handdator

Visa fullständig version : FY fan


kollle1
2005-10-28, 09:34
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,720774,00.html

Davil
2005-10-28, 09:44
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,720774,00.html
Ja, FYFAN minst sagt... Jag kan inte med ord förklara vad jag känner för någon som ger sig på barn...

bosse_brutal
2005-10-28, 09:47
sätt honom på huk och skjut han med salongsgevär upp genom rövhålet.

Jay-Z
2005-10-28, 09:54
Ja, den där Christer Jonsson hade inte velat träffa mig...

mini
2005-10-28, 09:56
Ja, fy fan att inte någon kunnat fånga upp denna kille som på ett tydligt sätt visat att han behöver massor av hjälp. Att människor tillåts falla igenom. Att han inte fått vård tidigare. Att resurserna, både de ekonomiska och de mänslkiga, inte räcker till. Att vuxna människor (?) anser att man ska skjuta förståndshandikappade och psykiskt sjuka som begår brott. Att olika komponenter sammantaget gör att människor, barn, minst tre barn och deras anhöriga, far så enormt illa.

Sonny
2005-10-28, 10:00
Jaha, då var den morgonen förstörd, fy helvete vad förbannad man blir.

HerrArne
2005-10-28, 10:08
Ja, fy fan att inte någon kunnat fånga upp denna kille som på ett tydligt sätt visat att han behöver massor av hjälp. Att människor tillåts falla igenom. Att han inte fått vård tidigare. Att resurserna, både de ekonomiska och de mänslkiga, inte räcker till. Att vuxna människor (?) anser att man ska skjuta förståndshandikappade och psykiskt sjuka som begår brott. Att olika komponenter sammantaget gör att människor, barn, minst tre barn och deras anhöriga, far så enormt illa.

Jo. Jag håller med dig till 100%, killen är ju helt uppenbart inte frisk och bör inte dömas enligt vanliga normer. Hade behövt hjälp för länge sedan.
Trots detta är det så att om det varit min dotter så hade han inte längre varit bland oss.

Dubbelmoral? Jag vet inte. Tanken är obekväm.

Jay-Z
2005-10-28, 10:10
Att vuxna människor (?) anser att man ska skjuta förståndshandikappade och psykiskt sjuka som begår brott. .

En person har skrivit det. Och jag tror iofs han syftar på ett specifikt brott. och inte generellt.

Nej, vård är alltid det bästa alternativet. Permission en gång i veckan är ännu bättre. :thumbup:

Allvarlig talat, självklart borde han fångats upp betydligt tidigare av systemet. Och att det inte finns resurser att ta hand om/vårda/lobotomera/skullfucka tonåringar som har begått våldtäkter är sjukt.

HookersUnited
2005-10-28, 10:13
Skicka honom till ett fängelse för homosexuella våldtäktsmän i Afrika.

dunken16
2005-10-28, 10:15
ewtt nackskott hade gjort susen här, jag ställer upp kan fan titta han i ögonen samtidigt. Jävla idiot. 4 år? USH

Rock'nRoll
2005-10-28, 10:18
Jag har alltid varit emot dödsstraff men det här är bara för vidrigt.

mini
2005-10-28, 10:21
En person har skrivit det.
Som om det är helt oväntat att det kommer radas upp fler inlägg om att han ska skjutas/plågas/slås ihjäl?

Kaew
2005-10-28, 10:25
Ja, fy fan att inte någon kunnat fånga upp denna kille som på ett tydligt sätt visat att han behöver massor av hjälp. Att människor tillåts falla igenom. Att han inte fått vård tidigare. Att resurserna, både de ekonomiska och de mänslkiga, inte räcker till. Att vuxna människor (?) anser att man ska skjuta förståndshandikappade och psykiskt sjuka som begår brott. Att olika komponenter sammantaget gör att människor, barn, minst tre barn och deras anhöriga, far så enormt illa.

Du trottnar aldrig pa att vara PK ,skriva helt korrekta inlagg va ?. Tror ingen har menar pa allvar att den basta losningen ar avrattning. Klart killen skulle fatt vard tidigare. Men den spontana reaktionen hoss dom flesta ar ju ganska naturlig, att vilja ta ut hamnd pa killen ifraga.

