handdator

Visa fullständig version : Politiskt korrekt?


mini
2005-10-28, 15:38
I två diskussioner har omdömet politiskt korrekt dykt upp. Jag har funderat, och skulle behöva ett klargörande angående uttrycket. Vad innebär det att vara politiskt korrekt? Är det negativt? Är det i så fall positivt att vara politiskt inkorrekt? Vem sätter mallen för vad som är PK eller ej? Jag har en miljon frågor.

Jag behöver verkligen hjälp då jag vill lära som jag tydligen lever.

Griip
2005-10-28, 15:39
Hur orkar du/ni?

Sheogorath
2005-10-28, 15:39
I två diskussioner har omdömet politiskt korrekt dykt upp. Jag har funderat, och skulle behöva ett klargörande angående uttrycket. Vad innebär det att vara politiskt korrekt? Är det negativt? Är det i så fall positivt att vara politiskt inkorrekt? Vem sätter mallen för vad som är PK eller ej? Jag har en miljon frågor.

Jag behöver verkligen hjälp då jag vill lära som jag tydligen lever.

Att vara kritisk till uttrycket "politiskt korrekt" bör definitivt klassificeras som politiskt korrekt.

mini
2005-10-28, 15:41
Hur orkar du/ni?
Det krävs en massa envishet och fritid. Men ärligt, jag oroar mig verkligen för att vara inkorrekt politiskt korrekt.

Griip
2005-10-28, 15:43
Det krävs en massa envishet och fritid. Men ärligt, jag oroar mig verkligen för att vara inkorrekt politiskt korrekt.


Du är i stort behov av ett verkligt problem, tror jag.

Sheogorath
2005-10-28, 15:46
Det krävs en massa envishet och fritid. Men ärligt, jag oroar mig verkligen för att vara inkorrekt politiskt korrekt.

Men att vara politiskt korrekt är väldigt enkelt. Man ska helt enkelt sakna (eller åtminstone aldrig ge uttryck för) åsikter som hos vänstereliten anses vara radikala.

Griip
2005-10-28, 15:46
Men att vara politiskt korrekt är väldigt enkelt. Man ska helt enkelt sakna (eller åtminstone aldrig ge uttryck för) åsikter som hos vänstereliten anses vara radikala.


:thumbup:

jwzrd
2005-10-28, 15:50
Men att vara politiskt korrekt är väldigt enkelt. Man ska helt enkelt sakna (eller åtminstone aldrig ge uttryck för) åsikter som hos vänstereliten anses vara radikala.

Nu var du iofs själv sjukt jävla politiskt korrekt. Överhuvudtaget: känner man att man behöver damma in nånting så enfaldigt som: "men sånt får man ju inte säga, det är ju inte PK nog" så bör man tvärt applicera fullkontaktskarate på pungen. ALLA jag sett skriva nånting åt det hållet på det här forumet har klämt ur sig unika och verkligen farliga saker som: Sprit är också en drog, men sånt får man ju inte säga.. osv osv. GAAAH har du tänkte ut det själv? Helt själv? Är det sant?

Använder man den frasen så har man automatiskt förlorat debatten.

Pudzianovski
2005-10-28, 16:03
För att förenkla det lite. (Ja...Jwzrd kan aldrig skriva något på ett enkelt sätt :D )

http://sv.wikipedia.org/wiki/Politiskt_korrekt

Stämmer rätt bra tycker jag själv.

Bjorne
2005-10-28, 16:34
I dagsläget är det väl mer ett skällsord emot personer som har samma politiska inriktningar som ex Aftonbladet :)

Peter-N1
2005-10-28, 16:37
Politiskt korrekt för mig är när man uttrycker något man egentligen inte står för, men säger det bara för att man vet att den åsikten är "rätt".

Big_Vik
2005-10-28, 16:38
Min enda åsikt är att förtkortningen PK låter töntig, som typ pungknullad, eller player kill.

Davil
2005-10-28, 16:48
Jag har inget bra svar, men jag tycker Peter N1 har en poäng i det han skrev.

Spinkot
2005-10-28, 17:00
Politiskt korrekt för mig är när man uttrycker något man egentligen inte står för, men säger det bara för att man vet att den åsikten är "rätt".

Den där var väldigt bra,stämmer in vad jag läser in i ordet också

Bärs
2005-10-28, 17:01
Det är ofta (vänster)medierna som sätter mallen.

Bärs
2005-10-28, 17:10
PK kan fylla en funktion när människor vill umgås utan att riskera pinsamma situationer. Man vill helt enkelt ha accepterade åsikter utan att behöva vara så insatt i allting. Det är betydligt mer problematiskt när beslutsfattare viker sig för PK-trender och inte har mod att stå emot. Det skadar demokratin och ger makt åt vanligtvis små högljudda grupperingar som sätter agendan utan att ha direkt mandat från folket.

