handdator

Visa fullständig version : Att försova sig.


Bjorne
2005-10-29, 07:38
Mm, vakna nu, för 33 minuter sedan skulle jag ha träffat några från SL-laget och åkt upp med dem till Helsinborg för att delta i Bänkpress-DM. Somna av misstag igår, utan att sätta väckarklockan, glömt att säga till folk i huset att jag skulle upp klockan åtta, så de väcke inte mig, utan de tyckte det var bra att jag kunde sova ut. Konsekvenserna blir att man missar tävlingen och att laget nog inte är speciellt glada.

Sedan har vi ju försovningar där jag har missat ett tåg, konsekvenserna blev att jag fick vara ensam en hel vecka och arga föräldrar :)

Sedan så försov jag mig hela högstadiet, ~60% frånvaro, detta var inte med flit, utan hade extrema sömnproblem, kosekvenserna blev i alla fall att man hamna ett år efter.


Vad har ni gjort för hemska försovningar som haft taskiga konsekvenser? :)

High1ander
2005-10-29, 08:03
Jag har försovit mig två gånger i mitt liv, i 8:an och i 1:an. Båda gångerna var runt 45-60 min.
Så jag är ett riktig badass.

Jag har fått tagit hand om komma till skolan själv ända sen jag flytta hemifrån vid 16 år ålder, jag är inte diciplinerad, i gymnasiet sov jag ca 4-7 timmar varje natt, men jag har bara en "moral" som tvingar mig till skolan (eller andra aktiviteter). Jag har också bara skolkat 2-3 lektioner genom att sova längre med flit.

På nått sätt vaknar jag oftast innan klockan, nästan oavsett innan jag går o lägger mig. Igår vakna jag 30 sek innan klockan skulle ringa (då ställer jag alltid klockan på olika tider också)...

Jag vet inte, jag suger på att försova mig :(

Yankeee
2005-10-29, 08:13
Just nu kommer jag inte på någon gång jag har försvovit mig. Men det har garanterat hänt någon gång i skolan. Jag _måste_ passa tider, är i princip alltid 15-20 minuter tidig pga jag hatar att komma försent.

Bjorne
2005-10-29, 08:24
Klart alla ni som är uppe klockan nio på en lördag är sådana torr-bollar :p

De andra som försovit sig så de misst jobb, missat bröllop osv kommer nog strax :)

userfriendly
2005-10-29, 08:28
jag har i princip aldrig försovit mig.. aldrig kommit försent osv osv.. men det har konsekvenser att vara så "Kontrollerad" oxå..

troru det är så att man försover sig när man är nervös, inte bryr sig, ska upp till nåt jätteviktigt eller att det bara händer?
jag tror att det kan ha bakomliggande orsaker

LindaK
2005-10-29, 08:30
Hmmmm... Jag har nog aldrig försovit mig. *innocent* Jag är lite tvärtom kommer alltid tidigt. Gillar inte när folk inte passar tider. :whipped:

Yes
2005-10-29, 08:40
Nåja, värst är det ändå när man precis inte hinner försova sig - dvs. när dom ringer från jobbet och undrar vart f-n man är någonstans, just när man är på väg att slänga sig i sängen, och man får reda på att man lyckats förtränga ett 12-timmars arbetspass... *rolleyes*

Laan
2005-10-29, 08:43
Nåja, värst är det ändå när man precis inte hinner försova sig - dvs. när dom ringer från jobbet och undrar vart f-n man är någonstans, just när man är på väg att slänga sig i sängen, och man får reda på att man lyckats förtränga ett 12-timmars arbetspass... *rolleyes*


Eller när man är en 50-60 mil från jobbet ute på fjället när de ringer :D

Yes
2005-10-29, 08:56
Eller när man är en 50-60 mil från jobbet ute på fjället när de ringer :D
Hehe, det måste varit uppskattat. :D

Pingu
2005-10-29, 09:02
Händer sällan att jag försover mig men jag har ändå problem att hålla tider.
När ett kompispar skulle gifta sig så blev jag sen. Vaknade i tid gjorde mig klar och satte mig och väntade framför tvn, pang så var klockan 11,50 (12.00 började dom). När jag kom dit så stod prästen och brudparet och väntade på att få gå in. Ancha skrattade och Tobbe sa "janne janne". Fick världens spark på smalbenet av morsan samtidigt som hon sa "att man alltid ska få skämmas för dina ankomster" när jag satte mig.