Tricklev
2005-10-28, 10:29
Ja, fy fan att inte någon kunnat fånga upp denna kille som på ett tydligt sätt visat att han behöver massor av hjälp. Att människor tillåts falla igenom. Att han inte fått vård tidigare. Att resurserna, både de ekonomiska och de mänslkiga, inte räcker till. Att vuxna människor (?) anser att man ska skjuta förståndshandikappade och psykiskt sjuka som begår brott. Att olika komponenter sammantaget gör att människor, barn, minst tre barn och deras anhöriga, far så enormt illa.

Oktober 2004: Stjäl en moped. Döms till vård inom socialtjänsten.

Augusti 2004: Våldtar sin dåvarande 14-åriga flickvän hemma i pojkrummet. Döms till vård och 50 timmar ungdomstjänst.

Juni 2004. Döms till vård inom socialtjänsten och 100 timmars ungdomsvård, efter att ha tänt eld på båtar till ett värde av 350 000 kronor.
Jag har understryckit ditt favoritord.

Jay-Z
2005-10-28, 10:29
Som om det är helt oväntat att det kommer radas upp fler inlägg om att han ska skjutas/plågas/slås ihjäl?

Jag vill inte märka ord, men jag gör det ändå. Men som du hade formulerat dig antydde du att det gällde brott i allmänhet. För det här specifika brottet har jag den icke-politiskt-korrekta [ta åt dig] åsikten och förståelsen för sådana reaktioner.

Tolkia
2005-10-28, 10:30
Jo. Jag håller med dig till 100%, killen är ju helt uppenbart inte frisk och bör inte dömas enligt vanliga normer. Hade behövt hjälp för länge sedan.
Trots detta är det så att om det varit min dotter så hade han inte längre varit bland oss.
Dubbelmoral? Jag vet inte. Tanken är obekväm.
Dubbelmoral? Ja. Unikt? Nej. Den spontan reaktionen ("Hata! Döda!") tror jag får betraktas som allmänmänsklig - allmändjurisk snarast, för även den minsta och mest timida djurmamma brukar kunna förvändlas till ett rytande odjur om ungarna hotas. MEN jag tror att du, precis som alla andra som skriver det gång på gång, underskattar/överskattar (beror ju lite på hur man ser det, låt oss säga "felskattar") dig själv rätt rejält när du skriver "om det varit min dotter så hade han inte längre varit bland oss". Spärren mot att verkligen döda en annan människa är hos de allra flesta hälsosamt stark - i regel starkare än man tror. Både att vilja slå någon på käften, och att kunna slå någon på käften (eller för den delen tidigare ha slagit folk på käften) är rätt långt ifrån att verkligen dräpa.

mini
2005-10-28, 10:34
Du trottnar aldrig pa att vara PK ,skriva helt korrekta inlagg va ?. Tror ingen har menar pa allvar att den basta losningen ar avrattning. Klart killen skulle fatt vard tidigare. Men den spontana reaktionen hoss dom flesta ar ju ganska naturlig, att vilja ta ut hamnd pa killen ifraga.
Det är ju kul att du tror att jag är PK. Jag tror att du är mer PK än jag, då du gör det som är trendigast, nämligen anklagar folk för att vara PK. Tönt.
Min reaktion kanske är mindre spontan då jag följer med i media. Detta är inget nytt fall. Det hände i den kommunen jag bor i somras.
Visst kan jag hänga på kören och kräva killens omedelbara arkebusering. Jag gör dock inte det, då jag inte tycker så. Och nä, jag vill inte ta ut hämnd på killen av flera anledningar. Dels har jag ingen anknytning, känslomässigt eller verklig, till varken offret eller gärningsmannen. Dels skolkade nog jag då hämndbegären delades ut, eftersom jag sällan känner något. Dels anser jag att det vi kan kalla förnuftet är ett trevligare redskap att använda i diskussioner. (Därmed inte sagt att jag inte blir emotionell ibland.)

mini
2005-10-28, 10:36
Jag har understryckit ditt favoritord.
Att han placerats i åtgärder innebär inte att han blivit hjälpt. Det är ju ganska tydligt.

Tricklev
2005-10-28, 10:38
Att han placerats i åtgärder innebär inte att han blivit hjälpt. Det är ju ganska tydligt.

Hjälpen, dvs vården är ju inte så lyckad i Sverige heller.

