handdator

Visa fullständig version : Ni gitarrspelare..


Griip
2005-10-26, 22:54
Rekomendera lite lätta intron att lira nu, sitter å hårdpluggar Fade to Blacks intro(Ej Kirks solo givetvis :D ) och det börjar sitta sådär men vill ha lite mer att öva på.

Relativt lättspelade och såna man känner typ "ååhh va grym jag är/grymt det låter" när man spelar dem sökes :cool:


Och, någon som vet något forum för musik/gitarr?

prime^
2005-10-26, 22:56
Pink Floyd - Wish you were here

PowPow
2005-10-26, 23:07
Introt till When the children cry (http://olga.net/dynamic/browse.php?local=main/w/white_lion/when_the_children_cry.tab) är ju galet enkelt. Fortsättningen är inte lika enkel, men inte direkt svår. Låter underbart iaf!

MilkmaN
2005-10-26, 23:10
Sweet dreams är lätt, låter väl inte så grymt iofs.

Sweet home alabama, svårare

Otherside, låter bra... inte så svår

Seven Nation Army, lätt låter fint

Stand by me - basgången

Green Day - Good Riddance är itne så svår men låter svår .D

prime^
2005-10-26, 23:12
Sweet dreams är lätt, låter väl inte så grymt iofs.

Sweet home alabama, svårare

Otherside, låter bra... inte så svår

Seven Nation Army, lätt låter fint

Stand by me - basgången

Green Day - Good Riddance är itne så svår men låter svår .D
jo den e svår tycker jag :( eller så har jag bara dumma tabs som inte funkar *innocent*

Kaboffastar
2005-10-26, 23:13
Turbonegro

Buckethead
2005-10-26, 23:13
GNR - Don't Cry
GNR - Sweet child of mine
Nirvana - Come as you are
Nirvana - Smells like teen spirit
Foo Fighters - Walking After you

Krampus
2005-10-26, 23:15
Stone Temple Pilots - Plush

En kluring, men ack så rolig. Sök efter tabbarna, ingen har riktigt lyckats sätta den.

jean-wim
2005-10-26, 23:26
Jösses! Det märks att man börjar bli äldre... *rolleyes*

Vi som var med under gitarrens guldålder vet att man givetvis börjar med Smoke On The Water, på en sträng, sedan två, som riffet ska spelas. :hbang:

Sedan är det valfritt, Purple Haze, något lätt Sabbath-riff. Sedan kommer Stairway to Heaven-introt när man blir lite mer avancerad. ;)

För ännu tidigare generationer var det Statisfaction (Stones) eller Apache eller någon annan Shadows-låt som lät fett med Strata(kopia), svajarm och mycket reverb.

Spinkot
2005-10-26, 23:30
gå på skalor,musikteori och övningar direkt.Kanske lite tråkigt men jävligt givande

www.musictheory.net
www.cyberfret.com

är de jag använder,Guitar Pro är också ett tips det är ett kul programm att sitta och leka med och testa saker

PowPow
2005-10-26, 23:34
Jösses! Det märks att man börjar bli äldre... *rolleyes*

Vi som var med under gitarrens guldålder vet att man givetvis börjar med Smoke On The Water, på en sträng, sedan två, som riffet ska spelas. :hbang:


Min första låt var också Smoke on the water :)

Min andra var introt till Bob Marleys Redempion song *popcorn* (Det är inte popcorn i påsen - det är magiska svampar)

Slayerized
2005-10-26, 23:37
Dark Tranquillity - Insanity's Crescendo. (Absoluta början) Är inte så olikt Fade to black-introt i svårighetsgrad.
Rainbow - Man on the silver mountain. Rockigt intro som fan, och aslätt.
GNR - Civil War. Aslätt intro som låter bra också.
In Flames - Pallar Anders Visa. Hela låten är enkel, men grymt bra.
The Ventures - Pipeline.

tossefar
2005-10-26, 23:39
Ni har ju missat de självklara! De första introna man lär sig är ju Tears in heaven och paranoid!

prime^
2005-10-26, 23:42
Tears in heaven e ju inte speciellt lätt..

tossefar
2005-10-26, 23:56
Tears in heaven e ju inte speciellt lätt..
Mjo den är faktiskt riktigt lätt, men den låter ju krånglig. Samma sak med good riddance, låter svår men det är samma plock hela tiden, enda som ändras är bassträngen.

Good riddance:

|------------------|
|------3-----------|
|----0---0---0----|
|----------0-------|
|------------------|
|-3----------------|

prime^
2005-10-26, 23:57
Mjo den är faktiskt riktigt lätt, men den låter ju krånglig. Samma sak med good riddance, låter svår men det är samma plock hela tiden, enda som ändras är bassträngen.

Good riddance:

|------------------|
|------3-----------|
|----0---0---0----|
|----------0-------|
|------------------|
|-3----------------|
Va det den första du lärde dig då?

tossefar
2005-10-27, 00:01
Nja det första jag lärde mig var ju ackord. Men good riddance var det första plocket jag lärde mig.

prime^
2005-10-27, 00:06
Nja det första jag lärde mig var ju ackord. Men good riddance var det första plocket jag lärde mig.
Okej, då e du nog rätt bra på gitarr antar jag.. Jag har svårt för både Tears in heaven och Good riddance

MilkmaN
2005-10-27, 00:14
Öva mer då. Första plocket jag lärde mig var också good riddance.


Inte för att jag är så bra på gura men ändå :P

Slayerized
2005-10-27, 00:25
Några till:
Tenacious D - Wonder Boy
Tenacious D - Tribute
Tenacious D - F*ck her gently

Kom på några absolut standard-riff som är enormt enkla och som varenda icke gitarrkunnig människa tjatar om att höra:

Metallica - One
Led Zep - Stairway to Heaven

Och så självklart, den värsta av dem alla, gitarrens Für Elise:
Metallica - Nothing Else Matters

En låt du/ni dock MÅSTE lära er är Jack Black - Computerman Theme! Skitenkel, enbart ackord men extremt trallvänlig!