Blev utkastad från flera lektioner för att jag sommnade i skolan. Sov dåligt när jag gick gymnasiet och tränade aldelens för mycket

Shadow Warrior
2005-10-29, 09:23
I onsdags så försov jag mej, hade glömt o ställa klockan på 05.40 och vaknade istället 05.45 :D

Så funkar det för mej ;)

Ryska_raketen
2005-10-29, 09:25
I onsdags så försov jag mej, hade glömt o ställa klockan på 05.40 och vaknade istället 05.45 :D

Så funkar det för mej ;)


dito!Fast ställ klockan på 05.18 :D

JustinCredible
2005-10-29, 09:25
Jag försover mig nästan aldrig så att jag helt missar en tid, men jag brukar ligga och sega såpass länge att jag i princip måste springa bakåt i tiden för att hinna. Men jag hinner alltid iaf.

sunkan
2005-10-29, 09:32
fan va surt att du missa tävlingen, varför ringde ingen av dom?

Fettecke
2005-10-29, 09:49
har missat första matchen av ett Hockey-DM pga att jag försov mig... annars så är det nog inte så farligt... en fd. arbetskamrat försov sig ofta, och vart utan jobb pga det...

men, jag är inte direkt nån morgonmänniska... ringer klockan på 04.50 och jag Måste kliva upp då, så ligger jag ändå och drar mig tills 05.10 och superstressar då för att hinna med frukost, och åka på jobbet... allt inom några enstaka 5 minuter i princip...
men det är skönt att sova!

Mental
2005-10-29, 10:01
Samma här. de gånger jag ofrivilligt försvovit mig så har det berott på missförstånd eller tekniska problem typ strömavbrott eller strejkande klockor

Dipshit
2005-10-29, 10:02
försover mig nog 1 gång i månaden.. "försover" mig nog 1 gång i månaden.. minst
men lägger mig på tok försent...och sover halva helgerna...

Cilia
2005-10-29, 11:22
Jag försover mig i princip aldrig.
Jag hatar att komma försent.
Däremot har jag ofta mardrömmar om att jag försover mig eller missar flyg, glömt pass.

En ofta återkommande dröm är att jag ska åka på skidresa och har glömt skidorna.

Bjorne
2005-10-29, 11:43
fan va surt att du missa tävlingen, varför ringde ingen av dom?Det gjorde dem, men de ringde för att de stod och väntade en halv mil borta på att jag skulle dyka upp.

egge
2005-10-29, 11:47
Jag försover mig i princip aldrig.
Jag hatar att komma försent.
Däremot har jag ofta mardrömmar om att jag försover mig eller missar flyg, glömt pass.

En ofta återkommande dröm är att jag ska åka på skidresa och har glömt skidorna.

Baserat på min aldrig sinande kunskap om drömmar drar jag följande slutsats: När du var ca 5 och ett halvt år blev du bortrövad av spansktalande rävar. Dessa ondsinta bestar utförde inhumana experiment på dig under cirka ett års tid. Därefter blev du totalt hjärntvättad och kommer inte ihåg någonting och har p g a detta mkt otäcka drömmar om skidresor.
//drömtydaren

har jag rätt?? :)

Zozza
2005-10-29, 11:48
Från 6:an till 9:an kom jag i princip _varje_ dag 5 minuter försent, tror det var för man kände sån avsky mot skolan och ville egentligen vara någon annanstans så man drog ut på gå upp från sängen till sista minuten.. och lite till =|

"ska bara sova en minut till"

sunkan
2005-10-29, 11:51
Det gjorde dem, men de ringde för att de stod och väntade en halv mil borta på att jag skulle dyka upp.