Langster
2005-10-28, 10:41
Dubbelmoral? Ja. Unikt? Nej. Den spontan reaktionen ("Hata! Döda!") tror jag får betraktas som allmänmänsklig - allmändjurisk snarast, för även den minsta och mest timida djurmamma brukar kunna förvändlas till ett rytande odjur om ungarna hotas. MEN jag tror att du, precis som alla andra som skriver det gång på gång, underskattar/överskattar (beror ju lite på hur man ser det, låt oss säga "felskattar") dig själv rätt rejält när du skriver "om det varit min dotter så hade han inte längre varit bland oss". Spärren mot att verkligen döda en annan människa är hos de allra flesta hälsosamt stark - i regel starkare än man tror. Både att vilja slå någon på käften, och att kunna slå någon på käften (eller för den delen tidigare ha slagit folk på käften) är rätt långt ifrån att verkligen dräpa.Hur vet du det? Varit i sånna situationer ofta själv eller?

Det där vet man INGENTING om förrän man själv är där.

Kaew
2005-10-28, 10:42
Det är ju kul att du tror att jag är PK. Jag tror att du är mer PK än jag, då du gör det som är trendigast, nämligen anklagar folk för att vara PK. Tönt.
Min reaktion kanske är mindre spontan då jag följer med i media. Detta är inget nytt fall. Det hände i den kommunen jag bor i somras.
Visst kan jag hänga på kören och kräva killens omedelbara arkebusering. Jag gör dock inte det, då jag inte tycker så. Och nä, jag vill inte ta ut hämnd på killen av flera anledningar. Dels har jag ingen anknytning, känslomässigt eller verklig, till varken offret eller gärningsmannen. Dels skolkade nog jag då hämndbegären delades ut, eftersom jag sällan känner något. Dels anser jag att det vi kan kalla förnuftet är ett trevligare redskap att använda i diskussioner. (Därmed inte sagt att jag inte blir emotionell ibland.)

Tont ? hehe kommer det fran dig sa tar jag det som en komplimang
;) .

gothen
2005-10-28, 10:47
Äh en folkbestraffning är det enda rätta. Var och en får plåga honom lika mycket som han plågat andra.
Var i helvete är Sverige på väg igentligen?

HerrArne
2005-10-28, 10:54
Dubbelmoral? Ja. Unikt? Nej. Den spontan reaktionen ("Hata! Döda!") tror jag får betraktas som allmänmänsklig - allmändjurisk snarast, för även den minsta och mest timida djurmamma brukar kunna förvändlas till ett rytande odjur om ungarna hotas. MEN jag tror att du, precis som alla andra som skriver det gång på gång, underskattar/överskattar (beror ju lite på hur man ser det, låt oss säga "felskattar") dig själv rätt rejält när du skriver "om det varit min dotter så hade han inte längre varit bland oss". Spärren mot att verkligen döda en annan människa är hos de allra flesta hälsosamt stark - i regel starkare än man tror. Både att vilja slå någon på käften, och att kunna slå någon på käften (eller för den delen tidigare ha slagit folk på käften) är rätt långt ifrån att verkligen dräpa.

Jo. Låt oss hoppas att du har rätt. Jag tror inte det. Inte heller vill jag hänga ut så mycket av mig själv på ett interetforum att jag kan ge den bra förklaringen. En kortkort, däremot...

Jag skulle inte längre vara jag om jag inte agerade i den förespeglade situationen.
Min självbevarelsedrift är mycket stark.

bosse_brutal
2005-10-28, 11:04
Att han placerats i åtgärder innebär inte att han blivit hjälpt. Det är ju ganska tydligt.

vad är det som säger att vården han får den här gången kommer hjälpa då? ta en titt på
http://www.sos.se/FULLTEXT/103/2002-103-1/sammanfattning.htm

"Socialstyrelsen genomförde en inventering den 27 september 1995 som innebar att samtliga chefsöverläkare inom den psykiatriska vården rapporterade de patienter som denna dag fick vård med stöd av LRV, och vars vård var förenad med särskild utskrivningsprövning. Patienterna har sedan följts fram till den 24 februari 1999, dvs. under en uppföljningstid på ca 3,5 år."

"Brottsligheten var hög under pågående vård och 27,9 procent av patienterna dömdes för nya brott. Mest anmärkningsvärt är att 30 individer dömdes för 43 grövre våldsbrott under perioden med rättspsykiatrisk vård (19 sexualbrott, 8 dråp, 7 mord och 9 fall av grov misshandel)."

"Efter utskrivningen från den rättspsykiatriska vården återföll 65 av 309 (21 %) patienter i någon form av brott som registrerades i polisens person-och belastningsregister." anm: detta under tiden som studien pågick. återfall efter 24 februari 1999 är inte redovisade.

den rättspsykiatriska vården är verkligen effektiv.