Sheogorath
2005-10-28, 17:16
PK kan fylla en funktion när människor vill umgås utan att riskera pinsamma situationer. Man vill helt enkelt ha accepterade åsikter utan att behöva vara så insatt i allting. Det är betydligt mer problematiskt när beslutsfattare viker sig för PK-trender och inte har mod att stå emot. Det skadar demokratin och ger makt åt vanligtvis små högljudda grupperingar som sätter agendan utan att ha direkt mandat från folket.

:thumbup:

mini
2005-10-28, 17:20
Men om man nu antar att pk är beroende på situation (som artikeln i wikipedia gjorde gällande) så är det mer pk att vara höger än vänster här på Kollo. Det är också pk att vara för dödsstraff här fast det kanske inte är det generellt i Sverige.

Jag uppfattar ofta att folk som anklagar andra för att vara pk gärna vill se sina egna åsikter som lite kontroversiella. Dock har man inga riktiga argument för detta, utan slänger fram ett pekfinger mot någon annan. Det är som att på ett lite coolare sätt (ni vet, "sitta längst bak i klassrummet och kleta snus under stolen"-coolt) säga att någon annan är dum i huvudet utan att ha så mycket att komma med själv.

Vad är syftet med att klistra etiketten pk på någon annans åsikt?

JJ
2005-10-28, 17:28
Jag uppfattar ofta att folk som anklagar andra för att vara pk gärna vill se sina egna åsikter som lite kontroversiella. Dock har man inga riktiga argument för detta, utan slänger fram ett pekfinger mot någon annan. Det är som att på ett lite coolare sätt (ni vet, "sitta längst bak i klassrummet och kleta snus under stolen"-coolt) säga att någon annan är dum i huvudet utan att ha så mycket att komma med själv.

Vad är syftet med att klistra etiketten pk på någon annans åsikt?

:thumbup:

Nitrometan
2005-10-28, 17:51
Men om man nu antar att pk är beroende på situation (som artikeln i wikipedia gjorde gällande) så är det mer pk att vara höger än vänster här på Kollo. Det är också pk att vara för dödsstraff här fast det kanske inte är det generellt i Sverige.

Jag uppfattar ofta att folk som anklagar andra för att vara pk gärna vill se sina egna åsikter som lite kontroversiella. Dock har man inga riktiga argument för detta, utan slänger fram ett pekfinger mot någon annan. Det är som att på ett lite coolare sätt (ni vet, "sitta längst bak i klassrummet och kleta snus under stolen"-coolt) säga att någon annan är dum i huvudet utan att ha så mycket att komma med själv.

Vad är syftet med att klistra etiketten pk på någon annans åsikt?
Det är ju det man använder etiketten PK till. Som en [PROPP](tm) i en diskussion när argumenten tryter. "Du är ju PK!"

Hade det varit på lågstadiet hade man kanske sagt "du är dum i huvudet!" istället.

skaparn
2005-10-28, 18:00
Men om man nu antar att pk är beroende på situation (som artikeln i wikipedia gjorde gällande) så är det mer pk att vara höger än vänster här på Kollo. Det är också pk att vara för dödsstraff här fast det kanske inte är det generellt i Sverige.

Jag uppfattar ofta att folk som anklagar andra för att vara pk gärna vill se sina egna åsikter som lite kontroversiella. Dock har man inga riktiga argument för detta, utan slänger fram ett pekfinger mot någon annan. Det är som att på ett lite coolare sätt (ni vet, "sitta längst bak i klassrummet och kleta snus under stolen"-coolt) säga att någon annan är dum i huvudet utan att ha så mycket att komma med själv.

Vad är syftet med att klistra etiketten pk på någon annans åsikt?

Faktum är att jag satt längst bak i klassrummet och kletade snus, ända tills försämrad syn tvingade fram mig några rader. Nu har jag låtit lasern fixa det men nu är det lite för sent, det tilltalar inte längre... åldrandets gissel.

För att åtminstone beröra ämnet så får jag känslan av att det är allt svårare att vara politiskt inkorrekt. Överallt finns alternativ indie-människor som minsann skiter i allt vad mainstream heter. Det är helt plötsligt väldigt trångt i periferin. Ögonblicket man tydligt tar avstånd (gärna offentligt) tar avstånd från PK blir man det, så att säga.