fan va surt :(

Bjorne
2005-10-29, 11:55
fan va surt :(Riktigt illa, avskyr verkligen när ens dåliga planering drabbar andra.

sunkan
2005-10-29, 11:56
Riktigt illa, avskyr verkligen när ens dåliga planering drabbar andra.

ja det är ju en sako om du "bara" skulle åka med dom, men nu tävlar du ju i ett lag :( Var det tillräckligt med folk så att det bev ett lag ändå?

prime^
2005-10-29, 12:02
Första gången jag försov mig extremt va i 1an, försov mig till 12 på dagen, kanske skulle gått upp 10 i 7 o tatt ussen 20 i 8 vanligtvis.. samma kväll vakna jag 12 på natten och trodde d va 12 på dagen så blev helt väck, började klä på mig osv för att springa o ta bussen :D d va dock lite i sömne, tur brossan sa till mig o gå o lägga mig igen.. haha :hbang:
märkte inte ens att d va bäckmörkt =)

efter d sluta jag försova mig utan kände jag att jag va trött så sov jag 1 h extra o tog konsekvenserna av o komma försent istället

Cilia
2005-10-29, 12:08
Baserat på min aldrig sinande kunskap om drömmar drar jag följande slutsats: När du var ca 5 och ett halvt år blev du bortrövad av spansktalande rävar. Dessa ondsinta bestar utförde inhumana experiment på dig under cirka ett års tid. Därefter blev du totalt hjärntvättad och kommer inte ihåg någonting och har p g a detta mkt otäcka drömmar om skidresor.
//drömtydaren

har jag rätt?? :)
i närheten iaf

Helena B
2005-10-29, 12:12
Snooze (stavas det så) borde bannlysas, hur enkelt son helst att råka stänga av larmet istället för att trycka på snooze. Undra vilka genier som kom på den knappen ;)

Piranha
2005-10-29, 12:22
Snooze (stavas det så) borde bannlysas, hur enkelt son helst att råka stänga av larmet istället för att trycka på snooze. Undra vilka genier som kom på den knappen ;)


Trötta sådana , ställ klockan längre bort ifrån sängen så man måste hoppa upp för att stänga av den.

hasse36
2005-10-29, 12:37
Trötta sådana , ställ klockan längre bort ifrån sängen så man måste hoppa upp för att stänga av den.Eller använd mobilen som extraklocka.

Det är smart att lära sig att använda väckarklockan i mobilen så att man kan lita på den när man är på resande fot och kanske är i behov av att vakna i rätt tid.

För ett antal år sedan använde jag uteslutande konservöppnaren i min fällkniv. Efter det klarar jag en natt i fält och tält utan att svälta ihjäl.

Griip
2005-10-29, 12:52
Vet inte riktigt om jag verkligen så ofta försover mig men jag har en tendens att vakna och tänka "Äsch, spelar roll, inget spelar roll, must sleeeep". I våras skulle jag in på en sista mattelektion för att få G i Matte B kursen, visste att kommer jag inte dit så får jag IG. Vaknar på morgonen och givetvis så har jag det normala humöret som gör att jag skiter i exakt allt bara jag får sova vidare. Missade halva 7an och hela 8an på högstadiet också, halva 9an också förresten, om inte mer. När jag skulle ta körkort sket jag i 3-5 körlektioner(som kostar bra med pengar) för att jag hellre ville sova, alla tandläkartider jag sovit bort går inte att räkna.

Ja vad ska man säga, när det gäller att resa sig ur sängen är jag en odisciplinerad idiot.

Helena B
2005-10-29, 12:53
Eller använd mobilen som extraklocka.

Det är smart att lära sig att använda väckarklockan i mobilen så att man kan lita på den när man är på resande fot och kanske är i behov av att vakna i rätt tid.

För ett antal år sedan använde jag uteslutande konservöppnaren i min fällkniv. Efter det klarar jag en natt i fält och tält utan att svälta ihjäl.

