handdator

Visa fullständig version : Stor kroppshydda för att lyfta tungt?


Fagen
2005-10-30, 13:22
I denna tråden diskuteras varför det är nödvändigt att ha stor kroppshydda för att kunna använda sig av tunga vikter i sin träning.
Vi börar med att Allan ger sin syn på saken... *popcorn*

Piranha
2005-10-30, 13:25
I denna tråden diskuteras varför det är nödvändigt att ha stor kroppshydda för att kunna använda sig av tunga vikter i sin träning.
Vi börar med att Allan ger sin syn på saken... *popcorn*


Snackar du muskulärt stor eller stor oavsett fett muskel sammansättning.


Annars finns det en urgammal regel som säger att större muskler lyfter mer än mindre muskler , men det behövs det knappast nån Einstein för att förklara.

Spannmål
2005-10-30, 13:26
Begreppet tungt är relativt. Tyngre kroppar lyfter mer oavsett vad de består av. Dvs mer än vad de skulle gjort om de inte vägt så mkt. Även om fettet inte genomför kontraktioner så ligger det som bas och hjälper till vid lyftandet.

OL handlar mycket om viktklasser. Kan man trycka upp mer vikt än de andra i en viktklass även om man tappar lite massa så bör man kanske satsa på det.

Piranha
2005-10-30, 13:30
En omforumlering är nog på plats där innan Allan och resten av forumet kommer in ovh idiotförklarar.

Fagen
2005-10-30, 13:32
Anledningen till att tråden finns är sprungen ur diskussionen i "varför bulktråden" där Allan, säkert korrekt, skriver att man måste ha en stor kroppsmassa för att kunna hantera tunga vikter, vilket i sin tur är nödvändigt för att bygga stor muskelmassa.
Min fråga till Allan var då varför man måste ha stor massa för att kunna hantera tunga vikter och gav exempel på "lättviktare" i OL som, enligt min åsikt, kan lyfta tungt utan stor kroppshydda.
Det är alltså inte en fråga om muskelns tvärsnittsyta = proportionell mot styrka.
Så, ett litet förtydligande, fortsätt nu att skriva ni visa kolomedlemmar. *popcorn*

Fredrik_
2005-10-30, 15:48
Typ...

Fall 1: En man, någorlunda slimmad, som väger 80 kg, med en viss muskelmassa.
Fall 2: Samma man, med samma muskelmassa, men 20 kg extra späck.

Skulle den feta mannen ta mer i böj (eller någon annan övning) än den mindre feta på grund av själva kroppshyddans storlek. Så tolkade jag diskussionen i den andra tråden.

Fartman
2005-10-30, 17:19
Typ...

Fall 1: En man, någorlunda slimmad, som väger 80 kg, med en viss muskelmassa.
Fall 2: Samma man, med samma muskelmassa, men 20 kg extra späck.

Skulle den feta mannen ta mer i böj (eller någon annan övning) än den mindre feta på grund av själva kroppshyddans storlek. Så tolkade jag diskussionen i den andra tråden.

Om det var samme man, fast med eller utan 20kg späck så tar han garanterat mer.

Verni
2005-10-30, 17:31
Böj kanske inte var så bra att jämföra med, Bänk eller liknande övningar där man inte själv flyttar sin kropp är väl bättre att titta på.

Allan
2005-10-30, 17:35
I ursprungstråden nämnde du att vi sett relativt små killar lyfta hysteriska vikter i olika klipp på det här forumet. Det kan jag hålla med om, men det beror på vad man anser vara definitionen på "små". Om vi tar de här Nononono-klippen ser de killarna kanske inte särskilt stora ut med byggarkriteriet för näsan, men om vi däremot ställer dem bredvid en normalperson kommer det givetvis synas att de tränar. Och tränar hårt också.
Att lyfta tungt innebär inte att man per definition måste få stora muskler, men för att få stora muskler måste man lyfta tungt. I övrigt ansluter jag mig till Piranhas definition - en tung tränad person lyfter mer än en lättare tränad person. Sedan finns det unika avvikelser inom alla grenar - och när det gäller absolut världselit upphävs ofta naturlagarna.
Man kan inte heller jämföra olika styrkesporter med varandra - man blir nämligen bra på det man tränar. Följdaktligen är det relativt ointressant exakt hur mycket en byggare lyfter mer när han väger mer än när han väger lite. Huvudsaken är att han faktiskt gör det.
I förlängningen har det att göra med det jag kallar trycket i muskulaturen, som är direkt avhängigt kroppsvikten. Man lyfter helt enkelt mer när man väger mer - och tro mig, jag har verkligen försökt lyfta max både som deffad och som bulkad.
Missförstå mig inte nu - i teorin kan man säkert öka muskulärt utan att lägga på sig extravikt, men jag väntar fortfarande på att se det ske.
Jag ansluter mig i övrigt till Fartmans svar här ovan. Garanterat att den tyngre tar mer. Om nu det skulle vara intressant.