Kvar blir endast några få verkligt inkorrekta röresler såsom hårdför nazism. Rasismen har ju nästan alltid varit helt korrekt ute i folkhemmen. De politiskt inkorrekta partierna är nog de mest PK, men som sagt, nazismen är fortfarande orörd av PK-polisen.

mini
2005-10-28, 18:23
Så, frågan är, hur ska vi straffa alla nördar som använder uttryck som känns hopplöst otrendigt och ogenomtänkt? Skaparn straffades för sina synder med försämrad syn. Jag tänker mer i banorna att utföra pickdöden, eller tusen nålar, eller att de får bli allmänt uthängda och hånade i något slags underforum, typ wall of shame?

skaparn
2005-10-28, 18:28
Problemet, har jag märkt efter några försök, är att de torra sätten att straffa medelst ett svidande inlägg fyllt av sarkasm, inte biter så bra på just den sortens människor som tar till PK. Likt en gås rinner allt bara av.

Straffa bönder på bönders vis, och de lärda på... ehh, lärdas vis?

mini
2005-10-28, 18:32
Problemet, har jag märkt efter några försök, är att de torra sätten att straffa medelst ett svidande inlägg fyllt av sarkasm, inte biter så bra på just den sortens människor som tar till PK. Likt en gås rinner allt bara av.

Straffa bönder på bönders vis, och de lärda på... ehh, lärdas vis?
Pickdöden it is then. De lärda behöver vi inte finna straff för, ty de lärda vet att inte svänga sig medelst bajsnödiga uttryck.

hangatyr
2005-10-28, 18:32
Pickdöden it is then. De lärda behöver vi inte finna straff för, ty de lärda vet att inte svänga sig medelst bajsnödiga uttryck.


som till exempel att använda sig av ord som "medelst". :D

Bärs
2005-10-28, 19:34
För att åtminstone beröra ämnet så får jag känslan av att det är allt svårare att vara politiskt inkorrekt. Överallt finns alternativ indie-människor som minsann skiter i allt vad mainstream heter. Det är helt plötsligt väldigt trångt i periferin. Ögonblicket man tydligt tar avstånd (gärna offentligt) tar avstånd från PK blir man det, så att säga.

Jag skulle säga att det är oerhört PK att vara "alternativ", men det är kanske det du menar? Hela motkulturen stinker ju PK ända sedan 1960-talet. Däremot är det t.ex. inkorrekt att hylla 1950-talets konformistiska amerikanska förortskultur.

Trance
2005-10-28, 21:17
Här på kolo har det ju länge varit icke-pk att vara pk innan framför allt Tolia motsatte sig denna utveckling och nu är det pk att tycka att pk kan vara ok. Helt glasklart.

abbe
2005-10-28, 21:56
För mig är det att luta sig emot åsikter som är flavour of the month för saker man annars skulle skämmas/vara feg/inte vill inse sanningen eller av annan anledning inte vill stå upp för.

Exempel på detta kan (OBS! kan) vara:
* Familjer där pappan inte "kan" vara hemma för då går det inte ihop ekonomiskt.
* Kvinnor som har sämre lön "bara" för att dom inte har en snopp.
* Apatiska flyktingbarn.
* Invandrare som inte får jobb "bara" för att dom är invandrare.

Jag säger inte att dessa anledningar oftast är lögner men de är lätta att skylla på och är politiskt korrekta. Man kanske kan vara hemma med sitt barn som pappa men då hade man inte behövt bygga om/ett helt nytt hus 6 månader tidigare eller ha en nyare v70 på parkeringen eller för den delen ha dyra hobby.

skaparn
2005-10-29, 07:40
Jag skulle säga att det är oerhört PK att vara "alternativ", men det är kanske det du menar? Hela motkulturen stinker ju PK ända sedan 1960-talet. Däremot är det t.ex. inkorrekt att hylla 1950-talets konformistiska amerikanska förortskultur.

Du förstod mig helt rätt även om jag ser nu att jag formulerade mig lite otydligt.

Callister
2005-10-29, 08:09
Finns en lättare förklaring

Negerboll - opolitiskt korrekt
Chokladboll - politiskt korrekt

skaparn
2005-10-29, 08:28
Finns en lättare förklaring

Negerboll - opolitiskt korrekt
Chokladboll - politiskt korrekt


Nu blir jag lite ställd. Behagar du skämta eller? Om så, så var det ganska roligt, jag ler brett. Om inte, var det ganska roligt iallafall.

Callister
2005-10-29, 08:37
Nu blir jag lite ställd. Behagar du skämta eller? Om så, så var det ganska roligt, jag ler brett. Om inte, var det ganska roligt iallafall.
Jag behagar att skämta. ;) Dock är det ju sant också..

Bärs
2005-10-29, 08:38
Du förstod mig helt rätt även om jag ser nu att jag formulerade mig lite otydligt.

:thumbup:

skaparn
2005-10-29, 11:13
Är i helgen på ett besök i den brända bockens stad och såg för en timme sedan ett demonstrationståg som gick genom staden där en grupp djurrättsaktivister skrek för full hals.
Började fundera på ifall de var PK. Självklart! var min första tanke, tycka synd om sälar var ju det stora ämnet för PKismen då det begav sig. Men sedan tänkte jag på denna tråd, är deras PK kontextberoende eller är vissa saker alltid PK. Annars kanske man skulle tycka att på kolo är de allt annat än PK.

Nå, var demonstrationståget PK?

skaparn
2005-10-29, 11:17
Jag behagar att skämta. ;) Dock är det ju sant också..

Hmm...

Läs igenom tråden väldigt noggrant och du kommer att finna att ditt inlägg var roligt på så många plan.

mini
2005-10-29, 11:18
Är i helgen på ett besök i den brända bockens stad och såg för en timme sedan ett demonstrationståg som gick genom staden där en grupp djurrättsaktivister skrek för full hals.
Började fundera på ifall de var PK. Självklart! var min första tanke, tycka synd om sälar var ju det stora ämnet för PKismen då det begav sig. Men sedan tänkte jag på denna tråd, är deras PK kontextberoende eller är vissa saker alltid PK. Annars kanske man skulle tycka att på kolo är de allt annat än PK.

Nå, var demonstrationståget PK?
Jag skulle nog påstå att det beror på kontexten. Högljudda demonstrationståg bestående av unga arga är väl bara pk om man frågar andra unga arga?
Är inte rädslan för (och föraktet för) politisk korrekthet ett fenomen bland unga öht?

Baan
2005-10-29, 11:24
rädslan för PK är väl att man vill vara orginell, man vill inte vara inställsam och tycka som alla andra, man vill bli accepterad som individ med unika åsikter. good luck du lever ute i samhället och man suger åt sig åsikter från andra som en tvättsvamp (sen muterar man dom och kallar dom sina egna...).

Bärs
2005-10-29, 11:24
Jag skulle nog påstå att det beror på kontexten. Högljudda demonstrationståg bestående av unga arga är väl bara pk om man frågar andra unga arga?
Är inte rädslan för (och föraktet för) politisk korrekthet ett fenomen bland unga öht?

Jag tror du har missförstått begreppet. Unga är vanligtvis oerhört PK eftersom de åsikterna belönas av omgivningen. Skillnaden ligger i om man som vuxen ifrågasätter PK-indoktrineringen eller inte. Det har förstås ytterst med intresse att göra eftersom det krävs en viss kunskap för att genomskåda alla lögner som florerar i medierna år ut och år in om t.ex. Israel-Palestina-konflikten.

Bärs
2005-10-29, 11:26
Är i helgen på ett besök i den brända bockens stad och såg för en timme sedan ett demonstrationståg som gick genom staden där en grupp djurrättsaktivister skrek för full hals.
Började fundera på ifall de var PK. Självklart! var min första tanke, tycka synd om sälar var ju det stora ämnet för PKismen då det begav sig. Men sedan tänkte jag på denna tråd, är deras PK kontextberoende eller är vissa saker alltid PK. Annars kanske man skulle tycka att på kolo är de allt annat än PK.

Nå, var demonstrationståget PK?

Ja, det var PK. Det är alltid PK att motsätta sig pälsnäringen etc.

skaparn
2005-10-29, 11:27
Jag tror att jag skulle vilja att kulturdepartementet tillsatte en statlig utredning där PK definierades så jag får något allmängiltigt att utgå från. Detta börjar bli lite rörigt i mitt huvud.

Baan
2005-10-29, 11:28
Jag tror du har missförstått begreppet. Unga är vanligtvis oerhört PK eftersom de åsikterna belönas av omgivningen. Skillnaden ligger i om man som vuxen ifrågasätter PK-indoktrineringen eller inte. Det har förstås ytterst med intresse att göra eftersom det krävs en viss kunskap för att genomskåda alla lögner som florerar i medierna år ut och år in om t.ex. Israel-Palestina-konflikten.

