handdator

Visa fullständig version : Hur göra med gainer?


bluelight
2005-10-29, 19:13
Tjo!
Hur ska jag göra med min efterträningsdrink?! Har ca. 20 minuter cykel/buss-väg till gymmet, tränar kanske.. 1-1½ timme, 20 minuter hem. Ska jag blanda ordning den hemma, ta med den till träningen och dricka den efter passet (med mjölk då), eller ska jag ta med bara en shaker med pulver och blanda med vatten där borta? Hört att det inte alls smakar gott då.
Hur gör ni?

King Grub
2005-10-29, 19:19
eller ska jag ta med bara en shaker med pulver och blanda med vatten där borta?

Klart mycket bättre än att förvara en gainer i rumstemperatur med nedbrytning av aminosyror och bakterietillväxt.

Eller så väntar du tills du kommer hem och blandar en färsk.

bluelight
2005-10-29, 19:51
1.
Klart mycket bättre än att förvara en gainer i rumstemperatur med nedbrytning av aminosyror och bakterietillväxt.


2.
Eller så väntar du tills du kommer hem och blandar en färsk.

1.
Funderade på det med, men smakar det så väldigt illa som många säger?

2.
Den tanken har också slagit mig, blir nog så, iskall mjölk.. :bow:

King Grub
2005-10-29, 20:07
Funderade på det med, men smakar det så väldigt illa som många säger?

Du dör inte av att prova.

Vatten är bättre än mjölk dessutom.

jean-wim
2005-10-29, 20:43
1.Funderade på det med, men smakar det så väldigt illa som många säger?Säger vem (förutom bortskämda ungar som ännu inte Oboy-avvänjts)? Det smakar utmärkt, och ju hårdare du tränar, ju godare blir det. ;)

Gör du egen gainer så glöm inte att ha i lite salt, annars får du en väldigt "fadd smak". Kreatin gör också gainern väldigt smaklös, så har du i det så behöver du ännu mer salt för att balansera. Bättre är att ta kreatinet separat.

Det är klart du ska ta med pullvret till gymet och göra det till en naturlig vana. Att alltid behöva rusa hem förtar ju helt det praktiska med en gainer. Har du bara fått i dig gainern så kan du ju göra några ärenden på väg hem eller stanna och snacka med en polare utan att du behöver oroa dig för en katabol härdsmälta.

King Grub
2005-10-29, 20:46
Gör du egen gainer så glöm inte att ha i lite salt, annars får du en väldigt "fadd smak".

Plus att salt ökar hydreringen kraftigt. :thumbup:

jean-wim
2005-10-29, 20:49
Plus att salt ökar hydreringen kraftigt. :thumbup:Jovisst. Jag har aldrig köpt en färdigblandad gainer. Brukar de tillsätta salt? Om inte, så är det ju ytterligare ett skäl att göra egen.

bluelight
2005-10-29, 21:11
oboy, nja ush! Får prova med vatten, har nog smakat äckligare iallafall!

Aja, får väl beställa hem lite prylar och prova :) Gör nog inte en egen, orkar inte köpa hem en stor säck med malto, kanske till våren ;)

Vad säger ni om kolozzeums nya gainer?
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=23&products_id=148

Behöver jag någon våg som klarar av gram eller står det densitet på förpackningen? (te x 1 dl = 50 gram)
Ja, jag ska upp i vikt.

prime^
2005-10-29, 21:35
Ska man hälla i salt i sin egenblandade gainer? hur mkt och va gör d för skillnad?

King Grub
2005-10-29, 21:37
Ska man hälla i salt i sin egenblandade gainer? hur mkt och va gör d för skillnad?

500 mg natrium per L vatten för att undvika hyponatremi och förbättra hydrering. Rent vatten passerar bara ut istället för att återställa vätskebalansen.

prime^
2005-10-29, 22:07
500 mg natrium per L vatten för att undvika hyponatremi och förbättra hydrering. Rent vatten passerar bara ut istället för att återställa vätskebalansen.
o på bebisspråk?
då ska jag ha 0,25 gram salt salt i min, för jag har bara 5 dl vatten.. dvs 0,125 g före och 0,125 g efter :S

joak1m
2005-11-07, 23:55
500 mg natrium per L vatten för att undvika hyponatremi och förbättra hydrering. Rent vatten passerar bara ut istället för att återställa vätskebalansen.
hur mycket är 500mg ungefär? en tesked är väl c:a 5000mg om jag inte är helt ute och cyklar?

Jman
2005-11-08, 02:54
hur mycket är 500mg ungefär? en tesked är väl c:a 5000mg om jag inte är helt ute och cyklar?
tesked : 5g kryddmått: 1g
De exakta måtten varierar lite beroende på densiteten på det man vill mäta upp. Att man får i sig lite extra salt , låt oss säga upp till ett kryddmått bör väl inte ha stor betydelse?

Jag tycker det är helt okej att blanda gainer/protein med vatten. Sedan är det värt att tänka på att smaken med vatten varierar mkt mellan märkena.

Jag har för mig att det var andra ämnen utöver salt som var bra att ha vid större vätskeförluster (jag svettas väldigt mkt ibland). Någon som vet?