Jense
2005-10-28, 11:24
Ja, fy fan att inte någon kunnat fånga upp denna kille som på ett tydligt sätt visat att han behöver massor av hjälp. Att människor tillåts falla igenom. Att han inte fått vård tidigare. Att resurserna, både de ekonomiska och de mänslkiga, inte räcker till. Att vuxna människor (?) anser att man ska skjuta förståndshandikappade och psykiskt sjuka som begår brott. Att olika komponenter sammantaget gör att människor, barn, minst tre barn och deras anhöriga, far så enormt illa.


Jo men det är fortfarande han som slog ut tänderna och våldtog en 4 årig tjej. DSet verkar va så jävla lätt att alltid skylla på psykvården. denna kille är äckligt elak helt enkelt.

Pingu
2005-10-28, 11:35
Killen har själv varit ett barn, ett sexuellt utnyttjat barn. En nära släkting våldtog han när han när han var yngre och gissar jag rätt så fick han ingen hjälp med det. Alltså hade han alla odds mot sig. Pedofiler har i ruggit hög % blivit utsatta själva för det när dom var små, ett riktigt otrevlig cirkel alltså.
Hade han fått hjälp så kanske denna stackars flicka klartat sig från detta

Har själv jobbat med barn som varit utsatta för sånt här otrevligt och det var lärorigt men fruktansvärt tragiskt.

hangatyr
2005-10-28, 11:51
tänkte chocka alla och kräva hämnd på de mest bestialiska sätt, men insåg snabbt att fåntrattar hade tagit mig på allvar och hurrat. klart grabben ska sitta inlåst, klart han itne ska få fortsätta våldta barn. han är farlig för sin omgivning och ska inte få chansen att begå fler våldtäkter ochg mordförsök.

men för helvete, är ni så primitiva att ni på allvar tycker att man ska skjuta honom med salongsgevär i röven och låta honom bli våldtagen av homosexuella svarta våldtäktsmän (bizarra straffmetoder för övrigt, ni skulle gå långt inom vilken hemlig dödsskvadron som helst i vilket U-land som helst).

Sniggel
2005-10-28, 11:55
Riktigt tragiskt är det när sånt här händer, båda 2 är offer, men den ena utav dom är även en förbrytare och måste vårdas/spärras in i min mening

egge
2005-10-28, 12:12
"-Jag ville att hon skulle sluta skrika, sa 17-åringen i rätten. När Felicia förlorade medvetande, trodde han att hon var död. Sedan slog han hennes huvud en gång till mot stenen."

Som många andra har sagt redan, hade det varit min dotter hade jag tagit mig ett "snack" med killen utan att tänka på konsekvenserna.
Vård ska han givetvis ha, men när han sen blir lite klarare i huvudet skall han in i fängelse och få tänka över det han gjort en lååång tid framöver.

bosse_brutal
2005-10-28, 12:29
tänkte chocka alla och kräva hämnd på de mest bestialiska sätt, men insåg snabbt att fåntrattar hade tagit mig på allvar och hurrat. klart grabben ska sitta inlåst, klart han itne ska få fortsätta våldta barn. han är farlig för sin omgivning och ska inte få chansen att begå fler våldtäkter ochg mordförsök.

men för helvete, är ni så primitiva att ni på allvar tycker att man ska skjuta honom med salongsgevär i röven och låta honom bli våldtagen av homosexuella svarta våldtäktsmän (bizarra straffmetoder för övrigt, ni skulle gå långt inom vilken hemlig dödsskvadron som helst i vilket U-land som helst).

Hur ska man hindra honom från att begå fler brott då? Psykvården är ju inte direkt något bergsäkert alternativ.
Jag står fast vid åsikten om att han (I brist på fungerande alternativ)borde avrättas. (själva avrättningsmetoden kan dock diskuteras)
Att vara förståndshandikappad och/eller psykiskt sjuk kanske var orsaken till hans handligar, men jag kan inte se det som en ursäkt, vilket många verkar göra.

