handdator

Visa fullständig version : Vad skall jag satsa på? (förvirrade frågor från en nybörjare)


Angel
2005-10-27, 08:37
Just nu tränar ja på gymmet ca 3-4 ggr/v. Men "basic stuff" då ja e nybörjare.
Till detta brukar jag träna någon form av gympa 1ggr/v och yoga 1ggr/v. Även lite promenader emellanåt.

Till frågan då, jag vill gå ner ca 20kg. (men självklart även bli starkare). Jag läste på FB någon som skrivit såhär " För att bränna fett i någorlunda acceptabel takt behöver kroppen ett kaloriunderskott, och för att bygga muskler behöver kroppen ett kaloriöverskott. Som alla lätt inser är det lite svårt att kombinera överskott och underskott samtidigt!" Tycker ni att jag skall satsa mer på gympa/promenader istället för gymma? Eller hur sjutton skall man få de o gå ihop? Vad är ultimat när man både vill gå ner 20kg men sammtidigt få lite muskler och fastare kropp, skall man satsa på viknedgången först och sedan satsa på styrkan?

Ang maten så äter jag rätt normalt (tror jag) oftast fil/yoghurt till frukost. middag brukar vara fisk/spaghetti me ksås, färsbiffar,fisksoppa lr något sådant. Mycket frukt också.

hur är det med "ätardag"? Kan jag ha en dag i vecka då ma äter något lite onyttigare, kanske godis tex? Och hur onyttigt är egentligen Pepsi max/cola light drycker?

okej...de va nog alla frågor jag kom på just nu.

jakke
2005-10-27, 08:41
Har bråttom, men kan snabbt skriva att stryketräning kommer hjälpa dig behålla dom muskler som du redan har..

Arnesson
2005-10-27, 08:58
har du läst: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 ?

Angel
2005-10-27, 09:05
har du läst: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 ?


vågar man säga att ja har läst men tyckte mest det va rörigt?

but I see what you mean, får väl läsa det igen då...

Zakath
2005-10-27, 16:47
Vad väger du nu/Hur lång är du? Har du tränat tidigare?

Lite mer bakgrundsfakta behövs om vi ska kunna hjälpa dig mer :)

zanzi
2005-10-27, 18:06
Av vad jag läst så verkar kraftig övervikt (vilket dina extra 20 kilo tyder om?) hämma muskelutvecklingen så det kan vara en ide att först gå ner i vikt innan man börjar bygga på kroppen med muskler. Inte sagt nu att man fullt ut ska satsa på att banta ner sig utan en "moderat" viktnedgång i kombination med styrketräning ska vara bäst(står mer precist hur man går till väga i King Grubs deffguide).

Sen angående ätardagen finns det nog ingen konkret fakta som styrker så ta ätardagen mer som en morot som får dig att fortsätta en bit till.

Vidare så skulle det inte vara helt fel med lite mer bakgrundsfakta, som Zakath påpekade.

hgus
2005-10-27, 23:53
Som nybörjare tror jag att du mycket väl kan bli starkare samtidigt som du går ner i vikt. Styrkeökningen i början beror mest på förbättringar i nervsystemet odyl. Att lägga på sig muskler samtidigt som du går ner så mycket som 20 kg fettvikt tror jag dock blir svårt.

melchiorsen
2005-10-28, 11:44
Som nybörjare tror jag att du mycket väl kan bli starkare samtidigt som du går ner i vikt. Styrkeökningen i början beror mest på förbättringar i nervsystemet odyl. Att lägga på sig muskler samtidigt som du går ner så mycket som 20 kg fettvikt tror jag dock blir svårt.

Jag lyckades lägga på mig lite massa under den tiden det tog för mig att traska bort 40pannor - cirka 7-8 mån - så jag tror absolut att det går! no pain no gain girl? :cool: