handdator

Visa fullständig version : Hur träna för att motverka ska "apaxlar"?


picko
2005-10-30, 12:15
Har ni nått tips på övningar som förhindrar frammåtskjutna axlar?

Ryska_raketen
2005-10-30, 12:16
Har ni nått tips på övningar som förhindrar frammåtskjutna axlar?


kör lite baksida övningar (axlar) samt inte bara Bänkpress+ biceps ;)

Baan
2005-10-30, 12:19
som rr sa så köra axlarna komplett och en hel del baksida. tycker att främre delen kommer snabbare än dom andra, så det gäller ha lite tålamod för att få en bättre fördelning på axlarna..

Fartman
2005-10-30, 12:34
Strecha bröstet är också en god idé då korta bröstmuskler får en tendens till att "dra" axlarna framåt. Sen är det ju också väldigt viktigt att tänka på sin hållning, har man en "hösäckshållning" så blir även axlarna mer framskjutna.

Popeye
2005-10-30, 16:14
Övningar för rotatorcuff är bra.
Baksida axlar är bra.

Shadow Warrior
2005-10-30, 16:16
Kör tunga roddövningar. Punkt.

aliquis
2005-10-30, 16:20
som shadow warrior säger skulle jag tro.

Fatalist
2005-10-30, 21:17
Jag har svaret, som spöar alla andras svar, åtminstonde på en nivå där man inte fått framåtroterade axlar:

Träna allsidigt, och proportionerligt med volym i förhållande till muskel(gruppens) storlek.

emmzan
2005-10-30, 21:30
Håller med Fartman - det är extremt viktigt att tänka på hållningen i vardagen. Själv har jag definitivt inte korta bröst/framsida axel-muskler och tränar mycket bröstrygg men har väldigt dålig hållning om jag inte tänker på "upp med bröstet, bak med axlarna" hela tiden.

Dålig vana som är svår att bli av med.

johfel
2005-10-30, 21:44
Det finns en övning som på ett direkt sätt tränar alla muskler som ger en upprätt ställning och ger bra hållning: Marklyft.
En bra hållning börjar ända nere i benen.

I övrigt vill jag slå ett slag för utåtroterande rotatorcuffövningar, som vid sidan av övningar för baksida axlar hjälper till att hålla axlarna i rätt läge.

Det första som ska komma igenom en dörr du går igenom ska vara din bröstkorg. Kommer näsan eller magen före har man något att jobba med.

H.Emanuel
2005-10-30, 22:16
Och tänk också på att pressövningar tar på framsida axlar, lutande hantelpress tex. Läs gärna en tråd angående hållning här på "Best Of.." Den är mycket lärorik, tycker iaf jag. Just att tänka på hållningen även i vardagssituationer, inte bara när man tränar

Jay-Z
2005-10-30, 22:23
Inled passen med baksida axlar.

morte
2005-10-31, 04:36
de muskelr som roterar fram axlarna är pecs och LATS. Vad ni gör med den vetskapen vettifan, men baksida axel roterar bak.

Shadow Warrior
2005-10-31, 15:56
de muskelr som roterar fram axlarna är pecs och LATS. Vad ni gör med den vetskapen vettifan, men baksida axel roterar bak.

Ja?? Men att träna extra mycket baksida kommer inte göra att axlarna automatiaskt "dras bakåt", det mesta sitter i skuldrorna och då är det ryggträning som gäller, främst roddövningar då, tror jag.

Naesetgrabb
2005-10-31, 17:03
Har ni nått tips på övningar som förhindrar frammåtskjutna axlar?

Det kan ju vara så att din hållning inte är den bästa? Starka ländrygg för att förbättra hållningen och "sträcka" upp den så att du går & står rakare.