När det gäller brott begågna av personer som är påverkade av alkohol så är de flesta överens om att alkoholen inte ska ses som någon förmildrande omständighet, även om personen aldrig skulle utfört brottet om han vart nykter.
Jag tycker det borde fungera på samma sätt när det gäller psykiskt sjuka människor. Men istället får de vård tills de anses friska, då de släpps ut och kan fortsätta mörda och våldta.
Ett alternativ som jag skulle kunna godta är ett system där Psykvården följs upp med det fängelsestraff som personen skulle ha dömts till om han ansetts psykist frisk. Under tiden som straffet avtjänas skulle man följa upp personens psykiska hälsa och om det blir nödvändigt låta honom återgå till vården.

Cilia
2005-10-28, 12:33
Ja, den där Christer Jonsson hade inte velat träffa mig...
vem vill det?

Griip
2005-10-28, 12:41
Folk som inte har och aldrig kommer bidra med något mer än lidande för andra till samhället borde avrättas eller eventuellt sättas i arbetsläger resten av livet. Vem ska döma ifall dem inte har något att bidra med eller ens ALDRIG kommer ha det? Jag, såklart. Det vore drömmen, då.

För att vara lite mer realistisk så tror jag helt enkelt några år i fängelse + kastrering hade varit bra för denna vilsna människa.

kelk
2005-10-28, 12:41
Lemlästa fanskapet

trasan
2005-10-28, 12:43
Som sagt jag har alltid varit emot dödsstraff, men i det här fallet så förtjänar fanskapet att dö.

Bronkitkorv
2005-10-28, 13:03
Kastrera honom och hugg av båda armarna utan bedövning och SEN skicka honom till afrikanerna osv osv .

Jag tror inte den här diskssionen kommer så mycket längre, hemskt är det i allafall...

skaparn
2005-10-28, 13:10
Som om det är helt oväntat att det kommer radas upp fler inlägg om att han ska skjutas/plågas/slås ihjäl?


....

Davil
2005-10-28, 14:18
Självklart är det ingen frisk person som begår något sådant våldsbrott på en 4åring...
Frågan är, vad skulle man själv tycka om den personen gjort något sådant mot sitt egna 4åriga barn?...

skaparn
2005-10-28, 15:13
Frågan är, vad skulle man själv tycka om den personen gjort något sådant mot sitt egna 4åriga barn?...

Nej, det är faktiskt inte alls frågan.
Hur hårt det än kan låta, ska inte anhöriga ha något som helst att säga till gällande straff. Det anser även vår justitieminister som gick emot lagrådets förslag om att anhöriga skulle få yttra sig när man överväger livstidsstraffets omvandling till tidsbegränsat. Och tur var väl det.

Griip
2005-10-28, 15:48
Nej, det är faktiskt inte alls frågan.
Hur hårt det än kan låta, ska inte anhöriga ha något som helst att säga till gällande straff.


Kan man tycka, tycker inte jag.

Tolkia
2005-10-28, 15:54
Hur vet du det? Varit i sånna situationer ofta själv eller?
Det där vet man INGENTING om förrän man själv är där.
Nä. Just det. Och det har inte jag? Och det har typ alla andra här?

HerrArne
2005-10-28, 16:01
Nej, det är faktiskt inte alls frågan.
Hur hårt det än kan låta, ska inte anhöriga ha något som helst att säga till gällande straff. Det anser även vår justitieminister som gick emot lagrådets förslag om att anhöriga skulle få yttra sig när man överväger livstidsstraffets omvandling till tidsbegränsat. Och tur var väl det.

Vem har hävdat att det handlar om straff?
Lätt att ha klara åsikter om sådant här när det inte har hänt en själv.
Skulle tro att det är lika lätt att ha klara åsikter om det även när det har hänt en själv.

Dagen innan.
Dagen det händer.
Dagen efter.
Veckan efter.
Året efter.

Men kommer de att vara samma åsikter?

Big_Vik
2005-10-28, 16:17
Ojojoj, vilket liv det blev nu då. Vad säger ni om den manlige dagis-skötaren på 22 år som i somras drog in en fyraårig kille i myshörnan och brutalt assrapade honom då? Det var ungens första dag på dagis och när föräldrarna kom för att hämta pojken satt denne bredvid samme skötare, storlipade och skakade av rädsla. Skötaren fick 2 års fängelse och ett oansenligtfa trots at bevismängden var massiv!! (man kunde alltså bevisa att själva våldtäkten ägt rum.)