Dipshit
2005-10-27, 06:52
Några till:
Tenacious D - Wonder Boy
Tenacious D - Tribute
Tenacious D - F*ck her gently

Kom på några absolut standard-riff som är enormt enkla och som varenda icke gitarrkunnig människa tjatar om att höra:

Metallica - One
Led Zep - Stairway to Heaven

Och så självklart, den värsta av dem alla, gitarrens Für Elise:
Metallica - Nothing Else Matters

En låt du/ni dock MÅSTE lära er är Jack Black - Computerman Theme! Skitenkel, enbart ackord men extremt trallvänlig!
I second your inlägg!

Jag brukar bara ta mina favoritlåtar och lära mig dem..

Några som e kul just nu o lätta i vissa delar
Led Zeppelin - The Girl I Love She Got Long Black Wavy Hair
Led Zeppelin - Heartbreaker
Led Zeppelin - Over the hills and far away
Led Zeppelin - In my time of dying
Black Sabbath - Black Sabbath

Intermediate:
Led Zeppelin - Since I've been loving you

Dissector
2005-10-27, 08:19
Rekomendera lite lätta intron att lira nu, sitter å hårdpluggar Fade to Blacks intro(Ej Kirks solo givetvis :D ) och det börjar sitta sådär men vill ha lite mer att öva på.

Relativt lättspelade och såna man känner typ "ååhh va grym jag är/grymt det låter" när man spelar dem sökes :cool:


Och, någon som vet något forum för musik/gitarr?

Om du har lite erfarenhet så är Kirks solo inte så svårt som det låter =) Mycket låter otroligt krabbigt för att det är snabbt. Minns själv innan jag började lira, och lyssnade på såna där "tapping-solon" och tänkte: "Satan, vad snabb han är, hur ska man kunna lira så", och veckan efter visade det sig att det var något av det lättaste som fanns att göra :D

Övrigt, om du gillar death/black-metal så rekommenderar jag att spela Dissection, för deras musik är vansinnigt kul att spela på gitarr.
Annars är ju Creeping Death med Metallica väldigt kul, kanske inte introt i sig, men resten av låten.

chidde
2005-10-27, 08:37
nothing else matters är ganska lätt, speciellt första delen av introt
sen har du ju introt till unforgiven som faktiskt är lättare än nothing else matters

tears in heaven får du nog vänta ett tag med, men... sitter man ett par dagar nonstop så ska dessa inte vara några problem

Menigar
2005-10-27, 08:54
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/john_frusciante/ascension_crd.htm

Jättelätt intro! Skön "strum along"-låt och lämplig att lära sig att sjunga till också.

Joppe
2005-10-27, 08:57
Under the bridge - Red hot chili peppers.

oath5
2005-10-27, 15:35
Metallica - Welcome Home (Sanatarium)

Lövbiffen
2005-10-27, 16:55
http://www.mysongbook.com

Där har du en perfekt sida!
Du kan ladda ner ett program som spelar upp låtarna i midi och visar taben samtidigt! Kan inte bli lättare att lära sej!

Jag skulle rekomendera att du lär dej: Romance :thumbup:

Har precis börjat plonka lite efter ett uppehåll och övar in lite teknik på Arpeggios from hell med yngvie :hbang: Ganska bra låt förresten om du vill bli bra på att plocka skalor :thumbup:

Dk1ng
2005-10-27, 17:17
Kommer inte på några direkta låtar, det beror ju på vad man har för smak och vad man vill åstadkomma med sitt girarrspelande.

När det gäller forum/siter så bör du definitivt ta dig en titt på www.mxtabs.net (http://www.mxtabs.net) om du inte redan gjort det.

Nils.R
2005-10-27, 19:28
Metallica - Welcome Home (Sanatarium)


Precis det jag tänkte säga :D

MilkmaN
2005-10-27, 19:32
Under the bridge - Red hot chili peppers.

Är ju faktiskt rätt så långt ifrån lätt. Låter hyfsat lätt men dem plockar konstant 3 toner samtidigt nästan och det är en jävla massa slides osv.

Sen så är ju solot i wonderboy fruktansvärt svårt att lira fort som det är tänkt.

HenrY
2005-10-27, 19:45
http://www.mysongbook.com

Där har du en perfekt sida!
Du kan ladda ner ett program som spelar upp låtarna i midi och visar taben samtidigt! Kan inte bli lättare att lära sej!

Jag skulle rekomendera att du lär dej: Romance :thumbup:

Har precis börjat plonka lite efter ett uppehåll och övar in lite teknik på Arpeggios from hell med yngvie :hbang: Ganska bra låt förresten om du vill bli bra på att plocka skalor :thumbup:

Gaaaah!
Ska nog också kolla lite på den....bara för du gör det!:D Sen kan vi lira lite på den på måndag, så fåru visa mig hur fan det ska gå till!:D

jean-wim
2005-10-27, 19:49
Måste återigen pusha för:

http://www.guitarshredshow.com/ :thumbup:

Sjukt bra gjort, OCH riktigt bra licks med fulla tabbar. Visserligen för den avancerade gitarristen, men alla andra kan leka med i "Jam" mode. ;)

Nils.R
2005-10-27, 19:57
Metallica-orion

Children of bodom-touch like angel of death

Väldigt lätt intro på bägge låtarna

Nils.R
2005-10-27, 20:03
In Flames-Artifacts of the black rain

Hela låten är rätt enkel o spela