Om man ser på långvariga konflikter så kan äldre personer vara så insatta på att en konflikt ser ut på ett visst sätt att det kan vara omöjligt att se på den från något annat håll. Märker det när jag pratar med min far och andra som varit med på en tid då man sett på just säg Palestinakonflikten på ett annat sätt.

mini
2005-10-29, 11:30
Jag tror du har missförstått begreppet. Unga är vanligtvis oerhört PK eftersom de åsikterna belönas av omgivningen. Skillnaden ligger i om man som vuxen ifrågasätter PK-indoktrineringen eller inte. Det har förstås ytterst med intresse att göra eftersom det krävs en viss kunskap för att genomskåda alla lögner som florerar i medierna år ut och år in om t.ex. Israel-Palestina-konflikten.
Å. Så du sitter inne på den sanna betydelsen av begreppet? Som vanligt då.
Vilka är omgivningen som belönar pk? Då borde följden bli att subkulturer är en mycket marginell företeelse?

mini
2005-10-29, 11:31
Jag tror att jag skulle vilja att kulturdepartementet tillsatte en statlig utredning där PK definierades så jag får något allmängiltigt att utgå från. Detta börjar bli lite rörigt i mitt huvud.
Kulturdepartementet? Utredning? Bärs är ju här.

Snafu
2005-10-29, 11:51
OK,

Politisk korrekthet: Benämningen eller innehållet av en handling, person, gruppering, händelse för att antingen minska begreppets styrka i syfte att nå "common ground",i.e mainstream eller i syfte att förhöja styrkan i det som benämnts PK, alienation/rebellisering.

I korthet, definiera ett problem och ge det innehåll och få andra att se saken på samma sätt, dels uppåt i strukturerna, eller nedåt. Definitionens benämning syftar till det generiska namnet "problemet" får, ex chockadboll för att minska styrkan i benämningen negerboll som för vissa har konnotationen "rasism". En djurrättsaktivisst vill definiera djurförsök som "övergrepp på försvarslösa", medan en annan kanske ser djurförsök som "kvalitet på produkterna". Således skulle ett företag därför rentav inte använda benämningen "djurförsök" för att på så sätt "minska styrkan" i begreppet utan istället säga "research involving animals".

Strukturnivå - PK som skapas uppifrån (stat, ledande organisationer, företag, media och om du är feminist patriarkatet - the superstructure).

Kollektivnivå - större grupperingar, allt från majoriteten av svenskar till folkrörelser till mindre kollektiv. Exempelvis "sänk skatten på bensin", "vi måste samla in pengar till tsunamin", "stoppa djurförsöken".

Individnivå - lyckad PK:nisering då begreppets definition har "trickled down" till massorna. Oavsett kontext, gruppering eller situation


Exemplifiering:

PK på strukturnivå: Du skall betala skatt, det gynnar dig, mig och alla andra.
PK på kollektivnivå: Stoppa djurförsöken
PK på individ/aktörsnivå: Jag kanske inte ska säga negerboll trots allt, inte ens i närhet av nära och kära som vet att jag inte är rasist


Jag vill också be om ursäkt för min dåliga svenska och anglofiering

Bärs
2005-10-29, 15:03
Vilka är omgivningen som belönar pk? Då borde följden bli att subkulturer är en mycket marginell företeelse?

Omgivningen kan vara lärare, klasskamrater, föräldrar etc. Det är ganska lätt att känna vad som är gynnsamma åsikter för att passa in och vara god. Eller tror du faktiskt att kidsen som demonstrar mot globalisering etc. faktiskt vet vad de sysslar med?

Vad menar du med din andra fråga?

Bärs
2005-10-29, 15:14
Om man ser på långvariga konflikter så kan äldre personer vara så insatta på att en konflikt ser ut på ett visst sätt att det kan vara omöjligt att se på den från något annat håll. Märker det när jag pratar med min far och andra som varit med på en tid då man sett på just säg Palestinakonflikten på ett annat sätt.

Absolut. Men jag kopplar i mångt och mycket ihop PK med åsikter som indirekt tutas ut av medierna.

mini
2005-10-29, 15:21
Omgivningen kan vara lärare, klasskamrater, föräldrar etc. Det är ganska lätt att känna vad som är gynnsamma åsikter för att passa in och vara god. Eller tror du faktiskt att kidsen som demonstrar mot globalisering etc. faktiskt vet vad de sysslar med?

Vad menar du med din andra fråga?
Är det verkligen många ungdomars strävan; att bli ansedd som god av lärare och föräldrar? Jag är inte säker på det. Subkulturer har i alla tider uppkommit som ungdomars revolt mot vuxenvärlden. Jag tror också att ungdomar visst kan vara pålästa och intresserade av sin omvärld och politik. Att de har en mer naiv och idealistisk inställning ibland ser jag inte nödvändigtvis som något ont.

skaparn
2005-10-29, 15:39
Är det verkligen många ungdomars strävan; att bli ansedd som god av lärare och föräldrar? Jag är inte säker på det. Subkulturer har i alla tider uppkommit som ungdomars revolt mot vuxenvärlden. Jag tror också att ungdomar visst kan vara pålästa och intresserade av sin omvärld och politik. Att de har en mer naiv och idealistisk inställning ibland ser jag inte nödvändigtvis som något ont.