Det var i mobilen jag menade. Har väckarklockor oxå snoozefunktion ;)

Piranha
2005-10-29, 12:55
För ett antal år sedan använde jag uteslutande konservöppnaren i min fällkniv. Efter det klarar jag en natt i fält och tält utan att svälta ihjäl.

What ?

Good for you.

Spinkot
2005-10-29, 13:12
försover mig lite nu och då,man vet att man försovit sig när man vaknar och faktist känner sig lite utvilad ;)

mangemani
2005-10-29, 13:40
tja,när jag jobbade på erikshjälpen så kunde man "försova" sej 2-3 timmar varje dag.

sen försov jag mej när tjejens syrra skulle döpa sej som jag hade lovat att jag ksulle följa med på,hua vilket liv det blev ;)

egge
2005-10-29, 13:51
i närheten iaf

Mmm...sånt måste sätta djupa spår i vuxen ålder.
Jag lider med dig.

*Flash*
2005-10-29, 15:11
Jag har haft sömnproblem hela livet så jag är rätt bra på att försova mig emellanåt.. trots att jag har haft både väckarklockan och mobilen på och dessa legat flera meter ifrån sängen åt olika håll (jag kan nämligen stänga av dom i sömnen eller snooza med dom i sömnen) :D *screwy*

Bjorne
2005-10-29, 15:20
Jag har haft sömnproblem hela livet så jag är rätt bra på att försova mig emellanåt.. trots att jag har haft både väckarklockan och mobilen på och dessa legat flera meter ifrån sängen åt olika håll (jag kan nämligen stänga av dom i sömnen eller snooza med dom i sömnen) :D *screwy*Hade också rätt grova sömnproblem förut, de har dock minskat grovt nu.

Testat melatonin?

*Flash*
2005-10-29, 15:40
Hade också rätt grova sömnproblem förut, de har dock minskat grovt nu.

Testat melatonin?
Nej har enbart fått insomningspiller och sömnpiller, som inte funkar

Cilia
2005-10-29, 15:52
Trötta sådana , ställ klockan längre bort ifrån sängen så man måste hoppa upp för att stänga av den.
har en kompis som brukar ha 4 veckarklockor eller så på olika avstånd och tider.

Jag bodde hos henne en vecka i Rom och det var helt fruktansvärt på morgnarna. JAg kunde ju sova vidare och hon skulle till arbetet.

LexSinner
2005-10-29, 16:53
Försovit mig en gång pga strömavbrott :(
Då ringe mina arbetskamrater kl 7 och frågade vart jag tagit vägen :)
Var dock pigg och utvilad den dagen...

Diana
2005-10-29, 17:06
har en kompis som brukar ha 4 veckarklockor eller så på olika avstånd och tider.
.
De där är en nödvändighet för mej me om ja öht. ska komma mej upp på morronen :laugh:
Är MÄSTARE på att försova mej!! :whipped:
när ja vaknar och stänger av klockan är ja fortfarande i nått drömmande knarkliknande sorts tillstånd *screwy*
tänker att; självklart ja klarar lägga huvvet på kudden igen och bara vila 5 min utan att sommna.. :naughty:
yeee right... :D

Bjorne
2005-10-29, 17:09
Nej har enbart fått insomningspiller och sömnpiller, som inte funkarFråga om Melatonin, var det enda som funkade på mig, som inte gav bieffekter.

Finns även att beställa på nätet ifall du hittar rätt sida :)

Bjorne
2005-10-29, 17:10
tänker att; självklart ja klarar lägga huvvet på kudden igen och bara vila 5 min utan att sommna.. :naughty: Haha, det känner man igen, tar en halv sekund sedan är man väck :)

Diana
2005-10-29, 17:18
Haha, det känner man igen, tar en halv sekund sedan är man väck :D


Om nån har svårt att sova kan ja verkligen rekommendera en naturmedicin som heter Valerina, MKT bra :love:
ja sov som en stock av den förr när ja hade sömnproblem :thumbup:
brukar vanligtvis inte ge mkt för sånntdär örtkraffs men denna funkar verkligen!
Den är så stark att man tillochme avråds köra bil förmiddagen efter :laugh: :hbang:

