handdator

Visa fullständig version : Vad räknas som bulk?


Slartibartfast
2005-10-30, 11:51
Hur många kilon ska man gå upp under uppbyggnaden för att det ska räknas som bulk? Jag går upp fem kilo. Det räknar jag inte som bulk. Tio kilo är bulk.

Baan
2005-10-30, 11:57
bulk i sig betyder ju att man ligger på en del energuöverskott och går upp i vikt, vilket i princip betyder både fett och muskler. Jag tycker inte någon särskild vikt är intressant, utan snarare kostupplägget och så, lägger man energiintaget bra över det man förbrukar så är man uppenbart ute efter att bulka. Sen vad man lägger på sig är mindre intressant, även om 0.5 kgs ökning kan verka lite fattigt :D (fast ingen större risk att det blir så "lite" om man tokbulkar)

Slartibartfast
2005-10-30, 12:06
Men om man tokbulkar med +1000 kcal per dag är man uppe i 25 kilos viktökning på lika många veckor. Det är bulk.

Men om man bara, som jag, går upp fem kilo på lika många veckor, alltså ett överskott på i medeltal 215 kcal per dag, är det då också bulk? Det är det ju enligt Baans definition. Inte enligt min.

blekfet2
2005-10-30, 12:09
så länge man ligger på överskott så kan man räkna det som "bulk"....iaf är det vad jag anser...

Baan
2005-10-30, 12:12
vem är det som ska kunna avgöra vad som är bulk? det är väl knappast något ord du finner i nationalencyklopedin och jag tror ingen bryr sig om att ens försöka definera ett så relativt begrepp. Jag förstår att du inte vill kalla en kvalitativ uppgång för bulk då dom flesta missbrukar ordet till att ha en period där dom äter all möjligt skit dom kommer över. Men å andra sidan försöker du ju också få till mer massa = bulka (om man nu vill översätta ordet rakt av)

Slartibartfast
2005-10-30, 12:14
vem är det som ska kunna avgöra vad som är bulk? det är väl knappast något ord du finner i nationalencyklopedin och jag tror ingen bryr sig om att ens försöka definera ett så relativt begrepp. Jag förstår att du inte vill kalla en kvalitativ uppgång för bulk då dom flesta missbrukar ordet till att ha en period där dom äter all möjligt skit dom kommer över. Men å andra sidan försöker du ju också få till mer massa = bulka (om man nu vill översätta ordet rakt av)

Er personliga definition av ordet är allt jag vill veta.

jwzrd
2005-10-30, 12:16
Men om man tokbulkar med +1000 kcal per dag är man uppe i 25 kilos viktökning på lika många veckor. Det är bulk.

Men om man bara, som jag, går upp fem kilo på lika många veckor, alltså ett överskott på i medeltal 215 kcal per dag, är det då också bulk? Det är det ju enligt Baans definition. Inte enligt min.

Jag förstår inte var du får dom 215kcal om dagen ifrån. 5kg på 5 veckor är bulk så det bara skriker om det.

Slartibartfast
2005-10-30, 12:21
Jag förstår inte var du får dom 215kcal om dagen ifrån. 5kg på 5 veckor är bulk så det bara skriker om det.

Shit! My bad.

Jag menar alltså 5 kilo på 25 veckor. :em:

Zakath
2005-10-30, 12:28
Kaloriöverskott i syfte att gå upp i vikt kombinerat med styrketräning. :)

The Draf
2005-10-30, 12:30
Bulk för mig är oavsett hur mkt kcal man går plus är när man håller koll på sin kost, räknar sina kalorier lika seriöst som när man deffar, äter nyttig, näringrik mat var tredje timme(eller vad du nu tror är optimalt).

Fartman
2005-10-30, 12:31
så länge man ligger på överskott så kan man räkna det som "bulk"....iaf är det vad jag anser...

Jepp "Bulk=uppbyggnad" enligt mig.
Känns som att det på senaste tiden betyder att grisbulka dvs trycka allt man kommer över så att man ser ut som en julegris illa kvickt.

Spannmål
2005-10-30, 13:30
Kan se till deltakroppsvikt också. En som går från 40 till 50 kg har förändrat sitt utseende ganska rejält medan proffsen kan lägga på sig 10 utan att det syns.

keffat_liv
2005-10-30, 14:28
15kg+ räknar jag som bulk, men sen beror det ju på på hur många månader vi snackar nu. 2-2,5kg i månaden skulle jag själv klassa som bulk.

Mashik
2005-10-30, 14:33
Bulk är väl allt det som man lägger till för att senare banta bort? :confused: