nicke

dunken16
2005-10-30, 21:10
Ja, allt kcal överskott lagras i princip.

King Grub
2005-10-30, 21:13
Även ett överskott av protein oxiderar till energi. Används inte energin lagras den som kroppsfett. Vid en normal kost är det vanligtvis inte proteinkalorierna som direkt lagras in som kroppsfett, men proteinet bidrar med energi, och vid överskott på energi kommer detta att lagras i, och medan proteinkalorierna oxiderar och används som energi är det fritt fram att lagra in fettkalorier.

Fartman
2005-10-30, 21:45
Även ett överskott av protein oxiderar till energi. Används inte energin lagras den som kroppsfett. Vid en normal kost är det vanligtvis inte proteinkalorierna som direkt lagras in som kroppsfett, men proteinet bidrar med energi, och vid överskott på energi kommer detta att lagras i, och medan proteinkalorierna oxiderar och används som energi är det fritt fram att lagra in fettkalorier.

jag tycker mig minnas att ungefär 20% av energin i protein går till värme..
betyder det att vid ett överskott på en viss mängd protein ger 20% mindre "energi runt midjan" än samma mängd kolhydrater? Eller är dessa 20% redan borträknade när man räknar på att 1g protte ger ca 4kcal?

King Grub
2005-10-30, 21:51
Eller är dessa 20% redan borträknade när man räknar på att 1g protte ger ca 4kcal?

Ja.

Fartman
2005-10-30, 21:53
Ja.
Tack, då vet jag! :thumbup:

Man borde alltså svettas lite mer om man ligger högt på protein eller är jag ute och cyklar?

King Grub
2005-10-30, 21:54
Ja, protein är den mest termogena makronutrienten. Motsvarande procentsiffra för kolhydrat och fett är 7-8 resp 3-4.

Fartman
2005-10-30, 21:57
Ja, protein är den mest termogena makronutrienten. Motsvarande procentsiffra för kolhydrat och fett är 7-8 resp 3-4.

Okej, danke.

Fredrik_
2005-10-31, 08:25
Eller är dessa 20% redan borträknade när man räknar på att 1g protte ger ca 4kcal?

Ja.

"Step #3: Thermic Effect of Food

TEF is the amount of calories that it takes your body to digest, absorb, and metabolize your ingested food intake. This makes up about 5 to 15% of your total daily calorie expenditure. Since the metabolic rate is elevated via this mechanism 10 to 15% for one to four hours after a meal, the more meals you eat per day, the faster your metabolic rate will be. This is a good thing, though. It's far better to keep the metabolism high and eat above that level, than to allow the metabolism to slow down by eating infrequently. Protein tends to increase TEF to a rate double that of carbs and almost triple that of fats so that's one of the reasons why I'm a big fan of protein meals."

Ett litet urdrag från John Berardis "Massive eating"-artikel. Han envisas till skillnad från många andra med att plocka med en faktor för "Thermic Effect of Food" i uppskattning av energibehov. Det beror ju helt på hur man räknar och definierar saker, men om man kör med de vanliga kaloritabellerna, betyder det då att denna faktor absolut inte ska med då sådana effekter redan är inräknade? Eller har jag missförstått och Berardi menar något helt annat med TEF?

King Grub
2005-10-31, 08:45
Den termiska effekten är beroende på energimängden i ett mål. Ett stort mål ger större termisk effekt efter måltiden än ett litet, så samma mängd energi på tre mål ger ungefär samma totala termiska effekt som samma mängd energi uppdelat på sex mål, och där spricker Berardis resonemang. Det blir fler TEF-perioder med sex mål... men dom blir mindre än om målen givit mer energi.

Doktorn
2005-10-31, 18:32
jag tycker mig minnas att ungefär 20% av energin i protein går till värme..
betyder det att vid ett överskott på en viss mängd protein ger 20% mindre "energi runt midjan" än samma mängd kolhydrater? Eller är dessa 20% redan borträknade när man räknar på att 1g protte ger ca 4kcal?


Ännu mer, ur ett 1g protein (4kcal) blir 60% värme. Sedan försvinner ännu mer som värme när vi använder ATP molekylerna som återstående 40% av proteinets energi går till.

internethjälten
2005-10-31, 19:40
Verkar lite "luddigt" det ni skriver och jag vet inte igentligen
eller om jag har fått svar på det jag undrade över då man har
hört talats om "protein-dieter" etc...

Well, de som svarat ska ha tack för att de tagit sig tid till det iaf !


nicke

H.Emanuel
2005-10-31, 19:46
Verkar lite "luddigt" det ni skriver och jag vet inte igentligen
eller om jag har fått svar på det jag undrade över då man har
hört talats om "protein-dieter" etc...

Well, de som svarat ska ha tack för att de tagit sig tid till det iaf !


nicke
Haha. Man fattar noll, eller hur? Vilka ord folk kan

King Grub
2005-10-31, 20:02
Verkar lite "luddigt" det ni skriver och jag vet inte igentligen
eller om jag har fått svar på det jag undrade över då man har
hört talats om "protein-dieter" etc...

Well, de som svarat ska ha tack för att de tagit sig tid till det iaf !


nicke

Den största orsaken till viktnedgång vid "proteindieter" är antagligen mättnaden; bantarna orkar inte äta lika mycket kalorier, eftersom protein är kraftigt mättande.