Helena B
2005-10-29, 17:33
Om nån har svårt att sova kan ja verkligen rekommendera en naturmedicin som heter Valerina, MKT bra :love:
ja sov som en stock av den förr när ja hade sömnproblem :thumbup:
brukar vanligtvis inte ge mkt för sånntdär örtkraffs men denna funkar verkligen!
Den är så stark att man tillochme avråds köra bil förmiddagen efter

Har testat Valerina, första gången sov jag i 20 h eller nåt *screwy* Men de andra gångerna fungerade de inte alls...

Diana
2005-10-29, 17:50
Har testat Valerina, första gången sov jag i 20 h eller nåt * Men de andra gångerna fungerade de inte alls...
Hahahaaaaa 20 jävla timmar :hbang: :D

mitt rekord ligger på hmm.. 15 bara tror ja.. :em:
men UTAN Valerina iofs :D

skumt att de inte funkade *screwy* använde du den starkaste? Valerina forte?
för de finns en mesvariant oxå som heter Valerina natt..

Tricklev
2005-10-30, 20:43
FÖrsvoar mig aldrig, vaknar oftast före klockan ringer, trött som fan och vill snoosa i 4timmar.

Kommer alltid försent, vilket nästan har kostat mig ett förhållande ;)

För övrigt har jag också sömnproblem, brukar ta minst 30minuter till 4 timmar före jag somnar ibland, finns det någon receptfritt att köpa på apoteket?

Fartman
2005-10-30, 21:16
försov mig jävligt ofta i högstadiet och gymnasiet, slutade med att en lärare som jag hade varje tisdag och torsdag både på morgonen och efter lunch insåg att jag försov mig lätt.. så han fixade mitt mobilnummer genom klasskompisarna och brukade ringa när han förstod att jag försovit mig.
Det var en mycket bra lärare. :thumbup:

Konstigt nog så har jag aldrig försovit mig när jag ska jobba. Är nog något undermedvetet som spökar och "vet" att skolan kan man komma försent till men däremot inte jobb.
Känner förövrigt igen det där Griip snackar om, när jag inte riktigt vaknat ännu är jag verkligen en idiot. Det värsta är att man vet att man gör fel osv men man är så jävla trög att man skiter i det ändå, och otrevlig är man också om nån ska väcka en. :em:

Ninjamicke
2005-10-30, 22:14
Jobbar när jag inte är sjukskriven 2 skift på Volvo i Umeå och börjar 05.48 varannan vecka. Ett tag försov jag mig mellan 20-60 min 2-3 dagar/vecka.... varken chefen jag eller arbetslaget var nöjda...

Har även försovit mig till en gradering som började kl 16.00

Diana
2005-10-30, 22:43
försov mig jävligt ofta i högstadiet och gymnasiet, slutade med att en lärare som jag hade varje tisdag och torsdag både på morgonen och efter lunch insåg att jag försov mig lätt.. så han fixade mitt mobilnummer genom klasskompisarna och brukade ringa när han förstod att jag försovit mig.
Det var en mycket bra lärare. :
:
:laugh: fy fan vilken skön lärare :bow:
den servicen borde fler skolor införa! :D
håller helt me i de där att man verkar ha nåt undermetvetet
inprogrammerat att INTE försova sej till jobbet :nono: men skolan är mera fritt fram *screwy*
hehehe

trym
2005-10-30, 23:25
tja vart ska man börja...tar de väll i kronologisk ordning:
nationella tyskaprov
jobbintervju
första dagen på samma jobb

hemresan från usa kan juuh få ett eget kapittel:
tappa flygbiljetternad dagen innan - inga flygbiljetter
missade planet mellan pasco o seattle.

försov mig i seattle o missade planet - en dag på seattle flygplatts
försov mig i Chicago o missade planet - 40 timmar på ohare elle rhur de nu stavas
försov mig i brysse o missade planet - 8 timmar i bryssel
försov mig i götebord o missade tåget - ? timmar i götebord...

resultat, en trött Trym... Detta är altså en st. resa...

