handdator

Visa fullständig version : Kommentarer på träningsupplägg


mvda
2005-10-30, 16:52
Vad tror ni om detta upplägg?

Mån: Bröst & biceps
Tis : Ben
Ons: vila
Tors: Axlar & triceps + bänk
Fre: vila
Lör: Rygg & Ben
Sön: vila

Tanken är att jag under den närmsta tiden vill lägga mer fokus på ben samt att öka i bänkpressen som jag för tillfället är helt värdelös i. Har läst runt angående utförande och saker att tänka på men har svårt att öka. Maxar i nuläget runt 85 kg, så några tips på bröstupplägg skulle också uppskattas. På torsdag tänkte jag avsluta passet med någon form av bänkpresspass för att ge bröst ett extra träningstillfälle, skulle detta funka eller är det för tufft efter axlar, triceps?

Målet just nu är att komma upp till 100 kg i bänken! :D

mvda
2005-11-01, 11:26
:confused:

bubbe
2005-11-01, 11:30
knäböj och bänk! där har du ett enkelt program för att prioritera ben och bänkpress.

så skulle det kunna se ut:
dag1:
knäböj 5x5
bänk 2x5

dag5
knäböj 2x5
bänk 5x5

periodisera 5x5 med varierande set och reps, sen är det bara att köra!

mvda
2005-11-01, 18:48
knäböj och bänk! där har du ett enkelt program för att prioritera ben och bänkpress.

så skulle det kunna se ut:
dag1:
knäböj 5x5
bänk 2x5

dag5
knäböj 2x5
bänk 5x5

periodisera 5x5 med varierande set och reps, sen är det bara att köra!

*screwy*

Allan
2005-11-01, 19:18
*screwy*

Exakt vad är det du inte begrep? Bubbe är kapabel att ge dig ett förslag - och hans förslag funkar. Vad mer vill du veta? Uppfinn inte hjulet igen....


allan

bubbe
2005-11-01, 19:46
jaja, inte alla som gillar KISS. Men du ville ha förslag på prioritering av bänkpress, samt bättra på benträningen. Med ett dyl upplägg dvs du kan ju slänga in lite disko om du vill med, så kör du benen HÅRT dag1, bänken lite mindre, sen benen igen dag5 och HÅRT på bänken. Dag3 kan vara en lämplig diskodag, el ryggdag kanske. dag2 definitivt vilodag, dag4 dag6 ev vilodagar beroende på hur tungt det känns i kroppen.

periodisering skulle då kunna se ut så här i 5x5, procentvärdet
kan ju variera lite beroende på hur mycket man klarar av att ge maximalt
kontra uttåligheten, detta blir då sex veckor:
SxR vikt:
3x5 80%
4x5 80%
5x5 80%
4x4 85%
3x3 90%
2x2 95%

mvda
2005-11-02, 04:45
jaja, inte alla som gillar KISS. Men du ville ha förslag på prioritering av bänkpress, samt bättra på benträningen. Med ett dyl upplägg dvs du kan ju slänga in lite disko om du vill med, så kör du benen HÅRT dag1, bänken lite mindre, sen benen igen dag5 och HÅRT på bänken. Dag3 kan vara en lämplig diskodag, el ryggdag kanske. dag2 definitivt vilodag, dag4 dag6 ev vilodagar beroende på hur tungt det känns i kroppen.

periodisering skulle då kunna se ut så här i 5x5, procentvärdet
kan ju variera lite beroende på hur mycket man klarar av att ge maximalt
kontra uttåligheten, detta blir då sex veckor:
SxR vikt:
3x5 80%
4x5 80%
5x5 80%
4x4 85%
3x3 90%
2x2 95%

Låter bra, tack för förklaringen. Tror att det är precis nåt sånt jag behöver köra ett tag! Förstod inte riktigt hur du menade i ditt första inlägg.

mvda
2005-11-02, 19:03
Passar på att ställa en fråga till. På dag3, tror du jag klarar köra igenom rygg, axlar samt armar eller borde detta bli för jobbigt? Vill helst inte lämna ute nån muskelgrupp, men annars kan jag kanske köra tex axlar&triceps dag3 och rygg&biceps dag6. Vad rekommenderas?

Allan
2005-11-02, 19:31
Vill du öka i bänk ska du satsa på bänk. Det räcker med att mala genom musklerna var tionde dag för att inte tappa grunden. Och skit i armarna, de får tillräckligt med stryk av rygg- och bänkträning.

allan

bubbe
2005-11-02, 19:45
Passar på att ställa en fråga till. På dag3, tror du jag klarar köra igenom rygg, axlar samt armar eller borde detta bli för jobbigt? Vill helst inte lämna ute nån muskelgrupp, men annars kan jag kanske köra tex axlar&triceps dag3 och rygg&biceps dag6. Vad rekommenderas?

dag3 borde du vara rätt trött ivarje fall när du har kommit upp i volym/alt tunga vikter. går väl bra att köra lite mindre rygg och armträning i början, sen kan det vara bra att använda dagen för återhämtning, axlar skulle jag vara försiktig med när du ska öka i bänkträningen. kan ju tänkas att du ändrar schemat till typ,

dag1 böj,bänk
dag4 marklyft,rygg och armar
dag7 böj, bänk
dag11 böj,bänk
dag14 marklyft,rygg och armar
dag17 böj,bänk