handdator

Visa fullständig version : koffein


stefannn
2005-10-29, 10:49
vakna imorse med bultande huvudvärk .. värre än värsta tänkbara baksmällan, till grejen hör det att jag inte var ute igårkväll,, funderade lite och kom på att jag inte druckit något kaffe alls sedan ty p16 igår ..(brukar säkert gå ner 4-5 koppar mellan 16 och läggdags) så jagh går ut i köket laddar bryggarn och brygger till en riktigt tjärliknande substans..
dricker detta och minuterna tickar iväg .. som jag trodde så släppte huvudvärken och man mår skitbra igen.
vad är det som gör att man får så jävla ont i huvet när man inte druckit kaffe??

King Grub
2005-10-29, 12:42
Koffein är strukturellt lika adenosin, som bland annat har som uppgift att vidga blodkärl i hjärna i syresättande syfte. Koffeinet blockerar denna vidgning, och frekvent koffeinintag gör att du blir mer känslig för adenosin för att kompensera denna koffeinets blockering. När sedan plötsligt koffein inte tillförs, är du fortfarande extra känsligt för adenisin, vilket leder till att blodkärlen i huvudet vidgas, vilket i sin tur kan medföra huvudvärk.

stefannn
2005-10-29, 13:27
Koffein är strukturellt lika adenosin, som bland annat har som uppgift att vidga blodkärl i hjärna i syresättande syfte. Koffeinet blockerar denna vidgning, och frekvent koffeinintag gör att du blir mer känslig för adenosin för att kompensera denna koffeinets blockering. När sedan plötsligt koffein inte tillförs, är du fortfarande extra känsligt för adenisin, vilket leder till att blodkärlen i huvudet vidgas, vilket i sin tur kan medföra huvudvärk.

tack för bra svar.
kan det gå till en gräns då koffeinet är direkt skadligt??
kommer kroppen att bli mindra känslig för adenosin med tiden om jag börjar trappa ner på koffeinet , eller har man bränt sina broar?

King Grub
2005-10-29, 13:30
Visst finns det en skadlig, t o m dödlig, nivå för koffeinintag.

Risken för att du skall kunna komma dit utan överdosering av rena koffeintabletter är minimal.

Du vänjer dig av med koffeinberoende och tillhörande huvudvärk efter en tids abstinens.