handdator

Visa fullständig version : Funkar simmning??


proppen
2005-10-28, 08:43
för nån månad sen var jag på besök hos min sjukgymnast. Hon föreslog att jag skulle göra uppehåll från styrketräningen eftersom jag hade "slitit ut min kropp". Det var nog sant jag hade ökat 8 kg på mindre än ett halvår.
jag blev förstås irriterad, ni förstår väl hur det skulle kännas att inte få träna?

Men simmning var tillåtet så jag började simma som en gris och det har jag gjort en månad nu... Sjukgymnasten sa att alla muskler skulle behållas men det tvivlar jag starkt på. Det känns som om både bröst och ryggmusklerna har blivit mycket mindre... Frågar man folk säger de förstås "haha du e lika vältränad som vanligt" dum men nödvändlig fråga:)... De kollar ju bara på armarna där man inte ha tappat nåt.
Så går det att simma för att behålla musklerna eller???

King Grub
2005-10-28, 08:48
Beror på vilken nivå du är på. Är du normaltränad utan muskelmassa bildad av styrketräning - absolut. Har du däremot tränat till dig en betydande mängd muskelmassa genom styrketräning - nej. Då krävs det överbelastande träning, även om mängden och intensiteten för att behålla är betydligt mindre än för att öka.

"Slitit ut din kropp" låter diffust. Vad är det som egentligen åsyftas, och varför skulle skulle "simma som en gris" vara så markant mycket mindre krävande?

proppen
2005-10-28, 08:51
Beror på vilken nivå du är på. Är du normaltränad utan muskelmassa bildad av styrketräning - absolut. Har du däremot tränat till dig en betydande mängd muskelmassa genom styrketräning - absolut inte. Då krävs det överbelastande träning, även om mängden och intensiteten för att behålla är betydligt mindre än för att öka.
jag e väl inte stor som ett hus direkt.... Men vältränad och ganska stor.. Har nog tränat mig till det mesta av musklerna.

hgus
2005-10-28, 09:36
Simning är lite lurigt. Många som börjar simma "slösimmar" i polen längd efter längd med bara bröstsim, då får du inte mycket styrkerträning. Det krävs ganska hög internsitet och det kan vara svårt i början med konditionen. Dessutom får man bättre styrketräningseffekt om man andvänder alla simsätt, de tar olika.

Gorilla
2005-10-28, 14:36
Kör mer frisim och ryggsim. De två tar mest på bröst och rygg. Om du är lite mer erfaren kan du ge dig på fjärilsim också. Det är mycket tyngre. Bröstsim kan du kasta käpprätt åt helvete. Det är för kvinnor och folk med överviga höfter.

Simma hårt, snabbt och korta distanser så behåller du så mycket som möjligt. Du kommer givetvis förlora muskler men inte lika mycket

proppen
2005-11-02, 02:57
Jag har sett att många simmare på klubben e jävligt grova, borde inte jag få deras vattenmuskler om jag håller på ett tag då? :)

izarul
2005-11-02, 03:16
Har nog tränat mig till det mesta av musklerna.

ÅÅÅååååfan =) Det tror jag nog med.
Styrketräna mer istället, bara bra om du ökar?
Vad var det som var utslitet som skulle rehabiliteras genom att simma som en gris?

proppen
2005-11-02, 03:23
ÅÅÅååååfan =) Det tror jag nog med.
Styrketräna mer istället, bara bra om du ökar?
Vad var det som var utslitet som skulle rehabiliteras genom att simma som en gris?
Vänster axel gör det typ ont i.... Får ont i ryggen av mark och knäböj men har inga problem annars i vardagslivet att lyfta saker och så...
Vill inte sabba nåt i kroppen jag är ju bara 17 det finns många år kvar att bygga på bara jag tar det lite lungt...
Back to the question borde inte jag få simmarens vattenmuskler när jag har hållit på ett tag??:)

Gorilla
2005-11-02, 14:11
Jag har sett att många simmare på klubben e jävligt grova, borde inte jag få deras vattenmuskler om jag håller på ett tag då? :)
Jo om sisådär 15-16 år kanske. Simning börjar man med när man är 5-7 år gammal och tränar stenhårt från 10 års ålder och uppåt. Då blir man vältränad efter ett tag. Nästan alla simmare tränar på gym också.

Slartibartfast
2005-11-02, 14:13
Jag har byggt min enorma axelbredd av simning under puberteten.

morte
2005-11-02, 14:49
Jag har byggt min enorma axelbredd av simning under puberteten.

Så skelettet växte? eller är det helt enkelt enorma deltoideus?

proppen
2005-11-02, 15:11
Fan, så det är ingen ide att försöka bygga med simmningen hur mycket man än simmar???
Har snackat med simmarna på klubben de styrketränar inte... Inga eliter direkt...

JoelR
2005-11-02, 16:08
Vänster axel gör det typ ont i.... Får ont i ryggen av mark och knäböj men har inga problem annars i vardagslivet att lyfta saker och så...
Vill inte sabba nåt i kroppen jag är ju bara 17 det finns många år kvar att bygga på bara jag tar det lite lungt...
Back to the question borde inte jag få simmarens vattenmuskler när jag har hållit på ett tag??:)

Det är inte så att du gör fel i de övningarna du får ont i då?

proppen
2005-11-02, 16:34
Det är inte så att du gör fel i de övningarna du får ont i då?
Tror inte det jag har tränat 6 månader.... brukade be mer erfarna på gymmet om hjälp ofta så att inget skulle gå fel.

proppen
2005-11-02, 16:36
Kan inte King Grub dega in nån undersökning om simmning och muskelutveckling??? :bow:

Slartibartfast
2005-11-02, 19:09
Så skelettet växte? eller är det helt enkelt enorma deltoideus?

Jag vet inte. Tror kanske snarare det är benbyggnaden. Men jag är en mutant i alla fall.

nemd
2005-11-03, 09:35
Tror inte det jag har tränat 6 månader.... brukade be mer erfarna på gymmet om hjälp ofta så att inget skulle gå fel.

Du har alltså tränat i 6 månader? Och tror inte du kan ha gjort fel på övningarna? Och du har redan tränat ut din kropp på 6 månader? Det låter ju helt otroligt tycker jag.