Alla som skrivit om att avrätta dessa personer: Vad faan har ni gjort för att visa er medkänsla mer än att spy ut hat på internet? Har ni skrivit på eller organiserat någon protestlista t.ex.? Eller kanske skrivit ett motionsförslag till någon politiker om hårdare straff för sexuella brott gentemot barn? Att skriva lite hemska saker på internet går tydligen jättebra innan man återgår till sitt eget liv, ätet sin egen middag osv, men att ta tag i saker som är fel orkar man banne mig inte. (jag är inte något undantag, för jag har inte heller engagerat mig och kommer med all säkerhet inte göra det.) Det här måste väl bevisa hur pass ond människan är, när den i ett modernt samhälle mer eller mindre tillåter andra sjuka människor att assrapa eller slå sönder 4-åriga barn? En människa bryr sig bara om sig själv och sina nära.

Big_Vik
2005-10-28, 16:22
edit: Skötaren fick alltså två år på tukthuset och en oansenlig summa böter.

edit2: edittiden är för kort.

skaparn
2005-10-28, 17:40
Kan man tycka, tycker inte jag.

Tunga argument.

skaparn
2005-10-28, 17:50
Vem har hävdat att det handlar om straff?
Lätt att ha klara åsikter om sådant här när det inte har hänt en själv.
Skulle tro att det är lika lätt att ha klara åsikter om det även när det har hänt en själv.
...
Men kommer de att vara samma åsikter?

Mest troligt inte. Det finns en inkonsistens här beroende på flera parametrar.
Just därför ska samhället i förväg sätta upp ett regelverk som man sedan är tvungen att följa så att det inte blandas in subjektiva hämndkänslor i rättsystemet. Så vad de anhöriga känner har faktiskt ingen juridisk betydelse, vilket var vad jag ville komma fram till.

Vem har hävdat att det handlar om straff?
Jag vet inte, vet du?

Folk som inte har och aldrig kommer bidra med något mer än lidande för andra till samhället borde avrättas eller eventuellt sättas i arbetsläger resten av livet. Vem ska döma ifall dem inte har något att bidra med eller ens ALDRIG kommer ha det? Jag, såklart. Det vore drömmen, då.
För att vara lite mer realistisk så tror jag helt enkelt några år i fängelse + kastrering hade varit bra för denna vilsna människa.
Lemlästa fanskapet
Som sagt jag har alltid varit emot dödsstraff, men i det här fallet så förtjänar fanskapet att dö.
Kastrera honom och hugg av båda armarna utan bedövning och SEN skicka honom till afrikanerna osv osv .
Jag tror inte den här diskssionen kommer så mycket längre, hemskt är det i allafall...

Röda_Lacket
2005-10-28, 18:00
Konstigt att han kunde begå så många brott innan samhället reagerade med ett straff som är kännbart. Löser man inte säkerheten för alla icke kriminella invånare i detta land snart så kommer det bli vanligt att folk tar lagen i egna händer snart. Att få vård inom socialtjänsten för en våldtäkt är helt sjukt för slappt

Griip
2005-10-28, 18:22
Tunga argument.

Såg inte att du hade några argument själv så finns inget att kommentera, du säger bara att "så är det". Tycker du, säger jag då.

mini
2005-10-28, 18:24
Konstigt att han kunde begå så många brott innan samhället reagerade med ett straff som är kännbart.
Kanske för att det inte är oproblematiskt att straffa ett psyksjukt förståndshandikappat barn?

skaparn
2005-10-28, 18:30
Såg inte att du hade några argument själv så finns inget att kommentera, du säger bara att "så är det". Tycker du, säger jag då.

Ahh, my bad. Jag trodde rättsäkerhet och eliminerande av hämndfaktorn var något alla eftersträvade. Räknade inte med dig griipen.

Fredrik_
2005-10-28, 18:36
Nej, det är faktiskt inte alls frågan.
Hur hårt det än kan låta, ska inte anhöriga ha något som helst att säga till gällande straff. Det anser även vår justitieminister som gick emot lagrådets förslag om att anhöriga skulle få yttra sig när man överväger livstidsstraffets omvandling till tidsbegränsat. Och tur var väl det.

Kanske inte som direkt anhöriga, men visst borde samhällsmedborgarna ha något att säga till om gällande straff i en demokrati, och dessa inkluderar både anhöriga och övriga bestörta och äcklade. Även om man kan tycka att riksdagen lever ganska långt upp i det blå jämfört med oss vanliga dödliga så är det faktiskt poängen med att de stiftar lagar.