allan

Fagen
2005-10-30, 19:16
I ursprungstråden nämnde du att vi sett relativt små killar lyfta hysteriska vikter i olika klipp på det här forumet. Det kan jag hålla med om, men det beror på vad man anser vara definitionen på "små". Om vi tar de här Nononono-klippen ser de killarna kanske inte särskilt stora ut med byggarkriteriet för näsan, men om vi däremot ställer dem bredvid en normalperson kommer det givetvis synas att de tränar. Och tränar hårt också.
Att lyfta tungt innebär inte att man per definition måste få stora muskler, men för att få stora muskler måste man lyfta tungt. I övrigt ansluter jag mig till Piranhas definition - en tung tränad person lyfter mer än en lättare tränad person. Sedan finns det unika avvikelser inom alla grenar - och när det gäller absolut världselit upphävs ofta naturlagarna.
Man kan inte heller jämföra olika styrkesporter med varandra - man blir nämligen bra på det man tränar. Följdaktligen är det relativt ointressant exakt hur mycket en byggare lyfter mer när han väger mer än när han väger lite. Huvudsaken är att han faktiskt gör det.
I förlängningen har det att göra med det jag kallar trycket i muskulaturen, som är direkt avhängigt kroppsvikten. Man lyfter helt enkelt mer när man väger mer - och tro mig, jag har verkligen försökt lyfta max både som deffad och som bulkad.
Missförstå mig inte nu - i teorin kan man säkert öka muskulärt utan att lägga på sig extravikt, men jag väntar fortfarande på att se det ske.
Jag ansluter mig i övrigt till Fartmans svar här ovan. Garanterat att den tyngre tar mer. Om nu det skulle vara intressant.


allan

Tack för förklaringen. Jag sällar mig även till den skaran som tror att man har lättare att hantera tyngre vikter när man själv är tyngre. Förutom att man har "mer att sätta bakom" så tror jag det kan finnas psykologiska aspekter.

Men avslutningsvis så kanske det inte är rättvist att jämföra ett lyft under deff med lyft under bulk då man bör vara "energilösare" under deff än under bulk? (Jämför att att springa innan eller efter frukost) Men det kanske ni erfarna lyftare och byggare kan ge ett svar på?

Edit: Slavtef...

abjorn
2005-10-30, 19:23
av egen erfarenhet kan jag säga att jag kunde lyfta betydligt tyngre när jag vägde ~20kg mer än vad jag gör i dag. men jag är inte så jättenoga vad som ligger på stången, bara jag växer är jag nöjd *flex*

keffat_liv
2005-10-31, 08:51
Borde det inte då hjälpa att äta rejält under hela dagen och framförallt just innan passet så man får 1-2 kg extra i sig?? Det skulle då även förklara varför man vissa dagar helt enkelt inte klarar så tungt som man gjort tidigare.

Ulf A Big
2005-10-31, 09:26
Vad man behöver är att man har en kraftig muskeler i buken/midjan för att klara av att lyfta tungt.

Nitrometan
2005-10-31, 14:39
Man kan ju titta på Jeff Lewis (250 kg +), han kan både böja och bänka mycket. Förra året blev han avstängd från USAPL (dopingtest) och nu tävlade han i WPO i helgen och böjde 545 kg.

http://www.usaplnationals.com/2003MoState/images/lewisSQ_large.jpg
Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle, det är alltså inte 500+ på stången.

Här är en liten, halvkass, bild där han bänkar.
http://www.usaplnationals.com/jeff639.jpg

Det visar väl att man kan hantera stora vikter med stor kropp. :devil:

Lillgrabben
2005-10-31, 14:59
Man kan ju titta på Jeff Lewis (250 kg +), han kan både böja och bänka mycket. Förra året blev han avstängd från USAPL (dopingtest) och nu tävlade han i WPO i helgen och böjde 545 kg.

http://www.usaplnationals.com/2003MoState/images/lewisSQ_large.jpg
Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle, det är alltså inte 500+ på stången.

Här är en liten, halvkass, bild där han bänkar.
http://www.usaplnationals.com/jeff639.jpg

Det visar väl att man kan hantera stora vikter med stor kropp. :devil:


Iallafall i böj & bänk! :D

Marken kanske inte blir riktigt lika bra då man är sådär "trind". För runda grabbar tenderar ju att tappa linjerna i mark mer & mer desto tyngre de blir!

jwzrd
2005-10-31, 15:03
Hahahah vilken man! :laugh: Han är fan klotrund!

Nitrometan
2005-10-31, 15:05
Iallafall i böj & bänk! :D

Marken kanske inte blir riktigt lika bra då man är sådär "trind". För runda grabbar tenderar ju att tappa linjerna i mark mer & mer desto tyngre de blir!
Japp. Svårt att få in stången nära kroppens masscentrum med den radien.

Men är han tillräckligt bra i de två andra lyften så kanske det kan funka.

Vissa tjockisar får även tjockare händer vilket gör det svårare att greppa stången.

Jag har även sett johnnys markar. I hans fall är problemet att trycka in magen mellan armarna i toppen. Då trycker han ut stången ur händerna.

Runda Grodan
2005-10-31, 21:02
Vilken gubbe! :hbang: Han ser ju ut som en flodhäst.

Stark var han också.