Antagligen skulle världen bara bli ett bättre ställe ju färre cyniker som bebodde den, men det blir ett problem när dessa naiva ungdomar blir naiva halvvuxna och skriker sig till exempelvis en friårsreform, trots ganska perifer roll i politiken sett endast till procentuellt mandat.

mini
2005-10-29, 15:46
Antagligen skulle världen bara bli ett bättre ställe ju färre cyniker som bebodde den, men det blir ett problem när dessa naiva ungdomar blir naiva halvvuxna och skriker sig till exempelvis en friårsreform, trots ganska perifer roll i politiken sett endast till procentuellt mandat.
Nackdelen med demokrati kanske?

Bärs
2005-10-29, 15:48
Är det verkligen många ungdomars strävan; att bli ansedd som god av lärare och föräldrar? Jag är inte säker på det. Subkulturer har i alla tider uppkommit som ungdomars revolt mot vuxenvärlden. Jag tror också att ungdomar visst kan vara pålästa och intresserade av sin omvärld och politik. Att de har en mer naiv och idealistisk inställning ibland ser jag inte nödvändigtvis som något ont.

Det beror lite på vad det handlar om. Musik är en sak, Bush är en annan. Aktivism anses på något sätt beundransvärt, ungdomar som engagerar som orättvisor. Det är svårt att förhålla sig negativt mot sådana ungdomar, även när de överskrider lagen. Jag tror dock att aktivismen mer är en identitet än en genomtänkt intellektuell hållning.

Jag minns när Rapports ankare med sinnesrörelse meddelade att t.o.m. kidsen i Ballefjongbergaskolan hade krävt ledigt för att demonstrera mot USA:s imperialism och Bushs krigsplaner. Där gick sedan de sockerhöga glinen på gatorna och krävde Bushs död medan den statliga tv:n sände spektaklet på prime time. Det var ett tydligt exempel på hur stat, medier och skola samverkar för att pådyvla barn och folk korrekt politisk hållning.

skaparn
2005-10-29, 15:50
Nackdelen med demokrati kanske?

Ja, usch! Ner med den!

Inte första gången jag raljerar bara för att ända i en slutsats där folkstyre har sina baksidor. Då brukar jag örfila till mig och fundera vad jag egentligen vill varpå jag inte raljerar på flera timmar. Dags för lite självspäkning.

mini
2005-10-29, 16:01
...varpå jag inte raljerar på flera timmar.
Eller hur.

Sheogorath
2005-10-29, 19:57
Vad jag blir trött när jag läser om alla som försöker relativisera begreppet "politiskt korrekt", och få det till att det handlar om kontext, gemenskap etc. Bla bla bla. Det är inte "kolozzeumskt korrekt" vi talar om. Vill någon definiera det är de välkommna att göra så. Att tycka illa om Linda ****** skulle väl i så fall kunna höra hit.

Sidan nedan förklarar dock vad POLITISKT korrekthet innebär, på ett roligt sätt.

Politiskt Korrekt. För helvete (http://www.yttermera.se/pk/)

skaparn
2005-10-29, 20:07
Vad jag blir trött när jag läser om alla som försöker relativisera begreppet "politiskt korrekt", och få det till att det handlar om kontext, gemenskap etc. Bla bla bla. Det är inte "kolozzeumskt korrekt" vi talar om. Vill någon definiera det är de välkommna att göra så. Att tycka illa om Linda ****** skulle väl i så fall kunna höra hit.

Sidan nedan förklarar dock vad POLITISKT korrekthet innebär, på ett roligt sätt.

Politiskt Korrekt. För helvete (http://www.yttermera.se/pk/)

Tänkte relativisera begreppet lite...
Politiskt syftar väl till det samhälle man för tillfället anpassar sig, alltså ett relativt begrepp. All politik har inte med staten Sverige att göra, utan endel med staten Kolozzeum. Dessutom har ju begreppet politik också betydelsen "tillvägagångsätt, handlingsmönster", och det är inget fixt alls.

Sidan du länkade till är faktiskt våldsamt PK, och dessutom var den kanske rolig för 20 år sedan, när den inte var PK, men nu är den bara PK. Tre PK i en mening är ganska många PK.

