handdator

Visa fullständig version : Shrugs på axeldagen??


toso
2005-10-27, 17:42
Jag kör shrugs på ryggpasset. De flesta verkar dock köra dessa på axelpasset. Blir ju dumt om man tränar axlarna mer än flera gånger per vecka med tanke på dess känslighet...

Lindberg
2005-10-27, 18:31
Genom att köra shrugs så tränar du trapsen. Trapsen är en del av ryggen så jag fattar inte varför vissa kör den på axeldagen *screwy* .

toreld
2005-10-27, 18:57
Genom att köra shrugs så tränar du trapsen. Trapsen är en del av ryggen så jag fattar inte varför vissa kör den på axeldagen *screwy* .

Jag har lagt den på axelpasset eftersom i axelpressövninngar påfrestas även trapsen ganska mycket..

Bjorne
2005-10-27, 19:04
Jag har lagt den på axelpasset eftersom i axelpressövninngar påfrestas även trapsen ganska mycket..Blir väl inte i närheten så tungt belaste som när man ex kör marklyft eller skivstångsrodd.

Shadow Warrior
2005-10-27, 19:04
Jag ser det som sådant: På rygg dagen drar jag axlarna bakåt/nedåt, och när jag tränar axlar "uppåt" därför kör jag alltid shrugs på axelträningen, Marklyft tycker jag inte tar särskilt mycket på trapsen ändå så det argumentet håller inte för mej.

Sheogorath
2005-10-27, 20:57
Jag ser det som sådant: På rygg dagen drar jag axlarna bakåt/nedåt, och när jag tränar axlar "uppåt" därför kör jag alltid shrugs på axelträningen, Marklyft tycker jag inte tar särskilt mycket på trapsen ändå så det argumentet håller inte för mej.

Vid marklyft DRAS axlarna neråt av vikten, men det är ju eftersom trapsen håller emot UPPÅT som du kan hålla upp stången. Toppläget i marklyft är ju, egentligen, en statisk shrug. Det blir liksom inte andra muskler bara för att du inte har en dynamisk rörelse. Om du vill känna vad jag menar kan du testa att köra barhold (om du inte redan gjort det). Lägg en skivstång på säkerhetsskenorna i en böjbur och lasta på REJÄLT (vi snackar vikter kanske 50 procent högre än ditt max i mark) och fatta tag i stången, och räta upp kroppen och HÅLL tills greppet dör. Gör så i ett par set och smaka sen träningsvärk i trapsen dagarna efter.

Jag argumenterar inte mot att trapsen skulle involveras i press över huvudet, hantellyft eller andra axelövningar, men de piskas DEFINITIVT av marklyft, utfall med hantlar och andra övningar där trapsen jobbar statiskt.

Shadow Warrior
2005-10-28, 05:26
Ja du har helt rätt man ska komma ihåg att mycket av trycket hammnar på lederna, sen är det ju olika för var och en men jag brukar "bli tvungen" att köra traps träning i längden för att få bra träningsvärk i den övre delen, mellersta får jag alltid träningsvärk i av rodd övningar osv. Jag körde korta mark ett par gånger med (35% tyngre än vanliga mark) och det enda det gav var små stretchmarks runt nacken, kändes faktiskt som om jag använde övre traps mindre där ;)

Sen tror jag att trapsen tål mycket (i allafall mina) därför kör jag vanligtvis axlar och övre traps dagen före rygg.

The Draf
2005-10-28, 10:09
Vilket som går bra. Fördelen med att träna trapzen på axel dagen är att man oftare har lite mera krut kvar än på ryggdagen. Nån mer än min som upplevt att bänkpress tar mkt på trapzen? Särskilt momenten när man lyfter av skiten från stången?

Mass-Tech
2005-10-28, 11:00
Vilket som går bra. Fördelen med att träna trapzen på axel dagen är att man oftare har lite mera krut kvar än på ryggdagen. Nån mer än min som upplevt att bänkpress tar mkt på trapzen? Särskilt momenten när man lyfter av skiten från stången?
Håller med dig om allt. Specielt när jag lyfter tillbaka den så klämmer jag trapzen eftersom jag har drat axlarna tillbaka.

BigForre
2005-10-28, 14:30
Säger inget för eller emot, men du behöver inte känna dig ensam, har precis börjat träna trapsen specifikt och la in det på ryggdagen. Hade ingen aning om när folk brukar lägga det, men hade ingen annan dag i huvudet än just ryggdagen...

Svarten81
2005-10-28, 17:06
Tror inte att det spelar in på vilken dag du kör traps på så vidare inte rygg och axlar ligger dagarna efter varandra. Så har jag resonerat och jag tycker det fungerat för mig. Kör mycket på känsla. Alla är vi olika.