Brott som jag tror har mycket högre straffvärde i vanliga människors medvetande än i lagstiftarnas, som sexbrott mot barn, rattfylleri med dödlig utgång (för någon annan oskyldig), våldsbrott överhuvudtaget, leder ofta till otroligt mycket ilska när man får höra de totalt menlösa domarna. Speciellt när skattebrott eller något annat "skitbrott" som inte skadar något annat än ekonomiska värden leder till långa fängelsestraff i jämförelse.

Sen är det väl inte helt självklart om fängelsevistelsen ska vara någon slags rehabiliteringsverksamhet/vård eller just ett hårt straff/hämnd från samhällets sida för att man gjort något jäkligt dumt. I vissa fall, som det här, skulle jag inte alls ha något emot att införa lite amerikansk lagstiftning a'la Texas. Du kan inte bli så mycket offer för omständigheterna att det rättfärdigar att våldta och halvt slå ihjäl ett litet barn.

Ryggmärgsreaktioner för mig är också nackskott direkt måste jag erkänna.. kanske för att jag har en liten snart fyraåring själv, men inspärrning över väldigt lång tid är väl mer humant.

mangemani
2005-10-28, 18:41
fan vad det knep till i magen när man läste det där,var både av ilska och sorg.
en glad 4 årig unge,vad fan hade hon gjort någon för ont?
jävla svin.....fan om nått sånt där skulle hända någon av mina syskons barn vilka jag älskar jäkligt mycket,vet inte vad jag skulle ta mej till då.

Lillgrabben
2005-10-28, 20:57
fan vad det knep till i magen när man läste det där,var både av ilska och sorg.
en glad 4 årig unge,vad fan hade hon gjort någon för ont?
jävla svin.....fan om nått sånt där skulle hända någon av mina syskons barn vilka jag älskar jäkligt mycket,vet inte vad jag skulle ta mej till då.


Dito.


Man blir bara ledsen då man läser om sånt där. Otroligt obehagligt.

olwe
2005-10-28, 22:55
Ja om en sådan sak hände någon i min närhet skulle jag förmodligen känna för att strypa killen, jusst därför får inte anhöriga döma offret.

Att den spontana reaktionen av många här inne är att ta död på 17-åringen skrämmer mig lite. Kan ni inte känna någon sympati?

Jag tycker lika synd om 17-åringen som jag tycker synd om flickan (vilket inte är lite). Jag TROR att den här, synnerligen ostabila, killen känner stora kval och stor sorg över vad han tar sig för, och utan vård kommer den sorgen nog inte var tillräckligt för att hindra killen att göra samm sak igen. Men påstå inte att han gör det för att han är elak, han är förvirrad och ostabil. Psykiskt störd.

Rent spontant tycker jag att folk på forum är lite för snabba att döma, lite för snabba att på bli arga.

Killen bör få vård, tid för denna bör en psykolog avgöra i sammarbete med domstol.

Dipshit
2005-10-29, 00:40
han borde låsas in för gott.. finns inte hopp för killen..
iom att vi inte har dödstraff, som borde va automatiskt på såna brott..

Johan_P
2005-10-29, 00:53
Sådant här som gör att man blir överrädd för ens flickvän att festa med kompisarna (fast jag är nog lite paranoid), inte för att hon är fyra år utan för att det finns sjuka människor. Obehagligt att läsa, förmodligen ett ärr som kommer sitta i flickans liv ända tills hon försvinner. Så jävla tragiskt detta alltså, tänk vad många detta skadar... inte bara offren utan utövaren och dess omgivning också. :(

Kommer bli ännu mer paranoid om killar nu, fan också.

^AzAzeL^
2005-10-29, 10:32
Ja, fy fan att inte någon kunnat fånga upp denna kille som på ett tydligt sätt visat att han behöver massor av hjälp. Att människor tillåts falla igenom. Att han inte fått vård tidigare. Att resurserna, både de ekonomiska och de mänslkiga, inte räcker till. Att vuxna människor (?) anser att man ska skjuta förståndshandikappade och psykiskt sjuka som begår brott. Att olika komponenter sammantaget gör att människor, barn, minst tre barn och deras anhöriga, far så enormt illa.


vård hjälper inte på såna där hade det hänt nån närstående till mig hade jag tagit lagen i egna händer och gjort livet åt han till ett helvete.
Hade troligen torterat han till döds helt klart.

Stackars flicka hela hennes barndom är förstörd.
skickar ett stort medlidande till den familjen och hoppas att dom överklagar.