Dock ska erkännas att jämförelsen mellan delfiner och tonfisk, i tonfisknät är ganska rolig, och inte lika PK.

skaparn
2005-10-29, 20:12
Jag kom helt osökt att börja tänka på tuggummit PK som fanns för en massa år sedan, skulle googla fram en bild och fann att PK-tuggummit minsann är med på en Kosher-lista från Judiska centret i Stockholm. Det ni, ett omen, från Gud dessutom.

http://www.jf-stockholm.org/centret/judendom/kosher/kosherlistan.asp?id=44

skaparn
2005-10-29, 20:14
Eller hur.

Jag vill ju inte lova för mycket.

Nu är tiden ute, men det blev svammelspam istället för koleriska utspel. Ska försöka hålla mig dygnet ut.

mini
2005-10-29, 20:23
Jag vill ju inte lova för mycket.

Nu är tiden ute, men det blev svammelspam istället för koleriska utspel. Ska försöka hålla mig dygnet ut.
Nej, inte för min skull. Kämpa inte emot. Följ dina spefulla lustar.

Sheo, jag misstänker att de som står bakom din länk är samma typ av människor som fortfarande pratar om den ironiska generationen som något nytt och frächt.

Bärs
2005-10-29, 20:25
Bra sida. Hade glömt den.

Sheogorath
2005-10-29, 20:27
Tänkte relativisera begreppet lite...
Politiskt syftar väl till det samhälle man för tillfället anpassar sig, alltså ett relativt begrepp. All politik har inte med staten Sverige att göra, utan endel med staten Kolozzeum. Dessutom har ju begreppet politik också betydelsen "tillvägagångsätt, handlingsmönster", och det är inget fixt alls.

Sidan du länkade till är faktiskt våldsamt PK, och dessutom var den kanske rolig för 20 år sedan, när den inte var PK, men nu är den bara PK. Tre PK i en mening är ganska många PK.

Dock ska erkännas att jämförelsen mellan delfiner och tonfisk, i tonfisknät är ganska rolig, och inte lika PK.

Det är klart att begreppet är relativt i bemärkelsen att inte samma saker är PK i Iran som i Sverige. I Iran är det PK att säga

Död åt det otrogna satansyngel som avbildar den helige profeten Muhammed!

Det är inte PK att säga så i Sverige. Och att påstå att det inte finns en konsensus bland politiker och massmedier, i Sverige, kring vilka åsikter och handlingssätt som är "goda" och rätta och vilka som absolut inte får vädras, är en lögn. Politiskt korrekt avser INTE de åsikter som småfolket har. Folkpartiet kunde i förra valet kamma hem sitt bästa valresultat på många år genom att vara icke-PK (eftersom det är FOLKET som röstar). Språktest för invandrare som söker svenskt medlemskap. Populism, enligt vissa, men det blir ju så när inga politiker representerar de åsikter som ligger och pyr och viskas försiktigt runt kaffebordet när sällskapet är slutet. Dyker någon upp som slår näven i bordet och verkligen börjar ge uttryck för sådana åsikter (till skillnad från F! som gör precis tvärt om och därför enligt senaste SIFO har under 0,5%) så får de röster.

Jag tror att folk i allmänhet börjar bli rätt "fed-up" med den politiskt korrekheten från ledning och medier. Problemet är dock att just eftersom åsiktsskuggningen varit så krafig så kommer inte debatten bli så balanserad som den kunde blivit. Det är synd.

Sheogorath
2005-10-29, 20:31
Nej, inte för min skull. Kämpa inte emot. Följ dina spefulla lustar.

Sheo, jag misstänker att de som står bakom din länk är samma typ av människor som fortfarande pratar om den ironiska generationen som något nytt och frächt.

Äsch, det vet jag inte vad det är för något. Jag är född -82 för sjutton *innocent*. Sidan har sina ljuspunkter, men mycket är... rätt krystat, visst. Håller med ovanstående talare att tonfisk/delfin är en av de bättre.

Wennerberg
2005-11-21, 10:34
Politiskt korrekt för mig är när man uttrycker något man egentligen inte står för, men säger det bara för att man vet att den åsikten är "rätt".

Ungefär det hälften av Sveriges befolkning gör...

Tolkia
2005-11-21, 11:59
Aight. Och sedan skall vi inte heller glömma det som jag tror i den här tråden någonstans ges beteckningen "kolozzeum-korrekt" och är ungefär att inta valfri tämligen enögd och fördomsfull position och försvara denna med argumentet att alla som är av en annan åsikt bara är ryggradslösa stackare som (till skillad från en själv, då, som modigt står upp mot förtryckarsamhället) inte vågar annat än anta den åsikt som är "politiskt korrekt".