Wopper
2005-10-30, 23:52
Hmmmm... Jag har nog aldrig försovit mig. *innocent* Jag är lite tvärtom kommer alltid tidigt. Gillar inte när folk inte passar tider. :whipped:

Din kille tycker nog det är bra. :naughty:

Diana
2005-10-30, 23:56
tja vart ska man börja...tar de väll i kronologisk ordning:
nationella tyskaprov

been there done that.. :hbang: :laugh:
jah wohl

Hades
2005-10-31, 13:04
Nja. Jag är extremt grym på att komma precis i tid, alternativt så lite för sent att det inte gör något.

Cilia
2005-10-31, 13:08
Nja. Jag är extremt grym på att komma precis i tid, alternativt så lite för sent att det inte gör något.
enligt din egen bedömning då?

mini
2005-10-31, 13:08
Jag tror man kan göra mycket för att undvika att försova sig. Både som att gå och lägga sig i tid, ha flera väckarklockor, men även mentalt, vänja sig vid att gå upp då klockan ringer, diciplinera sig att vakna. Jag har aldrig försovit mig till något viktigt.

Nitrometan
2005-10-31, 13:21
Man kan lära sig att bli sin egen väckarklocka också. Det gjorde jag i tonåren och det har jag haft nytta av sen dess. Jag vaknar helt enkelt när jag ska. Fast jag vågar inte lita helt på det så jag sätter en klocka och sen vaknar jag 1-5 minuter innan klockan. Tittar på klockan och stiger upp när den ringer.

Jag gillar inte folk som kommer försent. Därför vill jag själv alltid komma i tid. Jag tycker att det är dålig respekt för andra människors tid att inte passa tider.

Diana
2005-10-31, 13:24
diciplinera sig att vakna. .
Jo definitivt :thumbup:
misstänker ju att de finns hopp för mej med.. :angel:
kan ha grymm diciplin i mkt annat..
men just sömnen verkar va hmm,, speciell? *screwy* :D

Helena B
2005-10-31, 14:51
Hahahaaaaa 20 jävla timmar

mitt rekord ligger på hmm.. 15 bara tror ja.. :em:
men UTAN Valerina iofs :D

skumt att de inte funkade *screwy* använde du den starkaste? Valerina forte?
för de finns en mesvariant oxå som heter Valerina natt..

Vet inte vilken jag använde, det var receptfritt iaf. Kanske ska testa båda och genomföra ett litet experiment, under en helg då så man inte försover sig :D

Fatalist
2005-10-31, 17:01
Hm, prova en Valerina igår, vaknade 12 idag. Dock låg jag och "vakendrömde" i typ 5 timmar igår, sen somnade jag runt 5 typ. Vad jag minns. Gah, skolan började 0810!

Gör ett nytt försök ikvälkl... :sleep: :D

Hades
2005-11-01, 08:50
enligt din egen bedömning då?
Givetvis. Jag kan inte tala för någon annan :)

Det gäller alltså i fall då t ex läraren också är någon minut försenad.

Jet
2005-11-01, 09:34
Eller använd mobilen som extraklocka.

Det är smart att lära sig att använda väckarklockan i mobilen så att man kan lita på den när man är på resande fot och kanske är i behov av att vakna i rätt tid.

För ett antal år sedan använde jag uteslutande konservöppnaren i min fällkniv. Efter det klarar jag en natt i fält och tält utan att svälta ihjäl.

Och innan dess hade du dött? :(

Jet
2005-11-01, 09:38
FÖrsvoar mig aldrig, vaknar oftast före klockan ringer, trött som fan och vill snoosa i 4timmar.

Kommer alltid försent, vilket nästan har kostat mig ett förhållande ;)

För övrigt har jag också sömnproblem, brukar ta minst 30minuter till 4 timmar före jag somnar ibland, finns det någon receptfritt att köpa på apoteket?

Brukar nästan vara tvärtom annars....