handdator

Visa fullständig version : Biceps funderingar


Wuren
2005-10-30, 14:22
Har haft känning av nåt i nedre delen av vänster biceps, nästan precis i armvecket. Började för kanske 2 månader sen och kände mig som "trött" i armen men har oftast lagt på lite tiger balsam så brukar det inte va några problem.

Hade vilovecka förra veckan och det känns nästan värre nu, det gör inte direkt ont men det liksom trycker eller gör sig påmind på annat sätt. Lite svårt å förklara. Känns lite olustigt att träna med det.

Började träna för ca 3-4 månader sen efter ett uppehåll på 18 månader typ och har ökat rätt snabbt i rena biceps övningar typ skivstångscurl m.m.

Nån med lite anatomi kunskaper som kan försöka sig på en gissning om vad det kan vara?

MvH

Jman
2005-10-31, 02:14
Jag har ingen utbildning på området men jag kan spekulera lite. Det låter som om det skulle vara muskelfästet. I sådana fall skulle det uppkommit på grund av överträning eller felaktig träning. Kan man beskriva smärtan som "brännande" ?
Att använda smärtlindring är oftast inte så bra eftersom smärtan indikerar att något är fel. Muskeln behöver mer vila helt enkelt.

Måste du träna så är det viktigt att värma upp ordentligt och köra med lättare vikter tills det känns bättre. Inled gärna med 10 min cykling eller dylikt och de två första seten bör vara uppvärmning med lätta vikter. Tänk också på utförandet. Ryck inte med vikterna, utan kör med korrekt utförande och med kontrollerad rörelse.

aliquis
2005-10-31, 02:15
Du kanske har gått ut lite väl hårt med bicepsträningen? Kör lite mindre o lättare biceps ett tag?

prime^
2005-10-31, 02:43
kan d inte bara va musklen som växer snabbare än lederna?
hade också en liknande smärta i min axel när jag körde axelträning, men körde med samma vikter hela tiden trots jag visste jag kunde ökat, o nu e d borta =)

Depzon
2005-10-31, 10:41
Han fick större uppslutning i sin bicepstråd :( haha