Grahn
2005-11-21, 12:11
Aight. Och sedan skall vi inte heller glömma det som jag tror i den här tråden någonstans ges beteckningen "kolozzeum-korrekt" och är ungefär att inta valfri tämligen enögd och fördomsfull position och försvara denna med argumentet att alla som är av en annan åsikt bara är ryggradslösa stackare som (till skillad från en själv, då, som modigt står upp mot förtryckarsamhället) inte vågar annat än anta den åsikt som är "politiskt korrekt".


:hbang: :laugh:

skaparn
2005-11-21, 13:03
Lite färska PK-exempel:
Top Tio Politiskt Korrekta Ord Och Fraser För 2005 (http://www.fajaf.com/051120_pk2005.html)

wintersnowdrift
2005-11-21, 17:34
Lite färska PK-exempel:
Top Tio Politiskt Korrekta Ord Och Fraser För 2005 (http://www.fajaf.com/051120_pk2005.html)

"Deferred Success" (uppskjuten framgång) istället för "Failure" (misslyckande).

:laugh:
Den här ska jag köra på om/när jag misslyckas (skjuter upp framgången) på mitt naturkunskapsprov imorgon :D.

//Kristin

Slartibartfast
2008-10-30, 13:31
Vad tycker ni om detta då?

I mitt kära Vasa.

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/Vasamap.jpg :D

Nitrometan
2008-10-30, 14:23
Nu var du iofs själv sjukt jävla politiskt korrekt. Överhuvudtaget: känner man att man behöver damma in nånting så enfaldigt som: "men sånt får man ju inte säga, det är ju inte PK nog" så bör man tvärt applicera fullkontaktskarate på pungen. ALLA jag sett skriva nånting åt det hållet på det här forumet har klämt ur sig unika och verkligen farliga saker som: Sprit är också en drog, men sånt får man ju inte säga.. osv osv. GAAAH har du tänkte ut det själv? Helt själv? Är det sant?

Använder man den frasen så har man automatiskt förlorat debatten.
Jwzrds tillägg till Godwins lag?

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwins_law

"As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one."

http://www.faqs.org/faqs/usenet/legends/godwin/

Nitrometan
2008-10-30, 14:25
Veckans bump till Slarti! :hbang:

erks
2008-10-30, 14:45
Finns en negerby i Sverige också! :hbang:

Nitrometan
2008-10-30, 15:14
Finns en negerby i Sverige också! :hbang:
Finns det?

Det finns en "Negerbyn" och en "Negerbybacken" i Mora. Är det de du tänker på?

stevebc
2008-10-30, 15:53
Jag tycker inte PK är helt oviktigt, även om jag förespråkar raka rör mer än massa lull-lull-gulligull och jag avskyr den censur som uppkommer när PK-maffian drar igång, även fast jag själv använder mig av en väldigt PK vokabulär/retorik.

PK har enligt mig en negativ klang. Att "vara PK" har blivit ett skällsord.

stevebc
2008-10-30, 16:01
Jag tror att jag skulle vilja att kulturdepartementet tillsatte en statlig utredning där PK definierades så jag får något allmängiltigt att utgå från. Detta börjar bli lite rörigt i mitt huvud.Hahaha skulle inte en sådan utredning vara för icke-PK för att få anslag? Eller... hmmm... :MrT:

Men visst håller jag med dig.

Diggler
2008-10-30, 18:20
Jag skulle vilja förklara tillmälet "politiskt korrekt" till: "Att uttrycka en åsikt som många håller med om, och de flesta som inte håller med inte blir upprörda över"

erks
2008-10-30, 18:21
Finns det?

Det finns en "Negerbyn" och en "Negerbybacken" i Mora. Är det de du tänker på?

Stämmer!

Mantus
2008-10-30, 18:53
Aight. Och sedan skall vi inte heller glömma det som jag tror i den här tråden någonstans ges beteckningen "kolozzeum-korrekt" och är ungefär att inta valfri tämligen enögd och fördomsfull position och försvara denna med argumentet att alla som är av en annan åsikt bara är ryggradslösa stackare som (till skillad från en själv, då, som modigt står upp mot förtryckarsamhället) inte vågar annat än anta den åsikt som är "politiskt korrekt".

Det här inlägget var ett av de bästa jag någonsin läst.

miss_incorrigible
2008-10-30, 19:36
Jag vill vara politiskt korrekt udda veckor. Känns lagom då.

EkarN
2008-10-30, 20:46
PK är för mig socialdemokrati, om det sen är positivt lämnar jag åt andra.

Saft und Kraft
2008-10-30, 22:26
"As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one."

Haha och förmodligen sant.

...även fast jag själv använder mig av en väldigt PK vokabulär/retorik.

Men du kommer undan med det Steve då du på ett trovärdigt sätt också alltid verkar mena vad du säger, utan att det låter som dynga. En synnerligen välartad gosse.