handdator

Visa fullständig version : En fråga om transfetter


Cerberus
2005-10-29, 14:13
Var på en föreläsning om nutrition igår och jag lärde mig något nytt faktiskt, om man steker mat i olja och det börjar sprätta så omvandlas det nyttiga fettet i oljan till farligt transfett. Det ska tydligen va svårt om ens möjligt för kroppen att förbränna transfett?

stefannn
2005-10-29, 18:25
Var på en föreläsning om nutrition igår och jag lärde mig något nytt faktiskt, om man steker mat i olja och det börjar sprätta så omvandlas det nyttiga fettet i oljan till farligt transfett. Det ska tydligen va svårt om ens möjligt för kroppen att förbränna transfett?
är väl när det blir för varmt under en längre stund ... börjar sprätta gör det ju rätt tidigt i oljan om det finns lite vatten typ kvar i pannan så det kan ju inte vara en måttstock

MUGEN
2005-10-30, 09:16
någon mer påläst får gärna förklara mer utförligt, men det det är väll vid upphettning fettsyrorna får nya strukturer vilket gör det så gott som omöjligt för kroppen att förbränna dem, dessa strukturer av fett finns ju inte i någon naturlig form vilket gör att våra kroppar tidigare aldrig haft behovet av att kunna omsätta dem..

Wayfaerer
2005-10-30, 13:13
http://www.slv.se/templates/SLV_Search.aspx?id=1918

keffat_liv
2005-10-30, 13:45
vadå, så de transfetter vi få i oss går aldrig att förbränna?! då bör man fan sluta steka mat i olja:/

aliquis
2005-10-30, 14:28
Var på en föreläsning om nutrition igår och jag lärde mig något nytt faktiskt, om man steker mat i olja och det börjar sprätta så omvandlas det nyttiga fettet i oljan till farligt transfett. Det ska tydligen va svårt om ens möjligt för kroppen att förbränna transfett?Ofta när det "sprätter" är det väl lite vatten från maten som kokar upp/avdunstar?

Cerberus
2005-10-30, 16:21
alltså om jag skulle få i mig transfetter betyder det att jag i all evighet ska stå ut med att ha dom??? :(

snubben tyckte det va bättre att steka i margarin, även om mättade fetter är svårare att bränna så går det faktiskt och det blir inga transfetter..

olja e bra att steka i men så fort det sprätter blir det skit. Hoppas jag får läsa någon nyhet om att kroppen faktiskt kan bränna transfetter*orolig*.

Doktorn
2005-10-30, 17:29
alltså om jag skulle få i mig transfetter betyder det att jag i all evighet ska stå ut med att ha dom??? :(

snubben tyckte det va bättre att steka i margarin, även om mättade fetter är svårare att bränna så går det faktiskt och det blir inga transfetter..

olja e bra att steka i men så fort det sprätter blir det skit. Hoppas jag får läsa någon nyhet om att kroppen faktiskt kan bränna transfetter*orolig*.

Det mesta av det omättade fetter i margarin är just transfetter...

agahowa22
2005-10-30, 17:31
läste på slv (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11895) om transfett. de stod där att de finns i nötkött och i i mjölk så vi får nog i oss det endå =O

Mjölkfett och fett från nötkött innehåller 3-6% transfettsyror (% av totalfettsyror)
som ett exempel

King Grub
2005-10-30, 17:36
Det mesta av det omättade fetter i margarin är just transfetter...

Men bordsmargarin i Sverige är fria från transfettsyror.

Doktorn
2005-10-30, 18:19
Men bordsmargarin i Sverige är fria från transfettsyror.

Jaha...där ser man!!! Då har man lärt sig något nytt idag. I utlandet så är det iaf inte så, där blir de flesta omättade fettsyrorna ombildade till transfettsyror under produktionen (delvis hydrogeneringen av de vegetabiliska oljorna).

Cerberus
2005-10-30, 20:39
Grub, vad är ditt råd angående att steka i olja lr margarin? Vad tycker du är bäst?

King Grub
2005-10-30, 21:06
Sverker vet. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36526&highlight=steka)

Cerberus
2005-10-31, 00:10
Åhh fan där ser man, fortsätta att steka i olja då...men alltså vem ska man tro egentligen? En del säger så en del säger något annat...

TylerDurden84
2005-10-31, 00:41
Är det så illa att man ens behöver diskutera om man ska steka i olja eller margarin? Det var nog det första jag lärde mig när jag blev medlem här att man lika väl kan kasta margarinpaketet ;)

Sen förstår jag inte helt vad ni menar med att det är svårare att förbränna transfetter efter det har lagrats som kroppsfett. Kroppsfett som kroppsfett trodde jag det var? När överskottsenergi lagrats som kroppsfett trodde jag att det inte fanns olika typer av kroppsfett som bildats som är olika svåra att försbränna?

TylerDurden84
2005-11-01, 17:18
ingen som kan svara på denna fråga?

Doktorn
2005-11-01, 20:48
Sen förstår jag inte helt vad ni menar med att det är svårare att förbränna transfetter efter det har lagrats som kroppsfett. Kroppsfett som kroppsfett trodde jag det var? När överskottsenergi lagrats som kroppsfett trodde jag att det inte fanns olika typer av kroppsfett som bildats som är olika svåra att försbränna?

Det skulle jag också säga, men jag vet det inte.

Cerberus
2005-11-02, 11:47
Omättade fetter förbränns lättare än mättade och transfetter. Omättat fett gör att cellmembranen på fettcellerna blir mjukare och därmed lättare att förbränna, mättat gör det motsatta.

datorjaevel
2005-11-02, 13:39
ujuj vilka problem ni har pojkar, en annan steker aldrig maten så d där slipper man tänka på

TylerDurden84
2005-11-02, 14:07
Omättade fetter förbränns lättare än mättade och transfetter. Omättat fett gör att cellmembranen på fettcellerna blir mjukare och därmed lättare att förbränna, mättat gör det motsatta.


Jag trodde bara att det var när fettsyrorna var i blodomloppet och inte EFTER att det har lagrat sig som kroppsfett??

Doktorn
2005-11-02, 17:21
Jag trodde bara att det var när fettsyrorna var i blodomloppet och inte EFTER att det har lagrat sig som kroppsfett??

Det trodde jag med...

Cerberus
2005-11-02, 17:26
ujuj vilka problem ni har pojkar, en annan steker aldrig maten så d där slipper man tänka på
Pizza och piroger? :P